EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

СТОРІТЕЛІНГ У ПРОЦЕСІ КОМЕРЦІАЛІЗАЦІЇ РЕЗУЛЬТАТІВ ПІДПРИЄМНИЦЬКОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Є. В. Беляк, О. В. Євтушевська

Назад

DOI: 10.32702/2306-6806.2022.1.75

УДК: 339.1: 334.012

Є. В. Беляк, О. В. Євтушевська

СТОРІТЕЛІНГ У ПРОЦЕСІ КОМЕРЦІАЛІЗАЦІЇ РЕЗУЛЬТАТІВ ПІДПРИЄМНИЦЬКОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Анотація

Розкрито сутність поняття сторітелінг у процесі комерціалізації результатів підприємницької діяльності. Висвітлено особливості різних типів історій. Виявлено основні ознаки сторіфікованого маркетингу. На нашу думку, до них можна віднести: наявність структури оповіді, кореляцію між ефективністю сторітелінгу та галуззю, у якій він застосовується, використання полярних емоцій. Розкрито роль сторітелінгу в процесі комерціалізації продукції. Зазначено, що традиційні презентації продукту та інформаційні безсюжетні рекламні повідомлення не завжди є ефективними. Потенційний споживач, перебуваючи в умовах надмірного інформаційного тиску, прагне нових форм комунікації. Оскільки історія є однією з найбільш давніх і дієвих форм спілкування, використання її як інструменту комерціалізації також може бути дуже ефективним. Висвітлено застосування сторіфікованого маркетингового підходу в онлайн-комерції та в телевізійній торгівлі. Сформульовано рекомендації щодо вдосконалення сторітелінгу в процесі комерціалізації продукції, а саме: використання історій з простою структурою, застосування допоміжних засобів для посилення ефекту, використання оповідей з відтермінованим закінченням.

Ключові слова: сторітелінг; комерціалізація продукції; структура історії; маркетинговий підхід; підприємницька діяльність.

Література

1. Холл К. Сторітелінг, який не залишає байдужим. Київ: Yakaboo Publishing, 2020. 240 с.
2. Кірносова М.В. Сучасні тенденції розвитку сторітелінгу у цифровому маркетингу. Маркетинг і цифрові технології. 2020. № 2. С. 17—26.
3. Кузик О.В. Сторіфікований маркетинг у діяльності українських агропромислових підприємств. Агросвіт. 2020. № 13—14. С. 47—53.
4. Оргієць О. Застосування організаційного сторітелінгу як інструменту збереження інституційної пам'яті в системі державної влади. Державне управління та місцеве самоврядування. 2017. № 1 (32). С. 42—48.
5. Пикалюк Р.В., Шульга Д.О. Нативна реклама в українських нішевих онлайн-виданнях. Communications and Communicative Technologies. 2020. № 20. С. 61—66.

Ie. Beliak, O. Yevtushevska

STORYTELLING UNDER COMMERCIALIZATION OF ENTERPRISE ACTIVITY RESULTS

Summary

Essence of storytelling under commercialization of enterprise activity results is opened. Storytelling is an ability to use stories to create customers loyalty, fidelity to certain brands. Main tasks of storytelling are purchases stimulation, sharing positive comments with others, spreading values of the brands. Different types of stories are described. Main features of storytelling are lightened. In our opinion, one of the storytelling features is that every narrative has its own structure. Usually, it has three stages: ordinary life, imbalance, normal (or even better) life return. Often imbalance connected with a new product or service emergence. Also there is a correlation between efficiency of storytelling and an area of activity. Some spheres are easier for storytelling, but some of them are more complicated. Using of an opposite emotions in narratives is an interesting feature of storytelling. Of course, positive emotions are considered to be more desirable in commercialization. But sometimes sad and mournful feelings also can be effective to some extent. Role of storytelling under commercialization is sufficient. Many customers tired of traditional product presentations and plotless advertising. So they are looking for new forms of marketing communication. Respectively, storytelling can be very useful due to its validity. To our mind, it is easier to perceive information in a narrative form, although it not always possible. Storytelling has its characteristics in online trade and in TV sales. It can be implemented in contrast approach of advertising. In our opinion, main recommendations as to improvement of storytelling are narratives with simple structure, using of supporting materials and stories with deferred ending. Mainly narratives, which consist of three parts has been used. Images, sounds, light and sometimes even smells can be used as supportive materials. In general, storytelling is one of the most efficient tools of commercialization. However, over time it can partly lost its efficiency. In time consumers can be more critical, more tired of this marketing approach. Usually, fascination and excitement for something are replaced by more skeptical perception due to constant repetition of a same approach. So storytelling should also be in a permanent development.

Keywords: storytelling; product commercialization; structure of story; marketing approach; entrepreneurship.

References

1. Hall, K. (2020), Storiteling, jakyi ne zalyshae baiduzhym [Stories that stick], Yakaboo, Kyiv, Ukraine.
2. Kirnosova, M.V. (2020), "Modern tendencies of storytelling development in digital marketing", Marketynh i tsyfrovi technolohii, vol. 2, pp. 17 — 26.
3. Kuzyk, O.V. (2020), "Story marketing in Ukrainian agro-industrial enterprises", Ahrosvit, vol. 13—14, pp. 47—53.
4. Orhiets, O. (2017), "Using of organizational storytelling as a tool of institutional memory maintaining in a system of state authority", Derzhavne upravlinnya ta mistseve samovryaduvannya, vol. 1 (32), pp. 42—48.
5. Pykaljuk, R.V. and Shul'ha, D.O. (2020), "Native advertising in Ukrainian niche online publications", Komunikatsii ta komunikatyvni technolohii, vol. 20, pp. 61—66.

№ 1 2022, стор. 75 - 78

Дата публікації: 2022-02-02

Кількість переглядів: 700

Відомості про авторів

Є. В. Беляк

к. т. н., старший науковий співробітник відділу оптичних носіїв інформації,Інститут проблем реєстрації інформації НАН України, м. Київ

Ie. Beliak

PhD in Technical Sciences, Institute for Information Recording of the National Academy of Sciences of Ukraine

ORCID:

0000-0001-9045-0782


О. В. Євтушевська

к. е. н., доцент, доцент кафедри фінансів та економіки,Київський університет імені Бориса Грінченка, м. Київ

O. Yevtushevska

PhD in Economics, Associate Professor, Associate Professor of the Department of Finance and Economy, Borys Grinchenko Kyiv University

ORCID:

0000-0002-4935-5473

Як цитувати статтю

Беляк Є. В., Євтушевська О. В. Сторітелінг у процесі комерціалізації результатів підприємницької діяльності. Економіка та держава. 2022. № 1. С. 75–78. DOI: 10.32702/2306-6806.2022.1.75

Beliak, Ie. and Yevtushevska, O. (2022), “Storytelling under commercialization of enterprise activity results”, Ekonomika ta derzhava, vol. 1, pp. 75–78. DOI: 10.32702/2306-6806.2022.1.75

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.