EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

МОДЕЛЮВАННЯ СТРАТЕГІЙ УПРАВЛІННЯ СУБ'ЄКТІВ ПІДПРИЄМНИЦТВА В УМОВАХ ДІДЖИТАЛІЗАЦІЇ
С. В. Михайлов

Назад

DOI: 10.32702/2306-6806.2021.12.87

УДК: 338.443:338.49

С. В. Михайлов

МОДЕЛЮВАННЯ СТРАТЕГІЙ УПРАВЛІННЯ СУБ'ЄКТІВ ПІДПРИЄМНИЦТВА В УМОВАХ ДІДЖИТАЛІЗАЦІЇ

Анотація

В умовах глобалізації національної економіки, агропродовольча сфера як один з провідних бізнес-гравців стикається з значною кількістю викликів, а насамперед з проблемою забезпечення конкурентоспроможності підприємств як на внутрішньому, так і на зовнішньому ринках. Імплементація управлінських стратегій, що спрямовані на впровадження новітніх технологій в бізнес-процеси дозволяє підвищувати конкурентоспроможність національних агропідприємств на основі діджиталізації. Проте задля досягнення успіху необхідно забезпечити адекватну стратегію кадрового менеджменту, що буде відповідати імперативу загальної стратегії управління підприємством. Увагу привертають стратегії кадрового менеджменту, що відводять важливу роль застосуванню мотиваційному механізму задля досягнення стратегічних цілей завдяки ефективній реалізації трудового потенціалу агропідприємства. Існує безліч теорій, які описують механізми дії різноманітних мотиваторів та їх класифікації, проте недостатньо дослідженими залишаються особливості використання різноманітних мотиваторів як ключових елементів системи стратегічного кадрового менеджменту на підприємствах агропродовольчої сфери на основі діджиталізації. Метою дослідження є аналіз особливостей застосування стратегій кадрового менеджменту агропідприємств, що орієнтуються на мотивацію персоналу, а також визначити рівень впливу екстернальних та інтернальних мотиваторів на ефективність праці на підприємствах агропродовольчої сфери на основі діджиталізації. Проведене дослідження показало, що національні аграрні підприємства застосовують стратегії, що базуються на мотиваційних механізмах, які передбачають використання різноманітних мотиваторів як інтернального, так і екстернального генезису. Проте використання екстернальних мотиваторів отримало значно кращу реалізацію, а насамперед використання заробітної плати як ключового елементу мотиваційного механізму. В той самий час для персоналу агропідприємств значущими є інтернальні мотиватори також. Тож важливим є симультанне використання екстернальних мотиваторів та розвиток застосування інтернальних мотиваторів у конкурентних стратегіях кадрового менеджменту.

Ключові слова: моделювання; стратегія; управління персоналом; суб'єкти підприємництва; діджиталізація.

Література

1. Харченко В. Мотивация и мотивационные профили сотрудников в современной организации. Социологическая наука и социальная практика. 2021. № 9. С. 156—171.
2. Conrad D., Ghosh A., Isaacson M. Employee motivation factors: A comparative study of the perceptions between physicians and physician leaders. International Journal of Public Leadership. 2015. Vol. 11. № 2. P. 92—106.
3. Deci E., Ryan R. Self-Determination Theory James D. Wright. International Encyclopedia of the Social & Behavioral Sciences (Second Edition). 2015. Р. 486—491.
4. Herzberg F. One More Time: How Do You Motivate Employees? Harvard Business Review. 1968. № 46. Р. 53—62.
5. Jurgensen C. E. Job preferences (What makes a job good or bad?). Journal of Applied Psychology. 1978. № 63 (3). Р. 267—276.
6. Koronios K., Mavromati M., Kriemadis A. Motivating public sector employees: Evidence from Greece, International Journal of Business and Economic Sciences Applied Research (IJBESAR), Eastern Macedonia and Thrace Institute of Technology. 2017. № 10.1. Р. 7—12.
7. Kovach K.A. Employee motivation: Addressing a crucial factor in your organization's performance. Employment Relations Today. 1995. № 1. Р. 93—107.
8. Manolopoulos D. An evaluation of employee motivation in the extended public sector in Greece. Employee Relations. 2007. № 30.1. Р. 63—85.
9. Maslow A. H. Motivation and personality. New York: Harper & Row. 1970. 205 р.
10. Mintzberg H., Ahlstrand B., Lampel J. Strategy safari: The complete guide through the wilds of strategic management. Harlow: Pearson Prentice Hall. 2009. 125 р.
11. Pia DiPaola C. Employee Motivation Factors: A Reexamination of Kovach's Study 10 Years Later. Business Masters. Paper 1. 2010.123 р.
12. Pupavac D. The Ghost Of Herzberg Motivational Theory: Motivators And Demotivators. International Journal Vallis Aurea. 2015. № 4. Р. 50—56.
13. Shaaban S. The Impact of Leadership Style on Middle Managers' Motivation: A Study of the Ministry of Civil Aviation in Egypt. Journal of Business and Management Sciences. 2017. № 5 (3). Р. 100—107.

S. Mykhailov

MODELING OF PERSONNEL MANAGEMENT STRATEGIES OF BUSINESS ENTITIES IN THE CONDITIONS OF DIGITALIZATION

Summary

In the context of globalization of the national economy, the agri-food sector as one of the leading business players faces a significant number of challenges, and above all the problem of ensuring the competitiveness of enterprises in both domestic and foreign markets. Implementation of management strategies aimed at implementing the latest technologies in business processes allows to increase the competitiveness of national agricultural enterprises on the basis of digitalization. However, in order to succeed, it is necessary to provide an adequate personnel management strategy that will meet the imperative of the overall management strategy of the enterprise. Attention is drawn to personnel management strategies, which play an important role in the application of the motivational mechanism to achieve strategic goals through the effective implementation of the labor potential of the agricultural enterprise. There are many theories that describe the mechanisms of action of various motivators and their classification, but the features of using various motivators as key elements of the system of strategic personnel management in agri-food enterprises on the basis of digitalization remain insufficiently studied. The aim of the study is to analyze the features of the application of personnel management strategies of agricultural enterprises focused on staff motivation, as well as to determine the level of influence of external and internal motivators on labor efficiency in agri-food enterprises based on digitalization. The study showed that national agricultural enterprises apply strategies based on motivational mechanisms that involve the use of various motivators of both internal and external genesis. However, the use of external motivators has been much better implemented, and above all the use of wages as a key element of the motivational mechanism. At the same time, internal motivators are also important for the staff of agricultural enterprises. Therefore, the simultaneous use of external motivators and the development of the use of internal motivators in competitive HR strategies are important.

Keywords: modeling; strategy; personnel management; business entities; digitalization.

References

1. Kharchenko, V. (2021), "Motivation and Motivation Profiles of the Employees in a Modern Organization", Sociologicheskaja nauka i social'naja praktika,vol. 9, pp. 156—171.
2. Conrad, D., Ghosh, A. and Isaacson, M. (2015), "Employee motivation factors: A comparative study of the perceptions between physicians and physician leaders", International Journal of Public Leadership, vol. 11.2, pp. 92—106.
3. Deci, E. and Ryan, R. (2015), "Self-Determination Theory James D. Wright", International Encyclopedia of the Social & Behavioral Sciences (Second Edition), pp. 486—491.
4. Herzberg, F. (1968), "One More Time: How Do You Motivate Employees?", Harvard Business Review, vol. 46, pp. 53—62.
5. Jurgensen, C. E. (1978), "Job preferences (What makes a job good or bad?)", Journal of Applied Psychology, vol. 63(3), pp. 267—276.
6. Koronios, K., Mavromati, M. and Kriemadis, A. (2017), "Motivating public sector employees: Evidence from Greece, International Journal of Business and Economic Sciences Applied Research (IJBESAR)", Eastern Macedonia and Thrace Institute of Technology, Vol. 10.1, pp. 7—12
7. Kovach, K. A. (1995), "Employee motivation: Addressing a crucial factor in your organization's performance", Employment Relations Today, vol. 1, pp. 93—107.
8. Manolopoulos, D., (2007), "An evaluation of employee motivation in the extended public sector in Greece", Employee Relations, vol. 30.1, pp. 63—85.
9. Maslow, A. H. (1970), Motivation and personality, Harper & Row, New York, USA.
10. Mintzberg, H., Ahlstrand, B. and Lampel, J. (2009), Strategy safari: The complete guide through the wilds of strategic management, Pearson Prentice Hall, Harlow, USA.
11. Pia DiPaola, C. (2010), "Employee Motivation Factors: A Reexamination of Kovach's Study 10 Years Later", Business Masters, Paper 1.
12. Pupavac, D. (2015), "The Ghost Of Herzberg Motivational Theory: Motivators And Demotivators", International Journal Vallis Aurea, vol. 4, рр. 50—56.
13. Shaaban, S. (2017), "The Impact of Leadership Style on Middle Managers' Motivation: A Study of the Ministry of Civil Aviation in Egypt", Journal of Business and Management Sciences, vol. 5.3, pp. 100—107.

№ 12 2021, стор. 87 - 93

Дата публікації: 2021-12-29

Кількість переглядів: 539

Відомості про авторів

С. В. Михайлов

к. т. н., доцент кафедри підприємництва, торгівлі та біржової діяльності, Київський кооперативний інститут бізнесу і права, м. Київ, Україна

S. Mykhailov

PhD in Technical Sciences, Associate Professor of the Department of Enterprise, Trade and Stock Exchange, Kyiv Cooperative Institute of Business and Law, Kyiv, Ukraine

ORCID:

0000-0001-5858-4668

Як цитувати статтю

Михайлов С. В. Моделювання стратегій управління суб'єктів підприємництва в умовах діджиталізації. Економіка та держава. 2021. № 12. С. 87–93. DOI: 10.32702/2306-6806.2021.12.87

Mykhailov, S. (2021), “Modeling of personnel management strategies of business entities in the conditions of digitalization”, Ekonomika ta derzhava, vol. 12, pp. 87–93. DOI: 10.32702/2306-6806.2021.12.87

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.