EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

КОМУНІКАЦІЙНА ПІДТРИМКА ГЛОБАЛЬНОЇ ЕКОЛОГІЗАЦІЇ СПОЖИВАННЯ
А. В. Чужиков, К. А. Лещенко

Назад

DOI: 10.32702/2306-6806.2020.7.99

УДК: 339. 9 2 / 923: 061

А. В. Чужиков, К. А. Лещенко

КОМУНІКАЦІЙНА ПІДТРИМКА ГЛОБАЛЬНОЇ ЕКОЛОГІЗАЦІЇ СПОЖИВАННЯ

Анотація

Статтю присвячено дослідженню особливостей здійснення комунікаційної підтримки глобальної екологізації споживання. З позиції сучасної біхевіористичної економіки розглянуто зміни, що сталися на секторальному і субсекторальному рівнях. Авторами виокремлено нові тренди розвитку аграрних відносин, а саме: захист довкілля, механізми спільної аграрної політики (ЄС), а також менеджмент Інтернет трансляцій та інших медійних підходів, що дозволяють здійснити таксономічне оцінювання сучасного споживання. Виявлено характерні риси комунікаційної підтримки екологізації продовольчого споживання, які дослідники напряму пов'язують зі станом здоров'я споживача (нації). Використано дані Американської дослідницької платформи Suzy щодо споживання харчових продуктів, натомість використання інших джерел інформації дозволило розробити графічну схему етапів реалізації стратегії глобальної комунікаційної підтримки екологізаціїї споживання агропродовольчих товарів.

Ключові слова: медіа; комунікаційна підтримка; поведінкова економіка; екологізація; споживання; агропродовольчі товари; здоровий спосіб життя.

Література

1. Held D. McGrew A. Globalization /Anti — Globalization. Beyond the Great Divide. Second edition. — Cambridge: Cambridge Polity Press, 2007. — 273 p.
2. McCann D. The Political Economy of the European Union/ An Institutionalist Perspective. — Cambridge, 2010. — 214 p.
3. Mitchell L. Production Management for Television. — London -NY: Routledge, 2009. — 115 p.
4. Wallace H., Wallace W. Policy — Making in the European Union. Fourth Edition. — Oxford: Oxford University Press, 2018. — 610 p.
5. Glachant M. Implementing European Environmental Policy in the European Union. — Cheltenham: Edward Elgar, 2002. — 214 p.
6. Jeppesen T. Environmental Regulation in a Federal System, Framing Environmental Policy The Impact of Directives in the member States. — Cheltenham: Edward Elgar, 2001. — 203 p.
7. Artis M., Nixson F., Calman D. The Economics of the European Union. Policy and Analysis. — Oxford: Oxford University Press, 2001. — 426 p.
8. El-Agraa A. The European Union. Economics and Policies. — Cambridge: Cambridge Polity Press, 2007. — 603 p.
9. Kung L. Strategic management in the Media. From Theory t— practice / Lucy Kung. — Los Angeles: Sage, 2009. — 248 p.
10. Scannell P. Media and Communication. — Los Angeles: Sage, 2009. — 303 p.
11. Novotny K., Pennerstarter D. Network migration: d— neightouring region mater // Regional Studies. — 2019. — Vol. 53 (№1). — P. 107—117.
12. Storper M. The Neо-Liberal City as idea and Reality //Territory, Politics, Governance. — 2016. — Vol. 4 (№ 2). — P. 241—263.
13. Schroeder S. We Can Dо Better — Improving the Health of the American// New England Journal of Medicine. — 2007. — Vol. 61 (№3). — P. 25—32.
14. Unexpected Health Insights for the Food and Beverage Industry. Report by Suzy // A Suzy Study. — 2019, p. 10—17 [Електронний ресурс]. — Режим доступу: https://www.suzy.com/reports (дата звернення 05.06.2020).
15. Report of global marketing and behavioral patterns. TNS Research 2019 / Kantar // Report of global marketing and behavioral patterns by TNS. — 2019, p. 15—17 [Електронний ресурс]. — Режим доступу: http://www.tnsglobal.com/ (дата звернення 05.06.2020).
16. Kwon Y., Kwon J. On overview of Telecommunication Policy's 40-year research history: Text and bibliographic analyses / Youngsum Kwon, Joungwon Kwon //Telecommunication Policy. — 2017, p. 1—3 [Електронний ресурс]. — Режим доступу: http: //dx. doi. org /10.1016 /j.telpol.2017.07.012 (дата звернення 10.06.2020).
17. Park Y.W. Integration of Supply and Demand Chain in Emerging Markets // Journal of Business and Economics. — 2017. — Vol. 8 (№12). — P. 243—248.
18. Popcorn F. Popcorn (The) Report. — Collins, 1992. — 120 p.

А. Chuzhykov, K. Leshchenko

COMMUNICATION SUPPORT OF GLOBAL CONSUMPTION ECOLOGIZATION

Summary

The article is devoted to the study of the peculiarities of the implementation of communication support for the global greening of consumption. From the standpoint of modern behavioral economics, the changes that have occurred at the sectoral and subsectoral levels are considered. The authors single out new trends in the development of agricultural relations, to which should be added: environmental protection, mechanisms of the common agricultural policy (EU), as well as management of Internet broadcasts and other media approaches that allow taxonomic assessment of modern consumption. The characteristic features of communication support for the greening of food consumption, which researchers directly link to the state of health of the consumer (nation). The authors used data from the American research platform Suzy on food consumption, while the use of other sources of information allowed to develop a graphical diagram of the stages of implementation of the strategy of global communication support for greening the consumption of agri-food products. The relevance of the proposed article is due primarily to the growing need of society to systematize deep communication movements that flow directly from the support of the main trends of global greening of the consumption of agri-food products. This is not only, and in many cases not so much about individual measures, but about the implementation of large-scale media strategies, the main task of which is to form a comprehensive understanding and awareness of consumers in the process of making important economic decisions. Of great importance is the use of analytical indicators of modern "media trends" wave (sinusoidal) indicator of consumer interest in the process of greening and his motivation. Therefore, in modern conditions, the attempt of researchers to create a theoretical projection and initial diagnosis of strategies for promoting and implementing both environmental policies in general and specific processes of greening the consumption of agri-food products in the global communication environment through the media will be of great importance.

Keywords: media; communication support; behavioral economics; greening; consumption; agri-food products; healthy lifestyle.

References

1. Held, D. and McGrew, A. (2007), Globalization /Anti — Globalization. Beyond the Great Divide, Second edition, Cambridge Polity Press, Cambridge, UK.
2. McCann, D. (2010), The Political Economy of the European Union, An Institutionalist Perspective, Cambridge, UK.
3. Mitchell, L. (2009), Production Management for Television, Routledge, London UK.
4. Wallace, H. and Wallace, W. (2018), Policy - Making in the European Union. Fourth Edition, Oxford University Press, Oxford, UK.
5. Glachant, M. (2002), Implementing European Environmental Policy in the European Union, Edward Elgar, Cheltenham, UK.
6. Jeppesen, T. (2001), Environmental Regulation in a Federal System, Framing Environmental Policy The Impact of Directives in the member States, Edward Elgar, Cheltenham, UK.
7. Artis, M. Nixson, F. and Calman, D. (2001), The Economics of the European Union. Policy and Analysis, Oxford University Press, Oxford, UK.
8. El-Agraa, A. (2007), The European Union. Economics and Policies, Cambridge Polity Press, Cambridge UK.
9. Kung, L. (2009), Strategic management in the Media. From Theory to practice, Sage, Los Angeles, USA.
10. Scannell, P. (2009), Media and Communication, Sage, Los Angeles, USA.
11. Novotny, K. and Pennerstarter, D. (2019), "Network migration: do neightouring region mater", Regional Studies, Vol. 53 (№1), pp. 107—117.
12. Storper, M. (2016), "The Neo — Liberal City as idea and Reality", Territory, Politics, Governance, Vol. 4 (№2), pp. 241—263.
13. Schroeder, S. (2007), "We Can Do Better - Improving the Health of the American", New England Journal of Medicine, Vol. 61 (№3), pp. 25—32.
14. Suzy (2019), "A Suzy Study Unexpected Health Insights for the Food and Beverage Industry", available at: https://www.suzy.com/reports (Accessed 05 June 2020).
15. TNS Research (2019), "Report of global marketing and behavioral patterns", available at: http://www.tnsglobal.com/ (Accessed 05 June 2020).
16. Kwon, Y. and Kwon, J. (2017), "On overview of Telecommunication Policy's 40-year research history: Text and bibliographic analyses", Telecommunication Policy, pp. 1—3, available at: http://dx.doi.org/10.1016/j.telpol.2017.07.012 (Accessed 10 June 2020).
17. Park, Y. W. (2017), "Integration of Supply and Demand Chain in Emerging Markets", Journal of Business and Economics, Vol. 8 (№12), pp. 243—248.
18. Popcorn, F. (1992), Popcorn (The) Report, Collins, NY, USA.

№ 7 2020, стор. 99 - 104

Дата публікації: 2020-07-24

Кількість переглядів: 41

Відомості про авторів

А. В. Чужиков

к. е. н., доцент, доцент кафедри європейської економіки і бізнесу, ДВНЗ "Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана"

А. Chuzhykov

PhD in Economics, Associate Professor, Associate Professor of European еconomy and business Department of Kyiv National Economic University named аfter Vadym Hetman

ORCID:

0000-0002-0312-1655


К. А. Лещенко

к. е. н., доцент кафедри європейської економіки і бізнесу, ДВНЗ "Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана"

K. Leshchenko

PhD in Economics, Associate Professor of European еconomy and business Department of Kyiv National Economic University named аfter Vadym Hetman

ORCID:

0000-0001-8467-5141

Як цитувати статтю

Чужиков А. В., Лещенко К. А. Комунікаційна підтримка глобальної екологізації споживання. Економіка та держава. 2020. № 7. С. 99–104. DOI: 10.32702/2306-6806.2020.7.99

Chuzhykov, А. and Leshchenko, K. (2020), “Communication support of global consumption ecologization”, Ekonomika ta derzhava, vol. 7, pp. 99–104. DOI: 10.32702/2306-6806.2020.7.99

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.