EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

ВИЗНАЧЕННЯ СУТІ ТА ЗНАЧЕННЯ ДЕФІНІЦІЇ "ДИВЕРСИФІКАЦІЯ"
О. М. Згурська

Назад

DOI: 10.32702/2306-6806.2019.12.77

УДК: 658.8

О. М. Згурська

ВИЗНАЧЕННЯ СУТІ ТА ЗНАЧЕННЯ ДЕФІНІЦІЇ "ДИВЕРСИФІКАЦІЯ"

Анотація

У статті проаналізовано, згруповано та узагальнено основні визначення суті поняття "диверсифікація". Виділено найбільш суттєві ознаки поняття "диверсифікації" з позиції різних науковців. Відображено діпазон визначення та порівняння суттєвих ознак дефініції "диверсифікація". Відмічено найбільш суттєві ознаки сутності терміну "диверсифікація". Наголошено на важливості визначеної системи параметрів, що відноситься до категорії "диверсифікація". Виділено чіткі та зрозумілі концептуальні умови готовності підприємства до впровадження процесу диверсифікації в діяльність підприємства.
Визначено поняття "диверсифікація діяльності підприємства", що означає оновлення (диференціацію) і товару, і ринку одночасно, вихід за межі основного господарювання, проникнення в нові галузі та сфери економіки. Виділено економічні вигоди для підприємства, роль диверсифікації в яких є забезпечення розширення масштабів діяльності підприємства і зміцнення його стабільності. Відображено основні концептуальні мотиви здійснення диверсифікації діяльності підприємств.

Ключові слова: термінологія; дефініція; поняття; уніфікація; стратегія; диверсифікація; диверсифікація діяльності.

Література

1. Антонов А.П. Оценка структурного многообразия системы / А.П. Антонов // Journal of Corporate MANegemant and ECOnomics "MANEKO". — Братислава. — 2014. — № VI. — С. 161—170.
2. Ансофф И. Новая корпоративная стратегия. — СПб.: Питер, 1999. — 416 с.
3. Котлер Ф. Маркетинг и менеджмент. — СПб: Питер Ком, 1998. — 896 с. (Серия: Теория и практика менеджмента).
4. Томсон А.А. Стрикленд А.Дж.Стратегический менеджмент. Искусство разработки и реализации стратегии. — М.: Банки и биржи, ЮНИТИ, 1998. — 576 с.
5. Ramanujam, Varadarajan, 1989 Ramanujam V. Varadarajan P. Research on Corporate Diversification: A Synthesis // Strategic Management Journal. — Vol. 10. — № 6, Nov. — Dec.,1989. — Рp. 523—551.
6. Booz Allen, Hamilton. Booz Allen, Hamilton. Diversification. A Survey of European Chief Executives [Journal]. New York: Booz, Allen and Hamilton, 1985. — 378 p. 23.
7. Pitts, Hopkins, 1982 Pitts R. A., Hopkins, H. D. Firm diversity: conceptualization and measurement. // Academy МЕЖДУНАРОДНЫЙ НАУЧНЫЙ ЖУРНАЛ "ИННОВАЦИОННАЯ НАУКА" №6/2016 ISSN 2410-6070 308 of Management Review. — № 7. — 1982. — Рp. 620— 629.
8. Berry C.H. Corporate Growth and Diversification // Journal of Law and Economics. — Vol. 14, № 2. October, 1971. — Рp. 371—383.
9. Паскве М. Диверсифікація та ефективність // Проблеми теории и практики управления, №3, 1994. — С. 79—82.
10. Немченко Г. та інші. Диверсифікація виробництва: цілі та напрямки діяльності // Проблеми теорії та практики управління. — № 1. — 1998. — С. 20—22.

О. Zgurska

DEFINING THE ESSENCE AND MEANING OF THE DEFINITION OF "DIVERSIFICATION"

Summary

This article has analyzed, grouped and generalized basic definitions of the essence of the concept of "diversification". There has been specified the most significant features of the concept of "diversification" from the standpoint of various scholars. There has been reflected the range of definition and comparison of essential features of the definition of "diversification". There has been established that the most essential features of the essence of the term "diversification" is the penetration into new fields and industries and the expansion of product range (45% of references in literary sources), as well as the distribution of financial resources (35%).
There have been emphasized the importance of the diversification parameter system which includes purpose, main factor, minor factor, method and financial providing of activities of enterprises. There has been selected clear conceptual conditions of the enterprise's readiness to introduce the process of diversification into its own entrepreneurial activity. The process of diversification becomes possible if the enterprise has technological development, key competences or resource base for successful competition in a particular industry.
There has been defined the concept of "diversification of enterprise activity", which means updating (differentiation) of both goods and the market at the same time. There has been shown the economic benefits for the enterprise, the role of diversification in which is to provide expansion of scale of activity of the enterprise and strengthening of its stability. There have been noted the main goals that stimulate the expansion of production activities of enterprises. There has been shown the main conceptual motives of diversification of activity of enterprises. There has been noted that the achievement of economic results, as a rule, is a more pronounced goal for businesses and most of their efforts are focused in this direction.
The first stage of diversification of the enterprise's activity is the determination of the motive. The next step is to plan and select the most appropriate alternative diversification directions.

Keywords: terminology; definition; concepts; unification; strategy; diversification; diversification of activities.

References

1. Antonov, A.P. (2014), "Assessment of the structural diversity of the system", Journal of Corporate MANegemant and ECOnomics "MANEKO", vol. VI, pp. 161—170.
2. Ansoff, Y. (1999), Novaia korporatyvnaia stratehyia [New corporate strategy], Pyter, St.Petersburg, Russia.
3. Kotler, F. (1998), Marketynh y menedzhment [Marketing and management], Pyter Kom, St.Petersburg, Russia.
4. Tomson, A.A. and Stryklend, A.Dzh. (1998), Stratehycheskyj menedzhment. Yskusstvo razrabotky y realyzatsyy stratehyy [Strategic management. The art of developing and implementing a strategy], Banky y byrzhy, YuNYTY, Moscow, Russia.
5. Ramanujam, V. and Varadarajan, P. (1989), "Research on Corporate Diversification: A Synthesis", Strategic Management Journal, Vol. 10, pp. 523—551.
6. Booz, Allen and Hamilton (1985), Diversification. A Survey of European Chief Executives, Booz, Allen and Hamilton, New York, USA.
7. Pitts, R. A. and Hopkins, H. D. (1982), "Firm diversity: conceptualization and measurement", Management Review, vol.7, pp. 620—629.
8. Berry, C.H. (1971), "Corporate Growth and Diversification", Journal of Law and Economics, Vol. 14, no. 2, pp. 371—383.
9. Paskve, M. (1994), "Diversification and efficiency", Problemy teoryy y praktyky upravlenyia, vol. 3, pp. 79—82.
10. Nemchenko, H. (1998), "Production diversification: goals and activities", Problemy teorii ta praktyky upravlinnia, vol. 1, pp. 20—22.

№ 12 2019, стор. 77 - 82

Дата публікації: 2019-12-30

Кількість переглядів: 1443

Відомості про авторів

О. М. Згурська

к. е. н., доцент кафедри кафедри підприємництва, торгівлі та біржової діяльності, Державний університет телекомунікацій, м. Київ

О. Zgurska

PhD in Economics, Associate Professor of Entrepreneurship,Trade and Exchange Activities Department, State University of Telecommunications, Kiev

ORCID:

0000-0003-3878-3007

Як цитувати статтю

Згурська О. М. Визначення суті та значення дефініції "диверсифікація". Економіка та держава. 2019. № 12. С. 77–82. DOI: 10.32702/2306-6806.2019.12.77

Zgurska, О. (2019), “Defining the essence and meaning of the definition of "diversification"”, Ekonomika ta derzhava, vol. 12, pp. 77–82. DOI: 10.32702/2306-6806.2019.12.77

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.