EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

СТРАТЕГІЧНІ ІМПЕРАТИВИ СТАНОВЛЕННЯ МАРКЕТИНГУ ОСВІТНІХ ПОСЛУГ ЗАКЛАДІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ
О. П. Власенко, Л. В. Тарасович, О. М. Буднік

Назад

DOI: 10.32702/2306-6806.2021.5.33

УДК: 658.8:378

О. П. Власенко, Л. В. Тарасович, О. М. Буднік

СТРАТЕГІЧНІ ІМПЕРАТИВИ СТАНОВЛЕННЯ МАРКЕТИНГУ ОСВІТНІХ ПОСЛУГ ЗАКЛАДІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ

Анотація

Освітня галузь національної економіки забезпечує формування кадрового потенціалу та інтелектуального капіталу країни, провадить виховну, просвітницької і культурної місію, обумовлює інноваційну складову суспільно-економічних трансформацій. Реформування вітчизняної системи вищої освіти супроводжується розвитком ринку освітніх послуг, який характеризується зростанням рівня конкуренції як у межах внутрішнього, так і зовнішнього ринків. Результатом дослідження є обгрунтування доцільності впровадження маркетингової концепції в практику господарювання закладів освіти. Визначено змістовні характеристики понять "освітня послуга" та "маркетинг освітніх послуг" та сформовано авторське визначення "маркетинг освітніх послуг закладу вищої освіти". Встановлено, що ключовими компонентами маркетингу освітніх послуг є споживач, освітня послуга, максимальне задоволення потреби. Виявлено тісний взаємозв'язок між ринком освітніх послуг, ринком праці, сферою науково-технічних інновацій та державною політикою в освітній галузі. Крім того, в результаті посилення ролі НТП зростає потреба у висококваліфікованих спеціалістах (випускниках ЗВО). Проаналізовано динаміку видатків зведеного бюджету України на освіту, яка упродовж 2015—2019 рр. характеризується незначним коливанням у межах 5,4—6,3 % ВВП. З'ясовано, що розробка і впровадження ефективних маркетингових рішень для ЗВО обумовлене стратегічними імперативами розвитку, заявлене консолідовано в органограмі стратегічного управління розвитком ЗВО на маркетингових засадах. Стратегічні імперативи маркетингу освітніх послуг закладу вищої освіти конфігурують ієрархічний механізм цілепокладання, що грунтується на системному підході й включає такі структурні компоненти: характеристика цільових ринків; профіль споживача освітніх послуг; державне регулювання освітньої галузі; інституціональні чинники регіонального розвитку; світові інформаційні тренди.

Ключові слова: маркетингова діяльність; освітня послуга; заклад вищої освіти; стратегічне управління; видатки на освіту; діджиталізація.

Література

1. Вільчинська С.Б., Ковальчук С.В. Сфера освітніх послуг як об'єкт маркетингу відносин. Формування ринкової економіки: зб. наук. пр. спец. вип. Маркетингова освіта в Україні. К.: КНЕУ. 2011. С. 14—25.
2. Видатки зведеного бюджету на освіту за 5 років зросли удвічі. АМУ. Освіта. Веб сайт: URL: https://www.auc.org.ua/novyna/vydatky-zvedenogo-byudzhetu-na-osvitu-za-5-rokiv-zrosly-udvichi (дата звернення: 16.01.2021).
3. Власенко О.П. Маркетингова система розподілу: трансакційний аспект. Інфраструктура ринку. 2018. Вип. 22. С. 62—66.
4. Могилова А.Ю., Решетнікова І.В. Особливості маркетингу на ринку освітніх послуг. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Міжнародні економічні відносини та світове господарство. Вип. 10. Ч. 2. 2016. С. 21—25.
5. Мулявка В. Освіта врятує світ? Сommons: веб-сайт. URL: https://commons.com.ua/ru/osvita-vryatuye-svit/(дата звернення: 20.01.2021).
6. Про вищу освіту: Закон України. № 1556-VIII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text (дата звернення: 05.01.2021).
7. Чживей Д. Забезпечення розвитку освітньої галузі національної економіки: автореферат. НУВГП. Рівне. 2020. 25 с.
8. Ящук Т.А. Особливості маркетингу освітніх послуг закладу вищої освіти. Економіка, управління та адміністрування. № 4 (90). 2019. С. 100—104. URL: http://ema.ztu.edu.ua/article/view/192497 (дата звернення: 30.01.2021).
9. Calhou C. Is The University in Crisis? Society. 2006. V. 43 (4). pp. 8—18.
10. Kotler Ph., Fox K. F. A. Strategic Marketing for Educational Institutions. New Jersey: Prentice-Hall. 1985. 396 p.

O. Vlasenko, L. Tarasovych, O. Budnik

THE STRATEGIC IMPERATIVES FORMATION OF MARKETING EDUCATIONAL SERVICES HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS

Summary

The educational sphere of the national economy provides the country personnel potential and intellectual capital formation, conducts educational and cultural mission and determines the innovative component of socio-economic transformations. Reforming the domestic higher education system is accompanied by the educational services market development, which is characterized by increasing the competition level within the internal and external markets. The result of the study is to substantiate the appropriateness of the marketing concept introduction to the educational institutions practice. The meaningful characteristics of the "Educational Service" and "Marketing of the Educational Services" concepts and the author's definition of the "Marketing of educational services for the higher education institution" are determined. It is established that the key components of educational services marketing are consumer, educational service, maximum satisfaction. A close relationship between the educational services market, labor market, the scientific and technical innovation and state policy in the educational sector was revealed. In addition, as a result of the NTP role increasing, the need for highly skilled specialists (graduates) are growing. The dynamics of the consolidated budget expenditures for education, is characterized by slight fluctuations within 5,4—6,3% of GDP for 2015—2019. It has been found that the effective marketing decisions implementation for the higher education institutions is due to the strategic imperatives of development, the declared facts is consolidated in the organogram of strategic management development based on the Marketing Principles. The strategic imperatives of marketing of educational services institutions of higher education configure the hierarchical mechanism of the purpose-based approach and include such structural components: the target markets characteristics; the consumer educational services profile; the educational sector state regulation; the regional development institutional factors; the world information trends.

Keywords: marketing activity; educational service; higher education institution; strategic management; education expenditures; digitalization.

References

1. Vil'chyns'ka, S.B. and Koval'chuk, S.V. (2011), "The field of educational services as an object of relationship marketing", Formuvannia rynkovoi ekonomiky: zb. nauk. pr. spets. vyp. Marketynhova osvita v Ukraini, pp. 14—25.
2. Association of Ukrainian Cities (2019), "Expenditures of the consolidated budget for education have doubled in 5 years", available at: https://www.auc.org.ua/novyna/vydatky-zvedenogo-byudzhetu-na-osvitu-za-5-rokiv-zrosly-udvichi (Accessed 16 April 2021).
3. Vlasenko, O.P. (2018), "Marketing distribution system: transactional aspect", Infrastruktura rynku, vol. 22, pp. 62—66.
4. Mohylova, A.Yu. and Reshetnikova I.V. (2016), "Features of marketing in the market of educational services", Naukovyj visnyk Uzhhorods'koho natsional'noho universytetu. Mizhnarodni ekonomichni vidnosyny ta svitove hospodarstvo, vol. 10, no. 2, pp. 21—25.
5. Muliavka, V. (2016), "Will education save the world?", available at: https://commons.com.ua/ru/osvita-vryatuye-svit/ (Accessed 16 April 2021).
6. Verkhovna Rada of Ukraine (2014), The Law of Ukraine "On Higher Education", available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text (Accessed 16 April 2021).
7. Chzhyvej, D. (2020), "Ensuring the development of the educational sector of the national economy", Abstract of Ph.D. dissertation, Economy, NUVHP, Rivne, Ukraine.
8. Yaschuk, T.A. (2019), "Features of marketing of educational services of higher education institution", Ekonomika, upravlinnia ta administruvannia, vol. 4(90), pp.100—104, available at: http://ema.ztu.edu.ua/article/view/192497 (Accessed 16 April 2021).
9. Calhou, C. (2006), "Is The University in Crisis?", Society, vol. 43 (4), pp. 8—18.
10. Kotler, Ph. and Fox, K.F.A. (1985), Strategic Marketing for Educational Institutions, Prentice-Hall, New Jersey, USA.

№ 5 2021, стор. 33 - 37

Дата публікації: 2021-05-25

Кількість переглядів: 718

Відомості про авторів

О. П. Власенко

к. е. н., доцент, доцент кафедри маркетингу, Поліський національний університет

O. Vlasenko

PhD in Economics, Associate Professor, Associate Professor of the Department of Marketing, Polissia National University

ORCID:

0000-0002-2231-1104


Л. В. Тарасович

к. е. н., доцент, доцент кафедри маркетингу, Поліський національний університет

L. Tarasovych

PhD in Economics, Associate Professor, Associate Professor of the Department of Marketing, Polissia National University

ORCID:

0000-0003-0740-6567


О. М. Буднік

к. е. н., доцент, доцент кафедри маркетингу, Поліський національний університет

O. Budnik

PhD in Economics, Associate Professor, Associate Professor of the Department of Marketing, Polissia National University

ORCID:

0000-0002-6611-3310

Як цитувати статтю

Власенко О. П., Тарасович Л. В., Буднік О. М. Стратегічні імперативи становлення маркетингу освітніх послуг закладів вищої освіти. Економіка та держава. 2021. № 5. С. 33–37. DOI: 10.32702/2306-6806.2021.5.33

Vlasenko, O., Tarasovych, L. and Budnik, O. (2021), “The strategic imperatives formation of marketing educational services higher education institutions”, Ekonomika ta derzhava, vol. 5, pp. 33–37. DOI: 10.32702/2306-6806.2021.5.33

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.