ЗАРУБІЖНИЙ ДОСВІД ФУНКЦІОНУВАННЯ ДОРОЖНЬОЇ ГАЛУЗІ
С. О. Кононов
DOI: 10.32702/2306-6806.2021.7.95
УДК: 338.242(100):656.5
С. О. Кононов
ЗАРУБІЖНИЙ ДОСВІД ФУНКЦІОНУВАННЯ ДОРОЖНЬОЇ ГАЛУЗІ
Анотація
У роботі зазначено, що дорожня система багатьох європейських країн характеризується трирівневою формою, яка включає державний рівень, регіональний рівень та місцевий рівень. Визначено, що механізм фінансування дорожньої системи на всіх трьох рівнях здійснюється з використанням інструментів державного приватного партнерства та концесійних договорів. На базі інформаційної довідки, підготовленою Європейським інформаційно-дослідницьким центром "Європейський досвід організації та управління дорожніх систем", автором проаналізовано закордонний досвід функціонування дорожньої системи таких Європейських країн: Франція, Австрія, Італія, Нідерланди, Німеччина, Швеція, Польща. Отже, наведено, що всі дороги Франції поділено на три категорії: державні, дороги департаментів та муніципальні, будівництво яких забезпечується державою через державне приватне партнерство, або через укладання концесійних договорів. Також зазначено, що на території Франції створено Національний державний фонд, який сприяє будівництву дорогі. Визначено, що питаннями будівництва та ремонту доріг в Австрії займається державна інфраструктурна компанія "ASFiNAG", основними функціями, якої є: планування доріг; фінансування доріг; будівництво доріг; утримання доріг; збір плати за користування дорогами. Аналіз дорожньої інфраструктури Італії показав, що фінансування даної інфраструктури здійснюється безпосередньо, з державного бюджету, тому як відсутні будь-які спеціальні фонди, чи компанії. А сам механізм фінансування базується на випуску облігацій страховими компаніями, дефіскалізації певних видів діяльності та державно-приватному партнерстві. В роботі зазначено, що управління та утримання дорожньої системи відбувається на трьох рівнях: національному рівні, рівні провінцій та муніципальному рівні. У Німеччині так само дороги поділено на три категорії: на автодороги федерального значення, дороги земель та муніципалітетів. А для забезпечення будівництва та утримання доріг у Німеччині відсутні спеціальні фонди, й фінансування здійснюється з державного бюджету. Аналізуючи дорожню систему Швеції та Польщі, можна зазначити, що інструменти та механізми управління схожі з країнами, які були дослідженні в роботі. У статті представлено порівняльний аналіз законодавства країн ЄС у сфері будівництва автомобільних доріг. Узагальнена та охарактеризована система утримання автомобільних доріг у країнах світу, за такими параметрами: мережа автомобільних доріг; фінансування, утримання автомобільних доріг; управління дорогами та форма організації утримання, інформаційно-аналітичні системи.
Ключові слова: дорожня система; дорожня інфраструктура; фінансування; будівництво доріг; законодавство; податки.
Література
1. Талах Л.О., Агхнайах Абдулкадір Мухаммед Алсуданні. Європейський досвід організації та управління дорожніх систем. Сучасні технології та методи розрахунків у будівництві. 2017. Вип. 7. С. 251—260.
2. Європейський інформаційно-дослідницький центр. Європейський досвід організації та управління дорожніх систем. URL: http://euinfocenter.rada.gov.ua/uploads/documents/28999.pdf
3. Міжнародний досвід законодавчого регулювання будівництва автомобільних доріг, а саме механізм фінансування будівництва цементобетонних доріг. URL: http://euinfocenter.rada.gov.ua/uploads/documents/29305.pdf
4. Безуглий А.О., Ілляш А.О, Зеленовський В.А., Печончик Т.І., Стасюк О.Б. Вдосконалення системи експлуатаційного утримання мережі автомобільних доріг загального користування в Україні. Дороги і мости, 2017. № 17. С. 14—26.
S. Kononov
FOREIGN EXPERIENCE OF FUNCTIONING OF THE ROAD INDUSTRY
Summary
The paper notes that the road system of many European countries is characterized by a three-tier form, which includes the state level, regional level and local level. It is determined that the mechanism of financing the road system at all three levels is carried out using the instruments of public-private partnership and concession agreements. Based on the information prepared by the European Information and Research Center "European experience in the organization and management of road systems", the author analyzes the foreign experience of the road system of European countries such as France, Austria, Italy, the Netherlands, Germany, Sweden, Poland. Thus, it is stated that all roads in France are divided into three categories: state, departmental and municipal roads, the construction of which is provided by the state through a public-private partnership, or through the conclusion of concession agreements. It is also noted that in France there is a National State Fund, which promotes the construction of roads. It is determined that the issues of construction and repair of roads in Austria are dealt with by the state infrastructure company "ASFiNAG", the main functions of which are: road planning; road financing; road construction; road maintenance; toll collection. An analysis of Italy's road infrastructure has shown that this infrastructure is financed directly from the state budget, as there are no special funds or companies. And the financing mechanism itself is based on the issuance of bonds by insurance companies, defiscalization of certain activities and public-private partnerships. The paper notes that the management and maintenance of the road system takes place at three levels: the national level, the provincial level and the municipal level. In Germany, roads are also divided into three categories: federal roads, land and municipal roads. And to ensure the construction and maintenance of roads in Germany there are no special funds, and funding is provided from the state budget. Analyzing the road system of Sweden and Poland, it can be noted that the tools and management mechanisms are similar to the countries that were studied in the work. The article presents a comparative analysis of EU legislation in the field of road construction. Generalized and characterized the system of road maintenance in the world, according to the following parameters: road network; financing, maintenance of highways; road management and form of maintenance organization, information and analytical systems.
Keywords: oad system; road infrastructure; financing; road construction; legislation; taxes.
References
1. Talakh, L.O. and Alsudanni, A. A. M. (2017), "European experience in the organization and management of road systems", Suchasni tekhnolohii ta metody rozrakhunkiv u budivnytstvi, vol. 7, pp. 251—260.
2. European Information and Research Center (2018), "European experience in the organization and management of road systems", available at: http://euinfocenter.rada.gov.ua/uploads/documents/28999.pdf (Accessed 2 May 2021).
3. European Information and Research Center (2018), "International experience of legislative regulation of road construction, namely the mechanism of financing the construction of cement concrete roads", available at: http://euinfotsenter.rada.gov.ua/uploads/dotsuments/29305.pdf (Accessed 2 May 2021).
4. Bezuhlyj, A. Illiash, A. Zelenovs'kyj, V. Pechonchyk, T. and Stasiuk, O. (2017), "Improving the system of operational maintenance of the network of public roads in Ukraine, Dorohy i mosty, vol. 7, pp. 14—26.
№ 7 2021, стор. 95 - 100
Дата публікації: 2021-07-22
Кількість переглядів: 946