DOI: 10.32702/2306-6806.2022.4.62
УДК: 338.3: 338.5:339.3:339.5
І. І. Корман, В. А. Лементовська, О. В. Семенда
МАРКЕТИНГОВЕ ДОСЛІДЖЕННЯ РИНКУ МОЛОКА ТА МОЛОЧНИХ ПРОДУКТІВ УКРАЇНИ
Анотація
Ринок молока та молочних продуктів є важливою частиною продовольчого ринку і його розвиток розглядається як умова економічної незалежності країни. Україна має всі географічні та економічні умови, необхідні для розвитку ринку молока та молочних продуктів, але цей сегмент має багато проблем, які перешкоджають його ефективному розвитку. На функціонування ринку молока та молочних продуктів впливають складові ринкового механізму: пропозиція, попит, ціна та конкурентоспроможність продукції.
Маркетингові дослідження ринку молока визначають тенденцію його розвитку: ефективність роботи молочних підприємств, які є важливою складовою національної економіки, експортний потенціал та соціально-економічний стан. Його суть полягає у взаємопов'язаному та збалансованому функціонуванні комплексу різних галузей складної цілісної системи від виробництва, переробки сирого молока та збуту молочної продукції для задоволення потреб населення. В статті аналізується стан українського молочного ринку, результати базуються на структурному та динамічному аналізі.
Ключові слова: ринок; молокопродукти; споживач; конкуренція; комерція; маркетинг.
Література
1. Козак О.А. Розвиток молочної галузі в контексті забезпечення продовольчої безпеки України. Економіка АПК. 2018. №2. С. 14—22.
2. Козак О.А. Оцінка ролі та значення молокопродуктового підкомплексу для вирішення продовольчого забезпечення та національної економіки. Економіка АПК. 2020. №11. С. 39—51. URL: https://doi.org/10.32317/2221-1055.202011039
3. Козак О.А., Грищенко О.Ю. Оцінювання регіональної конкурентоспроможності виробництва молока в Україні. Економіка АПК. 2020. №4. С. 34—42. URL: https://doi.org/10.32317/2221-1055.202004034
4. Мамчур В.А. Інституційно-економічний механізм розвитку ринку молока і молокопродуктів. Економіка АПК. 2017. № 4. С. 41—49.
5. Гурська І.С., Лук'янова М.М. Функціонування вітчизняного ринку молока та молочних продуктів. Інноваційна економіка. 2019. № 3—4. С. 30—39.
6. Федулова І.В. Ринок молочної продукції України: можливості та загрози. Товари і ринки. 2018. №1. С.15—28. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/tovary_2018_1_4.
7. Місюк М.В., Заходим М.В. Розвиток ринку молока в контексті забезпечення продовольчої безпеки країни. Економіка АПК. 2021. № 1. С. 34—43. URL: https://doi.org/10.32317/2221-1055.202101034
8. Петриченко О.А. Аналіз тенденцій розвитку галузі молочного скотарства в ланці молокопродуктового ланцюга. Економіка АПК. 2018. № 5. С. 33—40.
9. Россоха В.В., Петриченко О.А. Виробництво і розподіл молока за обсягами та якісними і ціновими характеристиками. Економіка АПК. 2018. №7. С. 27—36.
10. Мошковська О.А. Аналіз сучасного стану молокопереробного підкомплексу України, проблеми його розвитку та шляхів їх вирішення. Агросвіт. 2019. №18. С. 16—23.
11. Кругляк О.В. Формування високопродуктивних молочних стад як чинник підвищення ефективності виробництва молока. Економіка АПК. 2018. № 3. С. 24—31.
12. Семенда Д.К., Семенда О.В. Державна підтримка у відновленні галузі молочного скотарства. Молодий вчений. 2018. № 3. С. 377—380.
13. Міняйло О., Міняйло В., Лінецька Я. Молокопродуктовий підкомплекс України: тенденції розвитку. Товари і ринки, 2018. № 4. С. 20—35.
14. Ігнатенко М.М., Новак Н.П. Стратегічні напрями розвитку підприємств молочного скотарства та підвищення якості молока на засадах соціальної відповідальності. Економіка та держава. 2020. № 7. С. 61—65.
15. IFCN Dairy. URL: https://ifcndairy.org/
16. Державна служба статистики України. URL: http://ukrstat.gov.ua
17. Разумова Г.В., Оскома О.В., Гаража В.І. Формування попиту на ринку молочної продукції України. Економіка та держава. 2022. № 2. С. 63—67. URL: 10.32702/2306-6806.2022.2.63
18. Новини галузі. Асоціація виробників молока. URL: http://avm-ua.org/uk
19. Бурка А., Гонтар В., Кищук О., … Ярмак А. Практичний довідник експортера молочної продукції. URL: https://investincherkasyregion.gov.ua/sites/default/files/dovidnyky_dlya_eksporteriv_molochnoyi.pdf
20. За даними молочної економічної консалтингової фірми Clal. URL: https://www.clal.it/en/index.php?section=tabs_consumi_procapite
21. Показники зовнішньої торгівлі молокопродуктами у 2021 році. URL: https://uadai& ry.com/pokaznyky&zovnishnoyi&torgivli&molo& koproduktamy&u&2021&roczi
I. Korman, V. Lementovska, O. Semenda
MARKETING RESEARCH OF THE MILK AND DAIRY PRODUCTS MARKET OF UKRAINE
Summary
The milk and dairy products market is an important part of the food market and its development is seen as a condition for the country's economic independence. Ukraine has all the geographical and economic conditions necessary for the development of the milk and dairy products market, but this segment has many problems that hinder its effective development. The functioning of the market of milk and dairy products is influenced by the components of the market mechanism: supply, demand, price and competitiveness of products.
Marketing research of the milk market determines the trend of its development: the efficiency of dairy enterprises, which are an important component of the national economy, to some extent determines the level, export potential and socio-economic status of milk and dairy products. Its essence is the interconnected and balanced functioning of a complex of different branches of a complex integrated system from the processing of raw milk to the sale of dairy products to meet the needs of the population in milk and dairy products. The article analyzes the state of the Ukrainian dairy market, the results are based on structural and dynamic analysis.
The Ukrainian dairy industry is highly competitive with both domestic companies and global dairy brands, there is a wide range of traditional and new products with broad development prospects. The dairy market is of great social importance, as it replaces other sources of animal protein (meat and meat products) for some low-income groups, but is less prone to import competition.
For the successful development of the dairy industry in Ukraine, there is a lack of adequate and stable state support, which should take appropriate measures and formulate policies aimed at overcoming the crisis in livestock and its development, as well as support for milk processors.
The main competitive advantage of our companies is the optimal ratio of price and quality of products, which allows us to sell products in demanding EU markets and be interesting for producers in this market due to the low price of products.
Keywords: market; dairy products; consumer; competition; commerce; marketing.
References
1. Kozak, O.A. (2018), "Development of the dairy industry in the context of ensuring food security of Ukraine", Ekonomika APK, vol.2, pp.14—22.
2. Kozak, O.A. (2020), "Assessment of the role and significance of the dairy subcomplex for solution of food supply and the national economy", Ekonomika APK, [Online], vol.11, pp. 39—51, available at: https://doi.org/10.32317/2221-1055.202011039 (Accessed 23 April 2022).
3. Kozak, O. A. and Hryschenko, O. Yu. (2020), "Assessment of regional competitiveness of milk production in Ukraine", EkonomikaAPK, [Online], vol.4, pp.34-42, available at: https://doi.org/10.32317/2221-1055.202004034 (Accessed 23 April 2022).
4. Mamchur, V.A. (2017), "Institutional and economic mechanism of milk and dairy products development", Ekonomika APK, vol. 4, pp. 41—49.
5. Hurs'ka, I.S. and Luk'ianova M.M. (2019), "Functioning of the domestic market of milk and dairy products", Innovatsijna ekonomika, vol. 3—4, pp. 30—39.
6. Fedulova, I. (2018), "Dairy products market in Ukraine: opportunities and threats", Tovary i rynky, [Online], vol. 1, pp. 15—28, available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/tovary_2018_1_4 (Accessed 23 April 2022).
7. Missyuk, N.V. and Zakhodym M.V (2021), "Development of the Milk Market in the Context of Providing Food Security of the country", Economy APK, [Online], vol. 1, pp. 34—43, available at: doi: https://doi.org/10.32317/2221-1055.202101034 (Accessed 23 April 2022).
8. Petrychenko, O.A. (2018), "Analysis of trends in the dairy industry in the dairy chain", Ekonomika APK, vol.5, pp. 33—40.
9. Rossokha, V.V. and Petrychenko O.A. (2018), "Production and distribution of milk by volume and quality and price characteristics", Ekonomika APK, vol. 7, pp. 27—36.
10. Moshkovs'ka, O.A. (2019), "Analysis of the current state of the milk processing subcomplex of Ukraine, problems of its development and ways to solve them", Ahrosvit, vol. 18, pp. 16—23.
11. Kruhliak, O.V. (2018), "Formation of highly productive dairy herds as a factor in improving the efficiency of milk production", Ekonomika APK, vol. 3, pp.24—31.
12. Semenda, D.K. and Semenda, O.V. (2018), "State support in the recovery of the dairy industry", Molodyj vchenyj, vol. 3, pp. 377—380.
13. Miniajlo, O., Miniajlo, V. and Linets'ka, Ya. (2018), "Dairy subcomplex of Ukraine: development trends", Tovary i rynky, vol. 4, pp. 20—35.
14. Ihnatenko, M.M. and Novak, N.P. (2020), "Strategic directions of development of dairy enterprises and improvement of milk quality on the basis of social responsibility", Ekonomika ta derzhava, vol. 7, pp. 61—65.
15. IFCN Dairy (2021), available at: https://ifcndairy.org/ (Accessed 23 April 2022).
16. Official site of the State Statistics Service of Ukraine (2021), available at: http://ukrstat.gov.ua (Accessed 23 April 2022).
17. Razumova, H., Oskoma, O. and Harazha, V. (2022), "Formation of the demand in the market of dairy products of Ukraine", Ekonomika ta derzhava, [Online], vol. 2, pp. 63—67, available at: DOI: 10.32702/2306-6806.2022.2.63 (Accessed 23 April 2022)
18. Asotsiatsiia vyrobnykiv moloka (2022), "Industry news", available at: http://avm-ua.org/uk (Accessed 23 April 2022).
19. Burka, A., Hontar, V., Kyschuk, O. and Yarmak A. (2016), "Practical guide for dairy exporters", available at: URL:https://investincherkasyregion.gov.ua/sites/default/files/dovidnyky_dlya_eksporteriv_molochnoyi.pdf (Accessed 23 April 2022).
20. Clal (2022), "According to the dairy economic consulting firm Clal", available at: https://www.clal.it/en/index.php?section=tabs_consumi_procapite (Accessed 23 April 2022).
21. Union of dairy enterprises of Ukraine (2021), "Indicators of foreign trade in dairy pro& ducts in 2021", available at: https://uadairy.com/ pokaznyky&zovnishnoyi&torgivli&molokopro&duktamy&u&2021&roczi/ (Accessed 23 April 2022).
№ 4 2022, стор. 62 - 68
Дата публікації: 2022-05-03
Кількість переглядів: 1288