EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

МЕТОДОЛОГІЧНІ ПІДХОДИ РОЗБУДОВИ ДОМІНАНТ СИСТЕМИ УПРАВЛІННЯ ЯКОСТІ АУДИТОРСЬКИХ ПОСЛУГ В УКРАЇНІ
О. В. Царенко

Назад

DOI: 10.32702/2306-6806.2022.4.4

УДК: 330.142.26: 658.15.011.4

О. В. Царенко

МЕТОДОЛОГІЧНІ ПІДХОДИ РОЗБУДОВИ ДОМІНАНТ СИСТЕМИ УПРАВЛІННЯ ЯКОСТІ АУДИТОРСЬКИХ ПОСЛУГ В УКРАЇНІ

Анотація

У статті розглядається система управління якості аудиторських послуг як структурно-функціональний інструмент загальної системи управління з адаптацією до умов нестійкого економічного середовища та з урахуванням зростаючих потреб учасників ринку. Розглядається розбудова суб'єктно -орієнтованої моделі системи управління якості аудиторських послуг, що забезпечує більшу впевненість і довіру до економіки та до функціонування ринків завдяки реагуванню на зміни в середовищі та вдосконаленню надійності та ефективності стандартів з управління якістю. Обгрунтовано, що система управління якості суб'єктів аудиторської діяльності як інноваційна форма розвитку системи управління в цілому є не лише інструментом виявлення ризиків для досягнення цілей якості та реагування на ризики, а і по суті дієвим механізмом для забезпечення достатньої впевненості у тому, що результати аудиту відповідають умовам завдання у кореляції з підвищенням рівня усвідомлення та розуміння членами команди важливих компонентів якості аудиту. Доведено, що розбудова суб'єктно -орієнтованої моделі системи управління якості аудиторських послуг за допомогою когнітивно-інформаційних та інституціональних домінант посилює детермінацію щільності взаємодії цілей якості, визначення та оцінки ризиків якості, та реалізації дій у відповідь на ризики, що діють на рівні завдання, та залежить від характеру та обставин суб'єкта аудиторської діяльності та завдань, які він виконує. З'ясовано, що розбудова системи управління якістю аудиторських послуг має базуватися на підставі принципів системного, синергетичного та суб'єктно — орієнтованого підходів, де синергетичний функціонал включає активний та індивідуальний підхід до управління якістю, що орієнтований на досягнення цілей у сфері якості шляхом виявлення ризиків для цих цілей та реагування на ризики.

Ключові слова: система управління якості; компоненти; ризики; аудиторські послуги; політики; процедури; взаємодія; впевненість; управління; цілі якості; користувачі.

Література

1. Закон України "Про аудит фінансової звітності та аудиторську діяльність" від 21.12.2017 № 2258-VIII. URL: http://www.zakon2.rada.gov.ua/ laws/show/08-19 (дата звернення: 19.08.2021).
2. Міжнародні стандарти контролю якості, аудиту, огляду, іншого надання впевненості та супутніх послуг, видання 2016—2017. — Міжнародна Федерація Бухгалтерів, Аудиторська Палата України. URL: http://www.apu.com.ua/files/ temp/Audit_2018_1.pdf (дата звернення: 09.01.2022).
3. Закон України "Про Концепцію Загальнодержавної програми адаптації законодавства України до законодавства Європейського Союзу" від 21.11.2002 р. № 228 — IV. URL: http:// www.uan 2.laws/.gov.ua 26 (дата звернення: 24.01.2022).
4. Директива 2006/43/ЄС "Про обов'язковий аудит річної звітності та консолідованої звітності" від 17.05.2006. URL: http:// www.zakon.rada.gov.ua/2006-17 (дата звернення: 01.02.2022).
5. Проскуріна Н.М. Якість аудиторських послуг в Україні: реалії та перспективи /Н.М. Проскуріна, В.П. Коваленко // Економічний часопис XXI. 2010. № 9—10. С. 53—57.
6. Царенко О.В. Особливості визначеності об'єкта локалізації зусиль при впровадженні системи контролю якості аудиторських послуг. Інвестиції: практика та досвід. 2021. № 5. С. 5—10.
7. ISQM 1 "Контроль якості для фірм, які здійснюють аудит і перевірку історичної фінансової інформації, а також виконують інші завдання з підтвердження достовірності інформації та супутні послуги" URL: https://www.iaasb.org/publications/1-3 (дата звернення: 03.02.2022).
8. ISQM 2 "Завдання, що забезпечують впевненість" URL: https://www.iaasb.org/publications/international-standard-quality-management-isqm-2-enhancing-quality-reviews (дата звернення: 03.02.2022).

O. Tsarenko

METHODOLOGICAL APPROACHES TO DEVELOPING THE DOMINANT OF THE QUALITY MANAGEMENT SYSTEM OF AUDIT SERVICES IN UKRAINE

Summary

The article considers the quality management system of audit services as a structural and functional tool of the overall management system with adaptation to the conditions of unstable economic environment and taking into account the growing needs of market participants. The development of a subject-oriented model of audit services quality management system is considered, which provides greater confidence and confidence in the economy and the functioning of markets by responding to changes in the environment and improving the reliability and effectiveness of quality management standards.
It is substantiated that the quality management system of audit entities as an innovative form of management system development in general is not only a tool for identifying risks to achieve quality objectives and responding to risks, but also an effective mechanism to ensure sufficient confidence that audit results meet the conditions of the task in correlation with the increased level of awareness and understanding of stakeholders of important elements of audit quality and individual needs of users.
It is proved that the development of subject-oriented model of audit services quality management system with the help of cognitive-informational and institutional dominants enhances the determination of the density of interaction of quality objectives, identification and assessment of quality risks, and implementation of actions in response to risks. and depends on the nature and circumstances of the audit entity and the tasks it performs.
In order to improve the efficiency of quality management, the quality management system promotes the integration of quality management with the culture of the audit firm, firm strategy, operations and business processes, and takes into account the dominant elements, including responsibilities, functions, communicative and cognitive interaction of departments and stakeholders individuals, the sequence of relevant risk assessment procedures of the firm and control measures in the chain of financial reporting, taking into account the impact of the density of stakeholder interaction on the quality of audit services.
It is argued that the development of quality management system of audit services should be based on the principles of systemic, synergistic and subject-oriented approaches, where synergetic functionality identifies a key methodological concept for building a subject-oriented model of quality management system, which includes active and individual approach to quality management, which is focused on achieving quality goals by identifying risks for these purposes and responding to risks.

Keywords: quality management system; components; risks; audit services; policies; procedures; interaction; confidence; management; quality objectives; users.

References

1. The Verkhovna Rada of Ukraine (2017), The Law of Ukraine "About financial statements audit and auditing", available at: http://www.zakon2.rada.gov.ua/ laws/show/08-19 (Accessed 19 August 2021).
2. International Federation оf Accountants, Audit Chamber оf Ukraine (2016—2017), "International standards on quality control, auditing, review, other assurance, and related services", available at: http://www.apu.com.ua/files/ temp/Audit_2018_1.pdf (Accessed 9 January 2022).
3. The Verkhovna Rada of Ukraine (2002), The Law of Ukraine "On the Concept of the National Program of Adaptation of the Legislation of Ukraine to the Legislation of the European Union", available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/228-IV#Text (Accessed 24 January 2022).
4. European parliament and council of the european union (2006), "On statutory audit of annual accounts and consolidated reporting", available at: http: zakon.rada.gov.ua (Aaccessed 01 February 2022).
5. Proskurina, N.M. and Kovalenko V.P.(2010), "The quality of audit services in Ukraine: realities and prospects", Ekonomichnyj chasopys-XXI, vol. 9—10, pp. 53—57.
6. Tsarenko, O.V.(2021), "Features of the definition of the object of localization of efforts in the implementation of the quality control system of audit services", Investytsii: praktyka ta dosvid, vol. 5, pp. 5—10.
7. IAASB (2021),"ISQM 1. Quality control for firms that audit and verify historical financial information, as well as perform other tasks to verify the accuracy of information and related services", available at: https://www.iaasb.org/publications/1-3 (Aaccessed 03 February 2022).
8. IAASB (2020), "ISQM 2. Assurance Challenges", available at: https://www.iaasb.org/publications/international-standard-quality-management-isqm-2-enhancing-quality-reviews (Aaccessed 03 February 2022).

№ 4 2022, стор. 4 - 7

Дата публікації: 2022-05-03

Кількість переглядів: 744

Відомості про авторів

О. В. Царенко

д. е. н., професор, Голова Комітету з контроля якості аудиторських послуг, Аудиторська палата України

O. Tsarenko

Doctor of Economic Sciences, Professor, Chairman of the Audit Quality Control Committee,Audit Chamber of Ukraine

ORCID:

0000-0001-7594-4135

Як цитувати статтю

Царенко О. В. Методологічні підходи розбудови домінант системи управління якості аудиторських послуг в Україні. Економіка та держава. 2022. № 4. С. 4–7. DOI: 10.32702/2306-6806.2022.4.4

Tsarenko, O. (2022), “Methodological approaches to developing the dominant of the quality management system of audit services in Ukraine”, Ekonomika ta derzhava, vol. 4, pp. 4–7. DOI: 10.32702/2306-6806.2022.4.4

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.