EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

МЕТОДИЧНІ ЗАСАДИ ОЦІНКИ Й ДІАГНОСТИКИ ПОВЕДІНКИ СПОЖИВАЧІВ ПОСЛУГ ТУРИСТИЧНИХ ПІДПРИЄМСТВ ЗАСОБАМИ ПОВЕДІНКОВОЇ ЕКОНОМІКИ
Я. І. Яценко

Назад

DOI: 10.32702/2306-6806.2022.3.69

УДК: [339.1:338.48]052

Я. І. Яценко

МЕТОДИЧНІ ЗАСАДИ ОЦІНКИ Й ДІАГНОСТИКИ ПОВЕДІНКИ СПОЖИВАЧІВ ПОСЛУГ ТУРИСТИЧНИХ ПІДПРИЄМСТВ ЗАСОБАМИ ПОВЕДІНКОВОЇ ЕКОНОМІКИ

Анотація

У статті досліджуються інструменти й методи поведінкової економіки з метою виявлення, оцінки та діагностики чинників і складників поведінки споживачів послуг туристичних підприємств та здійснення впливу на них шляхом розробки й практичного впровадження теорій, процесів і технологій поведінкової економіки. Безумовно, їх можна застосовувати й до працівників підприємств, але і для них, і відносно споживачів необхідно дотримуватись правил безпеки та збереження інтересів, покращення обслуговування та умов роботи. Також потрібно використовувати й традиційні інструменти економіки, менеджменту та маркетингу туристичних підприємств і організацій. В результаті було виявлено чинники, які впливають на поведінку споживачів туристичних продуктів і послуг; здійснено їх групування. Визначено складники поведінки та психологічні типи споживачів. У відповідності до них можна застосовувати технології поведінкової економіки: власні налаштування, нагадування, опції за замовчуванням, статус-кво, фреймінг. Вони можуть використовуватися як самостійно, так і комплексно або в різних комбінаціях, здійснюватися відповідно до теорії підштовхування. У статті запропоновані алгоритм та процеси їх практичного впровадження. Значною проблемою є розробка та використання кількісних методів і показників вимірювання їх ефективності саме через ірраціональність предмету дослідження та вимірів. Серед найбільш поширених можна зазначити час або терміни впровадження і застосування; вартість технологій у порівнянні з приростом обсягів прибутків, продажів, кількості постійних клієнтів та випадків лояльності; економією внаслідок застосування порівняно з іншими технологіями.

Ключові слова: туристичні підприємства; поведінкова економіка; споживачі; продукти і послуги; методичні засади; підштовхування; ментальний простір; фреймінг; менеджмент; оцінка; діагностика; кількісні показники.

Література

1. Мармуль Л., Лугова О. Методичні підходи до оцінки економічного потенціалу сільськогосподарських підприємств. Економіст. 2012. № 2. С. 24—26.
2. Про захист прав споживачів: Закон України від 12.05.1991 р. Відомості Верховної Ради України, 1991. № 30.
3. Романюк І.А. Розвиток сільського зеленого туризму в умовах необхідності диверсифікації сільської економіки. Стратегічні напрями соціально-економічного розвитку аграрного сектору економіки України: колективна монографія / За заг. ред. А.В. Руснак. Херсон: ТОВ "ВКФ "СТАР" ЛТД", 2017. С. 299—307.
4. Про туризм: Закон України від 15.09.1995 року № 324/95-ВР / Верховна Рада України. URL: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/324/95-%D0%B2%D1%8
5. Талер Р., Стайнстейн К. Поштовх. Як допомогти людям зробити правильний вибір / пер. з англ. О. Захарченко. — К.: Наш формат, 2017. 312 с.
6. Фреймінг: бар'єр чи нові можливості політики. URL: //http.labipt.com
7. Ігнатенко М.М., Мармуль Л.О. Надання послуг сільського зеленого туризму фермерськими господарствами з метою здійснення їх диверсифікації та підвищення дохідності діяльності. Вісник Бердянського університету менеджменту і бізнесу. 2017. № 3 (39). С. 50—53.
8. Передало Х.С., Огерчук Ю.В., Лібенко Ю.С. Поведінкова економіка та можливості застосування технік її впливу в сучасних організаціях. Ефективна економіка. 2019. № 12. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=7520 (дата звернення: 02.02.2022).
9. Ihnatenko M.М., Marmul L.O., Sarapina O.A., Sakun A.Zh., Pylypenko К.А. Models of implementation of enterprises in agricultural green tourism in European countries and assessment of their efficiency. International Journal of Innovative Technology and Exploring Engineering. Vol. 8. Issue-12, October 2019. С. 337—340.
10. Головкова Л.С., Гриньох Н.В., Дяченко Л.А. Еволюція поведінки індивідуальних споживачів на ринку туристичних послуг у контексті поведінкової економіки. Проблеми економіки транспорту. 2017. Вип. 14. С. 7—22.
11. Ihnatenko M., Antoshkin V., Lokutova O., Postol A., Romaniuk I. Ways to develop brands and pr management of tourism enterprises with a focus on national markets. International Journal of Management (IJM). Vol. 11, Issue 5, May 2020, pp. 778—787.
12. Замкова Н.Л., Поліщук І.І., Буга Н.Ю., Соколюк К.Ю. Поведінка споживачів: навч. посіб. Вінниця: РВВ ВТЕІ КНТЕУ, 2018. 200 с.
13. Балашова Р. І. Ефективність туристичної діяльності і вдосконалення методів її оцінки. Актуальні проблеми економіки. 2010. № 3. С. 131—137.
14. Ihnatenko M., Antoshkin V., Postol A., Hurbyk Yu., Runcheva N. Features of the Content and Implementation of Innovation and Investment Projects for the Development of Enterprises in the Field of Rural Green Tourism. International Journal of Management (IJM), 11 (3), 2020, pp. 304—315.

Ya. Yatsenko

METHODICAL BASES OF AN ESTIMATION AND DIAGNOSTICS OF BEHAVIOR OF CONSUMERS OF SERVICES OF THE TOURIST ENTERPRISES BY MEANS OF BEHAVIORAL ECONOMY

Summary

The article investigates the tools and methods of behavioral economics in order to identify, assess and diagnose factors and components of consumer behavior of tourism enterprises and influence them through the development and practical implementation of theories, processes and technologies of behavioral economics. Of course, they can be applied to employees of enterprises, but for them and for consumers it is necessary to follow the rules of safety and preservation of interests, improve service and working conditions. It is also necessary to use traditional tools of economics, management and marketing of tourism enterprises and organizations. As a result, factors influencing the behavior of consumers of tourism products and services were identified; they were grouped. Components of behavior and psychological types of consumers are determined. In accordance with them, you can use the technologies of behavioral economics: your own settings, reminders, default options, status quo, framing. They can be used both independently and in combination or in various combinations, carried out in accordance with the theory of pushing. The algorithm and processes of their practical implementation are offered in the article. A significant problem is the development and use of quantitative methods and indicators for measuring their effectiveness precisely because of the irrationality of the subject of research and measurement. Among the most common are the time or timing of implementation and application; the cost of technology compared to the growth of profits, sales, the number of regular customers and cases of loyalty; savings due to the application compared to other technologies. An important role in shaping the demand for services and products of tourism enterprises is played not only by rational solutions that are studied and evaluated by scientific means of traditional economics, management and marketing, but also irrational. Behavioral economics is of paramount importance for their detection, evaluation and diagnosis. Her tools relate to emotions, impressions, mental traits, personality, spontaneity and other psychological manifestations in the purchase of services. Knowledge of behavioral economics is also important for the organization of employees' work, relationships with partners. Therefore, methodological principles for identifying and assessing and diagnosing the peculiarities of consumer demand for products and services of tourism enterprises by means of behavioral economy should include, first of all, the establishment and grouping of factors that motivate it. It is also a definition of the characteristics of consumer behavior and psychological types of consumers. Accordingly, it will already be possible to apply the tools of influence of behavioral economics (for example, the theory of pushing). We are also talking about its technologies (custom settings, default options, reminders, status quo, framing, etc.). At the same time, a significant problem is the quantitative measurement of their effectiveness. For obvious reasons and many options for factors and components of irrational consumer behavior, this is a very difficult task.

Keywords: tourist enterprises; behavioral economy; consumers; products and services; methodical bases; pushing; mental space; framing; management; estimation; diagnostics; quantitative indicators.

References

1. Marmul', L. and Luhova, O. (2012), "Methodical approaches to assessing the economic potential of agricultural enterprises", Ekonomist, vol. 2, pp. 24—26.
2. The Verkhovna Rada of Ukraine (1991), The Law of Ukraine "On consumer protection", Vidomosti Verkhovnoyi Rady Ukrayiny, vol. 30.
3. Romaniuk, I.A. (2017), "Development of rural green tourism in the conditions of necessity of diversification of rural economy", Stratehichni napryamy sotsial'no-ekonomichnoho rozvytku ahrarnoho sektoru ekonomiky Ukrayiny [Strategic directions of socio-economic development of the agricultural sector of Ukraine's economy], TOV "VKF "STAR" LTD", Kherson, Ukraine, pp. 299—307.
4. The Verkhovna Rada of Ukraine (1995), The Law of Ukraine "On Tourism", available at: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/324/95-%D0%B2%D1%80. (Accessed 10 February2022)
5. Taler, R. and Staynsteyn, K. (2017), Poshtovkh. Yak dopomohty lyudyam zrobyty pravyl'nyy vybir [How to help people make the right choice], Nash format, Kyiv, Ukraine.
6. Kuznetsova, A. S. (2016), "Framing: A Barrier or New Policy Opportunities", available at: https://labipt.com/framing-barriers-or-new-opportunities-for-policy/ (Accessed 10 February2022)
7. Ihnatenko, M.M. and Marmul', L.O. (2017), "Provision of rural green tourism services by farms in order to diversify them and increase profitability", Visnyk Berdyans'koho universytetu menedzhmentu i biznesu, vol. 3 (39), pp. 50—53.
8. Peredalo, KH.S. Oherchuk, YU.V. and Libenko, YU.S. (2019), "Behavioral economics and the possibility of applying techniques of its influence in modern organizations", Efektyvna ekonomika, vol. 12, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=7520 (Accessed 10 February 2022).
9. Ihnatenko, M.M. Marmul, L.O. Sarapina, O.A. Sakun, A.Zh. and Pylypenko, K.A. (2019), "Models of implementation of enterprises in agricultural green tourism in European countries and assessment of their efficiency", International Journal of Innovative Technology and Exploring Engineering, Vol. 8, Issue-12, pp. 337—340.
10. Holovkova, L.S. Hryn'okh, N.V. and Dyachenko, L.A. (2017), "Evolution of behavior of individual consumers in the market of tourist services in the context of behavioral economics", Problemy ekonomiky transport, vol. 14, pp. 7—22.
11. Ihnatenko, M., Antoshkin, V., Postol, A., Hurbyk, Yu. and Runcheva, N. (2020), "Features of the Content and Implementation of Innovation and Investment Projects for the Development of Enterprises in the Field of Rural Green Tourism", International Journal of Management (IJM), vol. 11(3), pp. 304—315.
12. Zamkova, N.L. Polishchuk, I.I. Buha, N.Yu. and Sokolyuk, K.Yu. (2018), Povedinka spozhyvachiv [Consumer behavior], RVV VTEI KNTEU, Vinnytsya, Ukraine.
13. Balashova, R.I. (2010), "Efficiency of tourist activity and improvement of methods of its estimation", Aktual'ni problemy ekonomiky, vol. 3, pp. 131—137.
14. Ihnatenko, M. Antoshkin, V. Lokutova, O. Postol, A. and Romaniuk, I. (2020), "Ways to develop brands and pr management of tourism enterprises with a focus on national markets", International Journal of Management (IJM), vol. 11, Issue 5, pp. 778—787.

№ 3 2022, стор. 69 - 72

Дата публікації: 2022-04-23

Кількість переглядів: 390

Відомості про авторів

Я. І. Яценко

аспірант кафедри економіки, Університет Григорія Сковороди у Переяславі, м. Переяслав

Ya. Yatsenko

Postgraduate student of the Department of Economics, Hryhoriy Skovoroda University in Pereyaslav, Pereyaslav

ORCID:

0000-0003-2709-9082

Як цитувати статтю

Яценко Я. І. Методичні засади оцінки й діагностики поведінки споживачів послуг туристичних підприємств засобами поведінкової економіки. Економіка та держава. 2022. № 3. С. 69–72. DOI: 10.32702/2306-6806.2022.3.69

Yatsenko, Ya. (2022), “Methodical bases of an estimation and diagnostics of behavior of consumers of services of the tourist enterprises by means of behavioral economy”, Ekonomika ta derzhava, vol. 3, pp. 69–72. DOI: 10.32702/2306-6806.2022.3.69

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.