DOI: 10.32702/2306-6806.2022.2.125
УДК: 338.58:65.014
Г. Ю. Ткачук, Т. О. Біляк
ОПТИМІЗАЦІЯ ОСНОВНИХ ТА ДОПОМІЖНИХ БІЗНЕС-ПРОЦЕСІВ У БІЗНЕС-МОДЕЛІ СУЧАСНОГО ВИРОБНИЧОГО ПІДПРИЄМСТВА
Анотація
У статті проведено дослідження бізнес-процесів підприємства. Акцентовано вагу на тому, що на виробничому підприємстві мають місце основні та допоміжні бізнес-процеси. При чому зауважено, що основними є процеси в результаті яких виробляється основний продукт (цінність), яку підприємство реалізовує кінцевому споживачу, всі інші процеси є допоміжними точки зору задоволення потреб споживача. Таким чином, до допоміжних процесів віднесено: обслуговуючі, управлінські та процеси розвитку підприємства.
Приділено увагу основним напрямам оптимізації бізнес-процесів, серед яких виділено такі: мінімальної кількості виконавців, мінімального залучення керівників і мінімальної кількості контрольних операцій, і на противагу ним — максимальної типізації процесів, максимального спрощення операцій і максимально можливого забезпечення паралельності бізнес-процесів.
Результатом оптимізації бізнес-процесів підприємства є усунення зайвих втрат на виконання процесів, що не несуть цінність споживачам, за рахунок чого досягається максимальне задоволення їх потреб, зміцнення становища підприємства на ринку та забезпечення максимального притоку прибутку на підприємство.
Ключові слова: бізнес-модель; бізнес-процес; основні та допоміжні процеси; оптимізація; реінжиніринг та бенчмаркінг.
Література
1. Остапчук Т.П., Ткачук Г.Ю., Виговський В.Г., Кушніренко О.М. Управління формуванням бізнес-моделі підприємства: навч. посібник. Житомир: ПП "Рута", 2020. 268 с.
2. Скрипюк И.И. Краткий курс оптимизации бизнес-процессов на примере процесса продаж и управления персоналом. Санкт-Петербург: ООО "Издательство Форум Медиа", 2014. 45 с.
3. Гурова В.О., Садекова А.І. Оптимізація бізнес-процесів на підприємстві в умовах кризи. Український журнал прикладної економіки. 2016. Т. 1. № 1. С. 75—82.
4. Тягненко В.В. Оптимизация бизнес-процессов предприятия как способ эффективного ведения бизнеса в условиях мирового финансового кризиса. Актуальные вопросы экономических наук. 2013. № 23. С. 217—222.
5. Демченко Б.А., Кудрицька Ж.В. Особливості оптимізації бізнес-процесів на підприємствах України. Причорноморські економічні студії. 2017. № 23. С. 71—74.
H. Tkachuk, T. Biliak
OPTIMIZATION OF BASIC AND AUXILIARY BUSINESS PROCESSES IN THE BUSINESS MODEL OF A MODERN MANUFACTURING ENTERPRISE
Summary
The article examines the business processes of the enterprise. Emphasis is placed on the fact that the main and auxiliary business processes take place at the production enterprise. It is noted that the main processes are the ones that produce the main product (value), which the company sells to the final consumer, all other processes are ancillary in terms of meeting consumer needs. Thus, the ancillary processes include: service, management and enterprise development processes.
It is noted that the company should optimize only those processes that are often repeated, and highlighted current cases that really need to optimize the company's business processes, including: the need to increase transparency, sale or change of management, in the case of mergers. It also describes the conditions that do not require optimization of business processes: in case of inexpediency — in terms of small staff or in case of high cost, due to, on the contrary, a very large staff.
Attention is paid to the main areas of business process optimization, including the following: minimum number of executors, minimum involvement of managers and minimum number of control operations, and in contrast — maximum typification of processes, maximum simplification of operations and maximum parallelism of business processes. Reengineering is also highlighted as a means of optimization, which consists in redesigning existing business processes and applying benchmarking mechanisms, which is based on the experience of leading manufacturers in this industry and its implementation in the activities of their own company and more.
It is proved that the optimization of business processes is a necessary condition for the survival of the enterprise in the market and presents the main directions of optimization of business processes of the business model of the production enterprise. ultimately leads to increased productivity, faster turnover of capital, reducing production and commercial cycles, ensuring the generation of profits in the planned amount, maximum satisfaction of existing consumer needs and increase the company's market presence.
Keywords: usiness model; business process; main and auxiliary processes; optimization; reengineering and benchmarking.
References
1. Ostapchuk, T.P., Tkachuk, H.Yu., Vyhovs'kyj, V.H. and Kushnirenko, O.M. (2020), Upravlinnia formuvanniam biznes-modeli pidpryiemstva: navch. posibnyk [Management of the formation of the business model of the enterprise], Ruta, Zhytomyr, Ukraine.
2. Skripjuk, I. I. (2014). Kratkij kurs optimizacii biznes-processov na primere processa prodazh i upravlenija personalom [A short course on business process optimization on the example of the sales process and personnel management], Izdatel'stvo Forum Media, Saint-Petersburg, Russia.
3. Hurova, V. O. and Sadekova, A.I. (2016), "Optimization of business processes at the enterprise in times of crisis", Ukrains'kyj zhurnal prykladnoi ekonomiky, vol. 1, no. 1, pp. 75—82.
4. Tjagnenko, V. V. (2013), "Optimization of business processes of an enterprise as a way of doing business effectively in the conditions of the global financial crisis", Aktual'nye voprosy jekonomicheskih nauk, vol. 23, pp. 217—222.
5. Demchenko, B.A. and Kudryts'ka, Zh.V. (2017), "Features of business process optimization at Ukrainian enterprises", Prychornomors'ki ekonomichni studii, vol. 23, pp. 71—74.
№ 2 2022, стор. 125 - 128
Дата публікації: 2022-04-12
Кількість переглядів: 536