EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

СТАН ФОРМУВАННЯ ТА РОЗВИТКУ ІВЕНТ-МЕНЕДЖМЕНТУ В УКРАЇНІ
В. Й. Жежуха, В. М. Мисик

Назад

DOI: 10.32702/2306-6806.2022.2.119

УДК: 338.58:65.014

В. Й. Жежуха, В. М. Мисик

СТАН ФОРМУВАННЯ ТА РОЗВИТКУ ІВЕНТ-МЕНЕДЖМЕНТУ В УКРАЇНІ

Анотація

У статті з використанням методу експертного опитування ідентифіковано реальний стан формування і розвитку івент-менеджменту в Україні. Наведено й охарактеризовано ключові параметри вказаного опитування. За його результатами ідентифіковано низку параметрів івент-менеджменту у вітчизняному бізнесі, а саме: рівень розуміння процесів івент-менеджменту в управлінні українськими підприємствами; рівень достатності знань щодо побудови і використання івент-менеджменту, а також рівень компетентності працівників суб'єктів господарювання у цій сфері. Виявлено також задоволеність працівників рівнем розвитку івент-менеджменту на їхньому підприємстві й ідентифіковано основні перешкоди щодо ухвалення рішень щодо вдосконалення івент-менеджменту. Визначено основні напрями діяльності суб'єктів господарювання, в яких першочергово повинно здійснюватися формування та/чи вдосконалення івент-менеджменту. Ідентифіковано основні причини виникнення проблем у сфері івент-менеджменту, джерела фінансування процесів його формування і вдосконалення на вітчизняних підприємствах, а також ключові переваги використання івент-менеджменту в українському бізнесі.

Ключові слова: діловий туризм; івент-менеджмент; івент; івент-планування; менеджмент; тімбілдінг.

Література

1. Дьяченко Ю.В., Седікова І.А., Бондар В.А. Event менеджмент як складник інформаційно комунікаційних технологій у публічному управлінні. Вчені записки Таврійського національного університету імені В.І. Вернадського. Серія: Державне управління. 2020. Т. 31 (70). Вип. № 6. С. 39—44.
2. Мисик В.М. Чинники побудови і розвитку івент-менеджменту. Інтелект ХХІ. 2020. № 3. С. 44—48.
3. Ніколюк О.В., Дьяченко Ю.В., Савченко Т.В. Особливості розвитку івент-менеджменту в Україні. Інвестиції: практика та досвід. 2021. № 6. С. 98—103.
4. Олексюк Г.В., Ангелко І.В., Самотій Н.С. Івент-індустрія: розвиток та проблеми в Україні. Регіональна економіка. 2020. №3 (97). С. 120—130.
5. Пархоменко І.І. Британська наукова традиція вивчення івент-менеджменту: основні поняття (Г. Боудін, Х. Пієлічаті, Дж. Елз). Вісник Київського національного університету культури і мистецтв. Серія "Менеджмент соціокультурної діяльності". 2018. Вип. 2. С. 63—76.
6. Повалій Т.Л., Світайло Н.Д. Івент-менеджмент: навч. посіб. Суми: СумДУ, 2021. 198 с.
7. Хитрова О.А., Харитонова Ю.Ю. Стан і тенденції розвитку івент-менеджменту в Україні. Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. Серія: Економіка і менеджмент. 2018. Вип. 30. С. 27—31.
8. Bladen C. The service semiotics of luxury events: An exploration for future research and events management industry practice. Research in Hospitality Management. 2021. Vol. 11. Issue 1. Pp. 53—57.
9. Pino G., Peluso A.M., Del Vecchio P., Ndou V., Passiante G., Guido G. A methodological framework to assess social media strategies of event and destination management organizations. Journal of Hospitality Marketing & Management. 2019. Vol. 28. Issue 2. Pp. 189—216.
10. Schnitzer M., Kоssler C., Schlemmer P., Peters M. Influence of event and place image on residents' attitudes toward and support for events. Journal of Hospitality & Tourism Research (Washington, D.C.). 2021. Vol. 45. Issue 7. Pp. 1260—1281.

V. Zhezhukha, V. Mysyk

STATE OF FORMATION AND DEVELOPMENT OF EVENT MANAGEMENT IN UKRAINE

Summary

Realizing the importance and necessity of event management development in the companies, owners and managers must hold input information based on the actual state of this type of management to introduce changes further, make improvements, identify potential opportunities in the direction, etc. Since there is no universal event management model, it is implemented differently by different business entities. At the same time, it is essential and relevant to see and understand particular typical contours and guidelines in domestic business.
The article identified the actual state of event management formation and development in Ukraine using the method of expert interviews. It was given and characterized the critical parameters of the survey (the volume of the sample and its spatial feature, the target audience of the selection, representatives of the sampling frame, the type of expert review, the method of survey, research tools, the practice of communication with the target audience, the form of work organization, the frequency). The professionalism and representativeness of experts who participated in the study were substantiated. According to the survey, there were recognized several parameters of event management in the domestic business, namely: the level of understanding of the event management processes in the direction of Ukrainian enterprises; the level of sufficiency of knowledge concerning the construction and use of event management, as well as the level of competence of employees of business entities in this area. Also, it revealed employees' satisfaction with the event management level in their enterprises and distinguished the main obstacles in making decisions about the event management amelioration. The survey pointed out the main areas of business entities in which priority should be given to event management formation and/or modification. It discovered the leading causes of problems in event management, the sources of funding for its building and improvement in domestic enterprises, and the key benefits of using event management in Ukrainian business.

Keywords: usiness tourism; event management; event; event planning; management; team building.

References

1. D'iachenko, Yu.V., Sedikova, I.A. and Bondar, V.A. (2020), "Event management as a component of information and communication technology in public administration", Vcheni zapysky Tavrijs'koho natsional'noho universytetu imeni V.I. Vernads'koho. Seriia: Derzhavne upravlinnia, vol. 31, no. 6, pp. 39—44. https://doi.org/10.32838/TNU-2663-6468/2020.6/07
2. Mysyk, V.M. (2020), "Factors of event management construction and development", Intelekt ХХІ, vol. 3, pp. 44—48. https://doi.org/10.32782/2415-8801/2020-3.9
3. Nikoliuk, O., Diachenko, Y. and Savchenko, T. (2021), "Features of event management development in Ukraine", Investytsii: praktyka ta dosvid, vol. 6, pp. 98—103. DOI: 10.32702/2306-6814.2021.6.98
4. Oleksyuk, H.V., Anhelko, I.V. and Samotiy, N.S. (2020), "Event-industry: development and problems in Ukraine", Rehional'na ekonomika, vol. 3, pp. 120—130. https://doi.org/10.36818/1562-0905-2020-3-13
5. Parkhomenko, І.І. (2018), "The British academic tradition of event management studies: key concepts (G. Bowdin, H. Pielici, J. Els)", Visnyk Kyivs'koho natsional'noho universytetu kul'tury i mystetstv. Seriia "Menedzhment sotsiokul'turnoi diial'nosti", vol. 2, pp. 63—76. https://doi.org/10.31866/2616-7573.2.2018.149459
6. Povalij, T.L. and Svitajlo, N.D. (2021), Ivent-menedzhment [Event management], SumDU, Sumy, Ukraine.
7. Khytrova, O.A. and Kharytonova, Yu.Yu. (2018), "State and development trends of event management in Ukraine", Naukovyj visnyk Mizhnarodnoho humanitarnoho universytetu. Seriia: Ekonomika i menedzhment, vol. 30, pp. 27—31.
8. Bladen, C. (2021), "The service semiotics of luxury events: An exploration for future research and events management industry practice", Research in Hospitality Management, vol. 11, no. 1, pp. 53—57. https://doi.org/10.1080/22243534.2020.1867374
9. Pino, G., Peluso, A. M., Del Vecchio, P., Ndou, V., Passiante, G. and Guido, G. (2019), "A methodological framework to assess social media strategies of event and destination management organizations", Journal of Hospitality Marketing & Management, vol. 28, no. 2, pp. 189—216. https://doi.org/10.1080/19368623.2018.1516590
10. Schnitzer, M., Kоssler, C., Schlemmer, P. and Peters, M. (2021), "Influence of event and place image on residents' attitudes toward and support for events", Journal of Hospitality & Tourism Research (Washington, D.C.), vol. 45, no. 7, pp. 1260—1281. https://doi.org/10.1177/1096348020919502

№ 2 2022, стор. 119 - 124

Дата публікації: 2022-04-12

Кількість переглядів: 807

Відомості про авторів

В. Й. Жежуха

к. е. н., доцент, доцент кафедри зовнішньоекономічної та митної діяльності, Національний університет "Львівська політехніка", м. Львів

V. Zhezhukha

PhD in Economics, Associate Professor, Associate Professor of the Department of Foreign Trade and Customs, Lviv Polytechnic National University

ORCID:

0000-0003-0962-8366


В. М. Мисик

аспірант кафедри зовнішньоекономічної та митної діяльності, Національний університет "Львівська політехніка", м. Львів

V. Mysyk

Postgraduate student of the Department of Foreign Trade and Customs, Lviv Polytechnic National University

ORCID:

0000-0001-8611-329X

Як цитувати статтю

Жежуха В. Й., Мисик В. М. Стан формування та розвитку івент-менеджменту в Україні. Економіка та держава. 2022. № 2. С. 119–124. DOI: 10.32702/2306-6806.2022.2.119

Zhezhukha, V. and Mysyk, V. (2022), “State of formation and development of event management in Ukraine”, Ekonomika ta derzhava, vol. 2, pp. 119–124. DOI: 10.32702/2306-6806.2022.2.119

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.