EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

СУЧАСНІ АСПЕКТИ ТА СТРАТЕГІЇ РОЗВИТКУ БІЗНЕСУ
Д. О. Хмелевський

Назад

DOI: 10.32702/2306-6806.2021.12.135

УДК: 339.5

Д. О. Хмелевський

СУЧАСНІ АСПЕКТИ ТА СТРАТЕГІЇ РОЗВИТКУ БІЗНЕСУ

Анотація

Розглянуто актуальні проблеми та стратегії сучасного бізнесу, які дають можливість компанії стати конкурентоспроможною та мати всі права боротися за перші місця у своїй сфері. Однією з найважливіших проблем будь-якого підприємства, що працює в сучасних умовах, є проблема його життєздатності та забезпечення безперервного стратегічного розвитку. Конкурентні переваги є найбільш ефективним рішенням цієї проблеми. Основним завданням компанії є створення та впровадження цих конкурентних переваг, які можуть бути реалізовані завдяки продуманій та ефективній стратегії розвитку компанії. Стратегія є об'єктивною основою для відповіді на такі важливі для компанії питання: у якій галузі чи ринках має працювати компанія; як найбільш ефективно розподілити обмежені ресурси; як змагатися. Ведення бізнесу в сучасних умовах змушує підприємців трансформувати свої підходи до підприємництва. З кожним днем все швидше і швидше розвивається сфера сучасних технологій, без використання яких будь-який бізнес швидко стає неконкурентоспроможним.

Ключові слова: конкурентоспроможність; стратегія розвитку; бізнес; конкурентна боротьба; підприємство.

Література

1. Майкл Е. Портер. Конкурентная стратегия: Методика анализа отраслей и конкурентов. 2005. Пер. с англ. М.: Альпина БизнесБукс, 454 с.
2. Мирун М.І., Петухова О.А. Соціально-економічний розвиток України на початку ХХІ століття: Зб. доп. 76-ї наук. конф. студ. КНЕУ. 22—23 квіт. 2007 р., 390 с.
3. Hinge marketing, 2021, Business development strategy: a high-growth approach, URL: https://hingemarketing.com/blog/story/business— development-strategy-a-high-growth-approach
4. Сысоева Е.А. Факторы конкурентоспособности предприятия:подходы и составляющие. Экономические науки. 2010. № 73. 12 c.

D. Khmelevskyi

MODERN ASPECTS AND BUSINESS DEVELOPMENT STRATEGIES

Summary

Actual problems and strategies of modern business are considered, which give the chance the company becomes competitive and has all the rights to fight for the first places in their sphere. One of the most important problems of any enterprise operating in modern conditions is the problem of its viability and ensuring continuous strategic development. Competitive advantages are the most effective solution to this problem. The main task of the company is to create and implement these competitive advantages that can be realized through a well-thought-out and effective development strategy of the company. The strategy is an objective basis for answering the following important questions for the company: in which industry or markets the company should operate; how to most effectively allocate limited resources; how to compete. Doing business in modern conditions forces entrepreneurs to transform their approaches to entrepreneurship. Every day the sphere of modern technologies develops faster and faster, without the use of which any business quickly becomes uncompetitive. One of the most important problems of any enterprise operating in modern conditions is the problem of its viability and ensuring constant strategic development. Competitive advantages are the most effective solution to this problem. The main task of the company is to create and implement these competitive advantages, which can be realized through a properly designed and effective development strategy of the company. The strategy is an objective basis for the formation of answers to the following important questions for the company: in which industry or in which markets the company should operate; how to allocate the most limited resources; how to compete. The scale of business development can be very wide and vary greatly from organization to organization. In today's world, many companies treat the whole process of marketing and sales as a business development. Historically, business development has been a subset of the marketing function focused on acquiring new relationships and marketing or distribution channels. Although this role still exists in many companies, the name business development has become interchangeable with many marketing and sales functions. Deciding what strategies to use to grow a new business is actually a high-stakes decision. A good strategy, well implemented, can lead to high levels of growth and profitability.

Keywords: competitiveness; development strategy; business; competitive struggle; enterprise.

References

1. Porter, M. (2005), Konkurentnaja strategija: Metodika analiza otraslej i konkurentov [Competitive strategy: An analysis of industries and competitors], Alpina BusinessBuks, Moscow, Russia.
2. Mirun, M. I. and Petukhova, O. A. (2007), "Socio-economic development of Ukraine at the beginning of the XXI century", Zb. dop. 76-i nauk. konf. stud. [Collection of articles of 76th sciences conference] KNEU, Kyiv, Ukraine, April 22—23.
3. Hinge marketing (2021), "Business development strategy: a high-growth approach", available at: https://hingemarketing.com/blog/ story/business-development-strategy-a-high-growth-approach. (Accessed 10 Nov 2021).
4. Sysoeva, E.A. (2010), "Factors of Enterprise Competitiveness: Approaches and Components", Economic Sciences, Vol. 73, p. 12.

№ 12 2021, стор. 135 - 138

Дата публікації: 2021-12-29

Кількість переглядів: 342

Відомості про авторів

Д. О. Хмелевський

магістр, аспірант ІV року навчання, Вінницький національний аграрний університет

D. Khmelevskyi

Mаstеr's dеgrее, Postgraduate student of IV year study, Vinnytsia National Agrarian University

ORCID:

0000-0002-7529-4774

Як цитувати статтю

Хмелевський Д. О. Сучасні аспекти та стратегії розвитку бізнесу. Економіка та держава. 2021. № 12. С. 135–138. DOI: 10.32702/2306-6806.2021.12.135

Khmelevskyi, D. (2021), “Modern aspects and business development strategies”, Ekonomika ta derzhava, vol. 12, pp. 135–138. DOI: 10.32702/2306-6806.2021.12.135

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.