EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

СТРАТЕГІЇ УПРАВЛІННЯ РОЗВИТКОМ ПІДПРИЄМСТВ СФЕРИ ГОСТИННОСТІ
А. М. Гуменюк

Назад

DOI: 10.32702/2306-6806.2021.11.126

УДК: 640.41 (477)

А. М. Гуменюк

СТРАТЕГІЇ УПРАВЛІННЯ РОЗВИТКОМ ПІДПРИЄМСТВ СФЕРИ ГОСТИННОСТІ

Анотація

У статті було здійснено систематизацію сучасних стратегій управління розвитком підприємств сфери гостинності. В ході дослідження встановлено, що на нинішньому етапі розвитку наукової думки є такі підходи стосовно виокремлення стратегій зазначеної категорії, зокрема: підхід, який передбачає акцент на визначенні стратегій інтеграції у якості пріоритетних щодо розвитку підприємств сфери гостинності на сучасному етапі впливу економічних ризиків, дії суспільних загроз (визначення стратегій за інтеграційною ознакою); підхід, оснований на класифікації стратегій управління розвитком підприємств сфери гостинності, орієнтованих на складові SWOT-аналізу (слабкі і сильні сторони, загрози та можливості суб'єктів готельного господарства) та елементи теорії розвитку суб'єктів ринкового середовища (основою зазначеного підходу є ознака потенціалу та рівня розвитку підприємств готельного господарства); підхід до класифікації стратегій управління розвитком підприємств сфери гостинності, сформульований в площині їх зв'язку із інноваційністю та конкурентоспроможністю (ознака конкурентоспроможності та інноваційності); підхід, оснований на поведінковій теорії суб'єктів бізнесового середовища.

Ключові слова: стратегії управління розвитком; сфера гостинності; стратегії інтеграції; поведінкова теорія; теорія розвитку; стратегія концентрації; конкурентоспроможність; інноваційність.

Література

1. Булатова Г.А. Стратегия развития предприятия гостиничного бизнеса. Наука и туризм: стратегии взаимодействия. 2017. Вип. 6 (4). С. 16—23.
2. Давидюк Ю.В., Шокот К.М. Стратегічні підходи до підвищення конкурентоспроможності підприємств готельного бізнесу. Економіка та суспільство. 2016. Вип. 7. С. 266—272.
3. Завідна Л. Д. Готельний бізнес: стратегії розвитку: монографія. К.: КНТЕУ, 2017. 600 с.
4. Пушкар Т.А., Жовтяк Г.А. Кадрова політика в сучасних умовах. Приазовський економічний вісник. 2019. Вип. 1 (12). С. 115—119.
5. Семенова Л.В., Титов К.П. Исследование научно-теоретических подходов к использованию инновационной стратегии для повышения конкурентоспособности гостиничного предприятия. Вестник современных исследований. 2017. № 6-1 (9). С. 233—236.
6. Cтратегічне управління готельними підприємствами в умовах глобалізації: монографія / за заг. ред. В.М. Зайцевої. Запоріжжя: ЗНТУ, 2018. 120 с.
7. Шацька З.Я., Романченко А.О. Стратегія інтеграції підприємств готельної сфери. Причорноморські економічні студії. 2020. Вип. 58-2. С. 63—67.
8. Petrova I., Viktorov B. Innovative factors of network companies economic integration. Economics, Finance and Management Review. 2021. Iss. 1 (5). P. 49—59.
9. Sheila C., Koks J., Kilika M. Towards a Theoretical Model Relating Product Development Strategy, Market Adoption and Firm Performance: A Research Agenda. Journal of Management and Strategy. 2016. Vol. 7. № 1. Р. 90—97.

A. Humenyuk

MANAGEMENT STRATEGY FOR THE DEVELOPMENT OF ENTERPRISES IN THE SPHERE OF HOSPITALITY

Summary

The article systematizes modern strategies for managing the development of hospitality enterprises. The study found that at the current stage of development of scientific thought there are the following approaches to identify strategies of this category, in particular: the approach that focuses on identifying integration strategies as priorities for the development of hospitality enterprises at the current stage of economic risks, social threats (definition of strategies on the basis of integration); approach based on the classification of management strategies for the development of hospitality enterprises, focused on the components of SWOT-analysis (weaknesses and strengths, threats and opportunities of the hotel industry) and elements of the theory of market environment (the basis of this approach is a sign of potential and level of development of hotel enterprises); the approach to the classification of strategies for managing the development of hospitality enterprises, formulated in the plane of their connection with innovation and competitiveness (a sign of competitiveness and innovation); an approach based on the behavioral theory of business entities. It is determined that the strategies of integration of enterprises of the hotel sector may include: 1) strategies that are based on minimal integration; 2) strategies that provide for partial integration; 3) strategies related to full integration. Systematization of strategies focused on the components of SWOT-analysis includes: 1) strategies that involve the use of the strengths of hotel enterprises to ensure the implementation of external opportunities; 2) strategies that are based on the use of the strengths of hotel enterprises to eliminate external threats; 3) strategies aimed at reducing the level of weaknesses of hotel enterprises in the implementation of external opportunities; 4) strategies that reduce the impact of the weaknesses of hotel enterprises and the desire to avoid external threats. The classification of strategies within the theory of development of market participants includes: limited growth strategy; growth strategy; reduction strategy; combined strategy. Systematization of strategies for managing the development of hospitality enterprises, formulated in terms of their relationship with innovation and competitiveness, includes: offensive innovation strategy; defensive strategy; intermediate strategy; absorption strategy simulation strategy; BTL strategy (based on targeted action on consumer action when making decisions about purchasing services); concentration strategy. Strategies based on the behavioral theory of business entities include: preventive, reactive, active, passive strategies for the development of hotel enterprises.

Keywords: development management strategies; hospitality sphere; integration strategies; behavioral theory; development theory; concentration strategies; competitiveness; innovation.

References

1. Bulatova, G.A. (2017), "Hotel business development strategy", Nauka i turizm: strategii vzaimodejstviya, vol. 6 (4), pp. 16—23.
2. Davydiuk, Yu.V. and Shokot, K.M. (2016), "Strategic approaches to increase the competitiveness of the hotel business", Ekonomika ta suspilstvo, vol. 7, pp. 266—272.
3. Zavidna, L. D. (2017), Hotelnyi biznes: stratehii rozvytku [Hotel business: development strategies], KNTEU, Kyiv, Ukraine.
4. Pushkar, T.A. and Zhovtiak, H.A. (2019), "Personnel policy in modern conditions", Pryazovskyi ekonomichnyi visnyk, vol. 1 (12), pp. 115—119.
5. Semenova, L.V. and Titov, K.P. (2017), "Research of scientific and theoretical approaches to the use of an innovative strategy to increase the competitiveness of a hotel enterprise", Vestnik sovremennykh issledovanij, vol. 6-1 (9), pp. 233—236.
6. Zaitseva, V.M. (2018), Ctratehichne upravlinnia hotelnymy pidpryiemstvamy v umovakh hlobalizatsii [Strategic management of hotel enterprises in the context of globalization], ZNTU, Zaporizhzhia, Ukraine.
7. Shatska, Z.Ia. and Romanchenko, A.O. (2020), "Strategy of integration of enterprises of the hotel sphere", Prychornomorski ekonomichni studii, vol. 58-2, pp. 63—67.
8. Petrova, I. and Viktorov, B. (2021), Innovative factors of network companies economic integration, Economics, Finance and Management Review, Iss. 1 (5), pp. 49—59.
9. Sheila, C., Koks, J. and Kilika, M. (2016), Towards a Theoretical Model Relating Product Development Strategy, Market Adoption and Firm Performance: A Research Agenda, Journal of Management and Strategy, vol. 7, no. 1, pp. 90—97.

№ 11 2021, стор. 126 - 130

Дата публікації: 2021-11-30

Кількість переглядів: 308

Відомості про авторів

А. М. Гуменюк

аспірант кафедри міжнародного туризму і готельного бізнесу. Західноукраїнський національний університет

A. Humenyuk

Postgraduate student of the Departament of International Tourism and Hotel Business, Western Ukrainian National University

ORCID:

0000-0003-0757-1853

Як цитувати статтю

Гуменюк А. М. Стратегії управління розвитком підприємств сфери гостинності. Економіка та держава. 2021. № 11. С. 126–130. DOI: 10.32702/2306-6806.2021.11.126

Humenyuk, A. (2021), “Management strategy for the development of enterprises in the sphere of hospitality”, Ekonomika ta derzhava, vol. 11, pp. 126–130. DOI: 10.32702/2306-6806.2021.11.126

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.