EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

ДИНАМІКА ЗМІНИ КОРИСТУВАЧІВ СОЦІАЛЬНИХ МЕРЕЖ В ПЕРІОД ПАНДЕМІЇ: ДОСЛІДЖЕННЯ ПОВЕДІНКИ
О. Ю. Бочко, В. А. Когут

Назад

DOI: 10.32702/2306-6806.2021.11.34

УДК: 339.1

О. Ю. Бочко, В. А. Когут

ДИНАМІКА ЗМІНИ КОРИСТУВАЧІВ СОЦІАЛЬНИХ МЕРЕЖ В ПЕРІОД ПАНДЕМІЇ: ДОСЛІДЖЕННЯ ПОВЕДІНКИ

Анотація

У статті досліджено динаміку зміни користувачів соціальних мереж в період пандемії. Обгрунтовано їх поведінку до пандемії та в період пандемії. Розкрито тенденції зміни динаміки приросту користувачів соціальних мереж світу за період 2017—2021 рр. Здійснено прогнозування росту кількості користувачів соціальних мереж у світі в період 01.01.2022—01.10.2022 рр. Вказано на причини використання соціальних мереж в період пандемії. В процесі написання статті використано наступні методи дослідження: індуктивний, дедуктивний — для збору, обробки та обгрунтування загальної кількості користувачів соціальних мереж, графічний метод використано для наочного відображення цієї динаміки; за допомогою економічного аналізу та порівняння здійснено аналізування причин використання соціальних мереж у період пандемії; для теоретичних узагальнень і формування висновків використано абстрактно-логічний метод.

Ключові слова: соціальні мережі; пандемія; користувачі; поведінка; локдаун.

Література

1. Gettleman, Jeffrey; Schultz, Kai. Modi Orders 3-Week Total Lockdown for All 1.3 Billion Indians". The New York Times. 2020. 24 March. ISSN 0362-4331
2. Данько Ю.А. Соціальні мережі як форма сучасної комунікації: плюси і мінуси. Сучасне суспільство: політичні науки, соціологічні науки, культурологічні науки. 2012. С. 179—184.
3. Поплавський М. Соціальні мережі як культурно просвітницький ресурс. Український інформаційний простір. 2021 (1(5), 12—27. URL: https://doi.org/10.31866/2616-7948.1(5).2020.206043
4. Динник І. Соціальні мережі як засіб суспільного розвитку. Ефективність державного управління. 2017. Вип. 1 (50). Ч. 1. С. 64—69.
5. Бочко О.Ю., Кузяк В. В., Aleksandraviciute B. Дослідження ринку соціальних мереж світу. Актуальні проблеми розвитку економіки регіону. 2020. Вип.16. Т. І. С. 84—93.
6. Матяш Т. За 2020 рік в українських соцмережах зафіксували понад 250 тис. фейків про ковід. МКІП URL: ttps://lb.ua/society/2021/11/03/497724_za_2020_rik_ukrainskih_sotsmerezhah.html (дата звернення: 24.10.2021).
7. Как COVID-19 меняет потребительские привычки и влияет на тенденции в eCom? Playon. URL: https://platon.ua/ua/news/kak-covid-19-menyaet-potrebitelskie-privychki-i-vliyaet-na-tendenczii-v-ecom.html (дата звернення: 24.10.2021).
8. Пристай Д. Онлайн 2020. Як пандемія вплинула на онлайн-користування URL: https://hromadske.ua/posts/socmerezhi-2021-tiktok-starshaye-facebook-perevazhno-zhinochij-a-strichku-mi-gortayemo-400-miljoniv-rokiv (дата звернення: 21.10.2021).
9. Кондратенко М. За рік карантину кількість українців у соцмережах зросла на сім мільйонів. URL: https://www.dw.com/uk/za-rik-karantynu-kilkist-ukraintsiv-u-sotsmerezhakh-zrosla-na-sim-milioniv/a-56899697 (дата звернення: 18.10.2021).
10. Ultimate Guide to Onlyfans. URL: https://influencermarketinghub.com/glossary/onlyfans/ (дата звернення: 24.10.2021).
11. Social media users pass the 4.5 billion mark. URL: https://wearesocial.com/uk/blog/2021/10/social-media-users-pass-the-4-5-billion-mark/ (дата звернення: 14.10.2021).
12. URL: https://datareportal.com/reports/digital-2020-global-digital-overview (дата звернення: 24.10.2021).
13. Пандемія і соціальні мережі: що змінилося у 2020-му? URL: https://www.prostir.ua/?kb=pandemiya-i-sotsialni-merezhi-scho-zminylosya-u-2020-mu(дата звернення: 24.10.2021).

O. Bochko, V. Kohut

TRENDS OF SOCIAL MEDIA USERS, DURING THE PANDEMIC PERIOD: BEHAVIOR RESEARCH

Summary

The article examines the trends of social media users during the pandemic period because, during the pandemic, the need to go online made social media indispensable. Substantiated users' behavior before and during the pandemic. Revealed trends in the dynamic growth of social networks users in the world during 2017—2021 y. Established that the highest growth rates of social network users were observed in 2018. Proved that the users' rapid growth occurred during the first and second lockdowns around the world. The forecast growth of social networks users in the world during 01.01.2022— 01.10.2022 y. was carried out. Indicated the reasons to use social networks during the pandemic: to be in contact with friends and family; to spend free time; to find and possess information; to be up on current events. Researched the forecast growth of social networks users in the world during 01.10.2019—01.10.2021 y., which was calculated using a trend model. The growth in the number of users in 2020 has been set, ranging from 2.6% to a peak of 4.6% for the quarter. The situation is similar in 2021 y. — from 1.6% to 3.4% for the quarter. Carried out the forecast change growth of social networks users in the world for four future periods, that is from 6.10.2021 y. till 1.10.2022 y., based on the results of research and construction of the trend line. The results of correlation-regression modeling characterize the relationship between market share and time. Have been proven that given regression on equations are acceptable and recommended for use as trend models for further forecasting. Forecasting the trends of 4 next quarters indicates the further rapid growth of social network users unless the coronavirus situation changes. The results of correlation-regression modeling characterize the relationship between market share and time. The following research methods were used during writing the article: inductive, deductive — to collect, process and justify the total number of social networks users; graphic method — for a visual representation of this dynamic; economic analysis and comparison — to analyze the reasons of social networks use during the pandemic; abstract-logical method — used to generalize theories and draw the conclusions.

Keywords: social networks; pandemic; users; behavior; lockdown.

References

1. Gettleman, J. and Schultz, K. (2020), "Modi Orders 3-Week Total Lockdown for All 1.3 Billion Indians", The New York Times, vol. 24 March. ISSN 0362-4331
2. Danko, Y. (2012), "Social networks as a form of modern communication: pros and cons", Suchasne suspil'stvo: politychni nauky, sotsiolohichni nauky, kul'turolohichni nauky, pp. 179—184.
3. Poplavskyi, М. (2021), "Social networks as a culturally educational resource", Ukrains'kyj informatsijnyj prostir, vol. 1 (5), pp. 12—27.
4. Dynnyk, I. (2017), "Social networks as a means of social development", Efektyvnist' derzhavnoho upravlinnia, vol. 1 (50), no. 1, pp. 64—69.
5. Bochko, O., Kuziak, V. and Aleksandraviciute, B. (2020), "Investigation of the global social networking market", Aktual'ni problemy rozvytku ekonomiky rehionu, vol. 16, pp. 84—93.
6. Matyash, T. (2021), "In 2020, more than 250,000 fakes about COVID were revealed in Ukrainian social networks", MCIP, available at: https://lb.ua/society/2021/11/03/497724_za_2020_rik_ukrainskih_sotsmerezhah.html (Accessed 24 October 2021).
7. Playon (2021), "How is COVID-19 changing consumer habits and affecting trends in eCom?", available at: https://platon.ua/ua/news/kak-covid-19-menyaet-potrebitelskie-privychki-i-vliyaet-na-tendenczii-v-ecom.html (Accessed 24 October 2021).
8. Prystai, D. (2021), "Online 2020. How the pandemic affected online use", available at: https://hromadske.ua/posts/socmerezhi-2021-tiktok-starshaye-facebook-perevazhno-zhinochij-a-strichku-mi-gortayemo-400-miljoniv-rokiv (Accessed 21 October 2021).
9. Kondratenko, M. (2021), "During the year of quarantine, the number of Ukrainians on social networks increased by seven million", available at: https://www.dw.com/uk/za-rik-karantynu-kilkist-ukraintsiv-u-sotsmerezhakh-zrosla-na-sim-milioniv/a-56899697 (Accessed 18 October 2021).
10. Influencer Marketing Hub (2021), "Ultimate Guide to Onlyfans", available at: https://influencermarketinghub.com/glossary/onlyfans/ (Accessed 24 October 2021).
11. We Are Social (2021), "Social media users pass the 4.5 billion mark", available at: https://wearesocial.com/uk/blog/2021/10/social-media-users-pass-the-4-5-billion-mark/ (Accessed 14 October 2021).
12. Datareportal (2020), "DIgital 2020: global digital overview", available at: https://datareportal.com/reports/digital-2020-global-digital-overview (Accessed 24 October 2021).
13. Public space (2020), "Pandemic and social media: what has changed in 2020?", available at: https://www.prostir.ua/?kb=pandemiya-i-sotsialni-merezhi-scho-zminylosya-u-2020-mu (Accessed 24 October 2021).

№ 11 2021, стор. 34 - 38

Дата публікації: 2021-11-30

Кількість переглядів: 417

Відомості про авторів

О. Ю. Бочко

д. е. н., доцент, професор кафедри маркетингу і логістики,Національний університет "Львівська політехніка", м. Львів, Україна

O. Bochko

Doctor of Economic Sciences, Associate Professor, Professor of the Department of Marketing and Logistics, Lviv Polytechnic National University, Lviv, Ukraine

ORCID:

0000-0003-3422-4654


В. А. Когут

аспірант кафедри маркетингу і логістики,Національний університет "Львівська політехніка", м. Львів, Україна

V. Kohut

Postgraduate student of the Department of Marketing and Logistics,Lviv Polytechnic National University, Lviv, Ukraine

ORCID:

0000-0001-9754-5856

Як цитувати статтю

Бочко О. Ю., Когут В. А. Динаміка зміни користувачів соціальних мереж в період пандемії: дослідження поведінки. Економіка та держава. 2021. № 11. С. 34–38. DOI: 10.32702/2306-6806.2021.11.34

Bochko, O. and Kohut, V. (2021), “Trends of social media users, during the pandemic period: behavior research”, Ekonomika ta derzhava, vol. 11, pp. 34–38. DOI: 10.32702/2306-6806.2021.11.34

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.