EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

МОДЕЛЮВАННЯ АДАПТИВНОГО УПРАВЛІННЯ ІННОВАЦІЙНИМИ ПІДПРИЄМСТВАМИ В УМОВАХ ТРАНСФОРМАЦІЇ ЛОГІСТИЧНИХ ТА МАРКЕТИНГОВИХ СТРАТЕГІЙ ВЗАЄМОДІЇ ДЕРЖАВИ ТА БІЗНЕСУ, ДІДЖИТАЛІЗАЦІЇ ТА СТАЛОГО РОЗВИТКУ
О. М. Ложачевська, О. В. Орлова-Курилова, Н. О. Макаренко, В. О. Рубежанська

Назад

DOI: 10.32702/2306-6806.2021.11.9

УДК: 330.341.2:338.242.2

О. М. Ложачевська, О. В. Орлова-Курилова, Н. О. Макаренко, В. О. Рубежанська

МОДЕЛЮВАННЯ АДАПТИВНОГО УПРАВЛІННЯ ІННОВАЦІЙНИМИ ПІДПРИЄМСТВАМИ В УМОВАХ ТРАНСФОРМАЦІЇ ЛОГІСТИЧНИХ ТА МАРКЕТИНГОВИХ СТРАТЕГІЙ ВЗАЄМОДІЇ ДЕРЖАВИ ТА БІЗНЕСУ, ДІДЖИТАЛІЗАЦІЇ ТА СТАЛОГО РОЗВИТКУ

Анотація

У статті розглянуто моделювання адаптивного управління інноваційними підприємствами в умовах трансформації логістичних та маркетингових стратегій взаємодії держави та бізнесу, діджиталізації та сталого розвитку. Доведено, що зміни в державному регулюванні інноваційним підприємництвом, простежуються в схильності державної політики до нестійкості, біфуркації, флуктуації та динамізмі, що пояснюється відкритістю національної економіки до зовнішнього оточення, а також засвідчують необхідність змінювати державні інструментарії у станах неврівноваженості, мінливості, нестабільності. При турбулентних змінах у зовнішньому оточення складно-організована, багатосегментна система інноваційної політики знаходиться у постійному русі внаслідок наявності в інституціональній матриці експліцитних та імпліцитних протиріч. Вони обумовлюють зміну стабільного розвитку системи національної економіки, а при неефективних заходах державного впливу підсилюють турбулентність або хаос. Відповідно заходи державного впливу в умовах трансформації логістичних та маркетингових стратегій взаємодії держави та бізнесу, діджиталізації та сталого розвитку повинні буди вчасними з обов'язковим пошуком резервів як усередині країни, так за її межами.

Ключові слова: моделювання; адаптивне управління; інноваційні підприємства; трансформація; логістичні та маркетингові стратегії; взаємодія держави та бізнесу; діджиталізація; сталий розвиток.

Література

1. Воронько-Невіднича Т.В., Лєщин Д.І., Василенко М.В. Управління конкурентоспроможністю підприємства в умовах нестабільного ринкового середовища. Глобальні та національні проблеми економіки. 2018. № 15. С. 23—27.
2. Гнатенко І.А. Методологічні аспекти розвитку інноваційного підприємництва: теорія та практика: монографія. Харків: СГ НТМ "Новий курс", 2019. 253 с.
3. Орлова-Курилова О.В. Теоретико-методичні аспекти управління персоналом інноваційного підприємства. Науковий вісник Херсонського державного університету. 2016. Вип. 19, Ч. 2. С. 86—91.
4. Brockova K., Rossokha V., Chaban V., Zos-Kior M., Hnatenko I., Rubezhanska V. Economic mechanism of optimizing the innovation investment program of the development of agro-industrial production. Management Theory and Studies for Rural Business and Infrastructure Development. 2021. Vol. 43. № 1. P. 129—135.
5. Hutorov A.O., Hutorova O.O., Lupenko Yu.O., Yermolenko O.A., Voronko-Nevidnycha T.V. Modeling of the Cycle of Reproduction Process in the Agrarian Sector of Economy (Ukraine). Revista Espacios. 2019. Vol. 40. № 7. P. 19.
6. Lozhachevska O., Navrotska T., Melnyk O., Kapinus L., Zos-Kior M., Hnatenko I. Management of the logistical and marketing behavior of innovation clusters in territorial communities in the context of digitalization of society and the online market. Laplage In Review. 2021. № 7 (3). P. 315—323.
7. Mykhailichenko M., Lozhachevska O., Smagin V., Krasnoshtan O., Zos-Kior M., Hnatenko I. Competitive strategies of personnel management in business processes of agricultural enterprises focused on digitalization. Management Theory and Studies for Rural Business and Infrastructure Development. 2021. № 43 (3). Р. 403—414.
8. Rakhmetulina Z., Pokataieva O., Trokhymets O., Hnatenko I., Rubezhanska V. Optimization of the structure of an innovative cluster on a competitive basis in a free market. Financial and credit activities: problems of theory and practice. 2020. Vol. 4. № 35. P. 238—247.
9. Mayovets Y., Vdovenko N., Shevchuk H., Zos-Kior М., Hnatenko I. Simulation modeling of the financial risk of bankruptcy of agricultural enterprises in the context of COVID-19. Journal of Hygienic Engineering and Design. 2021. Vol. 36. pp. 192—198.
10. Rossokha V., Mykhaylov S., Bolshaia O., Diukariev D., Galtsova O., Trokhymets О., Ilin V., Zos-Kior М., Hnatenko I., Rubezhanska V. Management of simultaneous strategizing of innovative projects of agricultural enterprises responsive to risks, outsourcing and competition. Journal of Hygienic Engineering and Design. 2021. Vol. 36. Р. 199—205.

O. Lozhachevska, O. Orlova-Kurilova, N. Makarenko, V. Rubezhanska

MODELING OF ADAPTIVE MANAGEMENT OF INNOVATIVE ENTERPRISES IN THE CONDITIONS OF TRANSFORMATION OF LOGISTIC AND MARKETING STRATEGIES OF INTERACTION OF THE STATE AND BUSINESS, DIGITALIZATION AND SUSTAINABLE DEVELOPMENT

Summary

The article considers modeling of adaptive management of innovative enterprises in the conditions of transformation of logistic and marketing strategies of interaction of the state and business, digitalization and sustainable development. With turbulent changes, the needs of the national economy for innovation increase, which contribute to the improvement of its structural elements and are able to bring it to an updated, more efficient level of innovative development. It is emphasized that, given the openness of the system of innovative entrepreneurship, it can be improved through self-adaptation and mobilization of innovation potential and own reserves, which ensures its resistance to adverse and destructive environmental influences. The expediency of involving a synergetic approach in determining the basics of state regulation involves the development of adaptive models of state regulation that can adapt to changing environments, including the transformation of logistics and marketing strategies of government and business, digitalization and sustainable development. Adaptive models should be based on the understanding of the national economy as an open system that communicates with other countries, partially influences their domestic policies, changes competitive advantages at the macro level, while responding to external factors and gradually transforms itself. It is proved that changes in state regulation by innovative enterprises can be traced in the tendency of state policy to instability, bifurcation, fluctuation and dynamism, which is explained by the openness of the national economy to the external environment. With turbulent changes in the external environment, a complex, multi-segment system of innovation policy is in constant motion due to the presence in the institutional matrix of explicit and implicit contradictions. They cause a change in the stable development of the national economy, and with ineffective measures of state influence increase turbulence or chaos. Accordingly, measures of state influence in the conditions of transformation of logistical and marketing strategies of interaction of the state and business, digitalization and sustainable development should be timely with obligatory search of reserves both inside the country and abroad.

Keywords: modeling; adaptive management; innovative enterprises; transformation; logistics and marketing strategies; interaction between the state and business; digitalization; sustainable development.

References

1. Voronko-Nevidnycha, T.V., Leshchyn, D.I. and Vasylenko, M.V. (2018), "Management of enterprise competitiveness in an unstable market environment", Hlobal'ni ta natsional'ni problemy ekonomiky, vol. 15, pp. 23—27.
2. Hnatenko, I. (2019), Metodolohichni aspekty rozvytku innovatsijnoho pidpryiemnytstva: teoriia ta praktyka [Methodological aspects of innovative entrepreneurship development: theory and practice], New Course, Kharkiv, Ukraine.
3. Orlova-Kurylova, O.V. (2016), "Theoretical and methodological aspects of personnel management of an innovative enterprise", Naukovyy visnyk Khersons'koho derzhavnoho universytetu, vol. 19, 2. pp. 86—91.
4. Brockova, K., Rossokha, V., Chaban, V., Zos-Kior, M., Hnatenko, I. and Rubezhanska, V. (2021), "Economic mechanism of optimizing the innovation investment program of the development of agro-industrial production", Management Theory and Studies for Rural Business and Infrastructure Development, vol. 43.1, pp. 129—135.
5. Hutorov, A. O., Hutorova, O O., Lupenko, Yu. O., Yermolenko, O. A. and Voronko-Nevidnycha, T. V. (2019), Modeling of the Cycle of Reproduction Process in the Agrarian Sector of Economy (Ukraine), Revista Espacios, vol. 40, 7, pp. 19.
6. Lozhachevska, O., Navrotska, T., Melnyk, O., Kapinus, L., Zos-Kior, M. and Hnatenko, I. (2021), "Management of the logistical and marketing behavior of innovation clusters in territorial communities in the context of digitalization of society and the online market", Laplage In Review, vol. 7 (3), pр. 315—323.
7. Mykhailichenko, M., Lozhachevska, O., Smagin, V., Krasnoshtan, O., Zos-Kior, M. and Hnatenko, I. (2021), "Competitive strategies of personnel management in business processes of agricultural enterprises focused on digitalization". Management Theory and Studies for Rural Business and Infrastructure Development, vol. 43 (3), pр. 403—414.
8. Rakhmetulina, Z., Pokataieva, O., Trokhymets, O. and Hnatenko, I., Rubezhanska, V. (2020), Optimization of the structure of an innovative cluster on a competitive basis in a free market, Financial and credit activities: problems of theory and practice, vol. 4, 35, pр. 238—247.
9. Mayovets Y., Vdovenko N., Shevchuk H., Zos-Kior М. and Hnatenko I. (2021), "Simulation modeling of the financial risk of bankruptcy of agricultural enterprises in the context of COVID-19", Journal of Hygienic Engineering and Design, vol. 36, pp. 192—198.
10. Rossokha, V., Mykhaylov, S., Bolshaia, O., Diukariev, D., Galtsova, O., Trokhymets, О., Ilin, V., Zos-Kior, М., Hnatenko, I. and Rubezhanska, V. (2021), "Management of simultaneous strategizing of innovative projects of agricultural enterprises responsive to risks, outsourcing and competition", Journal of Hygienic Engineering and Design, vol. 36, pp. 199—205.

№ 11 2021, стор. 9 - 13

Дата публікації: 2021-11-30

Кількість переглядів: 355

Відомості про авторів

О. М. Ложачевська

д. е. н., професор, завідувач кафедри менеджменту, Національний транспортний університет, м. Київ, Україна

O. Lozhachevska

Doctor of Economic Sciences, Professor, Head of the Department of Management,National Transport University, Kiev, Ukraine

ORCID:

0000-0001-8462-925X


О. В. Орлова-Курилова

д. е. н., доцент, завідувач кафедри менеджменту, права, статистики та економічного аналізу, Луганський національний аграрний університет, м. Старобільськ, Україна

O. Orlova-Kurilova

Doctor of Economic Sciences, Associate Professor, Head of the Department of Management, Law, Statistics and Economical Analysis, Luhansk National Agrarian University, Starobilsk, Ukraine

ORCID:

0000-0001-8382-8070


Н. О. Макаренко

д. е. н., доцент, професор кафедри маркетингу та логістики, Сумський національний аграрний університет, м. Суми, Україна

N. Makarenko

Doctor of Economic Sciences, Associate Professor, Professor of the Department of Marketing and Logistics, Sumy National Agrarian University, Sumy, Ukraine

ORCID:

0000-0001-7354-5122


В. О. Рубежанська

к. е. н., старший викладач кафедри фінансів, обліку та банківської справи, Луганський національний університет імені Тараса Шевченка, м. Старобільськ, Україна

V. Rubezhanska

PhD in Economics, Senior Lecturer of the Department of Finance, Accounting and Banking, Luhansk Taras Shevchenko National University, Starobilsk, Ukraine

ORCID:

0000-0001-8047-4000

Як цитувати статтю

Ложачевська О. М., Орлова-Курилова О. В., Макаренко Н. О., Рубежанська В. О. Моделювання адаптивного управління інноваційними підприємствами в умовах трансформації логістичних та маркетингових стратегій взаємодії держави та бізнесу, діджиталізації та сталого розвитку. Економіка та держава. 2021. № 11. С. 9–13. DOI: 10.32702/2306-6806.2021.11.9

Lozhachevska, O., Orlova-Kurilova, O., Makarenko, N. and Rubezhanska, V. (2021), “Modeling of adaptive management of innovative enterprises in the conditions of transformation of logistic and marketing strategies of interaction of the state and business, digitalization and sustainable development”, Ekonomika ta derzhava, vol. 11, pp. 9–13. DOI: 10.32702/2306-6806.2021.11.9

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.