EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

ОРГАНІЗАЦІЯ ОБЛІКУ РОЗРАХУНКІВ ЗА ВИПЛАТАМИ ПРАЦІВНИКАМ ПІДПРИЄМСТВА: ВИКЛИКИ ПАНДЕМІЇ COVID-19
І. А. Максимчук, Л. М. Сорока

Назад

DOI: 10.32702/2306-6806.2021.8.119

УДК: 657.42

І. А. Максимчук, Л. М. Сорока

ОРГАНІЗАЦІЯ ОБЛІКУ РОЗРАХУНКІВ ЗА ВИПЛАТАМИ ПРАЦІВНИКАМ ПІДПРИЄМСТВА: ВИКЛИКИ ПАНДЕМІЇ COVID-19

Анотація

У статті досліджено організація обліку розрахунків за виплатами працівникам підприємства в умовах карантину як форс-мажору діяльності. Здійснено контент-аналіз наукових публікацій українських авторів за період 2020—2021 рік (період карантину та посткарантину) стосовно методу обліку — метод групування та систематизації (рахунки і подвійний запис). Систематизовано заходи стосовно зайнятості працівників підприємства в умовах карантину відповідно українського законодавства. Проаналізовано особливості форм зайнятості працівників — дистанційна та надомна праця. Розроблено Фрагмент аналітичних субрахунків до рахунку 66 "Розрахунки за виплатами працівникам" у період карантину. Пропозиції дозволяти врахувати особливості праці працівників відповідно до українського трудового законодавства у період карантину. Перспективами подальших досліджень є удосконалення інших методів обліку в частині розрахунків за виплатами з працівниками, особливо метод підсумкового узагальнення — баланс і звітність.

Ключові слова: пандемія; організація обліку; аналітичний рахунок; виплати персоналу; дистанційна зайнятість.

Література

1. За час карантину статус безробітного отримали понад 430 тисяч українців (2020). Укрінформ. URL: https://www.ukrinform.ua/rubric-economy/3084565-za-cas-karantinu-status-bezrobitnogo-otrimali-ponad-430-tisac-ukrainciv.html
2. Безробіття в Україні перевищило 10% (2021). Інформаційне агентство "Українські національні новини". URL: https://www.unn.com.ua/uk/news/1922050-bezrobittya-v-ukrayini-perevischilo-10
3. Україна 2020—2021: невиправдані очікування, неочікувані виклики (аналітичні оцінки) (2021). Центр Разумкова. URL: https://razumkov.org.ua/uploads/other/2021-PIDSUMKI-PROGNOZI-UKR-ENG.pdf
4. Очеретько Л.М., Удовиченко Г.І. Удосконалення обліку заробітної плати на підприємстві. Ефективна економіка. 2020. № 12. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=8436
5. Яременко Л.М. Проблеми обліку та оподаткування розрахунків з оплати праці і шляхи їх вирішення. Ефективна економіка. 2020. № 12. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=8466
6. Подмешальська Ю.В., Панченко А.М. Удосконалення організації обліку заробітної плати. Інвестиції: практика та досвід. 2020. № 1. С. 58—63.
7. Гуріна Н., Бестюк А. Організація обліку оплати праці на підприємствах: проблеми та шляхи їх вирішення. Економіка та суспільство. 2021. № 23. URL: https://www.economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/156
8. Матюха М.М., Бех А.М. Удосконалення організації обліку розрахунків за виплатами працівникам. Міжнародний науковий журнал "Інтернаука". 2020. № 15 (95). С. 25—28.
9. Про торгово-промислові палати в Україні: Закон України від 2 грудня 1997р. № 671/97-ВР. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/671/97-вр#Text
10. Кодекс Законів про Працю України: Закон України від 10 грудня 1971 р. № 322-08. URL: https://zakon.rada.gov.Ua/laws/show/322-08#Text

I. Maksymchuk, L. Soroka

ORGANIZATION OF ACCOUNTING FOR PAYMENTS TO EMPLOYEES OF THE ENTERPRISE: CHALLENGES OF THE COVID-19 PANDEMIC

Summary

The article examines the organization of accounting for payments to employees of an enterprise under quarantine as a force majeure activity. The pandemic has had a negative impact on the unemployment rate around the world, even countries with leading economies could not contain the growth of this indicator. The pandemic caused by COVID-19 confirmed the fact that most Ukrainian enterprises perceive settlements with employees as an item of expenditure with the possibility of priority reduction. The increase in hidden unemployment, mass layoffs of employees, forced vacations at their own expense, downtime of enterprises, led to a deterioration in the social stability of Ukrainian society. Such changes in the unemployment rate are accompanied by a deterioration in the overall state of the countries ' economies. In this case, the Ukrainian economy was no exception, since it also suffered from the consequences of the pandemic. A critical assessment of foreign and domestic legislation on the organization of accounting for payroll payments suggests that the Ukrainian economy was not ready for the harsh realities of the pandemic. All these changes directly affect the management system of the enterprise-first of all, the organization of accounting as an accounting and analytical basis for management decisions. This significantly increases the relevance of research in improving the organization of accounting for all accounting objects. The content analysis of scientific publications of Ukrainian authors for the period 2020—2021 (the period of quarantine and post-quarantine) was carried out regarding the accounting method-the method of grouping and systematization (accounts and double entry). The measures for the employment of employees of the enterprise in quarantine conditions in accordance with Ukrainian legislation are systematized. The features of the forms of employment of employees-remote and home-based work are analyzed. A fragment of analytical sub-accounts for account 66 "Calculations on employee benefits" during the quarantine period has been developed. The proposals allow taking into account the peculiarities of the work of employees in accordance with the Ukrainian labor legislation during the quarantine period. The prospects for further research are the improvement of other accounting methods in terms of settlements on payments with employees, especially the method of final generalization — balance sheet and reporting.

Keywords: pandemic; organization of accounting; analytical account of personnel payments; remote employment.

References

1. Ukrinform (2020), "During the quarantine, more than 430,000 Ukrainians received the status of the unemployed", available at: https://www.ukrinform.ua/rubric-economy/3084565-za-cas-karantinu-status-bezrobitnogo-otrimali-ponad-430-tisac-ukrainciv.html (Accessed 29 July 2021).
2. Information agency "Ukrainian National News" (2021), "Unemployment in Ukraine exceeded 10%", available at: https://www.unn.com.ua/uk/news/1922050-bezrobittya-v-ukrayini-perevischilo-10 (Accessed 29 July 2021).
3. Razumkov Center (2021), "Ukraine 2020—2021: Unexcused expectations, unexpected challenges (analytical estimates)", available at: https://razumkov.org.ua/uploads/other/2021-PIDSUMKI-PROGNOZI-UKR-ENG.pdf (Accessed 29 July 2021).
4. Ocheretko, L.M. and Udovychenko, H.I. (2020), "Improvement of salary accounting at the enterprise", Efektyvna ekonomika, vol. 12, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=8436 (Accessed 29 July 2021).
5. Yaremenko, L.M. (2020), "Problems of accounting and taxation of payments for employee payments and ways to solve them", Efektyvna ekonomika, vol. 12, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=8466 (Accessed 29 July 2021).
6. Podmeshalska, Yu.V. and Panchenko, A.M. (2020), "Improving the organization of payroll", Investytsii: praktyka ta dosvid, vol. 1, pp. 58—63.
7. Hurina, N. and Bestiuk, A. (2021), "Organization of accounting for remuneration at enterprises: problems and ways to solve them", Ekonomika ta suspilstvo, vol. 23, available at: https://www.economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/156 (Accessed 29 July 2021).
8. Matiukha, M.M. and Bekh, A.M. (2020), "Improvement of the organization of accounting of calculations for payments to employees", Mizhnarodnyi naukovyi zhurnal "Internauka", vol. 15 (95), pp. 25—28.
9. The Verkhovna Rada of Ukraine (1997), The Law of Ukraine "About Chamber of Commerce and Industry in Ukraine", available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/671/97-вр#Text (Accessed 29 July 2021).
10. The Verkhovna Rada of the Ukrainian Soviet Socialist Republic (1971), "Labor Code of Ukraine", available at: https://zakon.rada.gov.Ua/laws/show/322-08#Text (Accessed 29 July 2021).

№ 8 2021, стор. 119 - 123

Дата публікації: 2021-08-26

Кількість переглядів: 918

Відомості про авторів

І. А. Максимчук

к. пед. н., доцент кафедри управління підприємницькою та туристичною діяльністю, Ізмаїльський державний гуманітарний університет

I. Maksymchuk

PhD in Pedagogical Sciences, Associate Professor of the Department of Business and Tourism Management Izmail State University

ORCID:

0000-0002-4361-3507


Л. М. Сорока

к. е. н., доцент кафедри управління підприємницькою та туристичною діяльністю, Ізмаїльський державний гуманітарний університет

L. Soroka

PhD in Economics, Associate Professor of the Department of Business and Tourism Management, Izmail State Humanities University

ORCID:

0000-0002-8014-7509

Як цитувати статтю

Максимчук І. А., Сорока Л. М. Організація обліку розрахунків за виплатами працівникам підприємства: виклики пандемії covid-19. Економіка та держава. 2021. № 8. С. 119–123. DOI: 10.32702/2306-6806.2021.8.119

Maksymchuk, I. and Soroka, L. (2021), “Organization of accounting for payments to employees of the enterprise: challenges of the covid-19 pandemic”, Ekonomika ta derzhava, vol. 8, pp. 119–123. DOI: 10.32702/2306-6806.2021.8.119

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.