EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

МЕХАНІЗМ УПРАВЛІННЯ ДІЯЛЬНІСТЮ СТАРТАПІВ
А. В. Дергач, О. М. Дюгованець, Г. П. Гончар

Назад

DOI: 10.32702/2306-6806.2021.8.79

УДК: 338.439

А. В. Дергач, О. М. Дюгованець, Г. П. Гончар

МЕХАНІЗМ УПРАВЛІННЯ ДІЯЛЬНІСТЮ СТАРТАПІВ

Анотація

У статті досліджено сутність стартапу як особливої форми організації підприємницької діяльності. Проаналізовано існуючі теоретичні підходи до визначення змісту стартапу та виокремлено його характерні ознаки. Визначено особливості стартапу, які полягають у тому, що такий бізнес, заснований на реалізації нової ідеї та створення інноваційного продукту, має значний вплив на ринок, адже сприяє формуванню нової ринкової ніші, з огляду на свою новизну працює в умовах значної невизначеності та ризику, а його метою є масштабування та злиття з великими міжнародними компаніями для отримання максимального прибутку. З'ясовано стадії становлення та розвитку стартап-компанії. Запропоновано комплексний механізм управління діяльністю стартапів, побудований на взаємозв'язку та взаємовпливі суб'єктів, об'єктів, цілей та завдання стартапу, які досягаються інструментами та методами фінансового менеджменту, ризик-менеджменту, маркетингу та контролінгу й базуються на урахуванні дії факторів зовнішнього та внутрішнього середовища.

Ключові слова: стартап; стартап-компанія; менеджмент; інноваційна діяльність; механізм управління стартапом.

Література

1. Бланк С., Дорф Б. Стартап: настольная книга основателя. Москва: Альпина Паблишер, 2013. 616 с.
2. Рис Е. Бизнес с нуля. Метод LeanStartup для быстрого тестирования идей и выбора бизнес-модели. Москва: Альпина Паблишер, 2012. 254 с.
3. Graham P. Startupe quals growth. URL: http://www.paulgraham.com/growth.html (дата звернення: 14.07.2021).
4. Rainer L., Malinauskaite L., Marinova I. (2014) The vital role of business processes for a business model: the case of a startup company. Problems and Perspectives in Management. Vol. 12, no. 4, 213—220.
5. Фияксель Р.Э. Малые инновационные предприятия на ранних стадиях развития: инвестиционная привлекательность и возможности взаимодействия с региональными институтами. Журнал "Экономика и управление". 2011, № 8 (81).
6. Чазов Є. Стартап як нова форма ведення бізнесу. Наукові праці Національного університету харчових технологій. 2013. № 52. С. 122—128.
7. Ситник Н.І. Концептуальні основи стартапів: їх сутність і класифікація. Бізнес Інформ. 2016. № 8. С. 64—68.
8. Робемед Н. Самые интересные стартапы 2013 года. URL: http://www.forbes.ru/svoi-biznesphotogallery/startapy/248976-samye-interesnye-startapy-2013-goda/photo/1 (дата звернення: 14.07.2021).
9. Колесник В.I. Управління стартапами в Україні: проблеми та перспективи. Економіка харчової промисловості. 2017. Т. 9, Вип. 4. С. 57—61.
10. Startup Genome (2011), What is premature scaling? URL: https://startupgenome.com/articles/a-deep-dive-into-the-anatomy-of-premature-scaling-new-infographic (дата звернення: 16.07.2021).
11. Менеджмент стартап проєктів: підручник для студентів технічних спеціальностей другого (магістерського) рівня вищої освіти / О.А. Гавриш, В.В. Дергачова, М.О. Кравченко та ін.; Київ: КПІ ім. Ігоря Сікорського, Видавництво "Політехніка", 2019. 337 с.
12. Федоров Р.К. Стан та основні напрями розвитку стартапів в Україні. Ефективна економіка. 2021. №4. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=8783 (дата звернення: 16.07.2021).

А. Dergach, О. Diugowanets, H. Honchar

MECHANISM OF STARTUP ACTIVITY MANAGEMENT

Summary

The essence of startups as special forms of business organization in today's rapidly evolving and innovation-based society, are investigates in the article. The existing theoretical approaches to determining the content of startups are analyzed and their characteristic features are singled out. Specific features that distinguish a startup from other forms of business organization, in particular from small business, are identified. The peculiarities of a startup, which are that such a business is based on the implementation of a new idea and the creation of an innovative product, has a significant impact on the market, because it contributes to the formation of a new market niche and the goal of it is to scale and merge with large international companies in order to maximize profits are determined. The stages of formation and development of a startup company are clarified. It is determined that the activity of a startup is aimed at generating an innovative idea (ideas); development of the future innovative product and its expert evaluation; marketing researches; developing a model of future business and its planning; attraction of financial resources; prototyping and testing; product promotion on the market and also risk management. The necessity of forming a mechanism for managing the activities of startups is substantiated. The article reveals the scientific and practical aspects of the development and implementation of a mechanism for managing the activities of startups in Ukraine based on the definition of the essence of the term "startup" and the priority areas of their development in the country. A comprehensive mechanism for managing the activities of startups, based on the relationship and interaction of subjects, objects, goals and objectives of the startup, which are achieved by tools and methods of financial management, risk management, marketing and controlling and based on internal and external factors of business environment are create. It is assumed that the interactions of these elements, starting from the initial stage of the startup, allows successfully implementing it and get guaranteed high profits.

Keywords: startup; startup company; management; innovation; startup management mechanism.

References

1. Blank, S. and Dorf, B. (2013), Startap: nastolnaya kniga osnovatelya [Startup: Handbook of founder], Alpina Pablisher, Moscow, Russia.
2. Ris, E. (2012), Biznes s nulya. Metod Lean Startup dlya bystrogo testirovaniya idey i vybora biznes-modeli [The business from scratch. The Lean Startup method to quickly test ideas and business models], Alpina Pablisher, Moscow, Russia.
3. Graham, P. (2012), "Startupe quals growth", available at: http://www.paulgraham.com/growth.html (Accessed July 14, 2021).
4. Rainer, L. Malinauskaite, L. and Marinova, I. (2014), "The vital role of business processes for a business model: the case of a startup company", Problems and Perspectives in Management, vol. 12 (4), pp. 213—220.
5. Fiyaksel, R.E. (2011), "Small innovative enterprises in the early stages of development: investment attractiveness and opportunities for interaction with regional institutions", Zhurnal "Ekonomika i upravleniye", vol. 81.
6. Chazov, Ye. (2013), "Startup as a new form of doing business", Naukovi pratsi Natsionalnoho universytetu kharchovykh tekhnolohii, vol. 52, pp. 122—128.
7. Sytnyk, N.I. (2016), "Conceptual foundations of startups: their essence and classification". Biznes Inform, vol. 8, pp. 64—68.
8. Robemed, N. (2013), "The most interesting startups of 2013", available at: http://www.forbes.ru/svoi-biznesphotogallery/startapy/248976-samye-interesnye-startapy-2013-goda/photo/1 (Accessed 14 July 2021).
9. Kolesnyk, V.I. (2017), "Upravlinnia startapamy v Ukraini: problemy ta perspektyvy", Ekonomika kharchovoi promyslovosti, vol. 9, no. 4, pp. 57—61.
10. Startup Genome (2011), "What is premature scaling?", available at: https://startupgenome.com/articles/a-deep-dive-into-the-anatomy-of-premature-scaling-new-infographic (Accessed 16 July 2021).
11. Havrysh, O.A. Derhachova, V.V. and Kravchenko, M.O. (2019), Menedzhment startap proektiv [Management of startup projects], Politekhnika, Kyiv, Ukraine.
12. Fedorov, R.K. (2021), "State and main directions of startups in Ukraine", Efektyvna ekonomika, vol. 4, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=8783 (Accessed 16 July 2021).

№ 8 2021, стор. 79 - 84

Дата публікації: 2021-08-26

Кількість переглядів: 62

Відомості про авторів

А. В. Дергач

к. держ. упр., старший викладач кафедри виробничого та інвестиційного менеджменту, Національний університет біоресурсів і природокористування України

А. Dergach

Phd in Public Administration, Senior Lecturer of the Department of Production and Investment Management, National University of Life and Environmental Sciences of Ukraine

ORCID:

0000-0003-2713-0094


О. М. Дюгованець

к. е. н, доцент, завідувач кафедри бізнес-адміністрування, маркетингу та менеджменту, Ужгородський національний університет

О. Diugowanets

PhD in Economics, Associate professor, Head of the Department of Business Administration, Marketing and Management, Uzhhorod National University

ORCID:

0000-0003-2933-4306


Г. П. Гончар

к. е. н., доцент кафедри фундаментальних та спеціальних дисциплін, Західноукраїнський національний університет, Чортківський навчально-науковий інститут підприємництва і бізнесу

H. Honchar

PhD in Economics, Associate Professor of the Department of Fundamental and Special Disciplines, West Ukrainian National University Chortkiv Education and Research Institute of Entrepreneurship and business

ORCID:

0000-0002-1484-1666

Як цитувати статтю

Дергач А. В., Дюгованець О. М., Гончар Г. П. Механізм управління діяльністю стартапів. Економіка та держава. 2021. № 8. С. 79–84. DOI: 10.32702/2306-6806.2021.8.79

Dergach, А., Diugowanets, О. and Honchar, H. (2021), “Mechanism of startup activity management”, Ekonomika ta derzhava, vol. 8, pp. 79–84. DOI: 10.32702/2306-6806.2021.8.79

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.