DOI: 10.32702/2306-6806.2021.8.37
УДК: 005.519.6
А. Ю. Шахно, Т. І. Паустовська, Л. М. Кравчук, Г. А. Лашкун
ЛЮДИНОЦЕНТРИЧНА СКЛАДОВА ІННОВАЦІЙНО-ІНВЕСТИЦІЙНОГО РОЗВИТКУ ГІРНИЧОДОБУВНОГО РЕГІОНУ
Анотація
У статті розглянуто проблему людиноцентричної складової інноваційно-інвестиційного розвитку гірничодобувного регіону. Встановлено, що в результаті політичних і економічних перетворень у кінці минулого століття Україна успішно включилася в світове ринкове господарство, спираючись на свою головну перевагу — багатющу мінерально-сировинну ресурсну базу. Відзначено, що є наявні проблеми і з якістю інвестицій. Встановлено, що майже половина прямих іноземних інвестицій, що надходять у сектор послуг і будівельну галузь, відносяться до категорії офшорних. Показано, що державні програми потребують поліпшення на основі базових документів державного стратегічного прогнозування, програмування та планування. Проаналізовано необхідність запровадження в гірничій промисловості ретельних програм, що містять завдання і заходи з розвитку гірничодобувних секторів та акценті на людиноцентричності.
Ключові слова: інновації; інвестиції; гірничодобувна промисловість; людський фактор; людиноцентризм.
Література
1. Білик В.В. Державне регулювання інноваційно-інвестиційної діяльності. Економіка і суспільство. 2017. №7. С. 172—176, с. 173.
2. Гарбариніна В.Ю. Сутність і принципи впровадження державноприватного партнерства в Україні. Актуальні проблеми державного управління. 2014. № 2. С. 56—64.
3. Завгородня О.О. Параметри порядку і фактори ефективності національних інноваційних систем у контексті викликів глобальної конкуренції. Економічний вісник. 2014. № 4. С. 50—62.
4. Інформація щодо стану здійснення державно-приватного партнерства. Міністерство економічного розвитку і торгівлі України: вебсайт. URL: https://www.me.gov.ua/Documents/Detail?lang=ukUA&isSpecial=True&id=ed00a2ba-480a-4979-84ebd610a0827a8c&title=ZagalniiOgliad
5. Новицький В.Є. Інституційне регулювання за умов кризи: реалії та імперативи. Економiчний часопис-XXI. 2010. № 1—2. С. 9—11, с. 9.
6. Політика економічного прагматизму. Інститут суспільно-економічних досліджень. Київ, 2016. 118 с.
7. Польова І.М. Світовий досвід забезпечення інвестиційної безпеки й перспективи його імплементації в Україні. URL: www.economy.nayka.com.ua
8. Проскура В.Ф., Хаустова К. М. Інвестиційно-інноваційна стратегія розвитку регіональних сфер господарства. Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія: Економічні науки. Херсон: ХДУ, 2015. Вип. 10. Ч. 3. С. 36—40.
9. Тараш Л.І., Попова І.П. Інституціональне забезпечення державноприватного партнерства в Україні: проблеми та напрями розвитку. Економічний вісник Донбасу. 2016. № 1 (43). С. 35—43, с. 38.
10. Eurostat indicators on High-tech industry and Knowledge: веб-сайт. URL: http://ec.europa.eu/eurostat/cache/metadata/Annexes/htec_esms_an5.pdf
A. Shakhno, Т. Paustovska, L. Kravchuk, H. Lashkun
HUMAN-CENTERED COMPONENT OF INNOVATION AND INVESTMENT DEVELOPMENT OF THE MINING REGION
Summary
The article considers the problem of human-centric component of innovation and investment development of the mining region. It is established that as a result of political and economic transformations at the end of the last century, Ukraine successfully joined the world market economy, based on its main advantage — a rich mineral resource base. This allowed to quickly raise the level of gross domestic product, provide solutions to social problems, strengthen the financial system, direct investment in infrastructure and defense. But as a result, today Ukrainian exports are 85% represented by metals and precious stones. With such a structure of our economy, its growth rates are forcibly synchronized with the dynamics of world consumption of mineral resources and prices for them. Both of these parameters are not favorable for us today, and in the long run the risks in these markets, their volatility, susceptibility to manipulation will only increase. It is noted that there are problems with the quality of investments. As for foreign investment, more than 80% is investment in subsidiaries in offshore areas. Government programs need to be improved on the basis of basic documents of state strategic forecasting, programming and planning. Therefore, the mining industry needs to carefully analyze programs that contain tasks and measures for the development of the mining sector, taking into account the reduction of production costs and primary processing. Now the list of documents of the state strategic planning is formed. Thus, we must prepare proposals for the formation of a coherent system of state strategic and operational planning with the participation of leading mining companies and the largest consumers of mineral products. The strategy for the development of the mining complex should meet the needs of innovative development, as well as a reliable supply of its own strategic materials. At the same time, proposals should be made to improve the systemic interaction with public authorities and improve their structure, taking into account the formation of economic institutions of the European Economic Union.
Keywords: innovations; investments; mining industry; human factor; anthropocentrism.
References
1. Bilyk, V.V. (2017), "State regulation of innovation and investment activities", Ekonomika i suspil'stvo, vol. 7, pp. 172—176.
2. Harbarynina, V.Yu. (2014), "The essence and principles of implementation of public-private partnership in Ukraine", Aktual'ni problemy derzhavnoho upravlinnia, vol. 2, pp. 56—64.
3. Zavhorodnia, O.O. (2014), "Order parameters and efficiency factors of national innovation systems in the context of global competition challenges", Ekonomichnyj visnyk, vol. 4, pp. 50—62.
4. Ministry of Economic Development and Trade of Ukraine (2021), "Information on the status of public-private partnership", available at: https://www.me.gov.ua/Documents/Detail?lang=ukUA&isSpecial=True&id=ed00a2ba-480a-4979-84ebd610a0827a8c&title=ZagalniiOgliad (Accessed 15 July 2021).
5. Novyts'kyj, V.Ye. (2010), "Institutional regulation in times of crisis: realities and imperatives", Ekonomichnyj chasopys-XXI, vol. 1—2, pp. 9—11.
6. Instytut suspil'no-ekonomichnykh doslidzhen' (2016), Polityka ekonomichnoho prahmatyzmu [The policy of economic pragmatism], Instytut suspil'no-ekonomichnykh doslidzhen', Kyiv, Ukraine.
7. Pol'ova I.M. (2015), "World experience of investment security safeguard and prospects for its implementation in Ukraine", available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=4438 (Accessed 15 July 2021).
8. Proskura, V.F. and Khaustova, K.M. (2015), "Investment and innovation strategy for the development of regional sectors of the economy", Naukovyj visnyk Khersons'koho derzhavnoho universytetu. Seriia: Ekonomichni nauky, vol. 10, no. 3, pp. 36—40.
9. Tarash, L.I. and Popova, I.P. (2016), "Institutional support of public-private partnership in Ukraine: problems and directions of development", Ekonomichnyj visnyk Donbasu, vol. 1 (43), pp. 35—43.
10. Eurostat (2021), "Eurostat indicators on High-tech industry and Knowledge", available at: http://ec.europa.eu/eurostat/cache/metadata/Annexes/htec_esms_an5.pdf (Accessed 15 July 2021).
№ 8 2021, стор. 37 - 41
Дата публікації: 2021-08-26
Кількість переглядів: 640