EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

ОСНОВНІ ТЕНДЕНЦІЇ ТА МАРКЕТИНГОВІ ЧИННИКИ РОЗВИТКУ ГОТЕЛЬНОГО І РЕСТОРАННОГО БІЗНЕСУ
О. В. Полтавська

Назад

DOI: 10.32702/2306-6806.2021.7.29

УДК: 338.486.3

О. В. Полтавська

ОСНОВНІ ТЕНДЕНЦІЇ ТА МАРКЕТИНГОВІ ЧИННИКИ РОЗВИТКУ ГОТЕЛЬНОГО І РЕСТОРАННОГО БІЗНЕСУ

Анотація

У статті уточнено класифікацію основних екзогенних і ендогенних змінних, які впливають на розвиток суб'єктів готельного і ресторанного бізнесу. Виявлено важливу роль індустрії туризму в соціально-економічному розвитку територіально-господарських утворень України. Розкрито нестійкість ряду показників розвитку суб'єктів готельного і ресторанного бізнесу, а саме: кількість відпочиваючих, експорт туристичних послуг, обсяг реалізації послуг на одного туриста, інвестиції в основний капітал, рентабельність операційної діяльності, прибуток за один ліжко-день. За підсумками аналізу запропоновано шляхи вирішення проблем розвитку підприємств готельного і ресторанного бізнесу в Україні. Наведені пропозиції дозволять вирішити проблемні завдання щодо активізації ролі суб'єктів готельного і ресторанного бізнесу та сталого розвитку територіальних утворень.

Ключові слова: інтернет-маркетинг; маркетинг; суб'єкти готельного і ресторанного бізнесу; розвиток; туризм; туристичні послуги; якість.

Література

1. Божидарник Т. Міжнародний туризм / Т. Божидарник: підручник. — К.: Центр навчальної літератури, 2019. — 312 с.
2. Босенко В.А. Всеобщая теория развития. Киев, 2001. 470 с.
3. IATA COVID-19: Cost of air travel once restrictions start to lift. Brian Pearce. 5-th May 2020. URL: https://www.iata.org/en/iata-repository/publications/economic-reports/covid-19-cost-of-air-travel-once-restrictions-start-to-lift/
4. Полтавська О.В., Босовська М.В. Моделі формування мережевих структур в туризмі. Сталий розвиток туризму на засадах партнерства: освіта, наука, практика: матеріали І Міжнар. наук.-практ. конф., 31 жовт. — 1 лист. 2018 р. / [відповід. за вип.: М.Ю. Барна]. — Львів: ЛТЕУ, 2018. С. 41—43.
5. Рахман М. С. Кон'юнктурний аналіз розвитку готельної індустрії як складової туризму України. Бізнес Інформ. 2015. № 11. С. 205—211.
6. Шикеринець В.В., Великочий В.С., Дутчак О.І. Міжнародний туризм. Івано-Франківськ: Видавець Кушнір Г. М., 2015. 254 с.
7. Ukrainian Tourism Industry 2021—2024 // Tourism Market Trends, 2021 Edition. Madrid: World Tourism Organization, 2021. URL: https://www.reportlinker.com/market-report/Tourism/6226/Tourism?utm_source=adwords3&utm_medium=cpc&utm_campaign=Tourism&utm_adgroup=Tourism&gclid=CjwKCAjwieuGBhAsEiwA1Ly_nW3Wa8oZghQl-j5107rExUpgK1FQ8tug4dMX2MtWAlB-8GE95XeOOhoC62YQAvD_BwE

O. Poltavska

MAIN TRENDS AND MARKETING FACTORS OF HOTEL AND RESTAURANT BUSINESS ENTERPRISES

Summary

The article clarifies the classification of the main exogenous and endogenous variables that affect the development of hotel and restaurant business. The important role of the tourism industry in the socio-economic development of territorial and economic entities of Ukraine is revealed. The instability of a number of indicators such as: the number of vacationers, the export of tourist services, the volume of sales of services per tourist, investment in fixed assets, profitability of operating activities, profit per bed-day. Based on the results of the analysis, ways to solve the problems of development of hotel and restaurant business enterprises in Ukraine are proposed.
Thus, the article emphasizes the importance of the tourism industry in the socio-economic development of territorial and economic entities of Ukraine. Based on the results of the analysis, ways to solve the problems of development of hotel and restaurant business enterprises in Ukraine are proposed, namely: to strengthen the role of the Ministry of Economy of Ukraine in coordinating and promoting the development of foreign and domestic tourism in Ukraine; reduce the number of departmental institutions by privatizing the least profitable of them; at the expense of special meetings from tourists to carry out actions for restoration, preservation and development of tourist resources. The funds raised should be distributed on a competitive basis in order to select the most promising projects from a social, economic and environmental point of view; to strengthen propaganda activities among citizens of Ukraine and citizens of foreign countries about the possibilities of tourism in Ukraine; to create special funds aimed at intensifying underdeveloped types of tourism: sports, religious, rural, ethnic; to stimulate investment processes in the tourism sector by providing tax benefits and state guarantees. These proposals will solve the problem of activating the role of hotel and restaurant businesses and sustainable development of territorial entities.

Keywords: internet marketing; marketing; hotel and restaurant business enterprises; development; tourism; tourist services; quality.

References

1. Bozhydarnyk, T. (2019) Mizhnarodnyj turyzm [International tourism], Tsentr navchalnoi literatury, Kyiv, Ukraine.
2. Bosenko, V.A. (2001), Vseobshhaja teorija razvitija [General theory of development], Kyiv, Ukraine.
3. IATA (2020), "COVID-19: Cost of air travel once restrictions start to lift", 5-th May, available at: https://www.iata.org/en/iata-repository/publications/economic-reports/covid-19-cost-of-air-travel-once-restrictions-start-to-lift/ (Accessed 4 Nov 2020).
4. Poltavs'ka, O.V. and Bosovs'ka, M.V. (2018), "Models of formation of network structures in tourism", Stalyj rozvytok turyzmu na zasadakh partnerstva: osvita, nauka, praktyka: materialy I Mizhnar. nauk.-prakt. konf. [Sustainable development of tourism on the basis of partnership: education, science, practice: materials I International. scientific-practical conf.], LTEU, L'viv, Ukraine, 31 oct — 1 nov, pp. 41—43.
5. Rakhman, M. S. (2015), "Conjuncture analysis of the development of the hotel industry as a component of tourism in Ukraine", Biznes Inform, vol. 11, pp. 205—211.
6. Shykerynets', V. V. Velykochyj, V. S. and Dutchak, O. I. (2015), Mizhnarodnyj turyzm [International tourism], Vydavets' Kushnir H.M., Ivano-Frankivs'k, Ukraine.
7. World Tourism Organization (2021) "Ukrainian Tourism Industry 2021—2024. Tourism Market Trends", [Online], available at: https://www.reportlinker.com/market-report/Tourism/6226/Tourism?utm_source=adwords3&utm_medium=cpc&utm_campaign=Tourism&utm_adgroup=Tourism&gclid=CjwKCAjwieuGBhAsEiwA1Ly_nW3Wa8oZghQl-j5107rExUpgK1FQ8tug4dMX2MtWAlB-8GE95XeOOhoC62YQAvD_BwE (Accessed 2 Apr 2021).

№ 7 2021, стор. 29 - 33

Дата публікації: 2021-07-22

Кількість переглядів: 687

Відомості про авторів

О. В. Полтавська

к. е. н., доцент кафедри готельно-ресторанного бізнесу, Київський національний торговельно-економічний університет, м. Київ

O. Poltavska

PhD in Economics, Kyiv National University of Trade and Economics, Kyiv

ORCID:

0000-0002-5285-4302

Як цитувати статтю

Полтавська О. В. Основні тенденції та маркетингові чинники розвитку готельного і ресторанного бізнесу. Економіка та держава. 2021. № 7. С. 29–33. DOI: 10.32702/2306-6806.2021.7.29

Poltavska, O. (2021), “Main trends and marketing factors of hotel and restaurant business enterprises”, Ekonomika ta derzhava, vol. 7, pp. 29–33. DOI: 10.32702/2306-6806.2021.7.29

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.