EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

ЕВОЛЮЦІЯ ПІДПРИЄМНИЦЬКОЇ АКТИВНОСТІ: СУСПІЛЬНО-ЕКОНОМІЧНИЙ АСПЕКТ СТАНОВЛЕННЯ ТА РОЗВИТКУ
Т. І. Олійник

Назад

DOI: 10.32702/2306-6806.2021.5.92

УДК: 65.012.724

Т. І. Олійник

ЕВОЛЮЦІЯ ПІДПРИЄМНИЦЬКОЇ АКТИВНОСТІ: СУСПІЛЬНО-ЕКОНОМІЧНИЙ АСПЕКТ СТАНОВЛЕННЯ ТА РОЗВИТКУ

Анотація

У статті проведено аналіз економічної природи підприємництва, яка формує конкретні господарські умови для здійснення процесу виробництва, і в цьому аспекті підприємництво представляє собою суспільний механізм, призначений для організації та здійснення процесу відтворення найбільш поширених форм суспільного буття.
Висвітлено формування і активізацію підприємництва, яке пройшло декілька етапів свого становлення і окреслили відповідний організаційний його тип. Зміна цих етапів не мала і не має чітких меж, вони взаємопроникають один в одного і поступово посилюють свій вплив обумовлюючи на деякий період часу провідне положення, поступаючись місцем іншому етапу свого розвитку.
Встановлено, підприємництво як форма соціально-економічної активності відіграє незамінну роль в економічній динаміці і в суспільному розвитку. Взаємодія між підприємництвом, економікою загалом і суспільством, носить досить складний і неоднозначний характер, що визначає особливе призначення підприємництва в економіці і суспільстві, і чинники, які гальмують або прискорюють його реалізацію в конкретному періоді.

Ключові слова: підприємництво; підприємницька активність; суспільство; економічні відносини; конкуренція; функція відтворення; інновації.

Література

1. Балакірєва О.М. Розвиток підприємництва в Україні: інституційне середовище та громадська думка населення. Економіка і прогнозування. 2018. № 2. С. 7—23.
2. Коваленко Г.М. Формування інноваційного потенціалу підприємств малого та середнього бізнесу. Вісник ЗНУ. 2017. № 9. С. 52—56.
3. Краєвська А.С. Розвиток підприємництва в умовах інституційної невизначеності. Вісник Вінницького політехнічного інституту. 2016. № 3. С. 67—72.
4. Полтерович В.М. Економічна рівновага і господарський механізм: монографія. Київ. Наука, 2016. 250 с.
5. Портер М. Международная конкуренция. пер. с англ. М.: "Альпина Диджитал", 1990. — 454 с.
6. Сухарська І. Історія розвитку інституту підприємництва в Україні. Вісник Львівського Університету. 2018. № 7. С. 238-242.
7. Хлистов Е.А. Становлення інституту підприємництва у історичній ретроспективі. Бізнес Інформ. 2015. № 1. С. 77—79.

Т. Oliynyk

EVOLUTION OF ENTREPRENEURIAL ACTIVITY: SOCIO-ECONOMIC ASPECT OF FORMATION AND DEVELOPMENT

Summary

The article reveals the economic nature of entrepreneurship which creates specific economic conditions for the production process, and in this aspect entrepreneurship is a social mechanism designed to organize and implement the process of reproduction. By the nature of its formation, the intensification of entrepreneurship has gone through several stages of its formation, which outlined the appropriate organizational type. The change of these stages had no and has no clear boundaries; they interpenetrate each other and gradually increase their influence, determining for a while the leading position, giving way to another stage of their development.
It is determined that for the intensification of entrepreneurial activity there are stages of its development — from simple to complex, from simplified to systemic, from the emergence of heterogeneous structures to entrepreneurial society, where forms of industrial relations evolve from natural relations, through goods, to systematic production conceptual significance in the categorical apparatus of the economy. The role of entrepreneurship, innovation and organizational activities for the economic system in modern conditions is growing. As an element of a market economy, entrepreneurship obeys its own laws and is influenced by the market system. At the same time, entrepreneurship affects the state and functioning of the national economy, giving it dynamism and stability. The created business product is not a specific product or service, but is characterized as an organization for the production and sale of this product or service.
It is established that the driving factor of entrepreneurship is the manifestation of its activity, the activator of which should be considered "economic competition" — an element of the behavioral process of the market mechanism that allows balancing supply and demand. Against this background, an important principle is the motivation of entrepreneurship, which is formed under the influence of structural changes in the economic system. In addition, an important prerequisite for maintaining the benefits of entrepreneurship is the continuous modernization of production and other business activities. To maintain such advantages, it is necessary to expand the set of relevant sources, constantly improve them, and move to higher-order advantages, which are strategic innovations in the form of breakthrough technologies and equipment systems, appropriate methods of work, production, marketing services of sustainable reproduction of innovation and entrepreneurship.

Keywords: entrepreneurship; entrepreneurial activity; society; economic relations; competition; reproduction function; innovations.

References

1. Balakireva, O.M. (2018), "Entrepreneurship development in Ukraine: institutional environment and public opinion", Ekonomika i prohnozuvannia, vol. 2, pp. 7—23.
2. Kovalenko, G.M. (2017), "Formation of innovative potential of small and medium business enterprises", Visnyk ZNU, vol. 9, pp. 52—56.
3. Kraevskaya, A.S. (2016), "Entrepreneurship development in conditions of institutional uncertainty", Visnyk Vinnyts'koho politekhnichnoho instytutu, vol. 3, pp. 67—72.
4. Polterovich, V.M. (2016), Ekonomichna rivnovaha i hospodars'kyj mekhanizm [Economic equilibrium and economic mechanism], Nauka, Kyiv, Ukraine.
5. Porter, M. (1990), Mezhdunarodnaia konkurentsyia [International competition], Al'pyna Dydzhytal, Moscow, Russia.
6. Sukharska, I. (2018), "History of the Institute of Entrepreneurship in Ukraine", Visnyk L'vivs'koho Universytetu, vol. 7, pp. 238—242.
7. Khlistov, E.A. (2015), "Formation of the institute of entrepreneurship in historical retrospect", Biznes Inform, vol. 1, pp. 77—79.

№ 5 2021, стор. 92 - 96

Дата публікації: 2021-05-25

Кількість переглядів: 680

Відомості про авторів

Т. І. Олійник

к. е. н., доцент, доцент кафедри економіки, підприємництва та управління підприємствами, Дніпровський національний університет імені Олеся Гончара, Дніпро, Україна

Т. Oliynyk

PhD in Economics, Associate Professor, Associate Professor of the Department of Economics, Entrepreneurship and Enterprise Management, National University Oles Honchar, Dnipro, Ukraine

ORCID:

0000-0003-1224-3790

Як цитувати статтю

Олійник Т. І. Еволюція підприємницької активності: суспільно-економічний аспект становлення та розвитку. Економіка та держава. 2021. № 5. С. 92–96. DOI: 10.32702/2306-6806.2021.5.92

Oliynyk, Т. (2021), “Evolution of entrepreneurial activity: socio-economic aspect of formation and development”, Ekonomika ta derzhava, vol. 5, pp. 92–96. DOI: 10.32702/2306-6806.2021.5.92

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.