EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

НАУКОВА ГІПОТЕЗА ТРАКТУВАННЯ ЗЕМЛЕВПОРЯДКУВАННЯ ЯК СОЦІАЛЬНО-ЕКОНОМІЧНОЇ ІНСТИТУЦІЇ
А. М. Третяк, В. М. Третяк, Т. М. Прядка, Н. О. Капінос

Назад

DOI: 10.32702/2306-6806.2021.5.8

УДК: 332.2.01

А. М. Третяк, В. М. Третяк, Т. М. Прядка, Н. О. Капінос

НАУКОВА ГІПОТЕЗА ТРАКТУВАННЯ ЗЕМЛЕВПОРЯДКУВАННЯ ЯК СОЦІАЛЬНО-ЕКОНОМІЧНОЇ ІНСТИТУЦІЇ

Анотація

Встановлено, що основними функціями землеустрою та землевпорядкування щодо забезпечення відповідних видів земельних відносин є: розвиток (територіальне та внутрішньогосподарське планування) землекористування; формування меж земельних ділянок та землекористування як сукупності земельних ділянок та прав на них; оцінювання потенціалу земельних ресурсів, вартості землекористування та його екологічного стану; просторова та інституціональна організація використання та охорони землі і інших природних ресурсів. Всі чотири функції землевпорядкування взаємопов'язані. Але базовою функцією є розвиток (територіальне та внутрішньогосподарське планування) землекористування, яка реалізовується в процесі землевпорядкування (територіального планування шляхом зонування земель за типами (підтипами) землекористування). З'ясовано викривлене уявлення про сутність землевпорядкування у вітчизняному соціально-економічному середовищі. Так, спостерігається однобокий вплив формалізації правил землеустрою та землевпорядкування, втілених у нормативних приписах, на всі сфери "землевпорядного життя" — на практику його діяльності, на діяльність регулюючих та контролюючих організацій.
Обгрунтовано, що землевпорядкування необхідно трактувати як інституцію соціально-економічного середовища, яка забезпечує порозуміння та керованість земельних відносин і просторової та інституціональної організації використання і охорони земель у цьому середовищі, опрацьовуючи та інтерпретуючи для землекористувачів інформацію про факти та явища створення земельної власності, упорядкування використання земель і інших природних ресурсів та функціонування відносин прав власності на землю і земельного капіталу. Інтерпретація фактів і явищ землевпорядкування здійснюється за допомогою специфічних правових норм, методів, принципів та професійних суджень землевпорядників. У вузькому розумінні, землевпорядкування — інституція трансформації за допомогою специфічних методів, підходів (формальна складова інституції) і професійних суджень (неформальна складова інституції) фактів (інформації) про землекористування на мову карт, цифр і стандартів (правил), для порозуміння та керованості земельного устрою в соціально-економічних середовищах. У широкому розумінні і образно Інституція землевпорядкування є мовою держави, територіальних громад, громадян і бізнесу у місцевих, регіональних, національних та світових соціально-економічних середовищах.

Ключові слова: землеустрій; землевпорядкування; функції землевпорядкування; інституція землевпорядкування.

Література

1. Земельний кодекс Української РСР Електронний ресурс: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2874%D0%B0-07
2. Третяк А.М. Землеустрій в Україні: теорія, методологія: монографія. — Херсон: ОЛДІ-ПЛЮС, 2013.— 488 с.
3. Третяк А., Третяк В., Капінос Н. Понятійні аспекти і сутність термінів "землеустрій" та "землевпорядкування" в Україні. Землевпорядний вісник. 2021. № 4. С. 18—23.
4. Третяк А.М., Третяк В.М. Концептуальні засади новітньої інституціонально-поведінкової економічної теорії для економіки землекористування України.. MODERN PROBLEMS IN SCIENCE. Abstracts of VIII International Scientific and Practical Conference Prague, Czech Republic. November 09—12, 2020. С. 163—166.
5. Tretiak A., Tretiak V., Priadka T., Kapinos N. The institutional theory trend of land organization and land planning development. Землеустрій, кадастр і моніторинг земель. — № 1. — 2021. — С. 12—18.
6. Kaufmann (Switzerland). Land Management Opportunities for Sustainable Development, Provided by the Cadastre 2014 Approach // Report of the FIG Commission 7. Work shop in Quebec City (2748) www. Quebec 2007.
7. Molen P.V.D. Land Administration Policies and Systems / P.V.D. Molen, E.H. Silayo, A.M. Tuladhar // Comparative Study to Land Policy in 9 Countries in Africa and Asia. — Stockholm: FIG Working Week, 2008. — P. 6.
8. Курильців Р.М. Інтегроване управління землекористуванням в контексті сталого розвитку: теорія, методологія, практика. Дис. на здоб. наук. ст. д. екон. н. К.: 2017. 518 с.
9. Импортированные институты в странах с переходной экономикой: эффективность и издержки. — М.: ИЭПП, 2003. — 234 с.
10. Нестеренко А.Н. Экономика и институциональная теория / Отв. ред. акад. Л.И. Абалкин. — М.: Эдиториал УРСС, 2002. — 416 с.
11. Норт Дуглас Інституты, институциональные изменения и функционирование экономики / Пер. с англ. А.Н. Нестеренко; предисл. и науч. ред. Б.З. Мильнера. — М.: Фонд экономической книги "Начала", 1997. — 180 с.
12. Соціальні інститути, їх види та функції [Електронний ресурс]. — Режим доступу: http://www.info-library.com.ua/books-text-8306.html
13. Соціологія: посібник для студентів вищих навчальних закладів / За ред. В.Г. Городяненка. — К.: Видавничий центр "Академія", 1999. — 384 с.

A. Tretiak, V. Tretiak, T. Priadka, N. Kapinos

SCIENTIFIC HYPOTHESIS OF THE INTERPRETATION OF LAND PLANNING AS A SOCIO-ECONOMIC INSTITUTION

Summary

It is found that the main functions of land organization and land planning in order to ensure the relevant types of land relations are: development (territorial and internal economic planning) of land use; formation of boundaries of land plots and land use as an aggregate of land plots and rights to them; assessment of the land resources potential, the cost of land use and its ecological condition; spatial and institutional organization of use and protection of land and other natural resources. All four land planning functions are interrelated. However, the basic function is the development (territorial and internal economic planning) of land use, which is implemented in the process of land planning (territorial planning through land zoning by types (subtypes) of land use). The distorted idea of the essence of land planning in the domestic socio-economic environment has been clarified. Thus, there is a one-sided impact of the formalization of the rules of land organization and land planning, embodied in regulations of all areas of "land planning life" — on the practice of its activities, on the activities of regulatory and controlling organizations.
It is substantiated that land planning should be interpreted as an institution of socio-economic environment, which provides understanding and control of land relations as well as spatial and institutional organization of land use and protection in this environment, processing and interpreting for land users information regarding the facts and events of land ownership and other natural resources and the functioning of land ownership and land capital relations. Interpretation of facts and events of land planning is carried out using specific legal norms, methods, principles and professional judgments of specialist in land management. In a narrow sense, land planning is the institution of transformation through specific methods, approaches (formal component of the institution) and professional judgments (informal component of the institution) of facts (information) about land use to the language of maps, numbers and standards (rules), for understanding and control of land in socio-economic environments. In a broad sense and figuratively, the Land Planning Institution is the language of the state, territorial communities, citizens and business in local, regional, national and global socio-economic environments.

Keywords: land organization; land planning; land planning functions; land planning institution.

References

1. Verkhovna Rada of Ukraine (1970), "The Land Code of Ukraine", available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2874%D0%B0-07 (Accessed 25 April 2021).
2. Tretiak, A. (2013). Zemleustrij v Ukraini: teoriia, metodolohiia [Land management in Ukraine: theory, methodology], OLDI-PLUS, Kherson, Ukraine.
3. Tretiak, A. Tretiak, V. and Kapinos, N. (2021), "Conceptual aspects and essence of the terms "land organization" and "land planning" in Ukraine", Land Management Bulletin, vol. 4, pp. 18—23.
4. Tretiak, A.M. and Tretiak, V.M. (2020), " Conceptual foundations of a new institutional and behavioral economic theory for the land use economy of Ukraine ", MODERN PROBLEMS IN SCIENCE. Abstracts of VIII International Scientific and Practical Conference Prague, Czech Republic, November 09—12, pp. 163—166.
5. Tretiak, A. Tretiak, V. Priadka, T. and Kapinos, N. (2021), "The institutional theory trend of land organization and land planning development" Land management, cadastre and land monitoring, vol. 1, рр. 12—18.
6. Kaufmann (Switzerland) (2014), "Land Management Opportunities for Sustainable Development", Provided by the Cadastre 2014 Approach, Report of the FIG Commission 7. Work shop in Quebec City, Quebec, Canada.
7. Molen P.V.D. Silayo, E.H. and Tuladhar, A.M. (2008), "Land Administration Policies and Systems", Comparative Study to Land Policy in 9 Countries in Africa and Asia, FIG Working Week, Stockholm.
8. Kuriltsev, R.M. (2017), "Integrated land use management in the context of sustainable development: theory, methodology, practice", Ph.D. Thesis, Economy, Kyiv, Ukraine.
9. IEPP (2003), Importirovannye instituty v stranah s perehodnoj jekonomikoj: jeffektivnost' i izderzhki [Imported institutions in countries with economies in transition: efficiency and cost], IEPP, Moscow, Russia.
10. Nesterenko, A.N. (2002), Jekonomika i institucional'naja teorija [Economics and institutional theory], Jeditorial URSS, Moscow, Russia.
11. North, D. (1997), Instituty, institucional'nye izmenenija i funkcionirovanie jekonomiki [Institutions, institutional change and the functioning of the economy], Fond jekonomicheskoj knigi "Nachala", Moscow, Russia.
12. Dvorets'ka, H. V. (2002), "Social institutions, their types and functions", available at: available at: http://www.info-library.com.ua/books-text-8306.html (Accessed 25 April 2021).
13. Gorodyanenko, V.G. (1999), Sotsiolohiia [Sociology], Vydavnychyj tsentr "Akademiia", Kyiv, Ukraine.

№ 5 2021, стор. 8 - 14

Дата публікації: 2021-05-25

Кількість переглядів: 771

Відомості про авторів

А. М. Третяк

д. е. н., професор, член-кореспондент НААН, Білоцерківський національний аграрний університет

A. Tretiak

Doctor of Economic Sciences, Professor, Chief Researcher, Bila Tserkva National Agrarian University

ORCID:

0000-0002-1154-4797


В. М. Третяк

д. е. н., професор, Сумський національний аграрний університет

V. Tretiak

Doctor of Economic Sciences, Professor, Sumy National Agrarian University

ORCID:

0000-0001-6779-1941


Т. М. Прядка

к. е. н., доцент, Білоцерківський національний аграрний університет

T. Priadka

PhD in Economics, Sciences, Bila Tserkva National Agrarian University

ORCID:

0000-0002-6179-0128


Н. О. Капінос

к. е. н., Сумський національний аграрний університет

N. Kapinos

PhD in Economics, Sumy National Agrarian University

ORCID:

0000-0002-9354-5311

Як цитувати статтю

Третяк А. М., Третяк В. М., Прядка Т. М., Капінос Н. О. Наукова гіпотеза трактування землевпорядкування як соціально-економічної інституції. Економіка та держава. 2021. № 5. С. 8–14. DOI: 10.32702/2306-6806.2021.5.8

Tretiak, A., Tretiak, V., Priadka, T. and Kapinos, N. (2021), “Scientific hypothesis of the interpretation of land planning as a socio-economic institution”, Ekonomika ta derzhava, vol. 5, pp. 8–14. DOI: 10.32702/2306-6806.2021.5.8

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.