EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

УДОСКОНАЛЕННЯ ФОРМ І МЕТОДІВ ОРГАНІЗАЦІЇ УПРАВЛІННЯ МАРКЕТИНГОВОЮ ДІЯЛЬНІСТЮ ЯК УМОВА ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ДІЛОВОЇ АКТИВНОСТІ ПІДПРИЄМСТВА
О. Ю. Красовська

Назад

DOI: 10.32702/2306-6806.2021.4.105

УДК: 339.138

О. Ю. Красовська

УДОСКОНАЛЕННЯ ФОРМ І МЕТОДІВ ОРГАНІЗАЦІЇ УПРАВЛІННЯ МАРКЕТИНГОВОЮ ДІЯЛЬНІСТЮ ЯК УМОВА ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ДІЛОВОЇ АКТИВНОСТІ ПІДПРИЄМСТВА

Анотація

Систематизовано та удосконалено форми і методи організації управління маркетинговою діяльністю як умови забезпечення ділової активності підприємства. Обгрунтовано необхідність обліку циклічності розвитку економіки при оцінці ділової активності підприємства.
Визначено, що аналізуючи різні показники маркетингової активності, фірма повинна виявити найбільш уразливі і дефектні зони і виробити рішення, які допоможуть підтримувати вже досягнуті високі показники або поліпшити поточні, тобто здійснювати регулювання маркетингової активності.
Запропоновано принципи регулювання маркетингової активності підприємства з урахуванням циклічності розвитку, які базуються на таких положеннях: маркетингова активність не є постійною величиною; цикли макросередовища впливають на розвиток підприємства і галузі загалом; маркетингова активність тісно пов'язана з циклами попиту; маркетингова активність відображає напруженість маркетингових робіт; у системі управління маркетингом необхідно здійснювати регулювання маркетингової активності на основі маркетингового аудиту; при регулюванні маркетингової активності фірма повинна брати до уваги наявність лага в часі між інвестиціями в маркетинг і віддачею від них; раціональність маркетингової активності можна визначити шляхом дослідження співвідношення рентабельності маркетингових робіт по відношенню до сукупних витрат на маркетинг.
Мета розробленої методики регулювання маркетингової активності підприємства полягає в діагностиці маркетингової активності підприємства і визначенні напрямів її зміни в умовах циклічності розвитку. Визначено цілі і стратегії маркетингової діяльності підприємства.

Ключові слова: ділова активність підприємства; маркетингова діяльність; форми і методів організації управління.

Література

1. Hollensen S. Marketing Management: A Relationship Approach. London: Financial Times Prentice Hall, 2010. 412 p.
2. Kingsnorth S. Digital Marketing Strategy: An Integrated Approach to Online Marketing. London: KoganPage, 2016. 339 p.
3. Kotler P., Lane K. Marketing Management. London: Prentice Hall, 2011. 812 p.
4. Котлер Ф. Маркетинг 4.0. Від традиційного до цифрового / Ф. Котлер, Г. Картаджайя, Ї. Сетьяван. 2-ге вид. виправл. К.: Вид. група КМ-Букс, 2019. 224 с.
5. Комарницький І.М., Цар Г.В. Теоретичні засади формування маркетингового менеджменту на підприємстві. Маркетинг і менеджмент інновацій. 2011. №3, Т. 2. С. 110—116.
6. Хартія M., Peattie K., Ottman J. and Polonsky M.J. (2006) Маркетинг та стійкість. URL: www.cfsd.org.uk/smart-know-net/links/smart-know-net.pdf (дата звернення 24.02.2021 р.).
7. Зіновчук Н.В., Ращенко А.В. Екологічний маркетинг: навчальний посібник. Житомир, 2015. 190 с.
8. Гаркуша Н.М. Моделі та методи прийняття рішень при аналізі та аудиті: навч. посібн. К.: Знання, 2018. 591 с.
9. Бутинець Ф.Ф. Аудит: стан і тенденції розвитку в Україні та світі: монографія / Ф.Ф. Бутинець, Н.М. Малюга, Н.І. Петренко; за ред. Ф.Ф. Бутинця. Житомир: ЖДТУ, 2009. 564 с.
10. Faccio M. The separation of ownershipand control: ananalysis of ultimate ownershipof Western Europeancorporations (2015). URL: https://www.elsevier.com/journals/journal-of-financial-economics (дата звернення: 23.02.2021).

O. Krasovska

IMPROVEMENT OF FORMS AND METHODS OF ORGANIZATION OF MARKETING ACTIVITY MANAGEMENT AS A CONDITION FOR ENSURING BUSINESS ACTIVITY OF ENTERPRISE

Summary

Systematized and improved forms and methods of organizing the management of marketing activities as a condition for ensuring the business activity of the enterprise. The necessity of taking into account the cyclical development of the economy in assessing the business activity of the enterprise is substantiated.
It is determined that analyzing various indicators of marketing activity, the firm must identify the most vulnerable and defective areas and develop solutions that will help maintain the already achieved high performance or improve current, ie to regulate marketing activity.
The principles of regulating the marketing activity of the enterprise taking into account the cyclical development are proposed, which are based on the following provisions: marketing activity is not a constant value, as it reflects the reaction of the enterprise to changes occurring at different levels; macro-environment cycles affect the development of the enterprise and the industry as a whole; marketing activity is closely related to demand cycles; marketing activity reflects the intensity of marketing work and should be provided not so much by extensive methods as by intensive development factors; in the marketing management system it is necessary to regulate marketing activity on the basis of marketing audit; the basis for regulating the marketing activity of the enterprise should be its measurement; to measure marketing activity requires the organization of accounting and control; when regulating marketing activity, the firm must take into account the presence of a lag in time between investment in marketing and return on them; in connection with cyclical changes in the macro- and micro-environment it is necessary to keep in mind the change in the significance of the components of the marketing mix depending on external conditions, the phase of the cycle and the targets of the enterprise; the rationality of marketing activity can be determined by studying the ratio of profitability of marketing work in relation to the total cost of marketing.
The purpose of the developed technique of regulation of marketing activity of the enterprise consists in diagnostics of marketing activity of the enterprise and definition of directions of its change in the conditions of cyclic development. The purposes and strategies of marketing activity of the enterprise are defined.

Keywords: usiness activity of the enterprise; marketing activity; forms and methods of organization of management.

References

1. Hollensen, S. (2010), Marketing Management: A Relationship Approach. Financial Times Prentice Hall, London. UK.
2. Kingsnorth, S. (2016), Digital Marketing Strategy: An Integrated Approach to Online Marketing. KoganPage, London. UK.
3. Kotler, P. and Lane, K. (2011), Marketing Management. Prentice Hall, London. UK.
4. Kоtler, P. Kаrtаjаyа, H. and Setіаwаn, І. (2019), Marketing 4.0: Moving from Traditional to Digital Hardcover, 2nd ed, KM-Books Publishing Group.
5. Komarnytskyi, I.M. and Tsar, H.V. (2011), "Theoretical principles of marketing management in enterprise", Marketynh i menedzhment innovatsii, vol. 3, no. 2, pp. 110—116.
6. The Centre for Sustainable Design (2021), Charter, M. Peattie, K. Ottman, J. and Polonsky M.J. "Marketing and sustainability", available at: www.cfsd.org.uk/smart-know-net/links/smart-know-net.pdf (Accessed 24 February 2021).
7. Zinovchuk, N.V. and Rashchenko, A.V. (2015), Ekolohichnyj marketynh: navchal'nyj posibnyk [Environmental marketing: a textbook], Zhytomyr, Ukraine.
8. Harkusha, N.M. (2018), Modeli ta metody pryiniattia rishen pry analizi ta audyti: [Models and methods of decision making in analysis and audit], Znannia, Kyiv, Ukraine.
9. Butynets, F. F. Malyuga, N. M. and Petrenko, N. I. (2019), Audyt: stan i tendentsii rozvytku v Ukraini ta sviti [Audit: state and development trends in Ukraine and worldwide], JGTU, Zhitomir, Ukraine.
10. Faccio, M. (2015), "The separation of ownershipand control: ananalysis of ultimate ownershipof Western Europeancorporations", Fynansy y ekonomyka, [Online], vol. 4, available at: https://www.elsevier.com.ua./journals (Аccessed 23 February 2021).

№ 4 2021, стор. 105 - 109

Дата публікації: 2021-04-30

Кількість переглядів: 614

Відомості про авторів

О. Ю. Красовська

к. е. н., доцент, професор кафедри міжнародного маркетингу, Університет імені Альфреда Нобеля

O. Krasovska

PhD in Economics, Associate Professor, Professor of the Department of International Marketing, Alfred Nobel University in Dnipro

ORCID:

0000-0002-6981-2213

Як цитувати статтю

Красовська О. Ю. Удосконалення форм і методів організації управління маркетинговою діяльністю як умова забезпечення ділової активності підприємства. Економіка та держава. 2021. № 4. С. 105–109. DOI: 10.32702/2306-6806.2021.4.105

Krasovska, O. (2021), “Improvement of forms and methods of organization of marketing activity management as a condition for ensuring business activity of enterprise”, Ekonomika ta derzhava, vol. 4, pp. 105–109. DOI: 10.32702/2306-6806.2021.4.105

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.