EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

МИТНИЙ МАРКЕТИНГ: ІНСТИТУЦІОНАЛІЗАЦІЯ, ПОТЕНЦІАЛ, ОСОБЛИВОСТІ
С. Е. Сардак, В. Д. Хурдей

Назад

DOI: 10.32702/2306-6806.2021.3.18

УДК: 339.13+339.168

С. Е. Сардак, В. Д. Хурдей

МИТНИЙ МАРКЕТИНГ: ІНСТИТУЦІОНАЛІЗАЦІЯ, ПОТЕНЦІАЛ, ОСОБЛИВОСТІ

Анотація

У статті досліджено теоретико-прикладні основи митного маркетингу. Ідентифіковано концептуальний зміст, об'єкт, предмет та суб'єктів митного маркетингу. Визначено, що головними суб'єктами митного маркетингу постають: міжнародні організації; органи державної влади країн; фізичні особи, що перетинають митний кордон держав (мігранти, туристи та транзитери); юридичні особи, які переміщують товари через митний кордон держав; юридичні особи, які надають інфраструктурні послуги. Зазначено, що форми застосування митного маркетингу суб'єктами здійснюються у межах нормативно-правового поля країн і міжнародного законодавства, а також обираються ними індивідуально виходячи з їх інтересів та можливостей. Наведено зміст маркетингової діяльності головних суб'єктів системи митного маркетингу у сферах: стратегічного планування; бюджетування, товарної, цінової та збутової політики, просування, дій персоналу, процесу обслуговування та оточення.

Ключові слова: маркетинг; митна справа; митні послуги; митний маркетинг; Державна митна служба України; Всесвітня митна організація.

Література

1. Баширов І.Х. Митний маркетинг. URL: https://www.studmed.ru/view/bashirov-h-mitniy-marketing-na-russkyaz_8222b91.html (дата звернення 12.02.2021).
2. Боздунова А.А., Смирнова А.С., Ляшкова Е.С. Концепции таможенного маркетинга на рынке государственных услуг. URL: https://www.elibrary.ru/item.asp?id=38538987& (дата звернення 12.02.2021).
3. Макрусев В.В. Маркетинг таможенных услуг: учебн. М.: Проспект, 2017. 384 с.
4. Міщенко Д.А., Даценко В.В., Хурдей В.Д. Маркетингові дослідження у сфері митних послуг. Ефективна економіка. 2020. № 12. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=8439 (дата звернення: 13.02.2021). DOI: 10.32702/2307-2105-2020.12.8
5. Осипенкова А.С., Тариков В.С. Система таможенного маркетинга: принципы формирования и организации. URL: http://econf.rae.ru/pdf/2018/01/6742.pdf (дата звернення 12.02.2021).
6. Пилипчук В.В., Плоткина Н.П., Зырянова А.В. Роль и проблемы маркетинга в сфере таможенных услуг URL: http://vfrta.customs.ru/vfrta/images/stories/journal_2017-1_04pilipchuk.pdf (дата звернення 12.02.2021).
7. Митний Кодекс України. 13 березня 2012 року № 4495-VI. Із змінами. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/4495-17#Text (дата звернення 12.02.2021).
8. Сардак С.Э. Формы применения маркетинга на предприятиях. Маркетинг и Реклама. 2005. № 11. С. 17—25.
9. Сайт Державної митної служби України. URL: https://customs.gov.ua/ (дата звернення 12.02.2021).
10. План роботи Держмитслужби. URL: https://customs.gov.ua/plani-ta-zviti-roboti (дата звернення 12.02.2021).
11. Сайт Державної прикордонної служби України. URL: https://dpsu.gov.ua/ (дата звернення 12.02.2021).
12. World Customs Organization. URL: http://www.wcoomd.org/ (дата звернення 12.02.2021).
13. Сардак С. Е. Сучасна проблематика міжнародного руху людських ресурсів: міграція, туризм, транзитно-професійні переміщення, віртуальний міжнародний рух. Інвестиції: практика та досвід. 2015. № 15. С. 11—14.
14. Закон України "Про туризм". 15 вересня 1995 року № 324/95-ВР. Із змінами. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/324/95-%D0%B2%D1%80#Text (дата звернення 12.02.2021).

S. Sardak, V. Khurdei

CUSTOMS MARKETING: INSTITUTIONALIZATION, POTENTIAL, FEATURES

Summary

The article investigates the theoretical and applied foundations of customs marketing.
It is determined that the system of customs marketing is a set of interconnected elements that ensure the process of legal and mutually beneficial movement of goods across the customs borders of states. This system is complex, dynamic and constantly evolving due to the operation of certain subsystems, including analytical, legal and organizational.
It is determined that the main subjects of customs marketing are: international organizations; public authorities of the countries; individuals crossing the customs border of states (migrants, tourists and transit); legal entities that move goods across the customs border of states; legal entities that provide infrastructure services.
It is noted that the forms of application of customs marketing by the subjects are carried out within the regulatory framework of countries and international law, as well as chosen by them individually based on their interests and capabilities.
The use of customs marketing involves strategic and operational measures. Strategic marketing activities cover a long time horizon of the entity and include: marketing environment research, analysis of consumer needs, selection of basic markets and justification of their attractiveness, market segmentation, positioning, analysis of the competitiveness of the entity and its products, marketing strategy development, marketing programs and budget, establishing and maintaining the maximum possible planning and consistency, choosing the forms of marketing, etc.
Operational (tactical) marketing measures, as actions to implement the strategy and achieve the goals, cover a short-term time horizon (up to 1 year) and consist of: analysis of the current market situation; implementation of current marketing activities; execution of the marketing budget; implementation of organizational measures to implement the plan of marketing actions (appointment of those responsible for solving specific tasks, establishing norms and principles of relations, organization of control over the implementation of marketing programs, etc.). In operational marketing the main thing is the marketing complex (marketing mix) of the enterprise, which is often identified with the concepts of the main tools of the seller, including from "4P" to "12P", as well as their saturation "4A", "4C", "4D","4V","2P+2C+3S", etc.).
The content of marketing activities of the main subjects of the customs marketing system in the areas of: strategic planning; budgeting, product, pricing and sales policy, promotion, staff actions, service process and environment.

Keywords: marketing; customs; customs services; customs marketing; State Customs Service of Ukraine; World Customs Organization.

References

1. Bashyrov, I.Kh. (2005), "Customs marketing", available at: https://www.studmed.ru/view/bashirov-h-mitniy-marketing-na-russkyaz_8222b91.html (Accessed 12 Feb 2021).
2. Bozdunova, A.A. Smyrnova, A.S. and Liashkova, E.S. (2019), "Concepts of customs marketing in the public services market", available at: https://www.elibrary.ru/item.asp?id=38538987& (Accessed 12 Feb 2021).
3. Makrusev, V.V. (2017), Marketynh tamozhennykh usluh [Marketing of customs services], Prospekt, Moscow, Russia.
4. Mishchenko, D. Dacenko, V. and Khurdei, V. (2020), "Marketing research in the field of customs services", Efektyvna ekonomika, [Online], vol. 12, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=8439 (Accessed 13 Feb 2021). DOI: 10.32702/2307-2105-2020.12.8
5. Osypenkova, A.S. and Tarykov, V.S. (2018), "The system of customs marketing: principles of formation and organization", available at: http://econf.rae.ru/pdf/2018/01/6742.pdf (Accessed 12 Feb 2021).
6. Pylypchuk, V.V. Plotkyna, N.P. and Zyrianova, A.V. (2017), "The role and problems of marketing in the field of customs services", available at: http://vfrta.customs.ru/vfrta/images/stories/journal_2017-1_04pilipchuk.pdf (Accessed 12 Feb 2021).
7. Verkhovna Rada of Ukraine (2012), "Tax Code of Ukraine", available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/4495-17#Text(Accessed 12 Feb 2021).
8. Sardak, S.E. (2005), "Forms of application of marketing in enterprises", Marketynh y Reklama, vol. 11, pp. 17—25.
9. State Customs Service of Ukraine (2021), available at: https://customs.gov.ua/ (Accessed 12 Feb 2021).
10. State Customs Service of Ukraine (2021), "Work plan of the State Customs Service", available at: https://customs.gov.ua/plani-ta-zviti-roboti (Accessed 12 Feb 2021).
11. State Border Guard Service of Ukraine (2021), available at: https://dpsu.gov.ua/ (Accessed 12 Feb 2021).
12. World Customs Organization (2021), available at: http://www.wcoomd.org/ (Accessed 12 Feb 2021).
13. Sardak, S. (2015), "Modern problems of the international movement of human resources, migration, tourism, transit-trade movement, virtual international movement", Investytsiyi: praktyka ta dosvid, vol. 15, pp. 11—14.
14. Verkhovna Rada of Ukraine (1995), The Law of Ukraine "On Tourism", available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/324/95-%D0%B2%D1%80#Text (Accessed 12 Feb 2021).

№ 3 2021, стор. 18 - 22

Дата публікації: 2021-03-25

Кількість переглядів: 1084

Відомості про авторів

С. Е. Сардак

д. е. н., професор, професор кафедри маркетингу,Університет митної справи та фінансів, м. Дніпро, Україна

S. Sardak

Doctor of Economic Sciences, Professor, Professor of the Department of Marketing, University of Customs and Finance, Dnipro, Ukraine

ORCID:

0000-0002-4716-3355


В. Д. Хурдей

к. е. н., доцент, виконуюча обов'язки завідувача кафедри маркетингу,Університет митної справи та фінансів, м. Дніпро, Україна

V. Khurdei

PhD in Economics, Associate Professor, Acting Head of the Department of Marketing, University of Customs and Finance, Dnipro, Ukraine

ORCID:

0000-0001-9210-9705

Як цитувати статтю

Сардак С. Е., Хурдей В. Д. Митний маркетинг: інституціоналізація, потенціал, особливості. Економіка та держава. 2021. № 3. С. 18–22. DOI: 10.32702/2306-6806.2021.3.18

Sardak, S. and Khurdei, V. (2021), “Customs marketing: institutionalization, potential, features”, Ekonomika ta derzhava, vol. 3, pp. 18–22. DOI: 10.32702/2306-6806.2021.3.18

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.