EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

СТРУКТУРА ІНФОРМАЦІЙНОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ УПРАВЛІННЯ ЗБУТОВОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ПІДПРИЄМСТВА
А. Ж. Сакун, О. Г. Карташова

Назад

DOI: 10.32702/2306-6806.2021.2.112

УДК: 657.471.66

А. Ж. Сакун, О. Г. Карташова

СТРУКТУРА ІНФОРМАЦІЙНОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ УПРАВЛІННЯ ЗБУТОВОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ПІДПРИЄМСТВА

Анотація

У статті розглянуто основні теоретичні та практичні аспекти управлінням збутовою діяльністю на основі формування системи показників виробничо-господарської діяльності підприємства, що характеризується такими групами: показники комплексного аналізу діяльності; організаційно-технічного рівня виробництва; виробництва та реалізації продукції; собівартості продукції; прибутку та рентабельності. Розглянуто етапи процесу збуту, що передбачає здійснення контролю на кожному з етапів збуту. Визначено, що бухгалтерський облік зарубіжних країн методологічно, методично і організаційно відрізняється від обліку вітчизняного. Основними регулюючими документами виступають МСБО. Зазначено, що у більшості країн Європи ведення обліку доходів і витрат має чітко виражений податковий характер і ведеться тільки для складання податкової звітності та здійснення розрахунку платежів до бюджету.

Ключові слова: інформація; управлінські рішення; збутова діяльність; управління збутом; документація.

Література

1. Балабанова Л.В., Балабаниць А.В. Маркетинговий аудит системи збуту: монографія. Донецьк: ДонГУЭТ ім. М. Туган-Барановского, 2003. 189 с.
2. Болт Г. Дж. Практическое руководство по управлению сбытом. M.: МТ-Пресс, 2001. 268 с.
3. Гудзенко Н.М. Роль обліку збуту для забезпечення контролю процесу реалізації. Науковий вісник НАУ. 2002. Вип. 56. С. 263—266.
4. Гудзенко Н.М., Коваль Н.І., Плахтій Т.Ф. Вплив інформаційних потреб користувачів на структуру та наповнення фінансової звітності. Економіка. Фінанси. Менеджмент: актуальні питання науки і практики. 2018. № 5. С.102—113.
5. Карташова О.Г. Забезпечення фінансово-кредитної стійкості корпоративних аграрних підприємств. Глобальні та національні проблеми економіки, 2015. № 7. С. 354—355.
6. Котлер Ф., Армстронг Г., Вонг В., Сондерс Дж. Основы маркетинга [5-европейское изд.]. М.: И.Д. Вильямс, 2012. 752 с.
7. Ланкастер Д. Организация сбыта / Д. Ланкастер, Д.М. Джоббер; пер. с англ. Мн., 2003. 384 с.
8. Пальчук О.В., Савченко В.М., Тошина Н.М. Маркетинг і бухгалтерський облік маркетингової діяльності: Навчальний посібник. Кіровоград: Поліум, 2008. 228 с.
9. Сакун А.Ж. Облікова система як інформаційна база управління збутовою діяльністю. Таврійський науковий вісник. Серія: Економіка. 2020. (2), С. 248—252.
10. Сакун А.Ж., Пантюк І.П. Системний підхід до організації та управління виробничо-збутовою діяльністю підприємств промисловості. Вісник Бердянського університету менеджменту і бізнесу. 2017. № 2 (38). С. 55—59.
11. Терентьєва Н.В. Управління збутовою діяльністю в системі управління підприємством. Ефективна економіка. 2016. № 2. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=4783
12. Хрупович С.Є. Теоретичні аспекти побудови системи управління збутовою діяльністю на промисловому підприємстві. Галицький економічний вісник. 2006. № 3. С. 34—38.
13. Шпилик С. Управління збутовою діяльністю підприємства. Галицький економічний вісник. 2012. № 4 (37). С. 88—95.
14. Энциклопедия бизнесмена, экономиста, менеджера / Под ред. Дякива Р. Киев: Международная экономическая фундация, 2000.
15. Hilorme T., Perevozova I., Sakun A., Reznik O., Khaustova Ye. (2020). Accounting model of human capital assessment within the information space of the enterprise. Academy of Accounting and Financial Studies Journal, Vol. 24, Issue 3, pp. 1—7. URL: https://www.abacademies.org/journals/month-june-year-2020-vol-24-issue-3-journal-aafsj-past-issue.html

А. Sakun, O. Kartashova

STRUCTURE OF INFORMATION SUPPORT OF THE MANAGEMENT OF SALES ACTIVITIES OF THE ENTERPRISE

Summary

The article considers the main theoretical and practical aspects of sales management based on the formation of a system of indicators of production and economic activity of the enterprise, characterized by the following groups: indicators of comprehensive analysis of activities; organizational and technical level of production; production and sales; production costs; profit and profitability. Sales management decisions today are one of the most important and complex areas of management that requires more in-depth study. In a broad sense, the term "sales management" is considered as a general management of sales activities of the firm. In a narrower sense, this term is understood as planning and real daily management of sales of enterprise products. Management of agricultural enterprises should be based on a market-oriented management system. The stages of the sales process are considered, which involves the implementation of control at each stage of sales. Production costs in farms and other farms are: material costs, wages for production and other costs. It is expedient to keep records of materials and other stocks periodically, when all the received stocks are defined as material production costs. In this case, to accurately determine the amount of actual material costs, adjustments are made for changes in inventory balances at the beginning and end of the year, which are determined by inventory. In this case, the inventory acts as an element of the method of accounting.
Modern enterprises for efficient management must realize the need to shift the emphasis of management from production to sales. The company's policy based on sales management is qualitatively different from the production orientation flexibility, efficiency, sensitivity to market dynamics, constant optimization of product range and pricing policy, growth of communications, search for effective tools to promote goods, a high degree of economic and social responsibility. It is determined that the accounting of foreign countries is methodologically, methodologically and organizationally different from the accounting of domestic. IASs are the main regulatory documents. It is noted that in most European countries, accounting for income and expenses has a clear tax nature and is conducted only for tax reporting and calculation of payments to the budget.

Keywords: information; management decisions; sales activities; sales management; documentation.

References

1. Balabanova, L.V. and Balabanyts', A.V. (2003), Marketynhovyj audyt systemy zbutu: monohrafiia [Marketing audit of the sales system: a monograph], DonHUET im. M. Tuhan-Baranovskoho, Donets'k, Ukraine.
2. Bolt, H. Dzh. (2001), Praktycheskoe rukovodstvo po upravlenyiu sbytom [A practical guide to sales management], MT-Press, Moscow, Russia.
3. Hudzenko, N.M. (2002), "The role of sales accounting to control the sales process", Naukovyj visnyk NAU, vol. 56, pp. 263—266.
4. Hudzenko, N.M. Koval', N.I. and Plakhtij, T.F. (2018), "The influence of information needs of users on the structure and filling of financial statements", Ekonomika. Finansy. Menedzhment: aktual'ni pytannia nauky i praktyky, vol. 5, pp.102—113.
5. Kartashova, O. H. (2015), "Providing financial sustainability of corporate agricultural enterprises", Hlobal'ni ta natsional'ni problemy ekonomiky, vol. 7, pp. 354—355.
6. Kotler, F. Armstronh, H. Vonh, V. and Sonders, Dzh. (2012), Osnovy marketynha [Fundamentals of Marketing], Y.D. Vyl'iams, Moscow, Russia.
7. Lankaster, D. and Dzhobber, D.M. (2003), Orhanyzatsyia sbyta [Sales organization], Minsk, Belarus.
8. Pal'chuk, O.V. Savchenko, V.M. and Toshyna, N.M. (2008), Marketynh i bukhhalters'kyj oblik marketynhovoi diial'nosti: Navchal'nyj posibnyk. [Marketing and Accounting Marketing: A Textbook], Polium, Kirovohrad, Ukraine.
9. Sakun, A.Zh. (2020), "Accounting system as an information base of sales management", Tavrijs'kyj naukovyj visnyk. Seriia: Ekonomika, vol. 2, pp. 248—252.
10. Sakun, A. Zh. and Pantiuk, I. P. (2017), "System approach to the organization and management of production and sales activities of industrial enterprises", Visnyk Berdianskoho universytetu menedzhmentu i biznesu, vol. 2 (38), pp. 55—59.
11. Terent'ieva, N. V. (2016), "Sales control as a part of fhe enterprise management system", Efektyvna ekonomika, vol. 2, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=4783 (Accessed 08 Feb 2021).
12. Khrupovych, S.Ye. (2006), "Theoretical aspects of building a sales management system at an industrial enterprise", Halyts'kyj ekonomichnyj visnyk, vol. 3, pp. 34—38.
13. Shpylyk, S. (2012), "Management of sales activities of enterprise", Halyts'kyj ekonomichnyj visnyk, vol. 4 (37), pp. 88—95.
14. Diakyv, R. (2000), Entsyklopedyia byznesmena, ekonomysta, menedzhera [Encyclopedia of businessman, economist, manager], Mezhdunarodnaia ekonomycheskaia fundatsyia, Kyiv, Ukraine.
15. Hilorme, T. Perevozova, I. Sakun, A. Reznik, O. and Khaustova, Ye. (2020), "Accounting model of human capital assessment within the information space of the enterprise", Academy of Accounting and Financial Studies Journal, vol. 24, no. 3, pp. 1—7, available at: https://www.abacademies.org/journals/month-june-year-2020-vol-24-issue-3-journal-aafsj-past-issue.html (Accessed 08Feb 2021).

№ 2 2021, стор. 112 - 117

Дата публікації: 2021-02-25

Кількість переглядів: 1159

Відомості про авторів

А. Ж. Сакун

к. е. н., доцент кафедри обліку і оподаткування,Херсонський державний аграрно-економічний університет

А. Sakun

PhD in Economics, associate professor department of Accounting and Taxation,Kherson State agrarian and economic University

ORCID:

0000-0002-0910-4055


О. Г. Карташова

к. е. н., доцент кафедри публічного управління та адміністрування,Херсонський державний аграрно-економічний університет

O. Kartashova

PhD in Economics, Associate Professor at the Department of public management and administration,Kherson State agrarian and economic University

ORCID:

0000-0002-9692-7032

Як цитувати статтю

Сакун А. Ж., Карташова О. Г. Структура інформаційного забезпечення управління збутової діяльності підприємства. Економіка та держава. 2021. № 2. С. 112–117. DOI: 10.32702/2306-6806.2021.2.112

Sakun, А. and Kartashova, O. (2021), “Structure of information support of the management of sales activities of the enterprise”, Ekonomika ta derzhava, vol. 2, pp. 112–117. DOI: 10.32702/2306-6806.2021.2.112

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.