EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

ПЕРСПЕКТИВИ ТА ОСОБЛИВОСТІ РОЗВИТКУ ЖІНОЧОГО ПІДПРИЄМНИЦТВА
Л. В. Прокопець, А. Г. Карп

Назад

DOI: 10.32702/2306-6806.2021.2.100

УДК: 658.1

Л. В. Прокопець, А. Г. Карп

ПЕРСПЕКТИВИ ТА ОСОБЛИВОСТІ РОЗВИТКУ ЖІНОЧОГО ПІДПРИЄМНИЦТВА

Анотація

У статті розглянуто стан та особливості розвитку жіночого підприємництва в Україні. У нашій країні проблема "поділу за статевою ознакою" завжди мала місце і часто розвивалася в дискримінацію жінки, у применшення її прав. З проблемою "прихованої" дискримінації, безумовно, стикалася кожна жінка: роботодавці найчастіше вважають за краще не приймати на відповідальні посади жінок, мотивуючи це різними способами — це все розглядається в статі. Також досліджено частку жінок-керівників у різних сферах діяльності та типи підприємств, у яких домінують жінки-керівники.
Розглянуті жіночий і чоловічий стиль ведення бізнесу. Розкрито гендерну мотивацію жінок до ведення підприємницького бізнесу. Дано оцінку сучасного стану жіночого підприємництва і показані шляхи усунення бар'єрів, що перешкоджають розвитку жіночого підприємництва.

Ключові слова: жіноче підприємництво; жіночий стиль підприємництва; бізнесвумен; гендерна мотивація; стимулювання.

Література

1. Абріталіна А. С. Жіноче підприємництво: соціально-економічні мотивації та фактори [Електронний ресурс]. 2006. С. 267—268. — Режим доступу: https://www.dissercat.com/content/zhenskoe-predprinimatelstvo-sotsialno-ekonomicheskie-motivatsii-i-faktory
2. Баженов А.Ю. Жіноче підприємництво — перспективний потенціал розвитку економіки. Креативна економіка. №5. 2018. С. 1707.
3. Державна служба статистики [Електронний ресурс]. — Режим доступу: http://www.ukrstat.gov.ua/
4. Ляпін Д.А. Проблемні аспекти фінансового забезпечення малого підприємництва в Україні [Електронний ресурс]. Молодий вчений: Науковий журнал. 2018. № 3 (55). С. 687. — Режим доступу: http://molodyvcheny.in.ua/files/journal/2018/3/151.pdf.
5. Малишевська Ю. Ю. Особливості формування соціальної групи "жінки-підприємці". Соціально-політичні науки. 2013. №4. С. 27.
6. Самедова Є. Р. Розвиток жіночого підприємництва в Азербайджані [Електронний ресурс]. Креативна економіка. 2017. № 9. С. 1492—1493. — Режим доступу: file:///C:/Users/Admin/Downloads/Razvitie_zenskogo_predprinimatelstva_v_Azerbajdzan.pdf
7. Смаль В., Тихомирова О., Жаворонкова С. Аналітичне дослідження "Інклюзивний розвиток бізнесу: жіноче підприємництво" [Електронний ресурс]. 2018. С. 63, 66, 123. — Режим доступу: https://decentralization.gov.ua/uploads/library/file/490/Woman_Business_PLEDDG_2019.pdf
8. Цикал А.П., Щербак В.Г. Жіноче підприємництво: соціально-економічні мотивації та фактори [Електронний ресурс]. 2019. С. 343. — Режим доступу: https://er.knutd.edu.ua/bitstream/123456789/15116/1/OIIP2019_P338-345.pdf
9. Шатська В. Жіноче підприємництво в Україні: тенденції, проблеми, перспективи [Електронний ресурс]. 2019. — Режим доступу: https://www.businesslaw.org.ua/jinoch-pidpryemnyctvo-v-ukraini

L. Prokopets, A. Karp

PROSPECTS AND FEATURES OF WOMEN'S ENTREPRENEURSHIP DEVELOPMENT

Summary

Despite the rapid growth of women in professional and managerial work, the gender gap in entrepreneurship in Ukraine remains large. Women are less likely to start a new business than men, although the difference is starting to narrow. It is obvious that women's entrepreneurship is an intercultural phenomenon that has aspects specific to different cultures.
The article considers the state and features of the development of women's entrepreneurship in Ukraine. In our country, the problem of "gender segregation" has always existed, and often developed into discrimination against women, in the reduction of her rights. Of course, every woman has faced the problem of "hidden" discrimination: employers often prefer not to hire women, motivating it in different ways — all this is considered in the article. The share of women managers in various fields of activity and types of enterprises dominated by women managers were also studied.
The article considers women's entrepreneurship as one of the most effective areas of women's employment. The subject of entrepreneurial activity faces a special class of social problems: conflicts of roles played in public and private life, mass consciousness, deformation towards patriarchy and more. Inevitable in the transition to a market economy, structural adjustment requires a revision of conceptual and methodological approaches to the formation of women's entrepreneurship. It is a question of creation of favorable conditions for disclosure of creative potential of women. This is important not only for the formation of women's employment policy for the future, but also for solving current, sometimes quite acute problems of their career definition.
Female and male business style are considered. The gender motivation of women to run a business is revealed. An assessment of the current state of women's entrepreneurship is given and ways to eliminate barriers to the development of women's entrepreneurship are shown.
Women entrepreneurs need government support. In this case, support should be directed not to the company itself, but directly to the woman entrepreneur. After all, first of all women need the opportunity to believe in themselves, to see positive examples of other successful women entrepreneurs.

Keywords: women's entrepreneurship; women's business style; businesswoman; gender motivation; incentives.

References

1. Abritalina, A. S. (2006), "Women's entrepreneurship: socio-economic motivations and factors", [Online], pp. 267—268, available at: https://www.dissercat.com/content/zhenskoe-predprinimatelstvo-sotsialno-ekonomicheskie-motivatsii-i-faktory (Accesed at 17 November 2020).
2. Bazhenov, A.Yu. (2018), "Women's entrepreneurship is a promising potential for economic development", Kreatyvna ekonomika, vol. 14, pp. 1707.
3. State Statistics Service of Ukraine, available at: http://www.ukrstat.gov.ua/ (Accesed at 19 November 2020).
4. Lyapin, D. A. (2018), "Problematic aspects of financial support of small business in Ukraine", Molodyj vchenyj: Naukovyj zhurnal. [Online], vol. 3, pp. 687, available at: http://molodyvcheny.in.ua/files/journal/2018/3/151.pdf (Accesed at 19 November 2020).
5. Malyshevska, Yu. Yu. (2013), "Peculiarities of forming a social group "women entrepreneurs"", Socio-political sciences, vol. 4, pp. 27.
6. Samedova, E. R. (2017), "Development of women's entrepreneurship in Azerbaijan", Kreatyvna ekonomika, [Online], vol. 9, pp. 1492—1493, available at: file:///C:/Users/Admin/Downloads/Razvitie_zenskogo_predprinimatelstva_v_Azerbajdzan.pdf (Accesed at 21 November 2020).
7. Smal, V. Tikhomirova, O. Zhavoronkova, S. (2018), "Analytical research "Inclusive business development: women's entrepreneurship"", [Online], pp. 63, 66, 123, available at: https://decentralization.gov.ua/uploads/library/file/490/Woman_Business_PLEDDG_2019.pdf (Accesed at 23 November 2020).
8. Tsykal, A.P. Shcherbak, V.G. (2019), "Women's entrepreneurship: socio-economic motivations and factors", [Online], pp. 343, available at: https://er.knutd.edu.ua/bitstream/123456789/15116/1/OIIP2019_P338-345.pdf (Accesed at 24 November 2020).
9. Shatska, V. (2019), "Women's entrepreneurship in Ukraine: trends, problems, prospects", [Online], available at: https://www.businesslaw.org.ua/jinoch-pidpryemnyctvo-v-ukraini/ (Accesed at 27 November 2020).

№ 2 2021, стор. 100 - 104

Дата публікації: 2021-02-25

Кількість переглядів: 767

Відомості про авторів

Л. В. Прокопець

к. е. н., асистент кафедри бізнесу та управління персоналом, Чернівецький національний університет імені Юрія Федьковича

L. Prokopets

PhD in Economics, Assistant Professor of the Department of Business and Personnel Management, Yuriy Fedkovych Chernivtsi National University

ORCID:

0000-0002-4902-8552


А. Г. Карп

студентка кафедри бізнесу та управління персоналом, Чернівецький національний університет імені Юрія Федьковича

A. Karp

Student of the Department of Business and Personnel Management,Yuriy Fedkovych Chernivtsi National University

ORCID:

0000-0003-3478-2728

Як цитувати статтю

Прокопець Л. В., Карп А. Г. Перспективи та особливості розвитку жіночого підприємництва. Економіка та держава. 2021. № 2. С. 100–104. DOI: 10.32702/2306-6806.2021.2.100

Prokopets, L. and Karp, A. (2021), “Prospects and features of women's entrepreneurship development”, Ekonomika ta derzhava, vol. 2, pp. 100–104. DOI: 10.32702/2306-6806.2021.2.100

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.