EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

СТРАТЕГІЧНІ НАПРЯМИ УПРАВЛІННЯ ГОТЕЛЬНО-РЕСТОРАННИМ БІЗНЕСОМ В УМОВАХ КРИЗИ
Т. Ю. Чаркіна, Л. В. Марценюк, В. О. Задоя, О. В. Пікуліна

Назад

DOI: 10.32702/2306-6806.2021.2.19

УДК: 338

Т. Ю. Чаркіна, Л. В. Марценюк, В. О. Задоя, О. В. Пікуліна

СТРАТЕГІЧНІ НАПРЯМИ УПРАВЛІННЯ ГОТЕЛЬНО-РЕСТОРАННИМ БІЗНЕСОМ В УМОВАХ КРИЗИ

Анотація

Автори наголошують, що внаслідок пандемії коронавірусу в Україні, як і у всьому світі, найбільше всього постраждала туристична галузь та господарство готельно-ресторанного бізнесу. Внаслідок зниження туристичної активності населення власники ресторанно-готельного бізнесу вимушені припиняти свою діяльність, скорочувати штат найманих працівників. У результаті бюджети усіх рівнів недоотримують податки, а населення, внаслідок вимушеної обмеженої рухливості, отримує психічні та фізичні розлади.
Враховуючи, що нині потенційному туристу або відвідувачу готелю чи ресторану, окрім відповідної якості послуг, вкрай важливим аспектом є безпека послуг, які він бажає отримати, то власникам готельно-ресторанного бізнесу потрібно облаштувати своє господарство таким чином, щоб дотримуватися усім відомих карантинних вимог.
Автори пропонують впроваджувати такі стратегії та напрямки для виходу з кризи готельно-ресторанного бізнесу, щоб забезпечити можливість функціонування готелям та ресторанам у нових карантинних умовах, з дотриманням необхідної безпеки: технологізацію, реінжиніринг, краудсорсинг, бенчмаркінг та систему управління якістю.

Ключові слова: готельно-ресторанний бізнес; менеджмент; напрями управління; стратегії управління.

Література

1. Домінська О.Я. Сучасний стан та інноваційні процеси розвитку готельно-ресторанного бізнесу в Україні / О.Я. Домінська, Н.О. Батьковець // Вісник Львівського торговельно-економічного університету. Економічні науки. — 2017. — Вип. 52. — С. 39—41. — Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vlca_ekon_2017_52_8
2. Падіння завантаженості, зниження Rack rates та складне відновлення: готельний бізнес під час COVID 19 [Електронний ресурс]. — Режим доступу: https://propertytimes.com.ua/gostinichnaya_nedvizhimost/padinnya_zavantazhenosti_znizhennya_rack_rates_ta_skladne_vidnovlennya_gotelniy_biznes_pid_chas_covid_19
3. Особливості використання сучасних методів управління змінами у сфері готельно-ресторанного бізнесу. Л.О. Гончар, І.О. Єфіменко, Ефективна економіка № 10, 2015. http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=6214
4. Услуги кейтеринга "Catering Dnepr" [Електронний ресурс]. — Режим доступу: https://cateringdnepr.com.ua/
5. Краудсорсинг [Електронний ресурс]. — Режим доступу: https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%9A%D1%80%D0%B0%D1%83%D0%B4%D1%81%D0%BE%D1%80%D1%81%D0%B8%D0%BD%D0%B3
6. Технологія [Електронний ресурс]. — Режим доступу: http://inf.repl.rv.ua/technology.html
7. Технології в сфері послуг [Електронний ресурс]. — Режим доступу: https://studfile.net/preview/2429693/page:16/
8. Найбільші готельні мережі. Рейтинг — десять найбільших готелів в світі [Електронний ресурс]. — Режим доступу: https://tothostel.ru/uk/strany-evropy/samye-krupnye-gostinichnye-seti-reiting---desyat-samyh-bolshih/
9. Новый гостиничный мир: как будет выглядеть проживание в отеле после коронавируса [Електронний ресурс]. — Режим доступу: https://www.skyscanner.ru/news/oteli-i-gostinitsy-posle-coronavirusa
10. Роглєв Х.Й. Основи готельного менеджменту. [Електронний ресурс]. — Режим доступу: https://tourlib.net/books_ukr/roglev12-2.htm
11. Гакова М.В. Управління підприємствами готельно-ресторанного господарства: сутність та специфіка.. [Електронний ресурс]. — Режим доступу: http://elibrary.donnuet.edu.ua/222/1/Gakova_article_13_1_2017.pdf.pdf
12. Інноваційні технології в готельному господарстві: основи теорії: навчальний посібник / Т.В. Капліна, В.М. Столярчук, Л.П. Малюк, А.С. Капліна. — Полтава: ПУЕТ, 2018. — 357 с.

T. Charkina, L. Martseniuk, V. Zadoia, O. Pikulina

STRATEGIC DIRECTIONS OF HOTEL AND RESTAURANT BUSINESS MANAGEMENT IN THE CONDITIONS OF CRISIS

Summary

The authors note that as a result of the coronavirus pandemic in Ukraine, as well as throughout the world, the tourism industry and the hotel and restaurant business have been most affected. As a result of the decrease in tourist activity of the population, the owners of the restaurant and hotel business are forced to stop their activities, to reduce the number of employees. As a result, the budgets of all levels receive less taxes, and the population, as a result of forced limited mobility, gets mental and physical disorders.
In modern conditions, for full vitality, everyone should be able to work and get rest. At the same time, the rest should be active, with a visit to certain tourist sites and accommodation and food facilities.
Considering that at present for a potential tourist or visitor of a hotel or restaurant, in addition to the appropriate quality of services, an extremely important aspect is the safety of the services that he wants to receive, then the owners of the hotel and restaurant business need to equip their facilities in such a way as to comply with the well-known quarantine requirements.
The owners of the hotel and restaurant business must look for new means of attracting customers, provide new types of services, move to digitalization of check-in, orders, and so on.
The authors of the article propose to focus on the best practices of the world's leading companies operating in the hotel and restaurant business, and recommend introducing such strategies and directions to overcome the crisis in the hotel and restaurant business, in order to ensure that hotels and restaurants can operate under new quarantine conditions, in compliance with the necessary security: technologization, reengineering, crowdsourcing, benchmarking and quality management system. The authors describe in detail how this or that strategy can be applied in practice to preserve and develop objects of the hotel and restaurant business.
It is advisable for the owners of the hotel and restaurant business to make efforts to preserve the existing infrastructure and staff of employees, because after the crisis is over, it will be much easier to increase the pace of development with the availability of material and labor resources.

Keywords: hotel and restaurant business; management; directions of management; management strategies.

References

1. Domins'ka, O.Ya. (2017), "Current state and innovative processes of hotel and restaurant business development in Ukraine", Visnyk L'vivs'koho torhovel'no-ekonomichnoho universytetu. Ekonomichni nauky, vol. 52, pp. 39—41, available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vlca_ekon_2017_52_8 (Accessed 10 Feb 2021).
2. Nastych, I. (2020), "Falling congestion, lower Rack rates and a difficult recovery: the hotel business during COVID 19", available at: https://propertytimes.com.ua/gostinichnaya_nedvizhimost/padinnya_zavantazhenosti_znizhennya_rack_rates_ta_skladne_vidnovlennya_gotelniy_biznes_pid_chas_covid_19 (Accessed 10 Feb 2021).
3. Honchar, L.O. and Yefimenko, I.O. (2015), "Features of the use of modern methods of change management in the hotel and restaurant business", Efektyvna ekonomika, vol. 10, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=6214 (Accessed 10 Feb 2021).
4. Catering Dnepr (2021), available at: https://cateringdnepr.com.ua/ (Accessed 10 Feb 2021).
5. wikipedia (2021), "Crowdsourcing", available at: https://en.wikipedia.org/wiki/Crowdsourcing (Accessed 10 Feb 2021).
6. Repl team (2021), "Technology", available at: http://inf.repl.rv.ua/technology.html (Accessed 10 Feb 2021).
7. Vasylenko, V.A. and Tkachenko T.I. (2003), "Technologies in the field of services", available at: https://studfile.net/preview/2429693/page:16/ (Accessed 10 Feb 2021).
8. Tothostel (2020), "The largest hotel chains. Rating - the ten largest hotels in the world", available at: https://tothostel.ru/uk/strany-evropy/samye-krupnye-gostinichnye-seti-reiting---desyat-samyh-bolshih/ (Accessed 10 Feb 2021).
9. Skyscanner (2020), "The new hotel world: what hotel accommodation will look like after the coronavirus", available at: https://www.skyscanner.ru/news/oteli-i-gostinitsy-posle-coronavirusa (Accessed 10 Feb 2021).
10. Rohliev, Kh.J. (2005), "Fundamentals of hotel management", available at: https://tourlib.net/books_ukr/roglev12-2.htm (Accessed 10 Feb 2021).
11. Hakova, M.V. (2017), "Management of hotel and restaurant enterprises: essence and specifics", available at: http://elibrary.donnuet.edu.ua/222/1/Gakova_article_13_1_2017.pdf.pdf (Accessed 10 Feb 2021).
12. Kaplina, T.V. Stoliarchuk, V.M. Maliuk, L.P. and Kaplina, A.S. (2018), Innovatsijni tekhnolohii v hotel'nomu hospodarstvi: osnovy teorii [Innovative technologies in the hotel industry: the basics of the theory], PUET, Poltava, Ukraine.

№ 2 2021, стор. 19 - 23

Дата публікації: 2021-02-25

Кількість переглядів: 1588

Відомості про авторів

Т. Ю. Чаркіна

к. е. н., доцент, доцент кафедри економіки та менеджменту, Дніпровський національний університет залізничного транспорту імені академіка В. Лазаряна

T. Charkina

PhD in Economics, Associate Professor, Associate Professor of the Department of Economics and Management, Dnipro National University of Railway Transport named after Academician V. Lazaryan, Ukraine

ORCID:

0000-0001-6202-0910


Л. В. Марценюк

д. е. н., доцент, професор кафедри економіки та менеджменту, Дніпровський національний університет залізничного транспорту імені академіка В. Лазаряна

L. Martseniuk

Doctor of Economic Sciences, Associate Professor, Professor of the Department of Economics and Management, Dnipro National University of Railway Transport named after Academician V. Lazaryan, Ukraine

ORCID:

0000-0003-4121-8826


В. О. Задоя

к. е. н., доцент, доцент кафедри економіки та менеджменту, Дніпровський національний університет залізничного транспорту імені академіка В. Лазаряна

V. Zadoia

PhD in Economics, Associate Professor, Associate Professor of the Department of Economics and Management, Dnipro National University of Railway Transport named after Academician V. Lazaryan, Ukraine

ORCID:

0000-0001-9408-4978


О. В. Пікуліна

к. е. н., доцент, доцент кафедри обліку і оподаткування, Дніпровський національний університет залізничного транспорту імені академіка В. Лазаряна

O. Pikulina

PhD in Economics, Associate Professor, Associate Professor of the Department of Accounting and Taxation, Dnipro National University of Railway Transport named after Academician V. Lazaryan, Ukraine

ORCID:

0000-0003-4803-427X

Як цитувати статтю

Чаркіна Т. Ю., Марценюк Л. В., Задоя В. О., Пікуліна О. В. Стратегічні напрями управління готельно-ресторанним бізнесом в умовах кризи. Економіка та держава. 2021. № 2. С. 19–23. DOI: 10.32702/2306-6806.2021.2.19

Charkina, T., Martseniuk, L., Zadoia, V. and Pikulina, O. (2021), “Strategic directions of hotel and restaurant business management in the conditions of crisis”, Ekonomika ta derzhava, vol. 2, pp. 19–23. DOI: 10.32702/2306-6806.2021.2.19

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.