EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

DETERMINATION OF A LIFE-CYCLE STAGES OF INSURANCE COMPANIES ON THE TOURIST SERVICES MARKET IN MANAGEMENT OF COMPETITIVENESS
E. Mamedova

Назад

DOI: 10.32702/2306-6806.2020.9.115

УДК: 368.1

E. Mamedova

DETERMINATION OF A LIFE-CYCLE STAGES OF INSURANCE COMPANIES ON THE TOURIST SERVICES MARKET IN MANAGEMENT OF COMPETITIVENESS

Summary

Based on the analysis of literature sources, it was identified the lack of a unified approach to determining the composition and number of life-cycle stages of insurance companies on the tourist services' market, as well as indicators for their identification. According to the results of content analysis, 4 main stages of the life-cycle were identified: introduction, growth, maturity and decline. The analysis of scientific approaches proved the existence of certain contradictions and ambiguities in determining the composition of indicators and their calculation. Therefore, it was formed a system of quantitative indicators to identify stages of insurance companies' development on the tourist services' market by: selection of the initial composition of indicators based on generalization of literature sources, elimination of high functional dependence between indicators using correlation analysis, reducing the number of financial ratios based on multidimensional factor analysis (principal components' method). It was formed observation of 45 companies as a source of data for correlation and multidimensional factor analysis. According to the results of factor analysis, it is established that the determination of life-cycle stages should be carried out on the basis of 3 obtained factors that characterize 70.9% of the variability of the original variables. Among the set of indicators of each factor using the method of "center of gravity" it was identified diagnostic features that have the most significant properties of the set of source data, including: growth rates of labor costs, the share of insurance companies on the tourist services' market, income, staff and profit. The life-cycle stages of the insurance companies included in the sample of objects were identified using cluster analysis, according to which 19 insurers were assigned to the stage of introduction, 3 to the stage of growth, 10 to the stage of stabilization and 13 to the stage of decline. In order to increase the practical significance of the obtained results it was developed models on the basis of discriminant analysis which allow to determine the life-cycle stages of insurance companies, that were not included in the study sample.

Keywords: life-cycle stages; tourist services' market; introduction; growth; maturity and decline.

References

1. Козьменко О.В. Управління життєвим циклом страхової компанії у взаємозв'язку із фазами життєвого циклу страхових послуг / О.В. Козьменко, О.В. Меренкова // Проблеми і перспективи розвитку банківської системи України. — 2009. — № 26. — С. 238—242.
2. Кравчук Г.В. Моделювання залежності життєвого циклу страхової компанії від стадій життєвих циклів страхових послуг / Г.В. Кравчук // Проблеми теорії та методології бухгалтерського обліку, контролю і аналізу. — 2009. — № 3. — С. 148—151.
3. Рябоконь Н.П. Прямі та непрямі канали збуту страхових продуктів відповідно до етапів його життєвого циклу / Н.П. Рябоконь // Економічні науки. — 2012. — № 1. — С. 162—166.
4. Шор И.М. Управление финансовыми потоками на этапах жизненного цикла страхового продукта / И.М. Шор // Вестник Чувашского университета. — 2012. — № 4. — С. 510—514.
5. Антипьев М.В. Определение стратегии предприятия на основе данных финансового анализа и оценки жизненного цикла организации [Электронный ресурс] / М.В. Антипьев. — Режим доступа: http://finanalis.ru/ litra/324/9705.html
6. Adizes I. Corporate Lifecycles: how and why corporations grow and die and what to do about it / I. Adizes. — Englewood Cliffs. N.J.: Prentice Hall, 1988. — 361 p.
7. Біляєва В.Ю. Забезпечення фінансової стійкості банку засобами фінансового інжинірингу: автореферат дис.... канд. екон. наук: 08.00.08 / В.Ю. Біляєва. — Харків: ХНЕУ ім. С. Кузнеця, 2017 — 20 с.
8. Gorshkova LA. Ensuring adaptability of a company using life cycle theory / L.A. Gorshkova, Y.V. Trifonov, V.A. Poplavskaya // Life Science Journal. — 2014. — Vol. 11. — Р. 705—708.
9. Greiner L.E. Evolution and Revolution as Organizations Grow / L.E. Greiner // Harvard Business Review. — 1972. — Vol. 50. — P. 37—46.
10. Дувалова Э.П. Управление расходами коммерческого банка на стадиях его жизненного цикла / Э.П. Дувалова // Проблемы современной экономики. — 2012. — № 1. — С. 178—181.
11. Zahorsky D. Find Your Business Life Cycle [Електронний ресурс] / Darrell Zahorsky // Режим доступу http://sbinformation.about.com/cs/marketing/a/a040603.htm.
12. Miller D.A longitudinal Study of Corporate Life Cycles / D. Miller, P. H. Friesen // Management Science. — 1984. — №10. — P. 1161—1183.
13. Мозговая И.Б. Финансовое оздоровление коммерческого банка: автореф. дис. … канд. экон. наук: спец. 08.00.10 / И.Б. Мозговая. — Саратов, 2003. — 26 с.
14. Осовська Г.В. Основи менеджменту / Г.В. Осовська, О.А. Осовський. — К.: "Кондор", 2006. — 664 c.
15. Smith K.G. Top level management priorities in different stages of the organization life-cycle / K.G. Smith, T.R. Mitchell, C.E. Summer // Academy of Management Journal. — 1985. — Vol. 28. — Р. 799—820.
16. Шевцова О. Життєвий цикл банківської установи, як економічної організації / О. Шевцова, Г. Мандзюк // Вісник НБУ. — 2007. — №1. — С. 28—31.
17. Шморгун Л.Г. Менеджмент організацій / Л.Г. Шморгун. — К.: Знання, 2010. — 452 с.

Е. Р. Мамедова

ВИЗНАЧЕННЯ СТАДІЙ ЖИТТЄВОГО ЦИКЛУ СТРАХОВИХ КОМПАНІЙ НА РИНКУ ТУРИСТИЧНИХ ПОСЛУГ ПРИ УПРАВЛІННІ ЇХ КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНІСТЮ

Анотація

На основі аналізу літературних джерел встановлено відсутність єдиного підходу до визначення складу та кількості стадій життєвого циклу страхових компаній на ринку туристичних послуг, а також показників для їх ідентифікації. За результатами контент-аналізу визначено 4 основні стадії життєвого циклу: зародження, зростання, зрілість та спад. Проведений аналіз наукових підходів довів існування певних суперечностей і неоднозначності у визначенні складу показників та їх розрахунку. Тому у статті сформовано систему показників для ідентифікації етапів розвитку страхових компаній на ринку туристичних послуг шляхом: відбору первісного складу показників на основі узагальнення літературних джерел, усунення високої функціональної залежності між показниками з використанням кореляційного аналізу, зменшення кількості коефіцієнтів за допомогою багатовимірного факторного аналізу — методу головних компонент. Як вихідні дані для проведення кореляційного й багатовимірного факторного аналізу сформовано вибірку страхових компаній, яка має 45 спостережень. За результатами проведення факторного аналізу встановлено, що визначення стадій життєвого циклу доцільно проводити на основі 3 отриманих факторів, що за загальною дисперсією характеризують 70,9% мінливості вихідних змінних. Серед сукупності показників кожного фактора за допомогою методу "центра ваги" визначено діагностичні ознаки, що мають найбільш істотні властивості множини вихідних даних, зокрема: темпи росту витрат на оплату праці, частки страхової компаній на ринку туристичних послуг, доходу, чисельності персоналу та обсягу прибутку. Ідентифікацію стадій життєвого циклу страхових компаній, що увійшли до вибірки об'єктів дослідження, здійснено з використанням кластерного аналізу, відповідно до якого 19 страховиків віднесено до стадії зародження, 3 — до стадії зростання, 10 — до стадії стабілізації та 13 — до стадії спаду. З метою підвищення практичної значущості отриманих результатів на основі дискримінантного аналізу побудовано моделі визначення стадій життєвого циклу страхових компаній, що не увійшли до досліджуваної вибірки.

Ключові слова: стадії життєвого циклу; ринок туристичних послуг; зародження; зростання; стабілізація; спад.

Література

1. Koz`menko, O.V. and Merenkova, O. V. (2009), "Life cycle management of an insurance company in relation to the phases of the life cycle of insurance services", Problemy i perspektyvy rozvytku bankivskoi systemy Ukrainy — Problems and prospects of development of the banking system of Ukraine, vol. 26, pp. 238—242.
2. Kravchuk, H. V. (2009), "Modeling the dependence of the life cycle of an insurance company on the stages of the life cycle of insurance services", Problemy teorii ta metodolohii bukhhalterskoho obliku, kontroliu i analizu — Problems of theory and methodology of accounting, control and analysis, vol. 3, pp. 148—151.
3. Riabokon, N. P. (2012), "Direct and indirect sales channels of insurance products according to the stages of its life cycle", Ekonomichni nauky — Economic sciences, vol. 1, pp. 162—166.
4. Shor, Y. M. (2012), "Financial flow management at the stages of the life cycle of an insurance product", Vestnik Chuvashskogo universiteta — Chuvash University Bulletin, vol. 4, pp. 510—514.
5. Antypev, M. V. (2010), "Determination of enterprise strategy based on financial analysis data and an assessment of the organization's life cycle", available at: http://finanalis.ru/ litra/324/9705.html (Accessed 10 Sept 2020).
6. Adizes, I. (1988), Corporate Lifecycles: how and why corporations grow and die and what to do about it, Prentice Hall, Englewood Cliffs, USA.
7. Biliaieva, V. Yu. (2017), Zabezpechennia finansovoi stiikosti banku zasobamy finansovoho inzhynirynhu [Ensuring the financial stability of the bank by means of financial engineering], KhNEU, Kharkiv, Ukraine.
8. Gorshkova, L.A. Trifonov, Y.V. and Poplavskaya, V.A. (2014), "Ensuring adaptability of a company using life cycle theory", Life Science Journal, vol. 11, pp. 705—708.
9. Greiner, L. E. (1972), "Evolution and Revolution as Organizations Grow", Harvard Business Review, vol. 50, pp. 37—46.
10. Duvalova, E. P. (2012), "Cost management of a commercial bank at the stages of its life cycle", Problemyi sovremennoy ekonomiki — Problems of the modern economy, vol. 1, pp. 178—181.
11. Zahorsky, D. (2020), "Find Your Business Life Cycle", available at: http://sbinformation.about.com/cs/marketing/a/a040603.htm (Accessed 10 Sept 2020).
12. Miller, D. A. (1984), "Longitudinal Study of Corporate Life Cycles", Management Science, vol. 10, pp. 1161—1183.
13. Mozgovaya, I. B. (2003), Finansovoe ozdorovlenie kommercheskogo banka [Financial rehabilitation of a commercial bank], Saratov, Russia.
14. Osovska, H. V. and Osovskyi, O. A. (2006), Osnovy menedzhmentu [Basics of management], Kyiv: Kondor.
15. Smith, K. G. Mitchell, T. R. and Summer, C. E. (1985), "Top level management priorities in different stages of the organization life-cycle", Academy of Management Journal, vol. 28, pp. 799—820.
16. Shevtsova, O. and Mandziuk, H. (2007), "Establish the life cycle of the bank, as an economic organization", Visnyk NBU — Visnik NBU, vol. 1, pp. 28—31.
17. Shmorhun, L. H. (2010), Menedzhment orhanizatsii [Organizational management], Knowledge, Kharkiv, Ukraine.

№ 9 2020, стор. 115 - 118

Дата публікації: 2020-10-02

Кількість переглядів: 86

Відомості про авторів

E. Mamedova

Postgraduate student, Simon Kuznets Kharkiv National University of Economics, Ukraine

Е. Р. Мамедова

аспірант кафедри банківської справи і фінансових послуг,Харківський національний економічний університет імені Семена Кузнеця, Україна

ORCID:

0000-0003-4274-2507

Як цитувати статтю

Mamedova, E. (2020), “Determination of a life-cycle stages of insurance companies on the tourist services market in management of competitiveness”, Ekonomika ta derzhava, vol. 9, pp. 115–118. DOI: 10.32702/2306-6806.2020.9.115

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.