EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ПОЗИТИВНИХ РЕЗУЛЬТАТІВ ІНТЕГРОВАНИХ СИСТЕМ УПРАВЛІННЯ В ПРОЦЕСІ ФОРМУВАННЯ ЗНАНЬ ПІДПРИЄМСТВА
О. П. Горлова

Назад

DOI: 10.32702/2306-6806.2020.8.113

УДК: 658.5:65.014.1

О. П. Горлова

СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ПОЗИТИВНИХ РЕЗУЛЬТАТІВ ІНТЕГРОВАНИХ СИСТЕМ УПРАВЛІННЯ В ПРОЦЕСІ ФОРМУВАННЯ ЗНАНЬ ПІДПРИЄМСТВА

Анотація

Статтю присвячено проблемам систематизації позитивних результатів функціонування інтегрованих систем управління (ІСУ) як елементу зовнішнього контексту підприємства та перетворення їх у знання підприємства. На основі вивчення досліджень результатів формування та розвитку ІСУ підприємств різних країн, переважно європейських, розроблено ознаки та групи класифікації позитивних результатів ІСУ. Продемонстровано використання цієї класифікації для представлення результатів ІСУ, як системи чинників. Такий підхід до систематизації результатів ІСУ може бути застосований у подальших розробках для побудови моделі оцінки зрілості ІСУ, а також при плануванні результатів ІСУ. Запропоновані методичні підходи до перетворення зовнішніх знань позитивних результатів ІСУ у внутрішні знання підприємства можуть бути використані у побудові підсистеми управління знаннями відповідно стандартам ISO 9001:2015 та ISO 30401:2018.

Ключові слова: інтегрована система управління; стандарти на системи управління (ССУ); підприємство; позитивні результати; перешкоди; управління знаннями.

Література

1. Trierweiller A.C., Bornia A.C., Sobierajski Gisi M.F., Spenassato D., Severo-Peixe B.C., Ribeiro Rotta M.J. (2016) An exploratory survey on the topic integrated management systems, Brazilian Journal of Operations & Production Management, Vol. 13, No. 2, pp. 184—193. DOI:10.14488/BJOPM.2016.v13.n2.a5
2. Cabecinhas M., Domingues J. P. T., Sampaio P., Bernardo M., Franceschini F., Galetto M., Gianni M., Gotzamani K., Mastrogiacomo L. and Hernandez-Vivanco A.: Integrated management systems diffusion in South European countries. In: Proceedings of the 2nd ICQEM Conference, Guimarаes, Portugal, 2016.
3. Горлова О.П. Вплив стандартизованих систем управління на інноваційну складову конкурентоспроможності бізнесу на макрорівні / О.П. Горлова // Теоретичні, методологічні та практичні аспекти конкурентоспроможності підприємств: монографія / за загальною редакцією професора О.Г. Янкового. — Одеса, Атлант, 2017. — С. 497—504.
4. Віткін Л.М. Методологія побудови інтегрованої системи управління на основі аналізу ризиків / Л.М. Віткін, С.М. Лапач, О.Р. Ролько // Системи обробки інформації. — 2015. — № 1 (126). — С. 177—181. URL: http://www.hups.mil.gov.ua/periodic-app/article/4303
5. Raisiene, A. G. (2011) Advantages and Limitations of Integrated Management System: The Theoretical Viewpoint, Social Technologies, Vol. 1 (1), pp. 25—36.
3. Іnternational Journal of Quality &Reliability Management. Vol. 26 No. 3, 2009. pp. 261—282. Emerald Group Publishing Limited 0265-671X, DOI 10.1108/0265671091093673
6. Siva V., Gremyr I., Bergquist B., Garvare R., Zobel T., Isaksson R., The support of Quality Management to sustainable development: A literature review, Journal of Cleaner Production (2016), doi: 10.1016/j.jclepro.2016.01.020.
7. Bernardo M., Simon A., Tarі J.J., Molina-Azorіn J.F. (2015) Benefits of management systems integration: a literature review, Journal of Cleaner Production, Vol. 94, pp. 260—267. DOI: 10.1016/j.jclepro.2015.01.075
8. Jщrgensen, T. H., Remmen, A., Mellado, M. D. (2006) Integrated management systems — three different levels of integration, Journal of Cleaner Production, Vol. 14, Iss. 8, pp. 713—722. DOI: 10.1016/j.jclepro.2005.04.005
9. Poltronieri C.F. Gerolamo M.C., Carpinetti L. C. R. (2017), An instrument for the assessment of management systems integration, Gest. Prod., Sаo Carlos, Vol. 24, No. 4, pp. 638—652, URL: http://dx.doi.org/10.1590/0104-530X1697-14
10. Domingues P., Sampaio P., Arezes P. M. (2016) Integrated management systems assessment: a maturity model proposal, Journal of Cleaner Production, Vol. 124, pp. 164—174. DOI: 10.1016/j.jclepro.2016.02.103
11. The Integrated Management System — The Position of Quality Austria, Ed. 4: February 2016, Accessed 12 July 2020,
12. Asif M., de Bruijn E.J., Fisscher A.M., Searcy C., Steenhuis H.-J. (2008). Process embedded design of integrated management systems, International Journal of Quality Reliability Management, Vol. 26 No. 3, pp. 261—282. DOI: 10.1108/02656710910936735
13. Gianni M., Gotzamani K. (2014), Management systems integration: lessons from an abandonment case, Journal of Cleaner Production, Vol. 86, pp. 265—276. URL: http://dx.doi.org/10.1016/j.jclepro.2014.08.023
14. ДСТУ ISO 9001:2015 Системи управління якістю. Вимоги. Київ: ДП "УкрНДНЦ", 2016. URL: https://khoda.gov.ua/image/catalog/files/%209001.pdf (дата звернення: 15.06.2020).
15. ДСТУ ISO/TS 9002:2017 Системи управління якістю. Настанови щодо застосування ISO 9001:2015 (ISO/TS 9002:2016, IDT), Київ, 2019.
16. ISO 30401 International Standard "Knowledge management systems — Requirements", The International Organization for Standardization, 2018.
17. ДСТУ ISO 14001:2015 Системи екологічного управління. Вимоги та настанови щодо застосування. Київ: ДП "УкрНДНЦ", 2016. URL: https://quality.nuph.edu.ua/wp-content/uploads/2018/10/ДСТУ-ISO_14001-2015-.pdf (дата звернення: 15.06.2020).
18. Allur E., Heras-Saizarbitoria I., Boiral O., Testa F. (2018). Quality and Environmental Management Linkage: A Review of the Literature, Sustainability, 10, 4311. DOI:10.3390/su10114311
19. Simon A., Karapetrovic S., Casadesus M. (2011) Difficulties and benefits of integrated management systems, Industrial Management & Data Systems, Vol. 112. No. 5, 2012, pp. 828—846. DOI: 10.1108/02635571211232406
20. Zeng S.X., Tam V. W. Y., Le Kh.N. (2010). Towards Effectiveness of Integrated Management Systems for Enterprises, Inzinerine Ekonomika?Engineering Economics, Vol. 21 (2), pp. 175—179.
21. Kolb D. Experiential Learning. Experience as the Source of Learning and Development. Englewood Cliffs, Prentice Hall, New Jersey, 1984.
22. Bernardo M., Gianni M., Gotzamani K. and Simon A. (2017) Is there a common pattern to integrate multiple management systems? A comparative analysis between organizations in Greece and Spain, Journal of Cleaner Production, Vol. 151, pp. 121—133, http://dx.doi.org/10.1016/j.jclepro.2017.03.036
23. ДСТУ ISO 10014:2008 Національний стандарт України. Управління якістю. Настанови щодо реалізації фінансових та економічних переваг. (ISO 10014:2008, IDТ). Київ, 2013. URL: https://metrology.com.ua/ntd/skachat-iso-iec-ohsas/iso/dstu-iso-10014-2008/ (дата звернення: 17.06.2020).

O. Gorlova

SYSTEMATIZATION OF BENEFITS OF INTEGRATED MANAGEMENT SYSTEMS IN THE PROCESS OF FORMATION OF ENTERPRISE KNOWLEDGE

Summary

The article addresses systematisation of positive outcomes of functioning of integrated managerial systems (IMS) as external context elements of an enterprise that may be transformed into enterprise's knowledge.
Several reasons make this topic actual. First, there is a perceived by many scholars and practitioners believe that growing level of complexity of internal processes from one hand, and turbulence in external environment, from the other demand for integration of managerial approaches and tools in order to assure a holistic course of management of enterprises. This idea is being feed by many reported problems while standardisation of internal processes. Second, there is a growing experience in adopting and development of IMS that contributes to further development of the concept of IMS and its application. There are researches in the field, however not to the same extent in different countries. The researches in Ukraine are undertaken with some retard to global mainstream. Practice of development of ISM in Ukraine rests relatively understudied. Third, there are evidences that little attention is payed to management of knowledge in ISM, which is generally underestimated though the maturity of the concept of management of knowledge itself and presence of the ISO standard in the field. There perceives a need of methodical support for enterprises in order to development a better practice of management of knowledge as an internal driver of the development of enterprises.
The article contains a brief review of positive outcomes of ISM development in a number of countries, mostly European; classification base of the positive outcomes is also elaborated. Application of the base to the ISM outcomes allows outlining a set of factors, affecting ISM. This approach to systematisation of ISM may be well applied in further researches aimed at development of maturity assessment model for ISM as well as at planning, in particular for design of trees of outcomes. Thera are presented approaches for transforming of external knowledge on ISM into internal shared knowledge according to standards ISO 9001:2015 та ISO 30401:2018.

Keywords: integrated management system; management system standards (MSS); enterprise; benefits; difficulties; knowledge management.

References

1. Trierweiller, A. C. Bornia, A. C. Sobierajski Gisi, M. F. Spenassato, D. Severo-Peixe, B. C. and Ribeiro Rotta M. J. (2016), "An exploratory survey on the topic integrated management systems", Brazilian Journal of Operations & Production Management, Vol. 13, No. 2, pp. 184—193. DOI:10.14488/BJOPM.2016.v13.n2.a5
2. Cabecinhas, M. Domingues, J. P. T. Sampaio, P. Bernardo, M. Franceschini, F. Galetto, M. Gianni, M. Gotzamani, K. Mastrogiacomo, L. and Hernandez-Vivanco, A. (2016), "Integrated management systems diffusion in South European countries", Proceedings of the 2nd ICQEM Conference, Guimarаes, Portugal.
3. Gorlova, O. P. (2017), "The impact of standardized management systems on the innovative component of business competitiveness at the macro level", Teoretychni, metodolohichni ta praktychni aspekty konkurentospromozhnosti pidpryiemstv [Theoretical, methodological and practical aspects of enterprise competitiveness], Atlant, Odesa, Ukraine, pp. 497—504.
4. Vitkin, L. M. Lapach, S.M. and Rolko, O.R. (2015), "Methodology of integrated management systems. Build on risks analysis for basis", Information Processing Systems, vol. 1 (126), pp. 177—181, available at: http://www.hups.mil.gov.ua/periodic-app/article/4303 (Accessed 10 Aug 2020).
5. Raisiene, A. G. (2011), "Advantages and Limitations of Integrated Management System", The Theoretical Viewpoint, Social Technologies, vol. 1 (1), pp. 25—36.
3. International Journal of Quality & Reliability Management. Vol. 26 No. 3, 2009. pp. 261—282. Emerald Group Publishing Limited 0265-671X. DOI 10.1108/0265671091093673.
6. Siva, V. Gremyr, I, Bergquist, B. Garvare, R. Zobel, T. and Isaksson, R. (2016), "The support of Quality Management to sustainable development: A literature review", Journal of Cleaner Production. doi: 10.1016/j.jclepro.2016.01.020.
7. Bernardo, M. Simon, A. Tarі, J. J. and Molina-Azorіn, J. F. (2015), "Benefits of management systems integration: a literature review", Journal of Cleaner Production, vol. 94, pp. 260-267. DOI: 10.1016/j.jclepro.2015.01.075
8. Jоrgensen, T. H. Remmen, A. and Mellado, M. D. (2006), "Integrated management systems — three different levels of integration", Journal of Cleaner Production, Vol. 14, no. 8, pp. 713—722. DOI: 10.1016/j.jclepro.2005.04.005
9. Poltronieri, C. F. Gerolamo, M. C. and Carpinetti, L. C. R. (2017), "An instrument for the assessment of management systems integration", Gest. Prod., S?o Carlos, vol. 24, No. 4, pp. 638—652, URL: http://dx.doi.org/10.1590/0104-530X1697-14
10. Domingues, P. Sampaio, P. and Arezes, P. M. (2016), "Integrated management systems assessment: a maturity model proposal", Journal of Cleaner Production, vol. 124, pp. 164—174. DOI: 10.1016/j.jclepro.2016.02.103
11. Quality Austria (2016), "The Integrated Management System — The Position of Quality Austria", Ed. 4, February 2016, available at: https://www.qualityaustria.com/wp-content/uploads/positionspapier-ims-web-en.pdf (Accessed 10 Aug 2020).
12. Asif, M. de Bruijn, E. J. Fisscher, A. M. Searcy, C. and Steenhuis, H.-J. (2008), "Process embedded design of integrated management systems", International Journal of Quality Reliability Management, vol. 26 No. 3, pp. 261—282. DOI: 10.1108/02656710910936735
13. Gianni, M. and Gotzamani, K. (2014), "Management systems integration: lessons from an abandonment case", Journal of Cleaner Production, vol. 86, pp.265—276. http://dx.doi.org/10.1016/j.jclepro.2014.08.023
14. Ukrainian Research and Training Center of Standardization, Certification and Quality (2016), "DSTU ISO 9001:2015 Quality management systems — Requirements", available at: https://khoda.gov.ua/image/catalog/files/%209001.pdf (Accessed 15 June 2020).
15. Ukrainian Research and Training Center of Standardization, Certification and Quality (2019), DSTU ISO/TS 9002:2017 Systemy upravlinnia iakistiu. Nastanovy schodo zastosuvannia ISO 9001:2015 [Quality management systems — Guidelines for the application of ISO 9001:2015], Ukrainian Research and Training Center of Standardization, Certification and Quality, Kyiv, Ukraine.
16. The International Organization for Standardization (2018), ISO 30401 International Standard "Knowledge management systems — Requirements", The International Organization for Standardization, Geneva, Switzerland.
17. Ukrainian Research and Training Center of Standardization, Certification and Quality (2016), "DSTU ISO 14001:2015 Environmental management systems — Requirements with guidance for use", available at: https://quality.nuph.edu.ua/wp-content/uploads/2018/10/DSTU-ISO_14001-2015-.pdf (Accessed 15 June 2020).
18. Allur, E. Heras-Saizarbitoria, I. Boiral, O. and Testa, F. (2018), "Quality and Environmental Management Linkage", Review of the Literature, Sustainability, vol. 10, 4311. DOI:10.3390/su10114311
19. Simon, A. Karapetrovic, S. and Casadesus, M. (2012), "Difficulties and benefits of integrated management systems", Industrial Management & Data Systems, vol. 112, No. 5, pp. 828—846. DOI: 10.1108/02635571211232406
20. Zeng, S. X. Tam, V. W. Y. and Le, Kh. N. (2010), "Towards Effectiveness of Integrated Management Systems for Enterprises", Inzinerine Ekonomika-Engineering Economics, vol. 21 (2), pp. 175—179.
21. Kolb, D. (1984), Experiential Learning. Experience as the Source of Learning and Development. Englewood Cliffs, Prentice Hall, New Jersey, USA.
22. Bernardo, M. Gianni, M. Gotzamani, K. and Simon, A. (2017), "Is there a common pattern to integrate multiple management systems? A comparative analysis between organizations in Greece and Spain", Journal of Cleaner Production, vol. 151, pp. 121—133. http://dx.doi.org/10.1016/j.jclepro.2017.03.036
23. Ukrainian Research and Training Center of Standardization, Certification and Quality (2013), "DSTU ISO 10014: 2008 National standard of Ukraine. Quality management. Guidelines for the implementation of financial and economic benefits", available at: https://metrology.com.ua/ntd/skachat-iso-iec-ohsas/iso/dstu-iso-10014-2008/ (Accessed 10 Aug 2020).

№ 8 2020, стор. 113 - 118

Дата публікації: 2020-08-28

Кількість переглядів: 93

Відомості про авторів

О. П. Горлова

старший викладач кафедри економіки підприємства та організації підприємницької діяльності, Одеський національний економічний університет, м. Одеса

O. Gorlova

Senior Lecturer of the Department of Economics of Enterprise and Business Organization,Odessa National Economic University

ORCID:

0000-0003-2411-3977

Як цитувати статтю

Горлова О. П. Систематизація позитивних результатів інтегрованих систем управління в процесі формування знань підприємства. Економіка та держава. 2020. № 8. С. 113–118. DOI: 10.32702/2306-6806.2020.8.113

Gorlova, O. (2020), “Systematization of benefits of integrated management systems in the process of formation of enterprise knowledge”, Ekonomika ta derzhava, vol. 8, pp. 113–118. DOI: 10.32702/2306-6806.2020.8.113

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.