EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

ІННОВАЦІЙНА ЦІНОВА ПОЛІТИКА ЯК ЕЛЕМЕНТ КОНСАЛТИНГУ В СИСТЕМІ УПРАВЛІННЯ ПОВЕДІНКОЮ СПОЖИВАЧІВ
Л. І. Стаднік, А. О. Шевченко

Назад

DOI: 10.32702/2306-6806.2020.8.66

УДК: 334.021

Л. І. Стаднік, А. О. Шевченко

ІННОВАЦІЙНА ЦІНОВА ПОЛІТИКА ЯК ЕЛЕМЕНТ КОНСАЛТИНГУ В СИСТЕМІ УПРАВЛІННЯ ПОВЕДІНКОЮ СПОЖИВАЧІВ

Анотація

У сучасному бізнесі процес формування та реалізації інноваційної цінової політики з метою управління поведінкою споживачів є складним явищем. У ході дослідження проведено аналіз існуючих форм ведення цінової політики. Зазначено, що цінова політика повинна відповідати умовам ринку, на якому функціонує підприємство, і забезпечувати швидке реагування цінових рішень на зміну цих умов. Основний напрям інноваційної цінової політики визначає цінова стратегія, яка визначається цілями цінової політики. З'ясовано, що вибір інноваційної форми цінової політики обумовлений різними її цілями — максимізація прибутку, збільшення збуту, утримання ринку тощо. Визначено найбільш поширені помилки, яких допускаються підприємства у процесі формування цін на продукти та послуги. Окреслено фактори, що впливають на формування механізму інноваційної цінової політики підприємства. Проведено критичний аналіз методичних прийомів, які допомагають менеджменту підприємства сформувати дієвий механізм інноваційної цінової політики.
Надано практичні пропозиції щодо формування інноваційної цінової політики як елемента консалтингу в системі управління поведінкою споживачів та визначено ключові етапи її реалізації.

Ключові слова: цінова політика; інноваційна політика; консалтингова політика; організація торгівлі; захист прав споживачів; ринкова інфраструктура.

Література

1. Чухно А.А., Юхименко П.І., Леоненко П.М. Сучасні економічні теорії: підручник. К.: Знання, 2007. 878 с.
2. Власова Н.О., Безгінова Л.І., Гросул В.А., Дядюк М.А. та ін. Формування ефективної цінової політики підприємств торгівлі на продовольчі товари: монографія. Харк. держ. ун-т харч. та торгівлі. Х.: ХДУХТ, 2012. 376 с.
3. Голощапов Н.А., Соколов А.А. Цены и ценообразование: учебно-метод. пособие. М.: Приориздат, 2004. 160 с.
4. Липсиц И.В. Ценообразование (Управление ценообразованием в организации): учебник. 3-е изд., перераб. и доп. М.: Экономистъ, 2004. 448 с.
5. Мельник Л.Г. Фундаментальные основы развития. Сумы: Университетская книга, 2003. 200 с.
6. Тарасевич В.М. Ценовая политика предприятия: учебник. 2-е изд. СПб.: Питер, 2003. 288 с.
7. Артус М.М. Формування механізму ціноутворення в умовах ринкової економіки: монографія. Тернопіль: Економічна думка, 2002. 354 с.
8. Иваненко В.В., Чечетов М.В. Ценообразование: учеб. пособие. 3-е изд., доп. Харьков: ИНЖЭК, 2004. 224 с.
9. Яценко Р.М. Моделювання цінової політики підприємства в умовах нестаціонарного середовища: автореф. дис… канд. екон. наук: 08.00.11. Харківський національний економічний університет, Харків, 2007. 20 с.
10. Литвиненко Я.В. Сучасна політика ціноутворення: навч. посібник. 2-е вид., випр. і доп. К.: МАУП, 2003. 240 с.
11. Данілова Л.Л., Петровська С.В. Ціноутворення та маркетингова цінова політика: навч. посіб. К.: КНТЕУ, 2006. 130 c.
12. Дугіна С.І. Маркетингова цінова політика: навч. посібник. К.: КНЕУ, 2005. 393 с.
13. Павленко А.Ф., Корнєв В.Л. Маркетингова політика ціноутворення. К: КНЕУ, 2004. 332 с.

L. Stadnik, A. Shevchenko

INNOVATIVE PRICING POLICY AS AN ELEMENT OF CONSULTING IN THE SYSTEM OF CONSUMER BEHAVIOR MANAGEMENT

Summary

In modern business, the process of formation and implementation of innovative pricing policy with the purpose to manage consumer behavior is a complex phenomenon. Based on the general methods, rules and principles of the innovative policy of the enterprise, its main structural components are distinguished, namely — the formation of the pricing system and effective management of its implementation policy and management of consumer behavior as the center to which pricing policy is directed.
The established price for products and services depends equally on the external and internal environment of the enterprise. In the external environment, the price determines the number and target group of consumers who ensure revenues of the company. Within the enterprise, these funds should be enough to cover the costs associated with the realized (sold) goods and services, as well as for further business development, payments to owners and investors, etc. Prices in the market conditions are the instrument of competition, redistribution of resources and capital. It is evidently that they are formed not only under the influence of consumer supply and demand, but get an experience out of diversified factors, starting from an effective demand to innovative forms of trade, consulting services, changing market infrastructure, etc. Thus, the theoretical and methodological aspects of the mechanism of formation of innovative pricing policy in modern business conditions require in-depth knowledge, and therefore, necessitate further research on this issue.
In the course of the research the analysis of the existing forms of conducting the price policy have been carried out. It is stated that the pricing policy must meet the conditions of the market in which the company operates and ensure a rapid response of pricing decisions to changes in these conditions. The main direction of an innovative pricing policy is determined by the pricing strategy, which is determined by the objectives of pricing policy.
It has been found that the choice of an innovative form of pricing policy is due to its various purposes — maximizing profits, increasing sales, retention of the market, etc. The most common mistakes made by enterprises in the formation process of pricing products and services are identified. The factors that influence the formation of the mechanism of innovative pricing policy of the enterprise are outlined. A critical analysis of methodological techniques that help the company's management to form an effective mechanism of innovative pricing policy has been conducted.
Practical proposals for the formation of innovative pricing policy as an element of consulting in the management system of consumer behavior are given and the key stages of its implementation are identified.

Keywords: pricing policy; innovative policy; consulting policy; trade organization; protection of the consumer rights; market infrastructure.

References

1. Chukhno, A.A. Yukhymenko, P.I. and Leonenko, P.M. (2007), Suchasni ekonomichni teori [Modern economic theories], Znannia, Kyiv, Ukraine.
2. Vlasova, N.O. Bezghinova, L.I. Hrosul, V.A. and Diadiuk, M.A. (2012), Formuvannia efektyvnoi tsinovoi polityky pidpryiemstv torhivli na prodovolchi tovary [Formation of an effective price policy of food trade enterprises], Kharkivskyi derzhavnyi universytet kharchuvannia ta torhivli, Kharkiv, Ukraine.
3. Goloshhapov, N.A. and Sokolov, A.A. (2004), Ceny i cenoobrazovanie [Prices and pricing], Priorizdat, Moscow, Russia.
4. Lipsic, I.V. (2004), Cenoobrazovanie (Upravlenie cenoobrazovaniem v organizacii) [Pricing (Managing Pricing in an Organization)], 3rd ed, Economist, Moscow, Russia.
5. Mel'nik, L.G. (2003), Fundamental'nye osnovy razvitija [Fundamentals of development], Universitetskaja kniga, Sumy, Ukraine.
6. Tarasevich, V.M. (2003), Cenovaja politika predprijatija [Enterprise pricing policy], 3rd ed, Piter, St. Petersburg, Russia.
7. Artus, M.M. (2002), Formuvannia mekhanizmu tsinoutvorennia v umovakh rynkovoi ekonomiky [Formation of the pricing mechanism in a market economy], Ekonomichna dumka, Ternopil, Ukraine.
8. Ivanenko, V.V. and Chechetov, M.V. (2004), Cenoobrazovanie [Pricing], 3rd ed, INZHEK, Kharkiv, Ukraine.
9. Yatsenko, R.M. (2007), "Modeling the pricing policy of the enterprise in a non-stationary environment", Ph.D. Thesis, Global economy, Kharkiv National University of Economics, Kharkiv, Ukraine.
10. Lytvynenko, Ya.V. (2003), Suchasna polityka tsinoutvorennia [Modern pricing policy], 2rd ed, MAUP, Kyiv, Ukraine.
11. Danilova, L.L. and Petrovska, S.V. (2006), Tsinoutvorennia ta marketynhova tsinova polityka [Pricing and marketing pricing policy], KNTEU, Kyiv, Ukraine.
12. Duhina, S.I. (2005), Marketynhova tsinova polityka [Marketing pricing policy], KNTEU, Kyiv, Ukraine.
13. Pavlenko, A.F. and Korniev, V.L. (2004), Marketynhova polityka tsinoutvorennia [Marketing pricing policy], KNTEU, Kyiv, Ukraine.

№ 8 2020, стор. 66 - 70

Дата публікації: 2020-08-28

Кількість переглядів: 85

Відомості про авторів

Л. І. Стаднік

к. е. н., доцент, доцент кафедри підприємництва, торгівлі та біржової діяльності,Білоцерківський національний аграрний університет

L. Stadnik

PhD in Economics, Associate Professor, Associate Professor of the Department of Business, Trade and Exchange activities, Bila Tserkva National Agrarian University

ORCID:

0000-0001-9657-2350


А. О. Шевченко

к. е. н., доцент, доцент кафедри підприємництва, торгівлі та біржової діяльності,Білоцерківський національний аграрний університет

A. Shevchenko

PhD in Economics, Associate Professor, Associate Professor of the Department of Business, Trade and Exchange activities, Bila Tserkva National Agrarian University

ORCID:

0000— 0003-4615-6433

Як цитувати статтю

Стаднік Л. І., Шевченко А. О. Інноваційна цінова політика як елемент консалтингу в системі управління поведінкою споживачів. Економіка та держава. 2020. № 8. С. 66–70. DOI: 10.32702/2306-6806.2020.8.66

Stadnik, L. and Shevchenko, A. (2020), “Innovative pricing policy as an element of consulting in the system of consumer behavior management”, Ekonomika ta derzhava, vol. 8, pp. 66–70. DOI: 10.32702/2306-6806.2020.8.66

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.