EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

ОБГРУНТУВАННЯ ІНСТРУМЕНТІВ ДОСЛІДЖЕННЯ МАРКЕТИНГОВОЇ ІННОВАЦІЙНОЇ АКТИВНОСТІ КОМПАНІЇ ІНДУСТРІЇ ГОСТИННОСТІ НА РИНКУ
Г. Л. Чміль

Назад

DOI: 10.32702/2306-6806.2020.8.62

УДК: 330.341:338.45

Г. Л. Чміль

ОБГРУНТУВАННЯ ІНСТРУМЕНТІВ ДОСЛІДЖЕННЯ МАРКЕТИНГОВОЇ ІННОВАЦІЙНОЇ АКТИВНОСТІ КОМПАНІЇ ІНДУСТРІЇ ГОСТИННОСТІ НА РИНКУ

Анотація

У статті здійснено теоретичне обгрунтування та розроблення методичних і практичних рекомендацій щодо підвищення маркетингової інноваційної активності підприємства. Доведено, що маркетингова інноваційна активність підприємства є вагомим інструментом вдосконалення виробництва продукції, бо сприяє найбільш повному задоволенню вимог ринку (споживачів), забезпечує регулювання і коригування своєї діяльності відповідно до обставин, що змінюються. Розглянуто основні теоретичні аспекти, що стосуються визначення сутності маркетингової активності підприємства загалом та маркетингової інноваційної активності. Доведено необхідність симбіозу маркетингу та інновацій задля спрямовування їхнього потенціалу на створення умов щодо найбільшого урахування та задоволення потреб споживачів, компаній та суспільства. Обгрунтовано основні інструменти дослідження маркетингової інноваційної активності підприємства. Запропоновано напрями підвищення маркетингової інноваційної активності підприємства. Запропоновано захід — організація та проведення хакатону, впровадження якого підвищить рівень маркетингової інноваційної активності підприємства.

Ключові слова: маркетингова активність; інноваційна діяльність; хакатон; комунікація; ефективність.

Література

1. Berger I., Ahmad A., Bansal A., Kapoor T., Sipp D., & Rasko J. E. (2016). Global distribution of businesses marketing stem cell-based interventions. Cell stem cell, 19 (2), 158—162. URL: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1934590916302107
2. Eguz S., Ozturk C., & Kesten A. (2018). A Global Education Application in Turkey: A Product Marketing Activity. Universal Journal of Educational Research, 6 (4), 638—646. URL: https://eric.ed.gov/?id=EJ1175436
3. Gopaldas A. (2015). Creating firm, customer, and societal value: Toward a theory of positive marketing. Journal of Business Research, 68(12), 2446—2451. URL: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0148296315002623
4. Kyriakopoulos K., Hughes, M., & Hughes P. (2016). The role of marketing resources in radical innovation activity: antecedents and payoffs. Journal of Product Innovation Management, 33(4), 398-417. URL: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/jpim.12285
5. Mullakhmetov K.S., Sadriev R.D., Gabidinova G.S., & Akhmetshin E.M. (2016). Control in marketing-based management. Academy of Marketing Studies Journal, 20 (2), 13—19.
6. Pererva P., Nagy S., & Maslak M. (2018). Organization of marketing activities on the intrapreneurship. Mind Journal, (5), 1—10. URL: https://www.ceeol.com/search/article-detail?id=707600
7. Siemieniako D., & Gebarowski M. (2016). B2B Relationship marketing management in trade fair activity. Cambridge Scholars Publishing.
8. Suh G.H., & Yoon S.W. (2017). A Study on the Entrepreneurship and Marketing Activity in Distribution & Service. The Journal of Distribution Science, 15 (5), 5—15. URL: https://www.koreascience.or.kr/article/JAKO201716463830188.page

H. Chmil

JUSTIFICATION OF RESEARCH TOOLS FOR MARKETING INNOVATION ACTIVITY OF A COMPANY IN THE HOSPITALITY INDUSTRY IN THE MARKET

Summary

The article provides theoretical justification and development of methodological and practical recommendations for improving the marketing innovation activity of the enterprise. It is proved that the marketing innovation activity of an enterprise is a significant tool for improving production, as it contributes to the fullest satisfaction of market requirements (consumers), provides regulation and adjustment of its activities in accordance with changing circumstances. Innovation activity of an organization characterizes the degree of its participation in the implementation of innovation activities as a whole or its individual types over a certain period of time. Marketing innovation activity contributes to ensuring effective business activities, creating strong competitive positions, bringing the company's resources and assets in line with market opportunities. The main theoretical aspects concerning the definition of the essence of marketing activity of the enterprise as a whole and marketing innovation activity are considered. The need for a symbiosis of marketing and innovation to direct their potential to create conditions for the greatest consideration and satisfaction of the needs of consumers, companies and society is proved. The main tools of research of marketing innovative activity of the enterprise are proved. The development of market relations requires a comprehensive market research to identify the needs for innovative products. Based on the results of market research, the company conducts innovation production planning, market segmentation, communications, pricing, distribution and promotion of innovations, sales planning, service, focuses production on market demands and achieving goals such as profit, sales growth, and increasing market share. All this contributes to increasing the level of development of the enterprise and improving its position in the market. The directions of increasing the marketing innovation activity of the enterprise are suggested. The proposed event is the organization and conduct of a hackathon, the introduction of which will increase the level of marketing innovation activity of the enterprise.

Keywords: marketing activity; innovation; hackathon; communication; efficiency.

References

1. Berger, I. Ahmad, A. Bansal, A. Kapoor, T. Sipp, D. and Rasko, J. E. (2016), "Global distribution of businesses marketing stem cell-based interventions", Cell stem cell, vol. 19(2), pp. 158—162, available at: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1934590916302107 (Accessed 30 June 2020).
2. Eguz, S. Ozturk, C. and Kesten, A. (2018), "A Global Education Application in Turkey: A Product Marketing Activity", Universal Journal of Educational Research, vol. 6(4), pp. 638—646, available at: https://eric.ed.gov/?id=EJ1175436 (Accessed 30 June 2020).
3. Gopaldas, A. (2015), "Creating firm, customer, and societal value: Toward a theory of positive marketing", Journal of Business Research, vol. 68 (12), pp. 2446—2451, available at: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0148296315002623 (Accessed 30 June 2020).
4. Kyriakopoulos, K. Hughes, M. and Hughes, P. (2016), "The role of marketing resources in radical innovation activity: antecedents and payoffs", Journal of Product Innovation Management, vol. 33 (4), pp. 398—417, available at: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/jpim.12285 (Accessed 30 June 2020).
5. Mullakhmetov, K. S. Sadriev, R. D. Gabidinova, G. S. and Akhmetshin, E. M. (2016), "Control in marketing-based management", Academy of Marketing Studies Journal, vol. 20 (2), pp. 13—19.
6. Pererva, P. Nagy, S. and Maslak, M. (2018), "Organization of marketing activities on the intrapreneurship", Mind Journal, vol. (5), pp. 1—10, available at: https://www.ceeol.com/search/article-detail?id=707600 (Accessed 30 June 2020).
7. Siemieniako, D. and Gebarowski, M. (2016), B2B Relationship marketing management in trade fair activity, Cambridge Scholars Publishing, Newcastle upon Tyne, England.
8. Suh, G. H. and Yoon, S. W. (2017), "A Study on the Entrepreneurship and Marketing Activity in Distribution & Service", The Journal of Distribution Science, vol. 15 (5), pp. 5—15, available at: https://www.koreascience.or.kr/article/JAKO201716463830188.page (Accessed 30 June 2020).

№ 8 2020, стор. 62 - 65

Дата публікації: 2020-08-28

Кількість переглядів: 92

Відомості про авторів

Г. Л. Чміль

к. е. н., доцент, доцент кафедри маркетингу і комерційної діяльності, Харківський державний університет харчування та торгівлі

H. Chmil

PhD in Economics, Associate Professor, Associate Professor of the Department of Marketing and Commercial Activities, Kharkiv State University of Food Technology and Trade

ORCID:

0000-0002-3703-9940

Як цитувати статтю

Чміль Г. Л. Обгрунтування інструментів дослідження маркетингової інноваційної активності компанії індустрії гостинності на ринку. Економіка та держава. 2020. № 8. С. 62–65. DOI: 10.32702/2306-6806.2020.8.62

Chmil, H. (2020), “Justification of research tools for marketing innovation activity of a company in the hospitality industry in the market”, Ekonomika ta derzhava, vol. 8, pp. 62–65. DOI: 10.32702/2306-6806.2020.8.62

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.