EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

ПОДАТОК НА ДОДАНУ ВАРТІСТЬ: ПІДХОДИ ДО РЕФОРМУВАННЯ В УКРАЇНІ ТА ЄВРОСОЮЗІ
А. М. Соколовська, Л. Б. Райнова

Назад

DOI: 10.32702/2306-6806.2020.8.43

УДК: 336.02

А. М. Соколовська, Л. Б. Райнова

ПОДАТОК НА ДОДАНУ ВАРТІСТЬ: ПІДХОДИ ДО РЕФОРМУВАННЯ В УКРАЇНІ ТА ЄВРОСОЮЗІ

Анотація

У статті наголошено на різних підходах наукової й експертної спільноти в Україні та Євросоюзі до реформування ПДВ. Якщо в публікаціях зарубіжних авторів основна увага приділяється таким актуальним аспектам реформування ПДВ, як забезпечення його відповідності вимогам інклюзивного економічного зростання, можливості, умови та межі застосування внутрішнього зворотного (оберненого) механізму нарахування ПДВ, напрями трансформації податку в умовах цифрової економіки, то в Україні, поряд з обговоренням зазначених питань, періодично з'являються публікації, в яких піддається сумніву доцільність використання податку у специфічних умовах вітчизняної економіки та обгрунтовуються пропозицій щодо його скасування й заміни або податком з обороту або поєднанням цих двох податків. У статті здійснено критичний аналіз останніх публікацій подібного характеру й розглянуто підходи до удосконалення адміністрування податку в країнах ЄС.

Ключові слова: податок на додану вартість; фіскальна й економічна ефективність податку; узагальнений механізм зворотних платежів з ПДВ; механізм роздільної оплати.

Література

1. O'Reilly P. Tax policies for inclusive growth in a changing world. OECD Taxation Working Papers. 2018. № 40. 47 p.
2. Brys B., Perret S., Thomas А., O'Reilly Р. Tax Design for Inclusive Economic Growth. OECD Taxation Working Papers. 2016. № 26.
3. Ecobici N. Fiscal and Accounting Aspects Concerning the Reverse Charge in the Context of Accession to the European Union. MPRA Paper. 2007. № 8012.
4. Antonescu M., Antonescu L. The obligations of VAT payers regarding the "reverse taxation" and the tax adjustment for fixed assets. 2007. MPRA Paper. 2007. № 10994.
5. Hadzhieva E. Impact of Digitalization on International Tax Matters. Challenges and Remedies. Luxembourg: European Parliament, 2019. 113 p.
6. Соколовська А.М., Твардієвич В.О. Дискусійні питання реформування ПДВ. Фінанси України. 2011. № 8. С. 35—50.
7. Кощук Т.В. Шляхи вдосконалення оподаткування цифрових компаній. Фінанси України. 2019. № 10. C. 73—88.
8. Смарт-промисловість в епоху цифрової економіки: перспективи, напрями і механізми розвитку: монографія / [В.П. Вишневський, О.В. Вієцька, О.М. Гаркушенко та ін.]; за ред. В.П. Вишневського; НАН України, Ін-т економіки пром-сті. Київ, 2018. 192 c.
9. Чекіна В.Д. Смарт-промисловість і податки: точки дотику. Фінанси України. 2017. № 11. C. 89—109.
10. Study and Reports on the VAT Gap in the EU-28 Member States: 2019 Final Report. TAXUD/2015/CC/131. Warsaw, September 4, 2019.
11. Крисоватий А., Гуцул І. Фіскальна ефективність ПДВ із ввезених на митну територію України товарів. Економіст. 2015. № 5. С. 7—9.
12. Дахнова О.Є., Білик М.Ю. Оцінка індикаторів фіскальної ефективності ПДВ в Україні. Молодий вчений. 2017. № 7 (47). C. 431—435.
13. Луніна І.О., Білоусова О.С. Оцінка втрати доходів бюджету від ПДВ. Економіка та держава. 2017. № 5. С. 13—18.
14. Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо подальшого удосконалення оподаткування податком на додану вартість: Проект (неофіційний текст) Закону України від 23.07.2013 р.. URL: http://search.ligazakon.ua/l_doc2.nsf/link1/NT0570.html
15. Серебрянський Д.М., Стадник М.В. Можливість паралельного функціонування податку з обороту та ПДВ: уроки для України. Економіка промисловості. 2016. № 4 (76). С. 30—40.
16. Швабій К. Усі податки шкідливі, але ПДВ — найшкідливіший. Дзеркало тижня. 2020. 30 квіт. URL: https://zn.ua/ukr/finances/usi-podatki-shkidlivi-ale-pdv-nayshkidlivishiy-346284_.html
17. Швабій К. Непродуктивні витрати непродуктивної економіки. Дзеркало тижня. 2020. 4 черв. URL: https://zn.ua/ukr/finances/neproduktivni-vitrati-neproduktivnoyi-ekonomiki-349880_.html
18. Офіційний сайт Державної казначейської служби України. URL: https://www.treasury.gov.ua/ua
19. Taxation trends in the European Union: Data for the EU Member States, Iceland and Norway: 2019 edition. Luxembourg: Publications Office of the European Union, 2019. 299 p.
20. Скрипниченко М.І., Яценко Г.Ю. Інструментальний аналіз розриву ВВП в Україні. Економіка і прогнозування. 2018. № 1. С. 58—78.
21. Eurostat Database. URL: https://ec.europa.eu/eurostat/data/database.
22. Системний звіт "Проблеми адміністрування податків для бізнесу в Україні". Business Ombudsman Council. Жовтень 2015. URL: https://www.slideshare.net/IaroslavGREGIRCHAK/2015-113753010
23. Tax Policy Reform and Economic Growth. Tax Policy Study № 20. OECD Publishing, Paris. 2010. 152 р.
24. Tax Policy Reforms 2019: OECD and Selected Partner Economies. OECD Publishing, Paris. 2019. 110 р.
25. De la Feria R. The New VAT General Reverse-Charge Mechanism. EC Tax Review. 2019. № 28/4. Р. 172—175.
26. Council Directive (EU) 2018/2057 of 20 December 2018 amending Directive 2006/112/EC on the common system of value added tax as regards the temporary application of a generalised reverse charge mechanism in relation to supplies of goods and services above a certain threshold. URL: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:32018L2057&from=EN

A. Sokolovska, L. Rainova

VALUE ADDED TAX: APPROACHES TO REFORM IN UKRAINE AND THE EUROPEAN UNION

Summary

In article the distinctions in approaches of scientific and expert community in Ukraine and the European Union to reforming of the VAT are specified. It is noted that the publications of foreign authors focus on such relevant aspects of VAT reforming as ensuring its compliance to requirements of inclusive economic growth, the possibilities, conditions and limits of application of the domestic reverse charge mechanism, the directions of tax transformation in the digital economy. In Ukraine, along with the discussion of these issues, periodically appear publications, in which the expediency of using the tax in specific conditions of domestic economy is questioned, and proposals for its abolition and replacement are substantiated either with a turnover tax or a combination of these two taxes.
The aim of article is the critical analysis of arguments against the need for further use of VAT in Ukraine and description of approaches to its reforming in EU countries directed to the solution of the same problems which also are relevant for Ukraine — tax evasion, fraud, aggressive tax planning. Among such approaches, in addition to the reverse charge mechanism, which has now evolved from its application in separate operations to introduction the generalised reverse charge mechanism on a temporary and voluntary basis, also analyzed the mechanism of split payments, real-time VAT invoice reporting, electronic data transmission requirements and launch of electronic audit.
According to the results of the comparative analysis of fiscal efficiency of VAT in Ukraine and the EU countries, it is indicated that the tax can be effective both in resource-intensive and highly productive, and in more or less open economies. Ultimately, the effectiveness of the tax is determined by its design (rate level, system of benefits), quality of administration, effectiveness of the fight against corruption, state of legal culture in the country, etc.
Conclusions are drawn about the absence at this stage of an alternative to VAT in Ukraine, considering its high fiscal and economic efficiency, and the need to further improve the administration of the tax, taking into account the experience of the EU countries directed at its adaptation to the challenges and threats of the modern world, which quickly changes

Keywords: value added tax; fiscal and economic efficiency of the tax; generalised reverse charge mechanism; split payment mechanism.

References

1. O'Reilly, P. (2018), Tax policies for inclusive growth in a changing world. OECD Taxation Working Papers, no. 40.
2. Brys, B. Perret, S. Thomas, А. and O'Reilly, Р. (2016), Tax Design for Inclusive Economic Growth. OECD Taxation Working Papers, no. 26.
3. Ecobici, N. (2007), Fiscal and Accounting Aspects Concerning the Reverse Charge in the Context of Accession to the European Union. MPRA Paper, no. 8012.
4. Antonescu, M. Antonescu, L. (2007), The obligations of VAT payers regarding the "reverse taxation" and the tax adjustment for fixed assets. MPRA Paper, no. 10994.
5. Hadzhieva, E. (2019), Impact of Digitalization on International Tax Matters: Challenges and Remedies. Luxembourg: European Parliament.
6. Sokolovs'ka, A.M., Tvardiievych, V.O. (2011), "Discussion issues of VAT reforming", Finansy Ukrainy, vol. 8, pp. 35—50.
7. Koschuk, T.V. (2019), "Ways to improve taxation for digital companies", Finansy Ukrainy, vol. 10, pp. 73—88.
8. Vyshnevs'kyj, V.P. (2018), Smart-promyslovist' v epokhu tsyfrovoi ekonomiky: perspektyvy, napriamy i mekhanizmy rozvytku [Smart industry in digital economy: prospects, directions and mechanisms of development]; NAN Ukrainy, Instytut ekonomiky promyslovosti, Kyiv, Ukraine.
9. Chekina, V.D. (2017), "Smart industry and taxes: common ground", Finansy Ukrainy, vol. 11, pp. 89—109.
10. European Commission (2019), "Study and Reports on the VAT Gap in the EU-28 Member States: 2019 Final Report", Center for Social and Economic Research, Warsaw.
11. Krysovatyj, A. Hutsul, I. (2015), "Fiscal effectiveness of VAT on imports at Ukrainian customs area", Ekonomist, vol. 5, pp. 7—9.
12. Dakhnova, O.Ye. Bilyk, M.Yu. (2017), "Estimation of indicators of fiscal efficiency of VAT in Ukraine", Molodyj vchenyj, vol. 7(47), pp. 431—435.
13. Lunina, I.O. Bilousova, O.S. (2017), "Evaluation of budget revenues losses from VAT", Ekonomika ta derzhava, vol. 5, pp. 13—18.
14. Pravovyj portal Ukrainy Liga: ZAKON (2013), "Draft Law of Ukraine (unofficial text) "On Amendments to the Tax Code of Ukraine on Further Improvement of Value Added Tax", available at: http://search.ligazakon.ua/l_doc2.nsf/link1/NT0570.html (Accessed 17 May 2020).
15. Serebrians'kyj, D.M. Stadnyk, M.V. (2016), "Possibility of simultaneous existence of turnover tax and VAT: lessons for Ukraine", Ekonomika promyslovosti, vol. 4 (76), pp. 30—40.
16. Shvabij, K. (2020), "All taxes are harmful, but VAT is the most harmful", Dzerkalo tyzhnia, 30 kvitnia, available at: https://zn.ua/ukr/finances/usi-podatki-shkidlivi-ale-pdv-nayshkidlivishiy-346284_.html (Accessed 18 May 2020).
17. Shvabij, K. (2020), "Unproductive expenditures of unproductive economy", Dzerkalo tyzhnia, 4 chervnia, available at: https://zn.ua/ukr/finances/neproduktivni-vitrati-neproduktivnoyi-ekonomiki-349880_.html (Accessed 27 June 2020).
18. The State Treasury Service of Ukraine (2020), official reports 2010—2019, available at: https://www.treasury.gov.ua/ua (Accessed 18 May 2020).
19. European Commission (2019), "Taxation trends in the European Union: Data for the EU Member States, Iceland and Norway", Publications Office of the European Union, Luxembourg.
20. Skrypnychenko, M.I. Yatsenko, H.Yu. (2018), "An instrumental analysis of GDP gap in Ukraine", Ekonomika i prohnozuvannia, vol. 1, pp. 58—78.
21. Eurostat Database (2020), "Exports and imports of goods and services in % of GDP", available at: https://ec.europa.eu/eurostat/data/database (Accessed 12 July 2020).
22. Business Ombudsman Council (2015), System report "Problems of tax administration for business in Ukraine", available at: https://www.slideshare.net/IaroslavGREGIRCHAK/2015-113753010 (Accessed 04 July 2020).
23. OECD (2010), "Tax Policy Reform and Economic Growth", Tax Policy Study, no 20. OECD Publishing, Paris
24. OECD (2019), "Tax Policy Reforms 2019: OECD and Selected Partner Economies", OECD Publishing, Paris.
25. De la Feria, R. (2019), "The New VAT General Reverse-Charge Mechanism", EC Tax Review, no. 28/4, pp. 172—175.
26. Official Journal of the European Union (2018), "Council Directive (EU) 2018/2057 of 20 December 2018 amending Directive 2006/112/EC on the common system of value added tax as regards the temporary application of a generalised reverse charge mechanism in relation to supplies of goods and services above a certain threshold", available at: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:32018L2057&from=EN (Accessed 10 July 2020).

№ 8 2020, стор. 43 - 48

Дата публікації: 2020-08-28

Кількість переглядів: 108

Відомості про авторів

А. М. Соколовська

д. е. н., професор, заступник директора з наукової роботи,НДФІ ДННУ "Академія фінансового управління"

A. Sokolovska

Doctor of Economic Sciences, Professor, Deputy Director for scientific work,SESE "Academy of Financial Management"

ORCID:

0000-0002-1022-8215


Л. Б. Райнова

к. е. н., старший науковий співробітник відділу податкової системи, НДФІ ДННУ "Академія фінансового управління"

L. Rainova

PhD in Economics, Senior Research Fellow of the Department of Tax Policy,SESE "Academy of Financial Management"

ORCID:

0000-0002-8275-3094

Як цитувати статтю

Соколовська А. М., Райнова Л. Б. Податок на додану вартість: підходи до реформування в Україні та євросоюзі. Економіка та держава. 2020. № 8. С. 43–48. DOI: 10.32702/2306-6806.2020.8.43

Sokolovska, A. and Rainova, L. (2020), “Value added tax: approaches to reform in Ukraine and the european union”, Ekonomika ta derzhava, vol. 8, pp. 43–48. DOI: 10.32702/2306-6806.2020.8.43

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.