EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

НАПРЯМИ УДОСКОНАЛЕННЯ ПІДХОДІВ ДО ПРОВЕДЕННЯ АДМІНІСТРАТИВНО-ТЕРИТОРІАЛЬНОЇ РЕФОРМИ В РАМКАХ ЗМІЦНЕННЯ МІСЦЕВИХ БЮДЖЕТІВ
В. М. Бондаренко, О. В. Бондаренко

Назад

DOI: 10.32702/2306-6806.2020.7.50

УДК: 336.1:332.025

В. М. Бондаренко, О. В. Бондаренко

НАПРЯМИ УДОСКОНАЛЕННЯ ПІДХОДІВ ДО ПРОВЕДЕННЯ АДМІНІСТРАТИВНО-ТЕРИТОРІАЛЬНОЇ РЕФОРМИ В РАМКАХ ЗМІЦНЕННЯ МІСЦЕВИХ БЮДЖЕТІВ

Анотація

У роботі визначено основні положення методичних основ щодо забезпечення фінансової стійкості місцевих бюджетів в умовах децентралізації. Показано перспективну Модель реформування системи органів публічної влади на місцевому рівні. Наведено структуру виконавчих органів влади об'єднаної територіальної громади та вказано на переваги та недоліки реалізації адміністративно-територіальної реформи в Україні. Запропонована структура буде спонукати до скорочення витрат на утримання апарату управління кожної окремої сільської або селищної громади, яка входитиме в структуру об'єднаної територіальної громади. Проведений аналіз пропозицій та чинного законодавства, норми якого спрямовані на реалізацію адміністративно-територіальної реформи в рамках реалізації децентралізації, дозволяє визначити переваги або недоліки окресленої реформи та напрями удосконалення чинної методики формування територіальних громад, що забезпечать зростання фінансової децентралізації.

Ключові слова: громада; фінансова стійкість; місцеві бюджети; влада; місцеве самоврядування; децентралізація.

Література

1. Бикадорова Н.О. Фінансова децентралізація місцевого самоврядування. Економічний вісник Донбасу: наук. журн. Луган. нац. ун-т ім. Т. Шевченка, Ін-т екон. промисловості Нац. акад. наук України. 2013. № 2 (20). С. 145—151.
2. Волохова І.С. Фінансова децентралізація, її недоліки та переваги. Прометей. 2011. № 3 (36). С. 281—285.
3. Герчаківський С.Д., Кабаш О.Р. Теоретичний логос фіскальної децентралізації. Регіональна економіка. 2009. №2. С. 133—141.
4. Децентралізація та ефективне місцеве самоврядування: навч. посіб. для посадовців місцевих та регіональних органів влади та фахівців з розвитку місцевого самоврядування. К.: ПРООН МПВСРТ, 2007. 269 с.
5. Зайчикова В.В. Місцеві фінанси України та європейських країн. К.: НДФІ, 2007. 299 с.
6. Камінська Н. В. Децентралізація влади і досвід її проведення у зарубіжних державах. Наукові записки Інституту законодавства ВРУ: зб. наук. праць. Ін-т законодавства ВРУ. 2014. № 4. С. 3—40.
7. Офіційний сайт департамента структурної трансформації Канцелярії Голови Ради Міністрів Польщі [Електронний ресурс]. — Режим доступу http://www.zachpomoskie.pl/art/reforma/koszty
8. Офіційний сайт Децентралізація влади [Електронний ресурс]. — Режим доступу http://www.decentralization.gov.ua/region/item/id/5
9. Про схвалення Концепції реформування місцевого самоврядування та територіальної організації влади в Україні. Розпорядження Кабінету Міністрів України від 01.04.2014 р. №333-р. Верховна Рада України [Електронний ресурс]. — Режим доступу: http://zakon1.rada.gov.ua/laws/show/333-2014-р
10. Bell M., Adams C. Fiscal Decentralization Indicators: Local Democratic Governance. Proceedings of 92' annual conference. — Atlanta: National Tax Association. — 1999. — P. 236—241.

V. Bondarenko, O. Bondarenko

DIRECTIONS FOR IMPROVING APPROACHES TO ADMINISTRATIVE-TERRITORIAL REFORM WITHIN THE FRAMEWORK OF STRENGTHENING LOCAL BUDGETS

Summary

The paper identifies the main provisions of the methodological framework for ensuring the financial stability of local budgets in the context of decentralization. The perspective Model of reforming the system of public authorities at the local level is shown. The structure of the executive bodies of the united territorial community is given and the advantages and disadvantages of the implementation of the administrative-territorial reform in Ukraine are pointed out. The proposed structure will encourage a reduction in the cost of maintaining the management of each individual rural or township community, which will be part of the structure of the united territorial community. The analysis of proposals and current legislation, the rules of which are aimed at implementing administrative-territorial reform in the implementation of decentralization, allows to identify the advantages or disadvantages of the outlined reform and areas for improving the existing methodology for forming territorial communities that will increase financial decentralization.
The functions and powers assigned to the united territorial communities are considered, and it should be noted that the structure of the executive bodies of the united territorial community will be sufficiently diversified and will require significant costs. This will reduce the cost of maintaining the administration of each individual village or settlement community, which will be part of the structure of the united territorial community. In addition, it will increase the burden on each able-bodied resident of the united territorial community to maintain the apparatus of community management.
The article shows that the implementation of administrative-territorial reform requires consideration of economic, spatial, geographical, socio-cultural, demographic, environmental aspects of local community development, because compliance with these conditions will create a real basis for building financially viable territorial communities. In addition, obtaining a positive result from the implementation of administrative-territorial reform involves the parallel implementation of reforms in the field of education, health care, social sphere.

Keywords: community; financial stability; local budgets; government; local self-government; decentralization.

References

1. Bykadorova, N.O. (2013), "Financial decentralization of local self-government", Ekonomichnyj visnyk Donbasu: nauk. zhurn. Luhan. nats. un-t im. T. Shevchenka, In-t ekon. promyslovosti Nats. akad. nauk Ukrainy, vol. 2 (20), pp. 145—151.
2. Volokhova, I.S. (2011), "Financial decentralization, its disadvantages and advantages", Prometej, vol. 3 (36), pp. 281—285.
3. Herchakivs'kyj, S.D. and Kabash, O.R. (2009), "Theoretical logo of fiscal decentralization", Rehional'na ekonomika, vol. 2, pp. 133—141.
4. UNDP MPVSRT (2007), Detsentralizatsiia ta efektyvne mistseve samovriaduvannia: navch. posib. dlia posadovtsiv mistsevykh ta rehional'nykh orhaniv vlady ta fakhivtsiv z rozvytku mistsevoho samovriaduvannia [Decentralization and effective local government: textbook. way. for officials of local and regional authorities and specialists in the development of local self-government], UNDP MPVSRT, Kyiv, Ukraine.
5. Zajchykova, V.V. (2007), Mistsevi finansy Ukrainy ta ievropejs'kykh krain [Local finances of Ukraine and European countries], NDFI, Kyiv, Ukraine.
6. Kamins'ka, N.V. (2014), "Decentralization of power and the experience of its implementation in foreign countries", Naukovi zapysky Instytutu zakonodavstva VRU: zb. nauk. prats'. In-t zakonodavstva VRU, vol. 4, pp. 35—40.
7. The official site of the Department of Structural Transformation of the Chancellery of the Prime Minister of Poland (2020), available at: http://www.zachpomoskie.pl/art/reforma/koszty (Accessed 02 July 2020).
8. The official site of the Decentralization of power (2020), available at: http://www.decentralization.gov.ua/region/item/id/5 (Accessed 02 July 2020).
9. Cabinet of Ministers of Ukraine (2014), "On approval of the Concept of reforming local self-government and territorial organization of power in Ukraine", available at: http://zakon1.rada.gov.ua/laws/show/333-2014-р (Accessed 02 July 2020).
10. Bell, M. and Adams, C. (1999), Fiscal Decentralization Indicators: Local Democratic Governance. Proceedings of 92' annual conference, National Tax Association, Atlanta, USA.

№ 7 2020, стор. 50 - 54

Дата публікації: 2020-07-24

Кількість переглядів: 34

Відомості про авторів

В. М. Бондаренко

д. е. н., професор, професор кафедри маркетингу та реклами, Вінницький торговельно-економічний інститут Київського національного торговельно-економічного університету

V. Bondarenko

Doctor of Economics, Professor, Professor of Marketing and Advertising,Vinnytsia Trade and Economic InstituteKyiv National University of Trade and Economics

ORCID:

0000-0001-6182-6760


О. В. Бондаренко

Національний технічний університет України "Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського"

O. Bondarenko

National Technical University of Ukraine "Igor Sikorsky Kyiv Polytechnic Institute"

ORCID:

0000-0001-5611-8989

Як цитувати статтю

Бондаренко В. М., Бондаренко О. В. Напрями удосконалення підходів до проведення адміністративно-територіальної реформи в рамках зміцнення місцевих бюджетів. Економіка та держава. 2020. № 7. С. 50–54. DOI: 10.32702/2306-6806.2020.7.50

Bondarenko, V. and Bondarenko, O. (2020), “Directions for improving approaches to administrative-territorial reform within the framework of strengthening local budgets”, Ekonomika ta derzhava, vol. 7, pp. 50–54. DOI: 10.32702/2306-6806.2020.7.50

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.