EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

ВПРОВАДЖЕННЯ СОЦІАЛЬНОЇ ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ В КОМПАНІЯХ
З. П. Урусова, Д. А. Зачепило, А. А. Зеленова

Назад

DOI: 10.32702/2306-6806.2020.5.182

УДК: 338.24:22.015

З. П. Урусова, Д. А. Зачепило, А. А. Зеленова

ВПРОВАДЖЕННЯ СОЦІАЛЬНОЇ ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ В КОМПАНІЯХ

Анотація

У статті розглянуто функціонування компаній у сучасних умовах економіки, надано визначення, з'ясовано суть та напрямки застосування соціальної відповідальності для планомірного та безперебійного їх розвитку. Досліджено переваги, які отримує компанія під час реалізації соціальної відповідальності. Виділено та окреслено переваги та недоліки впровадження соціальної відповідальності в компаніях. Досліджено відповідальність у широкому та вузькому змісті. Визначено напрями соціальної відповідальності в компаніях. Визначено стимул заохочення соціальної відповідальності компаній до своєї практики. Заради того щоб виявити головні складові доцільності соціально відповідального бізнесу, в роботі акцентовано увагу на матриці доцільності. Проаналізовано на прикладі Turkish Airlines перспективи подальшого розвитку соціальної відповідальності компаній. Акцентовано увагу на головних принципах корпоративної культури цієї компанії.

Ключові слова: соціальна відповідальність; компанія; бізнес-середовище; матриця доцільності; компанія; внутрішнє та зовнішнє середовища; корпоративні принципи.

Література

1. Колот А.М. Соціальна відповідальність: теорія і практика розвитку [Текст]: монографія: А.М. Колот, О.А. Грішнова та ін.; за ред. А. М. Колота. Київ: КНЕУ, 2012. 501 с. (дата звернення: 28.03.2020).
2. Дудкін О.В. Трансформація сутності соціальної відповідальності підприємства в умовах економічної нестабільності [Текст]: О.В. Дудкін: Вісник Сумського національного аграрного університету. Серія "Економіка та менеджмент". 2010. № 5/1. С. 150—155 (дата звернення: 28.03.2020).
3. Зінченко А.Г. Корпоративна соціальна відповідальність 2005—2010: стан та перспективи розвитку [Текст]: А.Г. Зінченко, М.А. Саприкіна. Київ: Фарбований лист, 2010. 56 с. (дата звернення: 27.03.2020).
4. Мельник С.В. Методичні рекомендації щодо формування та впровадження в Україні системи соціальної відповідальності бізнесу [Текст]: С.В. Мельник, Д.Д. Чумаков, М.М. Мартиненко. Луганськ: ДУН-ДІ СТВ, 2012. 27 с. (дата звернення: 28.03.2020).
5. Петрушенко Ю.М. Формування інституту позитивної соціальної відповідальності [Текст]: Ю.М. Петрушенко, О.В. Дудкін: Наукові праці Донецького національного технічного університету. Серія: економічна. Вип. 37-3. 2009. С. 25—31 (дата звернення: 29.03.2020).
6. Шаповал В.М. Соціальна відповідальність бізнесу в структурі управління економікою [Текст]: монографія: В.М. Шаповал. Дніпропетровськ: ДВНЗ "НГУ", 2011. 357 с. (дата звернення: 28.03.2020).
7. Воробей В. Матриця умов доцільності розроблена компанією SustainAbility, визначення факторів, важливих для країн ЦСЄ: В. Воробей. URL:\www/URL: www.sustainability.com/developing-value/executive-ummary1.asp (дата звернення: 27.03.2020).
8. Investment and enterprise responsibility review. Analysis of investor and enterprise policies on corporate social responsibility: United Nations, New York and Geneva, 2010. 95p. Available at URL: \www/ http:// unctad.org/en/docs/diaeed20101_en.pdf (дата звернення: 30.03.2020).
9. Meznar M. Social responsibility and strategic management: toward an enterprise strategy classification [Text]: M. Meznar, J J. Chrisman, A. B. Carroll: Academy of Management Proceedings. 1990. Vol. 1990, № 1. P. 332—336. doi:10.5465/ ambpp.1990.4980184 (дата звернення: 29.03.2020).
10. Полякова О.М. Особливості формування і розвитку соціальної відповідальності підприємств в Україні [Текст]: О.М. Полякова, П.Ю. Кас: Вісник економіки транспорту і промисловості. 2010. Вип. 32. С. 284—289.
11.Офіційний сайт Turkish Airlines. URL: https://www.turkishairlines.com/uk-ua/ (дата звернення: 30.03.2020).

Z. Urusova, D. Zachepilo, A. Zelenova

IMPLEMENTATION OF SOCIAL RESPONSIBILITY IN COMPANIES

Summary

National economy of Ukraine, integration to the development of a joint partnership, empowerment, dominion and business, the main principle of social protection. May is a time to protect the balance of economic, social and environmental issues in Ukraine. This is also achieved through various social activitiesthe possibility of fulfilling the role of nationally. Important role in the formulated socially-owned middleware is to establish a business, which, in its own best practice and to its own personnel, has the great potential to realize the principle of corporate socially-oriented business. This article deals with the functioning of companies in modern economic conditions, the essence and directions of the application of social responsibility for their systematic and uninterrupted development. The main advantages of the company in realization of social responsibility are investigated. Authors analyze the reasons of low social commitments and suggest a complex of measures aimed at raising the level of small and big business social responsibility. For the first, the advantages and for the second, disadvantages of implementing social responsibility in companies are highlighted and outlined. Responsibility has been explored in a broad and narrow sense. Leaders of social responsibility are introduced in stores. A tradition has been put in place to strengthen the social responsibility of large and small businesses in their practice. In this article, emphasis is placed on mitral regurgitation, which allows to identify the basic elements of the imaginary business of community responsibility. With practical perspectives on the previous development of corporate social responsibility based on the model of the famous aviation company in the whole world Turkish Airlines are considered. The principles of corporate culture of this company are considered.
Also, the authors have drawn up diagrams for a more detailed understanding of social implementation in a broad and narrow sense, and tables have been drawn up a good comparison of the disadvantages and advantages of this mechanism.

Keywords: social responsibility; company; business environment; matrix of expediency; company; internal and external environment; corporate principles.

References

1. Kolot, A.M. and Hrishnova, O. A. Sotsianalna vidpovidalnist: teoriya i praktuka rozvutky [Social responsibility: theory and practice of development], KNEU, Kiyv, Ukraine.
2. Dudkin, O.V. (2010), "Transformation of the essence of social responsibility of the enterprise in the conditions of economic instability", Bulletin of Sumy National Agrarian University. Economics and Management Series, vol. 5/1, pp. 150—155.
3. Zinchenko, A.G. and Saprykina, M.A. (2010), Korporatuvna sotsianalna vidpovidalnist 2005-2010: stan i perspektuvu rozvutky [Corporate Social Responsibility 2005—2010: Status and Prospects for Development], Painted sheet, Kiyv, Ukraine.
4. Melnyk, S.V. Chumakov, D.D. and Martynenko, M.M. (2012), Metoduchni rekomendatsii chodo formyvanniya i vprovadzhennya v Ukraini sustemu sotsianalnoii vidpovidalnosti biznesy [Methodical recommendations for the formation and implementation of a system of social responsibility of business in Ukraine], DUN-DI STV, Lugansk, Ukraine.
5. Petrushenko, Y.M. and Dudkin, O.V. (2009) "Formation of the Institute for Positive Social Responsibility": Scientific Papers of Donetsk National Technical University. Series: economic. vol. 37-3. p. 25—31.
6. Shapoval, V.M. (2011), Sotsianalna vidpovidalnist biznes v strukturi ypravlinnya ekonomikou [Social responsibility of business in the structure of economic management], DVNZ "NSU", Dnepropetrovsk, Ukraine.
7. Vorobei, V. (2005), "The matrix of conditions of expediency developed by SustainAbility, determining the factors that are important for CEE countries", [Online], available at: www.sustainability.com/developing-value/executive-summary1.asp (accessed 27 March 2020).
8. United Nations, (2010), "Investment and enterprise responsibility review. Analysis of investor and enterprise policies on corporate social responsibility", [Online], available at: http://unctad.org/en/docs/diaeed20101_en.pdf (accessed 30 March 2020).
9. Meznar, M. Chrisman, J.J. and Carroll, A.B. (1990), "Social responsibility and strategic management: toward an enterprise strategy classification", Academy of Management Proceedings, vol. 1, pp. 332—336. doi:10.5465/ambpp.1990.4980184.
10. Polyakova, O.M. and Kas, P.Yu. (2010), "Features of formation and development of social responsibility of enterprises in Ukraine", Bulletin of the economy of transport and industry, vol. 32, pp. 284—289.
11. Turkish Airlines Official Website (2020), [Online], available at: https://www.turkishairlines.com/en-us/ (accessed 30 March 2020).

№ 5 2020, стор. 182 - 186

Дата публікації: 2020-05-28

Кількість переглядів: 105

Відомості про авторів

З. П. Урусова

к. е. н., доцент, доцент кафедри обліку та оподаткування, Запорізький національний університет

Z. Urusova

PhD in Economics, Associate Professor,Associate Professor of Accounting and Taxation Department, Zaporizhzhya National University

ORCID:

0000-0001-6776-9058


Д. А. Зачепило

студентка, Запорізький національний університет

D. Zachepilo

Student, Zaporizhzhya National University

ORCID:

0000-0001-5536-9495


А. А. Зеленова

студентка, Запорізький національний університет

A. Zelenova

Student, Zaporizhzhya National University

ORCID:

0000-0003-1976-6164

Як цитувати статтю

Урусова З. П., Зачепило Д. А., Зеленова А. А. Впровадження соціальної відповідальності в компаніях. Економіка та держава. 2020. № 5. С. 182–186. DOI: 10.32702/2306-6806.2020.5.182

Urusova, Z., Zachepilo, D. and Zelenova, A. (2020), “Implementation of social responsibility in companies”, Ekonomika ta derzhava, vol. 5, pp. 182–186. DOI: 10.32702/2306-6806.2020.5.182

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.