EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

МЕТОДИ ДОСЛІДЖЕНЬ ЕФЕКТИВНОСТІ МАРКЕТИНГОВИХ ІНСТРУМЕНТІВ
О. Ю. Красовська

Назад

DOI: 10.32702/2306-6806.2020.5.133

УДК: 658.8

О. Ю. Красовська

МЕТОДИ ДОСЛІДЖЕНЬ ЕФЕКТИВНОСТІ МАРКЕТИНГОВИХ ІНСТРУМЕНТІВ

Анотація

У статті розглянуто методи маркетингових досліджень, які у залежності від способу збирання інформації, розподіляються на кабінетні і польові.
До основних методів кабінетних досліджень відносяться: традиційний аналіз, сase-study, контент-аналіз, економіко-математичні методи, моделювання, аналіз аналогій.
Польові дослідження є основою будь-якого маркетингового дослідження. До основних методів польових досліджень відносять: опитування; спостереження; експеримент; імітаційне моделювання; панельне дослідження.
Наведено алгоритм процесу оцінки рівня споживчого сприйняття маркетингових інструментів промислового підприємства, який включає певну послідовність кроків.
Зроблено висновок, що для виявлення існуючого рівня задоволеності та лояльності споживачів щодо продукції підприємства необхідно проводити моніторинг.

Ключові слова: маркетингові інструменти; кабінетні дослідження; польові дослідження; моніторинг; підприємство.

Література

1. Князик Ю.М. Формування лояльності споживачів як один з напрямків збільшення прибутковості підприємства / Ю.М. Князик, Т.В. Лебідь // Вісник Нац. ун-ту "Львівська політехніка" "Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення і проблеми розвитку". — 2006 — № 570. — С. 86—90.
2. Компанцев М.С. Клієнтський капітал як маркетинговий актив / М.С. Компанцев // Економічна стратегія і перспективи розвитку сфери торгівлі та послуг. — 2010. — Вип. 2. — С. 512—519.
3. Котлер Ф. Маркетинг в третьем тысячелетии: как создать, завоевать и удержать рынок / Филипп Котлер; пер. с англ. В.А. Гольдича, И.А. Оганесовой; наук. ред. и авт. вступление Б.А. Соловьев . — М.: ООО "Издательство АСТ", 2000. — 272 с.
4. Ламбен Ж.-Ж. Менеджмент, ориентированый на рынок [Текст] / Ж.-Ж. Ламбен; пер. с англ. под. ред. В.Б. Колчанова. — СПб.: Питер, 2004. — 800 с.
5. Лянцевич М. Разработка стратеги CRM: в поисках сущности управления отношения с покупателями [Электронный ресурс] / М. Лянцевич. — Режим доступа: http://www.cfin.ru/itm/crm_strategy.shtml. — 12.10.2013
6. Мелькина Н.Н. Оценка эффективности управления маркетинговыми активами компании / Н.Н. Мелькина // Вестник Чувашского государственного университета им. И.Н. Ульянова. — 2011. — № 2. — С. 442—448.
7. Мельников Д.П. Маркетинговые активы как составная часть стоимости компании / Д.П. Мельников // Бизнес в законе. — 2015. — № 3. — С. 226—231.
8. Мельник О.В. Формування нематеріальних активів та їх вплив на ринкову вартість промислових підприємств / О.В. Мельник // Маркетинг і менеджмент інновацій. — 2013. — № 3. — С. 236—250.
9. Ойнер О. К. Оценка результативности маркетинга с позиций системы управления бизнесом / О.К. Ойнер // Российский журнал менеджмента. — 2008. — Т. 6. № 2. — С. 27—46.
10. Розенвальд Дж. П. Маркетинг, приносящий прибыль / пер. с англ. Ю. Шпакова. — М.: ГроссМедиа, 2008. — 384 с.

O. Krasovska

EFFICIENCY RESEARCH METHODS OF MARKETING TOOLS

Summary

The methods of marketing research are examined, which, depending on the method of gathering information, are divided into office and field.
The basic methods of desk research include: traditional analysis, case study, content analysis, economic — mathematical methods, modeling, analogy analysis.
Field research is the basis of any marketing research. The main methods of field research include: surveys; observation; experiment; simulation modeling; panel study.
The algorithm of the process of estimating the level of consumer perception of marketing tools of an industrial enterprise is presented, which includes a certain sequence of steps.
It is concluded that in order to identify the existing level of customer satisfaction and loyalty with regard to the products of the enterprise, it is necessary to carry out monitoring. Improving the process of monitoring consumer satisfaction requires the enterprise to perform the following actions: critical analysis of the choice of products and consumers to conduct research, verification of indirect indicators of satisfaction, in particular the causes of consumer loss, ensuring the reflection in the analysis of customer preferences, matching of the questionnaire with current and perspective priorities of the enterprise functioning, analysis of promptness of submission of information on customer satisfaction in the structural units of the enterprise for taking appropriate measures or elimination of deficiencies, detection and identifying obstacles of internal character while providing information on customer satisfaction, etc.
The monitoring of consumer satisfaction should include the following stages: planning, implementation and improvement. The algorithm of the process of monitoring of consumer satisfaction of the enterprise has been presented.
The monitoring results will enable the company to identify the degree of customer satisfaction and to analyze the main groups of factors that affect customer loyalty. By directing the information revealed in the monitoring process to the structural units of the enterprise, it is possible to accelerate the implementation of actions that lead to increased consumer satisfaction.

Keywords: marketing tools; desk research; field research; monitoring; enterprise.

References

1. Kniazyk, Yu.M. (2006), "Formation of consumer loyalty as one of the directions of increasing the profitability of the enterprise", Visnyk Nats. un-tu "L'vivs'ka politekhnika" "Menedzhment ta pidpryiemnytstvo v Ukraini: etapy stanovlennia i problemy rozvytku", vol. 570, pp. 86—90.
2. Kompantsev, M.S. (2010), "Client capital as a marketing asset", Ekonomichna stratehiia i perspektyvy rozvytku sfery torhivli ta posluh, vol. 2, pp. 512—519.
3. Kotler, F. (2000), Marketynh v tret'em tysiacheletyy: kak sozdat', zavoevat' y uderzhat' rynok [Marketing in the third millennium: how to create, conquer and maintain a market], OOO "Yzdatel'stvo AST", Moscow, Russia.
4. Lamben, Zh.-Zh. (2004), Menedzhment, oryentyrovanyj na rynok [Market-oriented management], Pyter, St.Petersburg, Russia.
5. Liantsevych, M. (2002), "Development of a CRM strategy: in search of the essence of customer relationship management", available at: http://www.cfin.ru/itm/crm_strategy.shtml (Accessed 10 April 2020).
6. Mel'kyna, N.N. (2011), "Evaluation of the effectiveness of the management of marketing assets of the company", Vestnyk Chuvashskoho hosudarstvennoho unyversyteta ym. Y.N. Ul'ianova, vol. 2, pp. 442—448.
7. Mel'nykov, D.P. (2015), "Marketing assets as part of the value of the company", Byznes v zakone, vol. 3, pp. 226—231.
8. Mel'nyk, O.V. (2013), "Formation of intangible assets and their impact on the market value of industrial enterprises", Marketynh i menedzhment innovatsij, vol. 3, pp. 236—250.
9. Ojner, O.K. (2008), "Evaluation of marketing performance from the perspective of a business management system", Rossyjskyj zhurnal menedzhmenta, vol. 6, no. 2, pp. 27—46.
10. Rozenval'd, Dzh.P. (2008), Marketynh, prynosiaschyj prybyl' [Profitable Marketing], HrossMedya, Moscow, Russia.

№ 5 2020, стор. 133 - 136

Дата публікації: 2020-05-28

Кількість переглядів: 107

Відомості про авторів

О. Ю. Красовська

к. е. н., доцент, доцент кафедри міжнародного маркетингу, Університет імені Альфреда Нобеля

O. Krasovska

PhD in Economics, Associate Professor of department of the international marketing of Alfred Nobel University in Dnipro

ORCID:

0000-0002-6981-2213

Як цитувати статтю

Красовська О. Ю. Методи досліджень ефективності маркетингових інструментів. Економіка та держава. 2020. № 5. С. 133–136. DOI: 10.32702/2306-6806.2020.5.133

Krasovska, O. (2020), “Efficiency research methods of marketing tools”, Ekonomika ta derzhava, vol. 5, pp. 133–136. DOI: 10.32702/2306-6806.2020.5.133

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.