DOI: 10.32702/2306-6806.2020.5.70
УДК: 640.43
Г. М. Тарасюк, А. О. Чагайда, О. М. Тищенко
СУЧАСНИЙ СТАН ІВЕНТ-КЕЙТЕРИНГУ В УКРАЇНІ ТА ПЕРСПЕКТИВИ ЙОГО РОЗВИТКУ
Анотація
У статті досліджено сучасний стан та специфіку проблем, що постали перед івент-кейтерингом у період пандемії. Розділення кейтеринг-послуг на дві великі категорії — корпоративне обслуговування та індивідуальне обслуговування — є достатньо умовним, тому що майже всі постачальники працюють в обох категоріях, лише пропорційне співвідношення заходів у них різне. Кейтерингові компанії мають свою специфіку, що докорінно відрізняє їх від ресторанів, але викликана пандемією криза негативно вплинула на обидва напрями надання послуг харчування і змусила ресторани більш активно впроваджувати доставку своєї продукції, реалізовувати її на винос або шляхом прямих продажів споживачам. Радикальна зміна поведінки людей, через ризик заразитися чимось, призведе до руйнації багатьох класичних моделей у ресторанному бізнесі. Компанії, що надають послуги з організації споживання харчової продукції з відповідним обслуговуванням клієнтів, повинні трансформуватись відповідно до змін запитів споживачів.
Ключові слова: івент-кейтеринг; послуги; ресторанне обслуговування; клієнти; харчові потреби; пандемія; криза; доставка.
Література
1. Пашкевич М.Ю. Івент-технології як інструмент формування державного іміджу / М.Ю. Пашкевич // Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. — 2018. — № 3. — С. 176—181.
2. Погодин К. Ресторан выездного обслуживания (кейтеринг): с чего начать, как преуспеть / К. Погодин. — СПб.: Питер, 2012. — 224 с.
3. Заклади ресторанного господарства. Класифікація: ДСТУ 4281:2004. — [Чинний від 2004-07-01]. — К.: Держспоживстандарт України, 2004. — 18 с. — (Національний стандарт України).
4. Эрдош Джордж. Кейтеринг: Как начать и успешно вести выездной ресторанный бизнес / Джордж Эрдош; Пер. с англ. — 2-е изд. — М.: Альпина Бизнес Букс, 2006. — 238 с.
5. Mattel Bruce. Сatering: a guide to managing a successful business operation / Bruce Mattel; The Culinary Institute of America. — 2nd Edition. — New Jersey: John Wiley & Sons, Inc., 2015. — 320 p.
6. Кількість суб'єктів господарювання за видами економічної діяльності у 2010—2018 роках [Електронний ресурс] // Державна служба статистики України. — Режим доступу: http://www.ukrstat.gov.ua/
7. Silvers Julia Rutherford. Professional event coordination / Julia Rutherford Silvers; series editor: Dr. Joe Goldblatt, CSEP. — 2nd Edition. — New Jersey: John Wiley & Sons, Inc., 2004. — 457 p. — (The Wiley event management series).
8. Конран Т. Первоклассный ресторан: идея, создание, развитие / Теренс Конран; Пер. с англ. — М.: Альпина Бизнес Букс, 2008. — 210 с. — (Серия "Библиотека Аркадия Новикова").
9. Обсяг реалізованої продукції (товарів, послуг) підприємств за видами економічної діяльності у 2010—2018 роках [Електронний ресурс] // Державна служба статистики України. — Режим доступу: http://www.ukrstat.gov.ua/
10. Що таке WOW-ефект, або чому потрібно дивувати клієнтів? Поради дає світовий гуру клієнтського сервісу Джон Шоул [Електронний ресурс] // Журнал HB. — 2016. — Режим доступу: https://style.nv.ua/kultura/chto-takoe-wow-effekt-ili-pochemu-nuzhno-udivljat-klientov-92558.html
11. A one-person restaurant is opening in a Swedish Meadow [Електронний ресурс] // Food&Wine Magazine. — 2020. — Режим доступу: https://www.foodandwine.com/news/one-person-restaurant-meadow-sweden
12. COVID-19 Outbreak Associated with Air Conditioning in Restaurant, Guangzhou, China, 2020 [Електронний ресурс] // Emerging Infectious Diseases Journal. — 2020. — Режим доступу: https://wwwnc.cdc.gov/eid/article/26/7/20-0764_article#tnF1
13. П'ятницька Г. Глобальні тренди розвитку кейтерингу / Г. П'ятницька, О. Григоренко // Зовнішня торгівля: економіка, фінанси, право. — 2019. — № 3. — С. 51—68.
14. Глобальная стратегия по питанию, физической активности и здоровью. — Женева: ВОЗ, 2004. — 18 с.
15. Kearns Cristin E. Sugar Industry and Coronary Heart Disease Research. A Historical Analysis of Internal Industry Documents [Електронний ресурс] / Cristin E. Kearns, Laura A. Schmidt, Stanton A. Glantz // JAMA Internal Medicine. — 2016. — Режим доступу: https://jamanetwork.com/journals/jamainternalmedicine/article-abstract/2548255
16. Івент-кейтерінг DZYGA [Електронний ресурс]. — Режим доступу: https://dzyga-catering.com.ua
H. Tarasiuk, A. Chahaida, O. Tyshchenko
CURRENT STATE OF EVENT CATERING IN UKRAINE AND THE PROSPECTS FOR ITS DEVELOPMENT
Summary
The article deals with the current state and specifics of the problems of the event catering during the pandemic, because health and social care measures have given rise to new challenges for catering companies. The classification of catering services into two categories as corporate service and personalised service is rather conditional, because almost all suppliers work in both categories only with the different proportional ratio of events in them. Catering companies have their own peculiarities that differentiate them from restaurants, but the pandemic crisis has negatively affected both areas of nutrition services and forced restaurants to more actively introduce the product delivery, takeaway sales or direct-to-consumer sales. The international experience of food services organizing during pandemic period with social distancing and high sanitary and hygiene requirements has been studied. The radical change in people's behaviour, due to the risk of getting infected with something, will destroy many classic models in the restaurant business. The positive impact of using local food products to produce safe and healthy culinary products and developing menus based on nutritional principles on strengthening the brand of catering companies has been viewed. Particular attention should be paid to ecological aspects during organising of outdoor restaurant service to minimise the adverse environmental impacts. The strategies of domestic catering enterprises for the search for new ideas and wow-effects in the investigated area have been analysed. The companies providing food service with appropriate customer service should be transformed in accordance to the changes in consumer needs. Guests are meticulous not only to the quality of culinary products and the level of service, but also will increasingly pay attention to compliance with sanitary and hygienic requirements. The tendency for food service organizations outside the trade hall of catering establishments will only intensify, and for a large number of service companies, the exit from the crisis will become painful enough, and in the absence of transformation, bankruptcy awaits them.
Keywords: event catering; services; restaurant service; customers; food needs; pandemic; crisis; delivery.
References
1. Pashkevych, M. Yu. (2018), "Event technologies as a tool for forming the state image", Visnyk Natsional'noi akademii kerivnykh kadriv kul'tury i mystetstv, vol. 3, pp. 176—181.
2. Pogodin, K. (2012), Restoran vyezdnogo obsluzhivanija (kejtering): s chego nachat', kak preuspet' [Catering service restaurant (catering): where to start, how to succeed], Piter, St. Petersburg, Russia.
3. State Standard of Ukraine 4281:2004 (2004), Zaklady restorannoho hospodarstva. Klasyfikatsiia [Establishments of the catering trade. Classification], State Committee for Technical Regulation and Consumer Policy of Ukraine, Kyiv, Ukraine.
4. Jerdosh, Dz. (2006), Kejtering: Kak nachat' i uspeshno vesti vyezdnoj restorannyj biznes [Catering: How to start and successfully conduct the catering business], 2nd ed, Al'pina Biznes Buks, Moscow, Russia.
5. Mattel, B. (2015), Сatering: a guide to managing a successful business operation, 2nd ed, John Wiley & Sons, Inc., New Jersey, USA.
6. The official site of State Statistics Service of Ukraine (2019), "Number of economic entities by type of economic activity 2010—2018", available at: http://www.ukrstat.gov.ua/ (Accessed 10 April 2020).
7. Silvers, J. R. (2004), Professional event coordination, 2nd ed, John Wiley & Sons, Inc., New Jersey, USA.
8. Konran, T. (2008), Pervoklassnyj restoran: ideja, sozdanie, razvitie [First-class restaurant: idea, creation, development], Al'pina Biznes Buks, Moscow, Russia.
9. The official site of State Statistics Service of Ukraine (2019), "Volume of sales of products (goods, services) of enterprises by types of economic activity in 2010—2018", available at: http://www.ukrstat.gov.ua/ (Accessed 10 April 2020).
10. Journal HB (2016), "What is a WOW effect, or why do you need to surprise customers? John Shawl, a global customer service guru, gives advice", available at: https://style.nv.ua/kultura/chto-takoe-wow-effekt-ili-pochemu-nuzhno-udivljat-klientov-92558.html (Accessed 14 April 2020).
11. Food&Wine Magazine (2020), "A one-person restaurant is opening in a Swedish Meadow", available at: https://www.foodandwine.com/news/one-person-restaurant-meadow-sweden (Accessed 14 April 2020).
12. Emerging Infectious Diseases Journal (2020), "COVID-19 Outbreak Associated with Air Conditioning in Restaurant, Guangzhou, China, 2020", available at: https://wwwnc.cdc.gov/eid/article/26/7/20-0764_article#tnF1 (Accessed 15 April 2020).
13. P'iatnyts'ka, H. and Hryhorenko, O. (2019), "Global trends in catering", Zovnishnia torhivlia: ekonomika, finansy, pravo, vol. 3, pp. 51—68.
14. World Health Organization (2004), "Global Strategy on Diet, Physical Activity and Health", available at: https://www.who.int/dietphysicalactivity/strategy/eb11344/strategy_english_web.pdf (Accessed 15 April 2020).
15. Kearns, C. E. Schmidt, L. A. and Glantz, S. A. (2016), "Sugar Industry and Coronary Heart Disease Research. A Historical Analysis of Internal Industry Documents", JAMA Internal Medicine, [Online], available at: https://jamanetwork.com/journals/jamainternalmedicine/article-abstract/2548255 (Accessed 15 April 2020).
16. The official site of DZYGA event-catering (2020), available at: https://dzyga-catering.com.ua/ (Accessed 15 April 2020).
№ 5 2020, стор. 70 - 74
Дата публікації: 2020-05-28
Кількість переглядів: 1596