EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

ОСОБЛИВОСТІ ПІДГОТОВКИ НАУКОВИХ КАДРІВ У СИСТЕМАХ ВИЩОЇ ОСВІТИ КРАЇН СВІТУ
О. І. Решетняк

Назад

DOI: 10.32702/2306-6806.2020.4.96

УДК: 378.225

О. І. Решетняк

ОСОБЛИВОСТІ ПІДГОТОВКИ НАУКОВИХ КАДРІВ У СИСТЕМАХ ВИЩОЇ ОСВІТИ КРАЇН СВІТУ

Анотація

Метою цієї роботи є визначення особливостей підготовки наукових кадрів у системі вищої освіти різних країн світу. Методичною базою статті є: аналіз загальних трендів розвитку вищої освіти, статистичний та графічний аналіз, порівняння систем вищої освіти країн світу, узагальнення. Проведено аналіз та визначено особливості в підготовці наукових кадрів у системах вищої освіти різних країн світу, що дозволило встановити відмінності в організації підготовки кадрів вищої кваліфікації на Європейському дослідницькому просторі та Америці. Проведений аналіз освітніх систем країн світу дозволив визначити декілька типових програм підготовки наукових кадрів. Визначено, що фінансування підготовки фахівців вищої кваліфікації в Європі менш ніж на 50% здійснюється з державних джерел, але зростання інтересу до здобуття вищої освіти обумовлюється збільшенням оплати праці працівників, які мають високій рівень кваліфікації. Обгрунтовано, що забезпечення більшої диверсифікації фінансових ресурсів є серйозною проблемою для університетів усіх країн світу, які пропонують докторські програми і прагнуть досягти збільшення кількості докторантів. Отримані результати дослідження можуть виступати основою для вдосконалення системи підготовки наукових кадрів в України.

Ключові слова: наукові кадри; система вищої освіти; докторантура; кадри вищої кваліфікації; програми підготовки наукових кадрів.

Література

1. Higher Education in Developing Countries Peril and Promise. The task force on higher education and society. 2000. URL: siteresources.worldbank.org/EDUCATION/Resources/278200-1099079877269/547664-1099079956815/peril_promise_en.pdf
2. World bank. Higher education. URL: https://www.worldbank.org/en/topic/tertiaryeducation
3. Barnett J.V., Harris R.A., Mulvany M.J. A comparison of best practices for doctoral training in Europe and North America. FEBS Open Bio. 2017. vol. 7 (10). pp. 1444—1452. DOI:10.1002/2211-5463.12305
4. Cyranoski D., Gilbert N., Ledford H., Nayar A.& Yahia M. Education: The PhD factory. 2011 Nature. vol. 47 (2), pp. 276—279. DOI:10.1038/472276a
5. Ковальчук А.О., Хаванова Н. В. Зарубежный опыт подготовки кадров высшей квалификации для образования и науки. Вестник ассоциации вузов туризма и сервиса. 2011. №3. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/zarubezhnyy-opyt-podgotovki-kadrov-vysshey-kvalifikatsii-dlya-obrazovaniya-i-nauki
6. Сарян М.А., Староверов В.Д. Основополагающие принципы подготовки кадров высшей квалификации в европейских странах на примере Великобритании и Германия. Научный электронный архив. URL: http://econf.rae.ru/article/7045
7. Schmidt M., Hansson E. Doctoral students' well-being: a literature review. Int J Qual Stud Health Well-being. 2018. № 13 (1). pp. 150—171. DOI:10.1080/17482631.2018.1508171
8. Hasgall A., Saenen B. and Borrell-Damian L. Doctoral education in Europe today: approaches and institutional structures. European University Association. 2019. URL: https://eua.eu/downloads/publications/online%20eua%20cde%20survey%2016.01.2019.pdf
9. EUROSTAT. Education. URL: https://appsso.eurostat.ec.europa.eu/nui/show.do?dataset=educ_uoe_enrt06&lang=en
10. OECD. Education at a Glance 2019, Paris: OECD Publishing. URL: http://www.cnedu.pt/content/noticias/internacional/Education_at_a_glance_2019.pdf
11. OECD. Educational and training. URL: https://stats.oecd.org/Index.aspx?DataSetCode=EAG_NEAC#
12. International Labour Organization. Statistics on labour costs. URL: https://ilostat.ilo.org/about/
13. Хаустова В.Є., Решетняк О.І. Дослідження стану та тенденцій розвитку науки в країнах світу та Україні. Проблеми економіки. 2019. № 3. C. 11—22. https://doi.org/10.32983/2222-0712-2019-3-11-22
14. Хаустова В.Є., Решетняк О.І. Основні тенденції та проблеми розвитку науки в Україні. Проблеми економіки. 2019. № 2. C. 62—72. https://doi.org/10.32983/2222-0712-2019-2-62-72

O. Reshetnyak

PECULIARITIES OF TRAINING OF SCIENTIFIC PERSONNEL IN HIGHER EDUCATION IN THE COUNTRIES OF THE WORLD

Summary

The purpose of this work is to identify the specifics of scientific training in the higher education system around the world. The methodological basis of the article is: analysis of general trends of higher education development, statistical and graphic analysis, comparison of higher education systems in the countries of the world, generalizations. In the article the rating of the countries of the world on value of a share of the population at the age of 25—64 years which have higher education is carried out, the rating of the countries of Europe on a share of students, received higher education in doctoral studies is made. The analysis was carried out and the peculiarities in the training of scientific personnel in the systems of higher education of different countries of the world were defined, which made it possible to establish the differences in the organization of training of personnel of higher qualification in the European research space and America. Significant differences in higher education systems and doctoral programmes around the world have been identified. The analysis of peculiarities of training of scientific personnel in the countries of the world has allowed to note that doctoral programs do not correspond to the uniform standard on the content, duration, requirements to candidates for reception of corresponding educational levels; level of centralization of management, the purposes and tasks which they realize, that complicates comparison of educational degrees among themselves. The study of educational systems in the countries of the world has made it possible to identify several model programs for training scientific personnel in the countries of the world. It has been determined that the financing of training of specialists with higher qualification in Europe is only 48% on average from public sources, but the growth of interest in higher and postgraduate education is determined by an increase in remuneration of employees with high qualification level. It has been argued that ensuring greater diversification of financial resources is a major challenge for universities around the world that offer doctoral programmes and seek to increase the number of doctoral candidates. The main incentive for attracting doctoral candidates, as well as applicants for higher education, in European countries remains the possibility of a significant increase in their wages after receiving the appropriate level of education. The results of the research can serve as a basis for improving the system of training scientific personnel in Ukraine.

Keywords: scientific personnel; system of higher education; doctoral studies; personnel of higher qualification; programs of scientific personnel training.

References

1. World bank (2000), "Higher Education in Developing Countries Peril and Promise. The task force on higher education and society", available at: https://www.siteresources.worldbank.org/EDUCATION/Resources/278200-1099079877269/547664-1099079956815/peril_promise_en.pdf (Accessed 18 March 2020).
2. World bank (2020), "Higher education", available at: https://www.worldbank.org/en/topic/tertiaryeducation (Accessed 18 March 2020).
3. Barnett, J.V. Harris, R.A. and Mulvany, M.J. (2017), "A comparison of best practices for doctoral training in Europe and North America", FEBS Open Bio, vol. 7 (10), pp. 1444—1452. doi:10.1002/2211-5463.12305 (Accessed 18 March 2020).
4. Cyranoski, D. Gilbert, N. Ledford, H. Nayar, A. and Yahia, M. (2011), "Education: The PhD factory", Nature, vol. 47 (2), pp. 276—279. doi:10.1038/472276a (Accessed 18 March 2020).
5. Kovalchuk, A.O. and Khavanova, N.V. (2011), "Zarubezhnyy opyt podgotovki kadrov vysshey kvalifikatsii dlya obrazovaniya i nauki. [Foreign experience in training highly qualified personnel for education and science]", Vestnik assotsiatsii vuzov turizma i servisa, vol. 3, available at: https://cyberleninka.ru/article/n/zarubezhnyy-opyt-podgotovki-kadrov-vysshey-kvalifikatsii-dlya-obrazovaniya-i-nauki (Accessed 18 March 2020).
6. Saryan, M.A. and Staroverov, V.D. (2016), "Osnovopolagayushchiye printsipy podgotovki kadrov vysshey kvalifikatsii v yevropeyskikh stranakh na primere Velikobritanii i Germaniya. [Fundamental principles of training highly qualified personnel in European countries on the example of Great Britain and Germany]", Nauchnyy elektronnyy arkhiv, available at: http://econf.rae.ru/article/7045 (Accessed 18 March 2020).
7. Schmidt, M. and Hansson, E. (2018), "Doctoral students' well-being: a literature review", Int J Qual Stud Health Well-being, vol. 13 (1), pp. 150—171. doi:10.1080/17482631.2018.1508171 (Accessed 18 March 2020).
8. Hasgall, A. Saenen, B. and Borrell-Damian, L. (2019), "Doctoral education in Europe today: approaches and institutional structures", European University Association, available at: https://eua.eu/downloads/publications/online%20eua%20cde%20survey%2016.01.2019.pdf (Accessed 18 March 2020).
9. EUROSTAT (2020), "Education", available at: https://appsso.eurostat.ec.europa.eu/nui/show.do?dataset=educ_uoe_enrt06&lang=en (Accessed 18 March 2020).
10. OECD (2019), "Education at a Glance 2019", Paris, France, available at: http://www.cnedu.pt/content/noticias/internacional/Education_at_a_glance_2019.pdf (Accessed 18 March 2020).
11. OECD (2019), "Educational and training", available at: https://stats.oecd.org/Index.aspx?DataSetCode=EAG_NEAC# (Accessed 18 March 2020).
12. International Labour Organization (2020), "Statistics on labour costs", available at: https://ilostat.ilo.org/about/ (Accessed 18 March 2020).
13. Khaustova, V. Yе. and Reshetnyak, O. I. (2019), "Research of the state and tendencies of development of science in the countries of the world and Ukraine", Problemy ekonomiky. vol. 3, pp. 11—22, available at: https://doi.org/10.32983/2222-0712-2019-3-11-22 (Accessed 18 March 2020).
14. Khaustova, V. Yе. and Reshetnyak, O. I. (2019), "Basic tendencies and problems of development of science in Ukraine", Problemy ekonomiky, vol. 2, pp. 62—72, available at: https://doi.org/10.32983/2222-0712-2019-2-62-72 (Accessed 18 March 2020).

№ 4 2020, стор. 96 - 103

Дата публікації: 2020-05-05

Кількість переглядів: 59

Відомості про авторів

О. І. Решетняк

к. е. н., доцент, докторант, Науково-дослідний центр індустріальних проблем розвитку НАН України

O. Reshetnyak

PhD in Economics, Аssociate Рrofessor, Research Centre for Industrial Problems of Development of the National Academy of Sciences of Ukraine

ORCID:

0000-0002-1183-302X

Як цитувати статтю

Решетняк О. І. Особливості підготовки наукових кадрів у системах вищої освіти країн світу. Економіка та держава. 2020. № 4. С. 96–103. DOI: 10.32702/2306-6806.2020.4.96

Reshetnyak, O. (2020), “Peculiarities of training of scientific personnel in higher education in the countries of the world”, Ekonomika ta derzhava, vol. 4, pp. 96–103. DOI: 10.32702/2306-6806.2020.4.96

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.