EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

УЗГОДЖЕННЯ МАКРОПРУДЕНЦІЙНОЇ ПОЛІТИКИ ТА МОНЕТАРНОГО РЕГУЛЮВАННЯ В УМОВАХ ФІНАНСОВОЇ ВІДКРИТОСТІ
Є. О. Бублик

Назад

DOI: 10.32702/2306-6806.2020.3.61

УДК: 339.72:336.711

Є. О. Бублик

УЗГОДЖЕННЯ МАКРОПРУДЕНЦІЙНОЇ ПОЛІТИКИ ТА МОНЕТАРНОГО РЕГУЛЮВАННЯ В УМОВАХ ФІНАНСОВОЇ ВІДКРИТОСТІ

Анотація

У статті проаналізовано можливості та обмеження використання монетарного регулювання в інтересах обмеження негативного впливу волатильних потоків капіталу. Досліджено особливості та перспективні напрями запровадження макропруденційної політики в інтересах оптимізації фінансової відкритості. Підтверджено, що сучасна практика та наукові розробки підтримують необхідність запровадження політики управління фінансової відкритістю, як частини макроекономічної політики держави. Її ефективна реалізація вимагає поєднання потенціалу монетарної, фіскальної політик у межах макропруденційного інструментарію.
Показано, що необхідність запровадження інструментів макропруденційного регулювання зумовлене обмеженнями монетарного регулювання чинити бажаний ефект в умовах підвищеного рівня фінансової відкритості. Зокрема використання режиму інфляційного таргетування в умовах фінансової відкритості може провокувати тенденції небажаного притоку іноземного капіталу або його втечі всупереч потребам фінансової стабільності. За таких умов запровадження на широкому рівні макропруденційних інструментів контролю структури фінансової відкритості дозволить розширити інституційну спроможність регуляторів запобігти накопиченню ризиків надмірної валютизації, кредитного буму або цінових бульбашок на фінансові активи.
Обгрунтовано, що для малої відкритої економіки потребам забезпечення фінансової стабільності відповідають заходи контролю за рухом двосторонніх транскордонних короткострокових запозичень засобами макропруденційного інструментарію. З огляду на те, що ключовим елементом трансмісії зовнішніх шоків виступає валютний курс, зазначено, що лишається актуальною і потреба збереження адекватного валютного регулювання. За таких умов, можливість реалізації контролю фінансової відкритості в рамках макропруденційної політики дозволяє спростити "трилему неможливості" до послідовної задачі забезпечення монетарної незалежності, обмеження коливань валютного курсу та відповідного підвищення фінансової відкритості.

Ключові слова: фінансова відкритість; міжнародні потоки капіталу; макропруденційна політика; монетарна політика; трилема неможливості.

Література

1. Blanchard O., Ostry J., Ghosh A., Chamon M. Are capital inflows expansionary or contractionary? Theory, policy implications, and some evidence. IMF Economic Review. 2017. Vol. 65. P. 563—585.
2. Ghosh A., Ostry J., Quresh, M. Managing the Tide: How Do Emerging Markets Respond to Capital Flows? IMF Working papers. 2017. No. 17/69.
3. Canuto O., Ghosh S. Dealing with the Challenges of Macro Financial Linkages in Emerging Markets. World Bank Study. Washington, DC: World Bank. 2013. 280 p.
4. Mundell Robert A. Capital mobility and stabilization policy under fixed and flexible exchange rates. Canadian Journal of Economic and Political Science. 1963. Vol. 29, No. 4. P. 475-—485.
5. Fleming J. Marcus. Domestic financial policies under fixed and floating exchange rates. IMF Staff Papers. 1962. Vol. 9. P. 369—379.
6. Obstfeld M., Shambaugh J., Taylor A. The Trilemma in history: tradeoffs among exchange rates, monetary policies, and capital mobility. Review of Economics and Statistics. 2005. Vol. 87, No. 3. P. 423—438.
7. Key aspects of macroprudential policy / International Monetary Fund. 2013. URL: https://www.imf.org/external/np/pp/eng/2013/061013b.pdf (дата звернення: 28.02.2020).
8. Increasing Resilience to Large and Volatile Capital Flows: The Role of Macroprudential Policies / International Monetary Fund. 2017. URL: https://www.imf.org/~/media/ Files/Publications/PP/2017/pp060217-increasing-resilience-to-large-and-volatile-capital-flows.ashx (дата звернення: 28.02.2020).
9. Aizenman J., Ito H. The "Impossible Trinity", the international monetary framework, and Pacific Rim. The Oxford Handbook of the Economics of the Pacific Rim. 2011. URL: web.pdx.edu/~ito/handbook_aizenman_ito.pdf (дата звернення: 28.02.2020).
10. Farhi E., Werning I. Dilemma not trilemma? Capital controls and exchange rates with volatile capital flows. IMF Economic Review. 2014. Vol. 62, No. 4. P. 569—605.
11. Bekaert G., Mehl A. On the global financial market integration "swoosh" and the trilemma. Journal of International Money and Finance. 2019. Vol. 94. P. 227—245.
12. Johnston R., Darbar S., Echeverria C. Sequencing capital account liberalization: lessons from Chile, Indonesia, Korea, and Thailand / Sequencing Financial Sector Reforms: Country Experiences and Issues, Washington, DC: International Monetary Fund. 1999. P. 245—283.
13. Unsal D. Capital Flows and Financial Stability: Monetary Policy and Macroprudential Responses. International Journal of Central Banking. 2013. URL: https://www.ijcb.org/journal/ijcb13q1a10.pdf (дата звернення: 28.02.2020).
14. Broz J., Frieden J. The political economy of international monetary relations. Annual Review of Political Science. 2001. Vol. 4, No. 1. P. 317—343.
15. Illicit financial flows to and from developing countries: 2005—2014 / Global Financial Integrity. 2017. URL: www.gfintegrity.org/wp-content/uploads/2017/05/GFI-IFF-Report-2017_final.pdf (дата звернення: 28.02.2020).

Ye. Bublyk

HARMONIZATION OF MACROPRUDENTIAL POLICY AND MONETARY REGULATION IN THE CONTEXT OF FINANCIAL OPENNESS

Summary

The article analyzes the possibilities and limitations applying of monetary regulation in the interests of minimizing the negative impact of volatile capital flows. There has been investigated peculiarities and perspective directions of the implementation of macroprudential policy according to the interests of optimizing financial openness. It has been confirmed, that current practice and scientific researches support the introducing of financial openness management policy as part of the state's macroeconomic policy. Its effective implementation requires combining the features of monetary and fiscal policies within the framework of macroprudential tools.
It is shown that the necessity of introducing macroprudential regulation instruments is conditioned by the constraints of monetary regulation of getting the targeted effects in the conditions of high level of financial openness. In particular, the use of inflation targeting due to high level of financial openness may provoke an unwanted foreign capital inflows or capital outflow against the needs of financial stability. Under such conditions, the introduction of broad-based macro-prudential instruments for financial openness managing will extend the institutional capacity of regulators to prevent the accumulation of excessive currencysation, credit booms or price bubbles on financial assets risks.
It is substantiated that, for a small open economy, financial control measures should be targeted to control the movement of bilateral cross-border short-term borrowings by macro-prudential instruments. Given that the key element of the transmission of external shocks is the exchange rate, noted that it is still remains to maintain adequate currency regulation. In such circumstances, the possibility of exercising control over financial openness within the framework of macro-prudential policy makes it possible to simplify the "trilogy of impossibility" to the consistent task of ensuring monetary independence, limiting exchange rate fluctuations and increasing financial openness accordingly.

Keywords: financial openness; international capital flows; macroprudential policy; monetary policy; the trilogy of impossibility.

References

1. Blanchard, O. Ostry, J. Ghosh, A. and Chamon, M. (2017), "Are capital inflows expansionary or contractionary? Theory, policy implications, and some evidence", IMF Economic Review, vol. 65, pp. 563—585.
2. Ghosh, A. Ostry, J. and Quresh, M. (2017), "Managing the Tide: How Do Emerging Markets Respond to Capital Flows?", IMF WP, No. 17/69.
3. Canuto, O. and Ghosh, S. (2013), "Editors Dealing with the Challenges of Macro Financial Linkages in Emerging Markets", World Bank Study. Washington, DC: World Bank, 280 p.
4. Mundell, R. A. (1963), "Capital mobility and stabilization policy under fixed and flexible exchange rates", Canadian Journal of Economics and Political Science/Revue canadienne de economiques et science politique, vol. 29, pp. 475—485.
5. Fleming, J. M. (1962), "Domestic financial policies under fixed and under floating exchange rates", Staff Papers, vol. 9, pp. 369—380.
6. Obstfeld, M. Shambaugh, J. and Taylor, A. (2005), "The trilemma in history: tradeoffs among exchange rates, monetary policies, and capital mobility", Review of Economics and Statistics, 87, pp. 423—438.
7. International Monetary Fund. (2013), Key aspects of macroprudential policy, available at: https://www.imf.org/external/np/pp/eng/2013/061013b.pdf (Accessed 28 February 2020).
8. IMF (2017), "Increasing Resilience to Large and Volatile Capital Flows — The Role of Macroprudential Policies", available at: https://www.imf.org/~/media/Files/Publications/PP/2017/pp060217-increasing-resilience-to-large-and-volatile-capital-flows.ashx (Accessed 28 February 2020).
9. Aizenman, J. and Ito, H. (2011), "The "Impossible Trinity", the international monetary framework, and Pacific Rim", The Oxford Handbook of the Economics of the Pacific Rim. available at:web.pdx.edu/~ito/handbook_aizenman_ito.pdf (Accessed 28 February 2020).
10. Farhi, E. and Werning, I. (2014), "Dilemma not trilemma? Capital controls and exchange rates with volatile capital flows", IMF Economic Review, vol. 62 (4), pp. 569—605.
11. Bekaert, G. and Mehl, A. (2019), "On the global financial market integration "swoosh" and the trilemma", Journal of International Money and Finance, vol. 94, pp. 227—245.
12. Johnston, R. Darbar, S. and Echeverria, C. (1999), "Sequencing capital account liberalization: lessons from Chile, Indonesia, Korea, and Thailand", Sequencing Financial Sector Reforms: Country Experiences and Issues, Washington, DC: International Monetary Fund, pp. 245—283.
13. Unsal, D. F. (2011), "Capital flows and financial stability: monetary policy and macroprudential responses", available at: https://www.ijcb.org/journal/ijcb13q1a10.pdf (Accessed 28 February 2020).
14. Broz, J. and Frieden, J. (2001), "The political economy of international monetary relations", Annual Review of Political Science, vol. 4 (1), pp. 317—343.
15. Global Financial Integrity. (2017). "Illicit financial flows to and from developing countries: 2005—2014", available at: www.gfintegrity.org/wp-content/uploads/2017/05/GFI-IFF-Report-2017_final.pdf (Accessed 28 February 2020).

№ 3 2020, стор. 61 - 65

Дата публікації: 2020-03-31

Кількість переглядів: 834

Відомості про авторів

Є. О. Бублик

к. е. н., с. н. с., старший науковий співробітник, ДУ "Інститут економіки та прогнозування НАН України"

Ye. Bublyk

PhD. in Economics, Senior Researcher, Institute for Economics and Forecasting, National Academy of Sciences of Ukraine

ORCID:

0000-0002-6080-9341

Як цитувати статтю

Бублик Є. О. Узгодження макропруденційної політики та монетарного регулювання в умовах фінансової відкритості. Економіка та держава. 2020. № 3. С. 61–65. DOI: 10.32702/2306-6806.2020.3.61

Bublyk, Ye. (2020), “Harmonization of macroprudential policy and monetary regulation in the context of financial openness”, Ekonomika ta derzhava, vol. 3, pp. 61–65. DOI: 10.32702/2306-6806.2020.3.61

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.