EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

ЩОДО ПИТАННЯ ЗАПРОВАДЖЕННЯ КОНЦЕСІЇ НА ЗАЛІЗНИЧНОМУ ТРАНСПОРТІ УКРАЇНИ
Т. О. Олійник

Назад

DOI: 10.32702/2306-6806.2020.2.122

УДК: 338.242

Т. О. Олійник

ЩОДО ПИТАННЯ ЗАПРОВАДЖЕННЯ КОНЦЕСІЇ НА ЗАЛІЗНИЧНОМУ ТРАНСПОРТІ УКРАЇНИ

Анотація

У статті розглянуто проблеми запровадження концесії на залізничному транспорті України. Наведено приклади успішного державно-приватного партнерства в різних країнах, у тому числі на залізничному транспорті.
Підкреслено, що відсутність довгий час чіткої законодавчої бази та правил гри для організації концесії, відсутність знань та досвіду в розробці та проведення конкурсів концесійних проектів стримують потенційних інвесторів.
Наголошено, що в Україні немає досвіду організації концесії на залізничному транспорті, тому при розробці першого проекту концесії, наприклад, вокзалу доведеться вирішити низку специфічних питань.
Вказано на необхідність врегулювання нормативно-правового забезпечення, розробки прозорих механізмів фінансування та розподілу ризиків між учасниками. Стримуючими факторами розвитку державно-приватного партнерства в Україні можуть стати: нестабільна політико-економічна ситуація в країні, відсутність попереднього досвіду державно-приватного партнерства, а також відсутність довгострокових гарантій потенційним інвесторам.
Визначено основні напрями запровадження концесії на залізничному транспорті України.
Доведено, що саме державне-приватне партнерство дозволить залучити кошти вітчизняних та закордонних інвесторів, водночас право власності на об'єкти залізничної інфраструктури залишиться у держави.

Ключові слова: залізничний транспорт; концесія; державно-приватне партнерство; Укрзалізниця; вокзал.

Література

1. Закон України "Про концесію". (Відомості Верховної Ради (ВВР), 2019, № 48, ст. 325). — Режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/155-20
2. Карась О.С. Розвиток транспортної інфраструктури України в умовах активізації міжнародного туризму: автореф. дис. … канд. екон. наук / О.С. Карась. — Тернопіль, 2013. — 24 с.
3. Максимов В.В. Совершенствование механизма государственно-частного партнерства при реализации проектов транспортной инфраструктуры: дис. … канд. екон. наук / В.В. Максимов. — Москва, 2009. — 178 с.
4. Каверин О.В. Экономическое обоснование системы взаимоотношений участников рынка железнодорожных пассажирских перевозок в дальнем следовании: автореф. дис… канд. экон. наук / О.В. Каверин. — Москва, 2012. — 23 с.
5. Котельникова В.Е. Управление развитием услуг транспортной инфраструктуры туризма: дис. … канд. экон. наук / В.Е. Котельникова. — Москва, 2014. — 181 с.
6. Попова М.А. Экономическая эффективность реконструкции железных дорог на основе государственно-частного партнерства: автореф. дис. … канд. эконом. наук / М.А. Попова. — Москва, 2012. — 46 с.
7. Меркулова М.Е. Государственно-частное партнерство в региональной экономике депрессивного типа: дис. … канд. экон. наук / М.Е. Меркулова. — Иваново, 2013. — 210 с.
8. Понизов П.В. Экономические механизмы привлечения инвестиций в экономику региона на основе государственно-частного партнерства: дис. … канд. эконом. наук / П.В. Понизов. — Москва, 2011. — 194 с.
9. Бондар Н.М. Світовий досвід державно-приватного партнерства у транспортній галузі. Ефективна економіка № 6, 2010. — Режим доступу: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=241
10. Челядінова Н. Економічні аспекти державно-приватного партнерства на залізничному транспорті України // Економіст. — 2011. — № 3. — С. 59—60.
11. Закон України "Про залізничний транспорт". — Режим доступу: http://search.ligazakon.ua/l_doc2.nsf/link1/JI00435A.html
12. "Укрзалізниця" планує до початку 2021 року передати в концесію перші залізничні вокзали. — Режим доступу: https://www.unian.ua/economics/transport/10664307-uz-planuye-do-pochatku-2021-roku-peredati-v-koncesiyu-pershi-zaliznichni-vokzali.html
13. Олійник К. Державно-приватне партнерство на колію. Юридична газета он-лайн. №39 (641). — Режим доступу: http://yur-gazeta.com/publications/practice/derzhavnoprivatne-partnerstvo/derzhavnoprivatne-partnerstvo-na-koliyu.html

T. Oliinyk

TO THE ISSUE OF INTRODUCING A CONCESSION AT THE RAILWAY TRANSPORT

Summary

The article considers the problems of introducing concessions in the railway transport of Ukraine. Examples of successful public-private partnerships in various countries, including rail transport, are given.
Rail concessioning is not new. Many railways were originally built and operated as concessions, and if not for the wave of public ownership (especially strong in countries undergoing decolonialization) after World War II, many would never have been publicly operated. Since then rail has performed badly, for two main reasons. First, governments have promoted highways and air travel, often operated by the private sector. Second, and perhaps more important, railways have become mired in politics, often depriving them of adequate capital for investment and repairs, always lumbering them with a confused and contradictory set of objectives in competition with modes that had a much clearer mission. The downward slide of nationally owned railways has coincided with increasing globalization and tightening national finances. Governments can no longer afford bad rail services, and this has led to politically painful measures to fix the problem.
It was emphasized that the absence of a clear law and rules of the game for organizing the concession for a long time, the lack of knowledge and experience in the development and holding of competitions for concession projects restrain potential investors.
It is noted that in Ukraine there is no experience in organizing concessions in rail transport, therefore, when developing the first concession project, for example, of a station, a number of specific issues will have to be resolved.
The necessity of regulating legal support, developing transparent mechanisms for financing and sharing risks between participants is indicated. Constraining factors in the development of public-private partnerships in Ukraine may include: unstable political and economic situation in the country, lack of previous experience in public-private partnerships, and lack of long-term guarantees for potential investors.
The main directions of introducing concessions in the railway transport of Ukraine are determined.
It has been proved that it is public-private partnership that will attract funds from domestic and foreign investors, while the ownership of the railway infrastructure will remain with the state.

Keywords: ailway; concession; public-private partnership; Ukrzaliznytsia; railway station.

References

1. Verkhovna Rada of Ukraine (2019), The Law of Ukraine "On Concession", available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/155-20 (Accessed 25 Jan 2020).
2. Karas, O.S. (2013), "Development of transport infrastructure of Ukraine in conditions of intensification of international tourism", Ph.D. Thesis, Economy, Ternopil, Ukraine.
3. Maksymov, V.V. (2009), "Improving the mechanism of public-private partnership in the implementation of transport infrastructure projects", Abstract of Ph.D. dissertation, Economy, Moscow, Russia.
4. Kaverin, O.V. (2012), "The business case for the long-distance railway passenger transportation market relationships", Ph.D. Thesis, Economy, Moscow, Russia.
5. Kotelnikova, V.E. (2014), "Managing the development of tourism transport infrastructure services", Abstract of Ph.D. dissertation, Economy, Moscow, Russia.
6. Popova, M.A. (2012), "Cost-effectiveness of railway reconstruction through public-private partnerships", Ph.D. Thesis, Economy, Moscow, Russia.
7. Merkulova, M.E. (2013), "Public-private partnership in a depressed regional economy", Ph.D. dissertation, Economy, Ivanovo, Russia.
8. Ponizov, P.V. (2011), "Economic mechanisms to attract investment in the region's economy through public-private partnerships", Ph.D. dissertation, Economy, Moscow, Russia.
9. Bondar, N.M. (2010), "World experience of public-private partnership in the field of transport", Efektyvna ekonomika, vol. 6, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=241 (Accessed 25 Jan 2020).
10. Cheliadinova, N. (2011), "Economic aspects of public-private partnership in Ukrainian rail transport", Ekonomist, vol. 3, pp. 59—60.
11. Verkhovna Rada of Ukraine (2019), The Law of Ukraine "On Rail Transport", available at: http://search.ligazakon.ua/l_doc2.nsf/link1/JI00435A.html (Accessed 25 Jan 2020).
12. UNIAN (2019), "Ukrzaliznytsia plans to submit the first railway stations to the concession by the beginning of 2021", available at: https://www.unian.ua/economics/transport/10664307-uz-planuye-do-pochatku-2021-roku-peredati-v-koncesiyu-pershi-zaliznichni-vokzali.html (Accessed 25 Jan 2020).
13. Oliinyk, K. (2018), "Public-private partnership on rail", Yurydychna hazeta on-lain, vol. 39 (641), available at: http://yur-gazeta.com/publications/practice/derzhavnoprivatne-partnerstvo/derzhavnoprivatne-partnerstvo-na-koliyu.html (Accessed 25 Jan 2020).

№ 2 2020, стор. 122 - 126

Дата публікації: 2020-02-28

Кількість переглядів: 70

Відомості про авторів

Т. О. Олійник

директор Департаменту з планування та очікуваної вартості у сфері закупівель, АТ "Укрзалізниця"

T. Oliinyk

Director of the Department of Planning and Expected Procurement, JSC Ukrainian Railways

ORCID:

0000-0002-8686-4437

Як цитувати статтю

Олійник Т. О. Щодо питання запровадження концесії на залізничному транспорті України. Економіка та держава. 2020. № 2. С. 122–126. DOI: 10.32702/2306-6806.2020.2.122

Oliinyk, T. (2020), “To the issue of introducing a concession at the railway transport”, Ekonomika ta derzhava, vol. 2, pp. 122–126. DOI: 10.32702/2306-6806.2020.2.122

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.