EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

ЦИФРОВІЗАЦІЯ У ЗАБЕЗПЕЧЕННІ КОНКУРЕНТНИХ ПЕРЕВАГ СТРАХОВИХ КОМПАНІЙ
В. Д. Базилевич, Н. В. Приказюк, О. М. Лобова

Назад

DOI: 10.32702/2306-6806.2020.2.15

УДК: 368

В. Д. Базилевич, Н. В. Приказюк, О. М. Лобова

ЦИФРОВІЗАЦІЯ У ЗАБЕЗПЕЧЕННІ КОНКУРЕНТНИХ ПЕРЕВАГ СТРАХОВИХ КОМПАНІЙ

Анотація

У статті досліджується роль цифрової трансформації у підвищенні конкурентоспроможності страхових компаній. Аналізуються загрози, що можуть виникати у зв'язку з процесом цифровізації страхової галузі. Розглядаються потенційні можливості та переваги запровадження інновацій, які не лише дозволяють краще взаємодіяти зі споживачами страхових послуг, але й сприяють удосконаленню управління ризиками самих страховиків. Доведено, що в сучасних умовах кардинально змінюються підходи до процесу надання страхових послуг. Це передбачає всеохоплюючу індивідуалізацію страхових послуг та повну клієнтоорієнтованість страховиків. Окреслено інструментарій потенційного підвищення конкурентоспроможності страхових компаній, який охоплює широкий перелік заходів цифрової трансформації. Доведено необхідність поглиблення взаємодії між страховиками компаній та інноваційними компаніями-гігантами даних, що забезпечить прискорення цифрової трансформації перших.

Ключові слова: цифровізація; цифрова трансформація; страхові компанії; Великі дані; телематика; InsurTech.

Література

1. Денисенко М.П., Коргун О.П. Інновації на страховому ринку України. Інвестиції: практика та досвід. 2015. № 21. С. 79—82.
2. Ерастов В.І. Інтернет-страхування на ринку страхових послуг України [Дисертація]: дис.... канд. екон. наук: 08.00.08. Київ. нац. ун-т ім. Тараса Шевченка, М-во освіти і науки України. Київ. 2018. 234 с.: веб-сайт. URL: http://scc.univ.kiev.ua/upload/iblock/3d8/dis_Erastov%20V.I..pdf (дата звернення: 20.01.2020).
3. Ільчук В.П., Парубець О.М., Сугоняко Д.О. Інноваційні підходи до розвитку ринку кіберстрахування в Україні. Ефективна економіка. 2018. № 5: веб-сайт. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/pdf/5_2018/5.pdf (дата звернення: 10.01.2020).
4. Науменкова С.В., Міщенко С.В. Ринок фінансових послуг: Навч. посіб. Рекомендовано МОН. К. 2010. 532 с.
5. Нечипорук Л.В. Інновації на ринку страхових послуг в умовах мережевої економіки. Wspolczesne trendy w gospodarce i sektorze publicznym: monograph. — Opole: The Academy of Management and Administration in Opole, 2016. 2.8. C. 165—174.
6. Пікус Р., Заколодяжний В. Інноваційний розвиток страхової діяльності як основа підвищення її ефективності. Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка. Економіка. 2015. Вип. 3. С. 72—80.
7. Martin Lehmann, Martin Eling. (2018) The Impact of Digitalization on the Insurance Value Chain and the Insurability of Risks. Geneva Papers on Risk and Insurance. № 43. PP. 359—396: веб-сайт. URL: https://www.researchgate.net/publication/321636110_The_Impact_of_Digitalization_on_the_Insurance_Value_Chain_and_the_Insurability_of_Risks (дата звернення: 12.01.2020).
8. Tischhauser P., Naumann M., Candreia A., Treier S. and Senser J. (2016) Digitalisierung: Der Schweizer Versicherungssektor im Umbruch. The Boston Consulting Group: веб-сайт. URL: http://image-src.bcg.com/BCG_COM/Report_Digitalisierung_tcm20-40440.pdf (дата звернення: 14.01.2020).
9. Christian Bieck, Andrea Cornelius. (2014) Winning strategies for insurers. How industry leaders are excelling outside the comfort zone. IBM Institute for Business Value: веб-сайт. URL: https://www.ibm.com/downloads/cas/BWXDNV7Y (дата звернення: 19.01.2020).
10. Christian Schmidt. (2018) Insurance in the Digital Age. A view on key implications for the economy and society. The Geneva Association: веб-сайт. URL: https://www.genevaassociation.org/sites/default/files/research-topics-document-type/pdf_public/insurance_in_the_digital_age_01.pdf (дата звернення: 09.01.2020).
11. Insurance technology: Progress on digital strategies. (2018). KPMG: веб-сайт. URL: https://assets.kpmg/content/dam/kpmg/nl/pdf/2018/sector/verzekeraars/insurance-technology-progress-on-digital-strategies.pdf (дата звернення: 14.01.2020).
12. Angelica Greco. (2018) Digital Transformation and Disruption: Threat or Opportunity for the Traditional Insurance Incumbents? School of Business and Economics: веб-сайт. URL: https://pdfs.semanticscholar.org/a5a5/bf7e3be404072b2ec77d139cee0e09efb375.pdf (дата звернення: 15.01.2020).
13. Insurance Companies: Staying Competitive in the Digital Age What needs to be done to become a Digital Insurer? (2018). Otto & Company: веб-сайт. URL: https://www.the-digital-insurer.com/wp-content/uploads/2016/05/692-20160115_ArticleDigitalInsurance.pdf (дата звернення: 11.01.2020).
14. Michael Urban, Bodo von Hulsen, Gilles Fabre, Jeff Chookaszian, Tjun Tang. (2016). Digitizing Customer Journeys and the New Insurance IT Model. BCG: веб-сайт. URL: https://www.bcg.com/publications/2016/insurance-digital-transformation-technology-digitizing-customer-journeys-and-the-new-insurance-it-model.aspx (дата звернення: 12.01.2020).
15. Clarity on Insurance Digitalization Achieving agility: Towards a new business model (2017). KPMG: веб-сайт. URL: https://assets.kpmg/content/dam/kpmg/ch/pdf/clarity-on-insurance-digitalization-en.pdf (дата звернення: 15.01.2020).
16. Insurance, Innovation and IoT: Insurers have their say on the Internet of Things. (2015). FC Business Intelligence: веб-сайт. URL: https://www.the-digital-insurer.com/wp-content/uploads/2015/09/581-c53e2110-846b-4993-a476-c863188bc3e5_4346_Whitepaper_1_FINAL.pdf (дата звернення: 14.01.2020).
17. Wang M., Zhou H., Zhang Q., Zhang Y. (2019) InsurTech: Infrastructure for New Insurance. KPMG: веб-сайт. URL: https://assets.kpmg/content/dam/kpmg/cn/pdf/en/2019/07/insurance-technology.pdf (дата звернення: 16.01.2020).

V. Bazylevych, N. Prykaziuk, O. Lobova

DIGITALIZATION OF SECURE COMPETITIVE EXCURSIONS OF INSURANCE COMPANIES

Summary

The article examines the role of digital transformation in improving the competitiveness of insurance companies. Threats that may arise from the digitalization of the insurance industry are analyzed. The potentials and benefits of innovations are considered, which not only allow the better interaction with consumers of insurance services, but also help to improve the risk management of the insurers themselves. It is justified that one of the main assets of modern insurers around the world is the use of digital platforms in their activity, which allows to meet the needs of insurers more quickly and efficiently than before. The growing amount of digital transactions expand the economic power of digital platforms that connect consumers, businesses and even industries. In this way, digital technologies change the business model of the insurance industry, and this affect the way insurance products are developed and distributed, risk and claim management, and insurance coverage. Insurers gain access to deeper data analytics information and apply new approaches to reduce risk, improve segmentation and reduce fraud. It is proved that in modern conditions the approaches to the process of providing insurance services are radically changing. Digital transformation has a significant impact on the development of insurance services distribution channels. This involves comprehensive individualization of insurance services and total insurers client orientation. The toolkit of potential enhancement of competitiveness of insurance companies, which covers a wide range of digital transformation measures, is outlined. The necessity of deepening the interaction between insurers and innovative data giants' companies was proved, which will accelerate the digital transformation of the former. It is justified that the most competitive in the future will be insurers who are able to adapt quickly and have a deep understanding of new technologies. In this way, insurance companies that are able to deploy a corporate strategy for collecting, creating, managing and delivering digital information will be well ahead of their competitors and will become leaders in the digital future.

Keywords: digitization; digital transformation; insurance companies; Big Data; telematics; InsurTech.

References

1. Denysenko, M. P. (2015), "Innovations in the insurance market of Ukraine", Investment: practice and experience. vol. 21. pp. 79—82.
2. Erastov, V.I. (2018), "Internet-insurance on Ukrainian insurance services market", Abstract of Ph.D. dissertation, Economics, Taras Shevchenko National University of Kyiv, Kyiv, Ukraine, Available at: http://scc.univ.kiev.ua/upload/iblock/3d8/dis_Erastov%20V.I..pdf (Accessed 20 Jan 2020).
3. Il'chuk, V. P. Parubets', O. M. and Suhonyako, D. O. (2018), "Innovative approaches to the development of the cyber insurance market in Ukraine", Efektyvna ekonomika, vol. 5, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/pdf/5_2018/5.pdf (Accessed 10 Jan 2020).
4. Naumenkova, S. V. and Mishchenko, S. V. (2010), Rynok finansovykh posluh [Financial Services Market], Kyiv, Ukraine.
5. Nechyporuk, L. V. (2016), "Innovations in the market of insurance services in a network economy", Wspolczesne trendy w gospodarce i sektorze publicznym, The Academy of Management and Administration in Opole, vol. 2.8, pp. 165—174.
6. Pikus, R. and Zakolodyazhnyy, V. (2015), "Innovative development of insurance activities as a basis for improving its effectiveness", Visnyk Kyivs'koho natsional'noho universytetu imeni Tarasa Shevchenka. Ekonomika, vol 3, pp. 72—80.
7. Lehmann, M. and Eling, M. (2018), "The Impact of Digitalization on the Insurance Value Chain and the Insurability of Risks", Geneva Papers on Risk and Insurance, vol. 43, pp. 359—396, available at: https://www.researchgate.net/publication/321636110_The_Impact_of_Digitalization_on_the_Insurance_Value_Chain_and_the_Insurability_of_Risks (Accessed 12 Jan 2020).
8. Tischhauser, P. Naumann, M. Candreia, A. Treier, S. and Senser, J. (2016), "Digitalisierung: Der Schweizer Versicherungssektor im Umbruch", The Boston Consulting Group, available at: http://image-src.bcg.com/BCG_COM/Report_Digitalisierung_tcm20-40440.pdf (Accessed 14 Jan 2020).
9. Bieck, Ch. and Cornelius, A. (2014), "Winning strategies for insurers. How industry leaders are excelling outside the comfort zone", IBM Institute for Business Value, available at: https://www.ibm.com/downloads/cas/BWXDNV7Y (Accessed 19 Jan 2020).
10. Schmidt, C. (2018), "Insurance in the Digital Age. A view on key implications for the economy and society", The Geneva Association, available at: https://www.genevaassociation.org/sites/default/files/research-topics-document-type/pdf_public/insurance_in_the_digital_age_01.pdf (Accessed 09 Jan 2020).
11. KPMG (2018), "Insurance technology: Progress on digital strategies", available at: https://assets.kpmg/content/dam/kpmg/nl/pdf/2018/sector/verzekeraars/insurance-technology-progress-on-digital-strategies.pdf (Accessed 14 Jan 2020).
12. Greco, A. (2018), "Digital Transformation and Disruption: Threat or Opportunity for the Traditional Insurance Incumbents?", School of Business and Economics, available at: https://pdfs.semanticscholar.org/a5a5/bf7e3be404072b2ec77d139cee0e09efb375.pdf (Accessed 15 Jan 2020).
13. Otto & Company (2018), "Insurance Companies: Staying Competitive in the Digital Age What needs to be done to become a Digital Insurer?", available at: https://www.otto-company.com/fileadmin/user_upload/01_home/news_downloads/OandC_Digitalization-in-the-Insurance-Industry.pdf (Accessed 11 Jan 2020).
14. Urban, M. Hulsen, B. von Fabre, G. Chookaszian, J. and Tang, T. (2016), "Digitizing Customer Journeys and the New Insurance IT Model", BCG, available at: https://www.bcg.com/publications/2016/insurance-digital-transformation-technology-digitizing-customer-journeys-and-the-new-insurance-it-model.aspx (Accessed 12 Jan 2020).
15. Clarity on Insurance Digitalization (2017), "Clarity on Insurance Digitalization Achieving agility: Towards a new business model", available at: https://assets.kpmg/content/dam/kpmg/ch/pdf/clarity-on-insurance-digitalization-en.pdf (Accessed 15 Jan 2020).
16. Gore, R. (2015), "Insurance, Innovation and IoT: Insurers have their say on the Internet of Things", available at: https://www.the-digital-insurer.com/wp-content/uploads/2015/09/581-c53e2110-846b-4993-a476-c863188bc3e5_4346_Whitepaper_1_FINAL.pdf (Accessed 14 Jan 2020).
17. Wang, M. Zhou, H. Zhang, Q. and Zhang, Y. (2019), "InsurTech: Infrastructure for New Insurance", KPMG, available at: https://assets.kpmg/content/dam/kpmg/cn/pdf/en/2019/07/insurance-technology.pdf (Accessed 16 Jan 2020).

№ 2 2020, стор. 15 - 20

Дата публікації: 2020-02-28

Кількість переглядів: 1745

Відомості про авторів

В. Д. Базилевич

д. е. н., професор, професор кафедри економічної теорії, макро- і мікроекономіки, чл.-кор. НАН України, Київський національний університет імені Тараса Шевченка

V. Bazylevych

Doctor of Economic Sciences, Professor, Professor of Economic Theory, Macro- and Microeconomics Department, Corresponding Member of NAS of Ukraine, Taras Shevchenko National University of Kyiv

ORCID:

0000-0001-8030-8651


Н. В. Приказюк

д. е. н., доцент, завідувач кафедри страхування, банківської справи та ризик-менеджменту, Київський національний університет імені Тараса Шевченка

N. Prykaziuk

Doctor of Economic Sciences, associate Professor, Head of Department of Insurance, Banking and Risk Management, Taras Shevchenko National University of Kyiv

ORCID:

0000-0002-7813-8590


О. М. Лобова

к. е. н., доцент кафедри страхування, банківської справи та ризик-менеджменту, Київський національний університет імені Тараса Шевченка

O. Lobova

PhD in Economics, associate Professor of Department of Insurance, Banking and Risk ManagementTaras Shevchenko National University of Kyiv

ORCID:

0000-0002-6585-5152

Як цитувати статтю

Базилевич В. Д., Приказюк Н. В., Лобова О. М. Цифровізація у забезпеченні конкурентних переваг страхових компаній. Економіка та держава. 2020. № 2. С. 15–20. DOI: 10.32702/2306-6806.2020.2.15

Bazylevych, V., Prykaziuk, N. and Lobova, O. (2020), “Digitalization of secure competitive excursions of insurance companies”, Ekonomika ta derzhava, vol. 2, pp. 15–20. DOI: 10.32702/2306-6806.2020.2.15

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.