EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

ФОРМУВАННЯ МАРКЕТИНГОВОЇ СТРАТЕГІЇ ПРОСУВАННЯ ІННОВАЦІЙНИХ РОСЛИННИХ ХАРЧОВИХ ОЛІЙ
Ю. В. Довгань

Назад

DOI: 10.32702/2306-6806.2020.1.126

УДК: 631.1.027:005.591.6:665.11

Ю. В. Довгань

ФОРМУВАННЯ МАРКЕТИНГОВОЇ СТРАТЕГІЇ ПРОСУВАННЯ ІННОВАЦІЙНИХ РОСЛИННИХ ХАРЧОВИХ ОЛІЙ

Анотація

Статтю присвячено обгрунтуванню та розробці рекомендацій щодо формування та реалізації маркетингової інноваційної стратегії олійно-жировими підприємствами харчової галузі, які здійснюють виробництво рослинних харчових олій. Висновки і рекомендації отримано на основі системного маркетингового аналізу перспектив інноваційних рослинних харчових олій та функціональних продуктів харчування на глобальному ринку з урахуванням сучасних тенденцій інноваційно-інвестиційної активності українських промислових підприємств, стратегічного аналізу просування інноваційних харчових продуктів на ринок. Здійснено структурний та змістовний аналіз інноваційної характеристики рослинних харчових олій. Запропоновано сучасний інструментарій маркетингу інновацій під час виробництва рослинних харчових олій.
Розроблено рекомендації щодо формування та реалізації стратегії просування рослинних харчових олій на основі використання методології розгортання функції якості. Рекомендовано під час формування ефективної стратегії просування рослинних харчових олій враховувати традиційні смаки та вподобання споживачів на всіх стадіях НДДКР. Окреслено шляхи подальшого розвитку концепції маркетингу інновацій і можливостей його застосування виробничими підприємствами агропродовольчого підкомплексу.

Ключові слова: інновація; маркетинг; стратегія; харчування; продукт; олія; НДДКР; споживач; якість.

Література

1. Ансофф И. Новая корпоративная стратегия. Санкт-Петербург: ПитерКом, 1999. 416 с.
2. Ассель Г. Маркетинг: принципы и стратегия: учеб. для вузов. Москва: ИНФРА-М, 2001. 804 с.
3. Диксон Р. Питер. Управление маркетингом. Москва: Изд-во БИНОМ, 1998. 556 с.
4. Друкер П.Ф. Бизнес и инновации. Москва, Санкт-Петербург, Киев: Издательский дом "Вильямс", 2007. 432 с.
5. Гуменюк О.Л. Харчова хімія. Чернігів: ЧДТУ, 2013. 244 с.
6. Основи фізіології харчування: навч. посібник / Дуденко Н.В. та ін. — Харків: Харківський держ. ун-т харч. та торгівлі, 2017. 216 с.
7. Howlett J. Functional foods: from science to health and claims: Monograph. Belgium: Brussels, ILSI Europe, 2008. 44 p.
8. Григоренко О.М. Моделювання функціональних харчових продуктів. Харчова наука і технологія. 2013. № 3 (24). С. 14 — 18.
9. Аналітична довідка. Стан інноваційної діяльності та діяльності у сфері трансферу технологій в Україні у 2017 році. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/innovatsii-transfer-tehnologiy/monitoring-prioritet/stan-id-2017-f.pdf (дата звернення: 12.01.2020).
10. Global Fats and Oils Market — Segmented by Type, Source, Application and Geography (2018 — 2023): Mordor Intelligence, 2018. 120 p. URL: https://www.mordorintelligence.com/industry-reports/specialty-fats-oils-market (дата звернення: 12.01.2020).
11. Поліщук І.І. Міжнародна інтеграція і розвиток маркетингового потенціалу промислових підприємств. Науковий вісник Полтавського університету економіки і торгівлі. 2017. № 4 (82). С. 152 — 158.
12. Tanasiichuk A., Hromova O., Abdullaieva A., Holovchuk Y., Sokoliuk K. Influence of Transformational Economic Processes on Marketing Management by an International Diversified Conglomerate Enterprise. European Journal of Sustainable Development. 2019. vol. 8 (3). P. 448—454.
13. Иванченко О.П. Теоретические основы содержания и развития маркетинговых инноваций. Экономика и современный менеджмент: теория и практика: матер. XXVIII междунар. заочн. научн.-практ. конф., 14 авг. 2013 г. Новосибирск. С. 35—42. URL: http://sibac.info/2009-07-01-10-21-16/9903 (дата звернення: 12.01.2020).
14. Otles S., Despoudi S., Bucatariu C., Kartal C., Food waste management, valorization, and sustainability in the food industry. Food Waste Recovery. Processing Technologies and Industrial Techniques. London: Academic press. 2017.
15. Technical Committee of the Institute of Shortening and Edible Oils: Food fats and oils, Tenth Ed. Institute of Shortening and Edible Oils. Washington, DC: Author, 2016. 30 p.
16. Askew K. Combining traditional manufacturing with innovative technologies. URL: https://www.foodnavigator.com/Article/2019/02/19/ Reformulation-research-takes-out-palm-oil-and-replaces-fat-with-plant-protein?utm _source=copyright&utm_medium=OnSite&utm_campaign=copyright (дата звернення: 12.01.2020).

Yu. Dovhan

FORMATION OF MARKETING STRATEGY FOR THE PROMOTION OF INNOVATIVE VEGETABLE EDIBLE OILS

Summary

The article is devoted to substantiation and development of recommendations on the formation and implementation of marketing innovation strategy by the oil and fat enterprises of the food industry, which produce vegetable edible oils. Conclusions and recommendations were obtained on the basis of the system marketing analysis of the prospects of innovative vegetable oils and functional food products on the global market taking into account the current trends of innovative and investment activity of Ukrainian industrial enterprises, strategic analysis of the promotion of innovative food products in the market. A structural and content analysis of the innovative characteristics of edible oils is also carried out. Modern marketing tools for innovations marketing in the production of vegetable oils are offered.
Recommendations on the formation and implementation of the strategy of promotion of vegetable edible oils in the new ones based on the methodology of extension of the quality function are developed. It is recommended to take into account traditional tastes and preferences of consumers at all stages of R&D when forming an effective strategy for the promotion of vegetable edible oils. The ways of further development of the concept of innovations marketing and possibilities of its application by the oil and fat enterprises of the food industry are outlined.
In the economically developed countries, more and more attention is being paid to improvement of human diets, and one of the directions is to increase the volumes and expand the range of consumption of "healthy" food products. The category of such products may include innovative vegetable oils with a low content of saturated fatty acids.
Introduction of innovative food products on the market, on the one hand, requires consideration of all components of the traditional marketing mix, and on the other hand, understanding of the methods and practices of the use of specific marketing tools for innovations. Unlike the subjects of the markets for traditional food products, the subjects of the market of innovative vegetable oils are expected to make additional efforts to form effective innovations marketing strategies and their implementation.
A modern concept of business organization is focused on the satisfaction of consumer's needs and desires as a key factor ensuring the success of innovations and profit of the enterprise. Consumer characteristics of vegetable edible oils and other food products are determined on the basis of organoleptic, physical and chemical, technological, commodity, environmental and biological properties. One of the most important consumer characteristics of foods that formally contain vegetable oils is their taste combined with texture.
Access to the market for innovative vegetable oils is to be accompanied by the development and implementation of detailed marketing programs that will minimize potential risks and predict the response to emerging threats.
Current trends towards the increase in the global demand for vegetable oil on the market require from the domestic enterprises of the oil and fat subcomplex the adjustment of their individual marketing innovative strategies. Based on the actual and predicted data on the development of the oil and fat market, it should be taken into account that from year to year the world's consumption of oil per person increases; more and more consumers prefer natural "healthy" edible oils of vegetable origin; palm oil is the main competitor for Ukrainian players in the world market; Ukraine has a powerful natural and productive potential for increasing the supply of innovative vegetable edible oils.

Keywords: innovation; marketing; strategy; nutrition; product; oil; R&D; consumer; quality.

References

1. Ansoff, I. (1999), Novaya korporativnaya strategiya [The New Corporate Strategy], PiterKom, Sankt-Peterburg, Russia.
2. Assel, G. (2001), Marketing: principy i strategiya: ucheb. dlya vuzov [Marketing: Principles and Strategy], INFRA-M, Moscow, Russia.
3. Dikson, P. (1998), Upravlenie marketingom [Marketing Management], Izd-vo BINOM, Moscow, Russia.
4. Druker, P.F. (2007), Biznes i innovacii [Business and innovation], Izdatel'skij dom "Vil'yams", Moscow, Russia.
5. Humeniuk, O.L. (2013), Kharchova khimiia [Food chemistry], ChDTU, Chernihiv, Ukrainе.
6. Dudenko, N.V. (2017), Osnovy fiziolohii kharchuvannia: navch. posibnyk [Bases of nutrition physiology], Kharkivskyi derzh. un-t kharch. ta torhivli, Kharkiv, Ukraine.
7. Howlett, J. (2008), Functional foods: from science to health and claims: Monograph, ILSI Europe, Brussels, Belgium.
8. Hryhorenko, O.M. (2013), "Modeling of functional food products", Kharchova nauka i tekhnolohiia, vol. 3 (24), pp. 14—18.
9. Official site of Ministry of Education and Science of Ukraine (2018), "Analytical Reference. The state of innovation activities and activities in the field of technology transfer in Ukraine in 2017", [Online], available at: https://mon.gov.ua/storage/app/media/innovatsii-transfer-tehnologiy/monitoring-prioritet/stan-id-2017-f.pdf (Accessed 12 January 2020).
10. Official site of Mordor Intelligence (2018), "Global Fats and Oils Market — Segmented by Type, Source, Application and Geography (2018—2023)", [Online], available at: https://www.mordorintelligence.com/industry-reports/specialty-fats-oils-market (Accessed 12 January 2020).
11. Polishchuk, I.I. (2017), "International integration and development of marketing potential of industrial enterprises", Naukovyi visnyk Poltavskoho universytetu ekonomiky i torhivli, vol. 4 (82), pp. 152—158.
12. Tanasiichuk, A. Hromova, O. Abdullaieva, A. Holovchuk, Y. and Sokoliuk K. (2019), "Influence of Transformational Economic Processes on Marketing Management by an International Diversified Conglomerate Enterprise", European Journal of Sustainable Development, vol. 8 (3), pp. 448—454.
13. Ivanchenko, O.P. (2013), "Theoretical bases of the content and development of marketing innovations", Materialy XXVIII mezhdunarodnoy zaochnoy nauchno-prakticheskoy konferentsii "Ekonomika i sovremennyiy menedzhment: teoriya i praktika" ["Economics and modern management: theory and practice": The twenty eight International Scientific and Practical Conference], [Online], available at: http://sibac.info/2009-07-01-10-21-16/9903 (Accessed 14 January 2020).
14. Otles, S. Despoudi, S. Bucatariu, C. and Kartal, C. (2017), Food waste management, valorization, and sustainability in the food industry. Food Waste Recovery. Processing Technologies and Industrial Techniques, Academic press, London, UK.
15. Institute of Shortening and Edible Oils, (2016), Technical Committee of the Institute of Shortening and Edible Oils: Food fats and oils, Tenth Ed, Institute of Shortening and Edible Oils, Washington, DC, USA.
16. Askew, K. (2019), "Combining traditional manufacturing with innovative technologies", [Online], available at: https://www.foodnavigator.com/ Article/2019/02/19/Reformulation-research-takes-out-palm-oil-and-replaces-fat-with-plant-protein?utm_source=copyright&utm_medium=OnSite&utm_campaign= copyright (Accessed 14 January 2020).

№ 1 2020, стор. 126 - 131

Дата публікації: 2020-02-05

Кількість переглядів: 270

Відомості про авторів

Ю. В. Довгань

старший викладач кафедри маркетингу та реклами, Вінницький торговельно-економічний інститут КНТЕУ, м. Вінниця

Yu. Dovhan

Senior Lecturer of Marketing and Advertising Department,Vinnytsia Institute of Trade and Economics KNUTE, Vinnytsia

ORCID:

0000-0002-0689-7758

Як цитувати статтю

Довгань Ю. В. Формування маркетингової стратегії просування інноваційних рослинних харчових олій. Економіка та держава. 2020. № 1. С. 126–131. DOI: 10.32702/2306-6806.2020.1.126

Dovhan, Yu. (2020), “Formation of marketing strategy for the promotion of innovative vegetable edible oils”, Ekonomika ta derzhava, vol. 1, pp. 126–131. DOI: 10.32702/2306-6806.2020.1.126

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.