EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

ТЕОРІЯ ПОКОЛІНЬ ТА ЯКИЙ ЇЇ ВПЛИВ НА СУЧАСНИЙ БІЗНЕС
М. П. Денисенко, Н. В. Давиденко

Назад

DOI: 10.32702/2306-6806.2020.1.46

УДК: 338.222

М. П. Денисенко, Н. В. Давиденко

ТЕОРІЯ ПОКОЛІНЬ ТА ЯКИЙ ЇЇ ВПЛИВ НА СУЧАСНИЙ БІЗНЕС

Анотація

Статтю присвячено одній із популярних теорій сучасності — Теорії поколінь, яку сьогодні широко використовують маркетологи, економісти, соціологи, психологи та управлінці. Адже, розгадавши таємницю відмінностей поколінь, можна знайти підхід до представників різного віку.
У статті розглядається вплив теорії на стратегію компаній, а також які інструменти їм слід використовувати, щоб привернути увагу до свого продукту. Подано певні судження, що теорія впливає на компанії як на працедавців, рекрутингова стратегія компанії має враховувати всі відмінності під час прийому кандидатів X, Y та Z. Акцентується також увага на тому, що названа теорія має певні недоліки. Перший недолік полягає в тому, що роки народження поколінь варіюються в залежності від географії, у різних частинах світу існують різні характеристики. По-друге, дослідження мають певні недоліки точних емпіричних даних.
В Україні ця теорія лише набирає обертів, компанії поступово починають підлаштовуватися під відмінності поколінь задля підвищення своєї привабливості. Проте міжнародні компанії, філії яких розташовано в Україні показують приклад знаходження взаєморозуміння зі споживачами теорії.

Ключові слова: теорія поколінь; бебі-бумери; покоління Х; мілленіали; відмінності поколінь; покоління Z; покоління альфа.

Література

1. Hoover E. The Millennial Muddle: How stereotyping students became a thriving industry and a bundle of contradictions [Electronic resource] / Eric Hoover // The Chronicle of Higher Education. — 2009. — Retrieved 9 March 2018 from: https://www.chronicle.com/article/The-Millennial-Muddle-How/48772
2. Nielsen Company: Звіт за перший квартал 2017 року -[Електронний ресурс]. — Режим доступу: https://www.nielsen.com/us/en/insights/report/2017/the-nielsen-total-audience-report-q1-2017/
3. Консалтингова компанія Gemius [Електронний ресурс] — 2017 — Режим доступу: http://www.gemius.com.ua/domashnjaja-stranica.html
4. Wikipedia — вільна енциклопедія [Електронний ресурс]. — Режим доступу: https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%A2%D0%B5%D0%BE%D1%80%D1%96%D1%8F_%D0%BF%D0%BE%D0%BA%D0%BE%D0%BB%D1%96%D0%BD%D1%8C
5. Консалтингова компанія Тейлор Нельсон Софрез Україна [Електронний ресурс]. — Режим доступу: https://tns-ua.com/category/who-we-are
6. Factum Group — дослідницький центр [Електронний ресурс]. — Режим доступу: https://factum-ua.com/
7. Marketing Media Review: Теория поколений: как брендам достучаться до поколения X, Y, Z [Електронний ресурс]. — Режим доступу: https://mmr.ua/show/teoriya_pokoleniy
8. Центр європейських економічних досліджень [Електронний ресурс]. — Режим доступу: https://www.zew.de/en/
9. HeadHunter — компанія інтернет-рекрутменту — [Електронний ресурс]. — Режим доступу: — https://kiev.hh.ua/
10. Marketing Media Review — Виктор Заец — Client Service Director digital-агентства iplace — [Електронний ресурс]. — Режим доступу: https://mmr.ua/profiles/viktor_zaets
11. Wikipedia — Google [Електронний ресурс]. — Режим доступу: — https://uk.wikipedia.org/wiki/Google
12. Ernst & Young Global Limited — аудиторська і консалтингова компанія [Електронний ресурс]. — Режим доступу: — https://www.ey.com/ua/uk/home
13. Денисенко М., Мельник А., Шацька З., Будякова О. Міжнародний досвід регулювання бізнесу / М. Денисенко, А. Мельник, З. Шацька, О. Будякова // Дослідження та інновації: Збірник наукових статей. — Видавництво Юнони, Нью-Йорк, США. — 2019. — 200 с. — С. 55—58.— Режим доступу: http://conferencii.com/files/archive/2019-02.pdf

M. Denysenko, N. Davydenko

THEORY OF GENERATIONS AND HOW IT INFLUENCES ON MODERN BUSINESS

Summary

The article deals with one of the popular theories of today — Generation Theory, which is widely used today by marketers, economists, sociologists, psychologists and managers. Despite the fact that the theory was developed in the 90's, it has not lost its relevance in our day. After all, when you solve the mystery of the differences of generations, you can find an approach to representatives of all ages.
The article discusses the impact of theory on a company's strategy, as well as what tools they should use to attract attention to their products. Some suggestions have been made that the theory affects companies not only as manufacturers of goods or services, but also as employers. The company's recruiting strategy must take into account all the differences in search and recruitment of X, Y and Z candidates.
Representatives of different generations train each other during they work together. X helps Y not lose the joy of face-to-face communication, and Millennials teach X how to use global networks. Generation Z representatives set their own rules of the game and clearly follow them. Z communicate best and have little or no conflict with Baby-boomers, they have common views with them. It is also easier for them to find a common language with X rather than Y. That is, with grandparents, not parents. X and Z are so different that it makes no sense to conflict and prove something to each other.
However, the theory has some drawbacks. The first drawback is that the years of birth of generations differ depending on geography, and there are different characteristics in different parts of the world. Second, the studies have some drawbacks of accurate empirical data. Opponents of Generation Theory call it a successful product of marketers that has nothing to do with reality. The main objection of the theory is that the boundaries of generations are determined arbitrarily, and generations are almost indistinguishable from the usual age groups.
In Ukraine, this theory is only gaining ground, and companies are gradually starting to adapt to the differences of generations to increase theirselves attractiveness. A group of researchers led by Eugene Zamis and Eugene Novikov in 2003-2004 adapted the theory of generations for the post-Soviet space. Nowadays, lectures, workshops, trainings, presentations on the main idea of the theory are held in Ukraine — the conflict between the generations exists as each generation forms its hierarchy of values under the influence of education and living conditions. However, international companies whose branches are located in Ukraine show an example of understanding with consumers of theory.

Keywords: Theory of Generation; Baby Boomers; Generation X; Millennials; Generation Differences; Generation Z; Generation Alpha.

References

1. Hoover, E. (2009), "The Millennial Muddle: How stereotyping students became a thriving industry and a bundle of contradictions", The Chronicle of Higher Education, [Online], available at: https://www.chronicle.com/article/The-Millennial-Muddle-How/48772 (Accessed 20 November 2019).
2. The official site of Nielsen Company (2019), "The Nielsen total audience report: Q1 2017", available at: https://www.nielsen.com/us/en/insights/report/2017/the-nielsen-total-audience-report-q1-2017/ (Accessed 27 November 2019).
3. The official site of Сonsulting company Gemius (2017), available at: http://www.gemius.com.ua/domashnjaja-stranica.html (Accessed 29 November 2019).
4. Wikipedia (2019), "Strauss-Howe generational theory", available at: https://en.wikipedia.org/wiki/Strauss%E2%80%93Howe_generational_theory (Accessed 29 November 2019).
5. The official site of Сonsulting company Taylor Nelson Sofrez Ukraine (2017), available at: https://tns-ua.com/category/who-we-are (Accessed 3 December 2019).
6. The official site of Factum Group (2017), available at: https://factum-ua.com/ (Accessed 3 December 2019).
7. Marketing Media Review (2018), 'Generation theory: how brands reach the X, Y, Z generation', available at: https://mmr.ua/show/teoriya_pokoleniy (Accessed 5 December 2019).
8. The official site of Center for European Economic Research (2018), available at: https://www.zew.de/en/ (Accessed 5 December 2019).
9. The official site of HeadHunter Ukraine (2019), available at: https://kiev.hh.ua/ (Accessed 7 December 2019).
10. Marketing Media Review (2018), "Victor Zaets - Client Service Director digital iplace agency", available at: https://mmr.ua/profiles/viktor_zaets (Accessed 7 December 2019).
11. Wikipedia (2019), "Google", available at: - https://uk.wikipedia.org/wiki/Google (Accessed 10 December 2019).
12. The official site of Ernst & Young Global Limited (2019), available at: https://www.ey.com/ua/uk/home (Accessed 10 December 2019).
13. Denysenko, M. Melnyk, A. Shatska, Z. and Budyakova, O. (2019), 'International experience of business regulation' , available at: http://conferencii.com/files/archive/2019-02.pdf (Accessed 10 December 2019).

№ 1 2020, стор. 46 - 49

Дата публікації: 2020-02-05

Кількість переглядів: 1644

Відомості про авторів

М. П. Денисенко

д. е. н., професор кафедри бізнес-економіки та туризму, Київський національний університет технологій та дизайну

M. Denysenko

Doctor of Economic Sciences, Professor of the Department of Business Economy and Tourism, Kyiv National University of Technology and Design

ORCID:

0000-0001-8767-9762


Н. В. Давиденко

студентка, Київський національний університет технологій та дизайну

N. Davydenko

student, Kyiv National University of Technology and Design

ORCID:

0000-0003-4061-4050

Як цитувати статтю

Денисенко М. П., Давиденко Н. В. Теорія поколінь та який її вплив на сучасний бізнес. Економіка та держава. 2020. № 1. С. 46–49. DOI: 10.32702/2306-6806.2020.1.46

Denysenko, M. and Davydenko, N. (2020), “Theory of generations and how it influences on modern business”, Ekonomika ta derzhava, vol. 1, pp. 46–49. DOI: 10.32702/2306-6806.2020.1.46

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.