EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

БІЗНЕС-МОДЕЛЬ ЯК ОСНОВА ВПРОВАДЖЕННЯ ІННОВАЦІЙ НА ПІДПРИЄМСТВІ
М. О. Кравченко, В. В. Прудкий

Назад

DOI: 10.32702/2306-6806.2019.12.138

УДК: 338.2

М. О. Кравченко, В. В. Прудкий

БІЗНЕС-МОДЕЛЬ ЯК ОСНОВА ВПРОВАДЖЕННЯ ІННОВАЦІЙ НА ПІДПРИЄМСТВІ

Анотація

У статті обгрунтовано доцільність бізнес-моделювання під час впровадженні інновацій на підприємствах і систематизовано та уточнено теоретичні та методичні напрацювання щодо розроблення бізнес-моделей. Класифіковано найбільш широко використовувані підходи до визначення поняття бізнес-моделі за їх орієнтацією щодо підприємства. Визначено найбільш зручні шаблони для моделювання інновацій, що широко використовуються в зарубіжній практиці та проаналізовано специфіку кожного з них. Опрацьовано механізми формування бізнес-моделей та здійснено їх систематизацію за чотирма підходами: гуманітарний, процесний (формальний), онтологічний, управлінський. Обгрунтовано необхідність уточнення методів та інструментарію бізнес-моделювання через відмінності у підходах до трактування інновацій у вітчизняній та зарубіжній практиці. Представлено найбільш загальний механізм побудови бізнес-моделі, що може бути використано під час впровадження інновацій на вітчизняних підприємствах.

Ключові слова: бізнес-модель; інновації; інноваційна діяльність; проект.

Література

1. Андрощук Г.О., Еннан Р.Є. Інноваційна політика Європейського Союзу. Наука та інновації. 2009. Вип. 5. С. 85—97.
2. Іваницький В.С. Механізми формування оптимальної бізнес-моделі: теоретичний аспект. Наукова думка сучасності і майбутнього: матеріали XVII всеукраїнської практично-пізнавальної конференції (м. Дніпро, 31 січня — 7 лютого 2018 р.). Дніпро, 2018. С. 12—14.
3. Кравченко М.О., Лаврова А.О. Аналіз підходів до бізнес-моделювання стартап проектів. Актуальні проблеми економіки і управління. 2017. Вип. 11. URL: http://ape.fmm.kpi.ua/article/view/102776/97859 (дата звернення: 10.04.2019).
4. Остервальдер А., Пинье И. Построение бизнес-моделей. Настольная книга стратега и новатора. Москва: Альпина Паблишер, 2013. 288 с.
5. Про інноваційну діяльність: закон України № 40-ІV від 05.12.2012. Відомості Верховної Ради України (ВВР), 2002, № 36, ст. 266.
6. Сооляттэ А.Ю. Бизнес-модель — ключ к развитию бизнеса на основе инноваций. Менеджмент инноваций. 2010. №1 (09). С. 25—34.
7. Степова С.В., Марєєв С.В., Блажко М.О. Електронна комерція: бізнес-моделі в інтернет-середовищі. Руснаука, 2010. URL: http://www.rusnauka.com/6_NITSB_2010/Economics/58962.doc.htm (дата звернення: 08.04.2019).
8. Allee V. Reconfiguring the Value Network. Journal of Business Strategy, 2000, No. 21(4). Pp. 36—39.
9. Baden-Fuller Сh., Haefliger S. Business Models and Technological Innovation. Long Range Planning. 2013. Vol. 46. Iss. 8. Pp. 419—426.
10. Casadesus-Masanell R., Ricart J. E. Competing Through Business Models. IESE Business School Working Paper. 2007. No. 713. URL: https://ssrn.com/abstract=1115201 (accessed: 08.04.2019).
11. Chesbrough H. Open Business Models: How To Thrive In The New Innovation Landscape. Massachusetts: Harvard Business Press, 2006. 256 p.
12. Debelak D. Business Models Made Easy. New York: Entrepreneur Press, 2006. 240 p.
13. Donaldson K., Ishii K., Sheppard S. Customer Value Chain Analysis. Research in Engineering Design. 2006. No. 16(4). P. 174—183.
14. Jansen W., Steenbakkers W., Jаegers H. New Business Models for the Knowledge Economy. Aldershot: Gower Publishing, 2007. 141 p.
15. Johnson M. Seizing the White Space: Business Model Innovation for Growth and Renewal. Massachusetts: Harvard Business Press 2009. 240 p.
16. Lee J. H., Shin D. I., Hong Y. S., Kim Y. S. Business Model Design Methodology for Innovative Product-Service Systems: A Strategic and Structured Approach. SRII Annual Global Conference (San Jose, 29 March — 2 April, 2011). San Jose, 2011. Рp. 663—673.
17. Rappa M. Business Models On The Web. Digital Enterprise. 2010. January 10. URL: http://digitalenterprise.org/models/models.pdf (accessed: 08.04.2019).
18. Rearce J., Robison R. Strategic Management: Formulation, Implementation and Control. Boston: MacGraw-Hill, 2005. 232 p.
19. Slywotzky A. Value Migration: How to Think Several Moves Ahead of the Competition. Massachusetts: Harvard Business Review Press, 1995. 336 p.
20. Timmers P. Business Models for Electronic Markets. Electronic Markets. 1998. Vol. 8. №2. Pp. 3—8.
21. Weill P., Malone T., D'Urso V., Herman G., Woerner S. Do Some Business Models Perform Better than Others? A Study of the 1000 Largest US Firms. MIT Center for Coordination Science Working Paper. 2004. No. 226. 40 p. URL: http://ccs.mit.edu/papers/pdf/wp226.pdf (accessed: 01.04.2019).
22. Zott C., Amit R. Business Model Design: An Activity System Perspective. Long Range Planning, 2010, No. 43 (2—3). Pp. 216—226.

M. Kravchenko, V. Prudkiy

THE BUSINESS MODEL AS A BASIS FOR INNOVATION IN THE ENTERPRISE

Summary

The article substantiates the feasibility of business modeling for innovations in Ukrainian enterprises, systematizes and clarifies the best practices of business modeling, presented by domestic and foreign scientists. The most widely used approaches to defining the concept of business model have been classified by their orientation. It have been revealed that there are aimed at reflecting the external environment of the enterprise or project and aimed at reflecting the internal environment. The most convenient templates for modeling innovations that are used in best practice are identified, in particular, proposed by Osterwalder А. and Pigneur Y., by Johnson M. and by Chesbrough H. The specifics of each of these templates have been analyzed. The first model provides a detailed visualization of each element, the second one focuses on the correspondence between the processes and resources of the enterprise and the third one connects the processes and value of innovation. Mechanisms of forming business models have been worked out and systematized according to four approaches: humanitarian, process (formal), ontological, and managerial. The common features of mechanisms for developing business models of innovation have been identified — all of them include a systematic analysis of the market environment, determining the unique value of a product or service for the consumer, assessing the resources needed to provide it and determining the cost of the project. It has been determined that the choice of business model type and format is caused by many factors, such as: business model assignment, type of enterprise innovation strategy, availability of intellectual property protection, resource endowment, market entry, etc. The necessity of refining the methods and tools of business modeling due to the differences in the approaches to the interpretation of innovations in domestic and foreign practice has been substantiated. Based on the the approach proposed by Debelak D., the article presents the most common mechanism for building a business model that can be used for innovation in domestic enterprises.

Keywords: usiness model; innovation; innovative activity; project.

References

1. Androshchuk, G. O. and Ennan, R. E. (2009), "Innovation policy of the European Union", Nauka ta innovatsii, vol. 5, pp. 85—97.
2. Ivanitsky, V. S. (2018), "Mechanisms of optimal business model formation: theoretical aspect", Naukova dumka suchasnosti i majbutn'oho: materialy XVII vseukrains'koi praktychno-piznaval'noi konferentsii [Scientific Thought of the Present and the Future: XVII Ukrainian practical-cognitive conference], Dnipro, Ukraine, 31 jan — 7 feb, pp. 12—14.
3. Kravchenko, M. O. and Lavrova, A. A. (2017), "Analysis of approaches to business modeling of startup projects", Aktualni problemy ekonomiky i upravlinnia, vol. 11, available at: http://ape.fmm.kpi.ua/article/view / 102776/97859 (Accessed 10 Dec 2019).
4. Osterwalder, А. and Pigneur, Y. (2013), Postroenye byznes-modelei. Nastolnaia knyha strateha y novatora [Building business models. The book of the strategist and innovator], Alpina Publishers, Moscow, Russia.
5. The Verkhovna Rada of Ukraine (2012), The Law of Ukraine "On innovative activity", Vidomosti Verkhovnoi Rady Ukrainy (VVR), vol. 36, art. 266.
6. Soolyatte, A. Y. (2010), "Business model — the key to business development based on innovation", Menedzhment innovatsyi, vol.1 (09), pp. 25—34.
7. Stepova, S. V. Mariev, S. V. and Blazhko, M. O. (2010), "E-commerce: business models in the Internet environment", Rusnauka, available at: http://www.rusnauka.com/6_NITSB_2010/Economics/58962.doc.htm (Accessed 08 Dec 2019).
8. Allee, V. (2000), "Reconfiguring the value network", Journal of business strategy, vol. 21(4), pp. 36—39.
9. Baden-Fuller, Сh. and Haefliger, S. (2013), "Business models and technological innovation", Long range planning, vol. 46, iss. 8, pp. 419—426.
10. Casadesus-Masanell, R. and Ricart, J. E. (2007), "Competing through business models", IESE business school working paper, vol. 713, available at: https://ssrn.com/abstract=1115201 (Accessed 08 Dec 2019).
11. Chesbrough, H. (2006), Open business models: how to thrive in the new innovation landscape, Harvard Business Press, Massachusetts, USA.
12. Debelak, D. (2006), Business models made easy, Entrepreneur press, New York, USA.
13. Donaldson, K. Ishii, K. and Sheppard, S. (2006), "Customer value chain analysis", Research in engineering design, vol. 16(4), pp. 174—183.
14. Jansen, W. Steenbakkers, W. and J?egers, H. (2007), New Business models for the knowledge economy, Gower Publishing, Aldershot, Great Britain.
15. Johnson, M. (2009), Seizing the white space: business model innovation for growth and renewal, Harvard Business Press, Massachusetts, USA.
16. Lee, J. H. Shin, D. I. Hong, Y. S. and Kim, Y. S. (2011), "Business Model Design Methodology for innovative product-service systems: a strategic and structured approach", SRII annual global conference, San Jose, pp. 663—673.
17. Rappa, M. (2010), "Business models on the web", Digital enterprise, January 10, available at: http://digitalenterprise.org/models/models.pdf (Accessed: 08 Dec 2019).
18. Rearce J. and Robison R. (2005), Strategic management: formulation, implementation and control, MacGraw-Hill, Boston, USA.
19. Slywotzky, A. (1995), Value migration: how to think several moves ahead of the competition, Harvard Business Review Press, Cambridge, USA.
20. Timmers P. (1998), "Business Models for Electronic Markets", Electronic Markets, vol. 8, no. 2, pp. 3—8.
21. Weill, P. Malone, T. D'Urso, V. Herman, G. and Woerner, S. (2004), "Do Some Business Models Perform better than others? A study of the 1000 largest US firms", MIT center for coordination science working paper, vol. 226, available at: http://ccs.mit.edu/papers/pdf/wp226.pdf (Accessed 01 Dec 2019).
22. Zott, C. and Amit, R. (2010), "Business model design: an activity system perspective", Long range planning, vol. 43 (2—3), pp. 216—226.

№ 12 2019, стор. 138 - 142

Дата публікації: 2019-12-30

Кількість переглядів: 246

Відомості про авторів

М. О. Кравченко

д. е. н., доцент, професор кафедри менеджменту, Національний технічний університет України "Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського"

M. Kravchenko

Doctor of Economics, Associate Professor, Professor of Management Department, National Technical University of Ukraine "Igor Sikorsky Kyiv Polytechnic Institute"

ORCID:

0000-0001-5405-0159


В. В. Прудкий

магістрант кафедри менеджменту, Національний технічний університет України "Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського"

V. Prudkiy

Masters Student of Management Department, National Technical University of Ukraine "Igor Sikorsky Kyiv Polytechnic Institute"

ORCID:

0000-0002-2788-9132

Як цитувати статтю

Кравченко М. О., Прудкий В. В. Бізнес-модель як основа впровадження інновацій на підприємстві. Економіка та держава. 2019. № 12. С. 138–142. DOI: 10.32702/2306-6806.2019.12.138

Kravchenko, M. and Prudkiy, V. (2019), “The business model as a basis for innovation in the enterprise”, Ekonomika ta derzhava, vol. 12, pp. 138–142. DOI: 10.32702/2306-6806.2019.12.138

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.