EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

ОСОБЛИВОСТІ ФОРМУВАННЯ МАРКЕТИНГОВИХ СТРАТЕГІЙ НА РИНКУ ПРОДУКЦІЇ БДЖІЛЬНИЦТВА
С. А. Вініченко

Назад

DOI: 10.32702/2306-6806.2019.11.116

УДК: 339.1

С. А. Вініченко

ОСОБЛИВОСТІ ФОРМУВАННЯ МАРКЕТИНГОВИХ СТРАТЕГІЙ НА РИНКУ ПРОДУКЦІЇ БДЖІЛЬНИЦТВА

Анотація

У статті розкрито сутність, завдання та особливості формування маркетингових стратегій на ринку продукції бджільництва. Зазначено відмінність між стратегією та маркетинговою стратегією. Проаналізовано рівень конкурентної боротьби на ринку продукції бджільництва. Визначено структуру галузі бджільництва в Україні за розміром пасіки та середньої партії меду. Розроблено рекомендації щодо формування ефективної стратегії маркетингу у межах сільськогосподарського підприємства малого бізнесу. Визначено особливості виробництва та маркетингу на ринку продукції бджільництва. В залежності від розміру господарства рекомендовано стратегічні напрями розвитку для підвищення конкурентоспроможності. Запропоновано схему розробки маркетингової стратегії. Проаналізовано чинники, які слід враховувати під час розробки маркетингової стратегії. Отримані результати дослідження направлено на удосконалення стратегічного планування і визначення маркетингової стратегії для різних типів господарств на ринку продукції бджільництва.

Ключові слова: маркетингова стратегія; ринок; продукція бджільництва; конкуренція; формування стратегії.

Література

1. Chandler A. D. Strategy and structure; Chapters in the History of the history of the Industrial Enterprises [Електронний ресурс]. — Режим доступу: https://archive.org/details/strategystructur00chan_0
2. Michael E. Porter. The Five Competitive Forces that Shape Strategy [Електронний ресурс]. — Режим доступу: https://hbr.org/2008/01/the-five-competitive-forces-that-shape-strategy
3. Аналітичні звіти Асоціації експортерів меду і Спілки пасічників України.
4. Аналітичні звіти Продовольчої та сільськогосподарської організації ООН в Україні.
5. Ансофф И. Новая корпоративная стратегия / И. Ансофф. — СПб.: Питер Дом, 1999. — 416 с.
6. Баришевська І.В. Теоретичні аспекти формування маркетингової стратегії розвитку аграрних підприємств / І.В. Баришевська // Вісник аграрної науки Причорномор'я. — 2014. — № 4. — С. 47—54.
7. Котлер Ф. Основы маркетинга. Краткий курс.: Пер. с англ. / Ф. Котлер. — Москва: Издательский дом "Вильямс", 2011. — 496 с.
8. Куденко Н.В. Стратегічний маркетинг: підручник / Н.В. Куденко. — Київ: КНЕУ, 2012. — 523 с.
9. Ларіна Я.С. Формування й особливості застосування маркетингових стратегій підприємствами АПК / Я.С. Ларіна // Науковий вісник Національного аграрного університету. — 2006. — № 97. — С. 386—389.
10. Ларіна Я.С. Формування та механізми реалізації маркетингових стратегій в агропродовольчому підкомплексі АПК: монографія / Я.С. Ларіна. — Київ: Преса України, 2008. — 336 с.
11. Мочерний С.В., Ларіна Я.С., Устенко О.А., Юрій С.І. Економічний енциклопедичний словник: У 2 т. Т. 1 / За ред. С.В. Мочерного. — Львів: Світ, 2005. — 616 с.
12. Островський П.І. Аграрний маркетинг: навчальний посібник / П.І. Островський. — Київ: Центр навчальної літератури, 2006. — 224 с.
13. Портер Майкл Э. Конкуренция: Пер. с англ. / Майкл Э. Портер. — Москва: Издательский дом "Вильямс", 2005. — 608 с.

S. Vinichenko

FEATURES OF FORMING MARKETING STRATEGIES IN MARKET OF HONEY PRODUCTS

Summary

The essence, tasks and peculiarities of forming marketing strategies in the beekeeping market are revealed in the article. Difference between strategy and marketing strategy is marked. The level of competition in the beekeeping market is analyzed. The structure of Ukrainian beekeeping by size of apiary and average batch of honey is determined. Recommendations on the formation of an effective marketing strategy within a small business agricultural enterprise are developed. The peculiarities of production and marketing in the beekeeping market are determined. It is substantiated that when formulating the marketing strategies of small farmers in the beekeeping market, it is necessary to coordinate its potential capabilities to meet the requirements of end consumers regarding the range, quality and price of products, to take into account the maximum use of their competitive advantages and weaknesses of competitors, to substantiate the marketing strategies of the main elements of marketing, prices, distribution and promotion.
It is determined that the development of an enterprise marketing strategy is the process of creating and implementing a program of action to reach or expand the market. The enterprise marketing strategy in the beekeeping market outlines the direction of its activity, including the choice of target markets, the development and practical implementation of the marketing complex, characterizes long-term goals, ensures the coordination of marketing activities with other activities and coordinates various types of marketing decisions. Marketing strategies are based on the evaluation of strategic factors that influence the activity of the enterprise, including organizational peculiarities of beekeeping production, product life cycle, competitive situation and other macro factors. The scheme of development of marketing strategy is offered. The factors that influence the development of marketing strategy are analyzed. The results of the study are aimed at improving strategic planning and defining a marketing strategy for different types of farms in the beekeeping market.

Keywords: marketing strategy; market; beekeeping products; competition; formation strategy.

References

1. Chandler, A. D. (1962), "Strategy and structure; Chapters in the History of the history of the Industrial Enterprises", available at: https://archive.org/details/strategystructur00chan_0 (Accessed 15 Oct 2019).
2. Porter, M. E. (2008), "The Five Competitive Forces that Shape Strategy", available at: https://hbr.org/2008/01/the-five-competitive-forces-that-shape-strategy (Accessed 20 Oct 2019).
3. Forum Ukraine Honey And The World (2019), "Analytical reports of the Association of Honey Exporters and Union of Beekeepers of Ukraine", available at: https://ucci.org.ua/events/forums-and-conferences/medovii-forum-ukrayina-medova-i-svit-1 (Accessed 20 Oct 2019).
4. Forum Ukraine Honey And The World (2019), "Analytical reports of the UN Food and Agriculture Organization in Ukraine", available at: https://ucci.org.ua/events/forums-and-conferences/medovii-forum-ukrayina-medova-i-svit-1 (Accessed 20 Oct 2019).
5. Ansoff, I. H. (1999), Novaja korporativnaja strategija [The New Corporate Strategy], Piter Dom, St. Petersburg, Russia.
6. Baryshevs'ka, I. V. (2014), "Theoretical aspects of forming a marketing strategy for the development of agricultural enterprises", Visnyk ahrarnoi nauky Prychornomor'ia, vol. 4, pp. 47—54.
7. Kotler, Ph. (2011), Osnovy marketinga [Marketing Essentials], Izdatel'skij dom Vil'jams, Moscow, Russia.
8. Kudenko, N. V. (2012), Stratehichnyj marketynh [Strategic Marketing], KNEU, Kyiv, Ukraine.
9. Larina, Ya. S. (2006), "Formation and features of application of marketing strategies by agribusiness enterprises", Naukovyj visnyk Natsional'noho ahrarnoho universytetu, vol. 97, pp. 386—389.
10. Larina, Ya. S. (2008), Formuvannia ta mekhanizmy realizatsii marketynhovykh stratehij v ahroprodovol'chomu pidkompleksi APK [Formation and mechanisms of implementation of marketing strategies in agro-food subcomplex of agriculture], Presa Ukrainy, Kyiv, Ukraine.
11. Mochernyj, S. V. Larina, Ya. S. Ustenko, O. A. and Yurij, S. I. (2005), Ekonomichnyj entsyklopedychnyj slovnyk [Economic Encyclopedic Dictionary], Svit, Lviv, Ukraine.
12. Ostrovs'kyj, P. I. (2006), Ahrarnyj marketynh [Agrarian Marketing], Tsentr navchal'noi literatury, Kyiv, Ukraine.
13. Porter, (M. E. 2005), Konkurencija [On Competition], Izdatel'skij dom Vil'jams, Moscow, Russia.

№ 11 2019, стор. 116 - 120

Дата публікації: 2019-12-03

Кількість переглядів: 1066

Відомості про авторів

С. А. Вініченко

аспірант, Національний університет біоресурсів і природокористування України

S. Vinichenko

postgraduate student, National University Of Life And Environmental Sciences Of Ukraine

ORCID:

0000-0002-3101-3168

Як цитувати статтю

Вініченко С. А. Особливості формування маркетингових стратегій на ринку продукції бджільництва. Економіка та держава. 2019. № 11. С. 116–120. DOI: 10.32702/2306-6806.2019.11.116

Vinichenko, S. (2019), “Features of forming marketing strategies in market of honey products”, Ekonomika ta derzhava, vol. 11, pp. 116–120. DOI: 10.32702/2306-6806.2019.11.116

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.