EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

УПРАВЛІННЯ РЕКЛАМНОЮ ДІЯЛЬНІСТЮ ТА НАПРЯМИ ЇЇ ВДОСКОНАЛЕННЯ
Л. С. Крючко, Ю. В. Кравченко, А. І. Локотькова

Назад

DOI: 10.32702/2306-6806.2019.11.92

УДК: 659.113.8

Л. С. Крючко, Ю. В. Кравченко, А. І. Локотькова

УПРАВЛІННЯ РЕКЛАМНОЮ ДІЯЛЬНІСТЮ ТА НАПРЯМИ ЇЇ ВДОСКОНАЛЕННЯ

Анотація

У сучасних умовах трансформації економіки України виникає об'єктивна необхідність використання якісно нових підходів до управління діяльністю підприємства. Ефективність його функціонування у значному ступені залежить від реклами, яка сприяє розвитку підприємства, оскільки активізує його управлінську діяльність, направлену на облік потреб різних суб'єктів ринку. Однак рекламна діяльність пов'язана із певними витратами з боку рекламодавця, тому проблема організації рекламної діяльності є актуальною для багатьох підприємств, котрі широко застосовують рекламу у своїй діяльності. Насамперед це обумовлено достатньо високими витратами на рекламу в умовах конкуренції і, як наслідок, бажання керівників знати, наскільки виправдано витрати на реалізацію тієї чи іншої рекламної стратегії.

Ключові слова: реклама; оперативний контроль; тактичні рішення; ефективність реклами; економічний ефект реклами; управління рекламною діяльністю.

Література

1. Закон України "Про рекламу" №270/96 — Розділ 1: "Загальні положення".
2. Джефкінс Ф. Реклама. Практ. посіб. / Пер. з 4-го англ. вид. / Доповнення і ред. Д. Ядіна. — К.: Т-во "Знання", 2011. — 456 с.
3. Оністрат О. В. Ефективність рекламної діяльності підприємств // Актуальні проблеми економіки. — 2017. — №7.
4. Лук'янець Т.І. Маркетингова політика комунікацій: навч. посіб. — Київ КНТЕУ 2013. — 440с.
5. Миронов Ю.Б., Крамар Р.М. Основи рекламної діяльності: навчальний посібник. — Дрогобич: Посвіт, 2016. — 108 с.
6. Електонний ресурс: http://is.gd/sKKIKa — Вікісловник. Категорія "Ефективність реклами" (дата звернення 24.05.2019).
7. Електронний ресурс: http://marketing-helping.com/konspekti-lekcz/21-konspekt-lekczj qosnovimarketinguq/435-efektivnst-reklami.html — Marketing Helping. Доступний маркетинг. Розділ "Ефективність реклами" (дата звернення 05.05.2019).
8. Електроний ресурс: http://oldconf.neasmo.org.ua/node/328 (дата звернення 12.06.2019).

L. Kriuchko, Yu. Kravchenko, A. Lokotkova

MANAGEMENT OF ADVERTISING ACTIVITY AND DIRECTIONS OF ITS IMPROVEMENT

Summary

In the current conditions of transformation of the Ukrainian economy there is an objective need to use qualitatively new approaches to managing the activity of the enterprise. The effectiveness of its operation depends largely on advertising, which promotes the development of the enterprise, because it intensifies its management activities aimed at the needs of different market actors. However, advertising is associated with some costs for the advertiser, so the problem of organizing advertising is relevant for many businesses that are widely used advertising in their business. First of all, it is caused by the high enough expenses for advertising in the conditions of competition and, as a consequence, the desire of the executives to know, how justified are the expenses for the implementation of a particular advertising strategy.
The views of scholars and practitioners on the aspects of advertising effectiveness are not unanimous. They can be divided into those who think that it is more appropriate to use a standardized approach when planning and managing advertising, and those who consider it necessary to use a local approach.
Advertising planning must be linked to all sections of the business plan of the enterprise, which will help to clearly determine the place of advertising in the marketing communications, based on the specific pricing and product policies and activities for the organization of sales of goods.
In today's economic conditions, when enterprises operate in conditions of fierce market competition, advertising as one of the ways of promoting goods to consumers, becomes of particular importance, as evidenced by the annual increase in the amount of advertising costs in domestic and foreign enterprises. Each entity independently determines the place of the advertising service in the organizational structure. But the most common is the organization of an advertising service as part of a marketing department under the authority of its vice president of marketing.
The issue of increasing the effectiveness of advertising is also becoming more urgent, and therefore, when evaluating it, we must address both the economic and communication approach, because only a comprehensive analysis of all indicators will be able to provide objective data.

Keywords: advertising; operational control; tactical decisions; advertising effectiveness; economic effect of advertising; advertising management.

References

1. Verkhovna Rada of Ukraine (1996), The Law of Ukraine "On Advertising. Section 1: "General Provisions", available at: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/270/96-%D0%B2%D1%80 (Accessed 01 Nov 2019).
2. Jeffkins, F. (2011), Reklama [Advertising], T-vo "Znannya", Kyiv, Ukraine.
3. Onistrat, O. V. (2017), "Efficiency of advertising activity of enterprises", Aktual'ni problemy ekonomiky, vol. 7.
4. Luk'yanets', T.I. (2013), Marketynhova polityka komunikatsiy [Marketing Communication Policy], KNTEU, Kyiv, Ukraine.
5. Myronov, YU.B. and Kramar, R.M. (2016), Osnovy reklamnoyi diyal'nosti [The basics of advertising], Posvit, Drohobych, Ukraine.
6. Wikidictionary (2019), "Advertising Performance", available at: http://is.gd/sKKIKa (Accessed 01 Nov 2019).
7. Marketing Helping (2019), "Affordable marketing. The Advertising Performance section", available at: http://marketing-helping.com/konspekti-lekcz/21-konspekt-lekczjqosnovimarketinguq/435-efektivnst-reklami.html (Accessed 01 Nov 2019).
8. Hrin'ova, I. (2019), "Improvement of the advertising management system of the enterprise", available at: http://oldconf.neasmo.org.ua/node/328 (Accessed 01 Nov 2019).

№ 11 2019, стор. 92 - 95

Дата публікації: 2019-12-03

Кількість переглядів: 312

Відомості про авторів

Л. С. Крючко

к. е. н., доцент, кафедри маркетингу,Дніпровський державний аграрно-економічний університет

L. Kriuchko

PhD in Economics, associate professor, Marketing Departments, Dnipro State Agrarian and Economic University

ORCID:

0000-0002-7490-3523


Ю. В. Кравченко

студентка 2 курсу магістратури, Дніпровський державний аграрно-економічний університет

Yu. Kravchenko

student of the 2 course of Master's degree of the Dnipro State Agrarian and Economic University

ORCID:

0000-0001-8539-2530


А. І. Локотькова

студентка 2 курсу магістратури, Дніпровський державний аграрно-економічний університет

A. Lokotkova

student of the 2 course of Master's degree of the Dnipro State Agrarian and Economic University

ORCID:

0000-0002-1368-8663

Як цитувати статтю

Крючко Л. С., Кравченко Ю. В., Локотькова А. І. Управління рекламною діяльністю та напрями її вдосконалення. Економіка та держава. 2019. № 11. С. 92–95. DOI: 10.32702/2306-6806.2019.11.92

Kriuchko, L., Kravchenko, Yu. and Lokotkova, A. (2019), “Management of advertising activity and directions of its improvement”, Ekonomika ta derzhava, vol. 11, pp. 92–95. DOI: 10.32702/2306-6806.2019.11.92

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.