EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

СУТНІСТЬ СОЦІАЛЬНОГО АУДИТУ, ЙОГО ПАРАМЕТРИ ТА МЕТОДИ
І. М. Сисоєва, О. Ю. Балазюк, О. Б. Погріщук

Назад

DOI: 10.32702/2306-6806.2019.11.46

УДК: 316.354:3

І. М. Сисоєва, О. Ю. Балазюк, О. Б. Погріщук

СУТНІСТЬ СОЦІАЛЬНОГО АУДИТУ, ЙОГО ПАРАМЕТРИ ТА МЕТОДИ

Анотація

У статті обгрунтовано базові принципи концептуалізації соціального аудиту. Узагальнено зарубіжний досвід виникнення і розвитку соціального аудиту в суспільній практиці. Здійснено аналіз сучасного стану і перспектив впровадження соціального аудиту в управлінську практику України. Проаналізовано передумови виникнення соціального аудиту, досліджено його основні параметри та наслідки впровадження в Україні. Доведено, що соціальний аудит має можливість стати ефективним інструментом соціального партнерства, що дозволяє здійснювати діалог між зацікавленими сторонами на основі достовірних результатів добровільного, незалежного і об'єктивного аудиторського обстеження, що має на меті досягнення консенсусу в регулюванні соціоекономічних відносин. Виокремлено три групи методів проведення внутрішнього соціального аудиту: організаційно-аналітичні, соціально-психологічні та економічні методи. Здійснено припущення, що соціальний аудит, навіть з урахуванням його подальшого вдосконалення, звичайно, не вирішить сучасних соціальних і екологічних бід. Однак його по праву можна розглядати як своєрідну соціальну інновацію, здатну з часом трансформуватися в дієвий механізм регулювання соціально-економічних процесів в умовах глобалізації.

Ключові слова: соціальний аудит; соціальний контроль; соціальна діагностика та технологія; соціальна відповідальність; методи внутрішнього соціального аудиту; параметри соціального аудиту.

Література

1. Мельник С. В. Концепція формування національної моделі соціального аудиту [Електронний ресурс]. — К. — Режим доступу: http://www.lir.lg.ua/koncep.htm
2. Сисоєва І. Особливості аудиту облікової політики підприємств. Галицький економічний вісник. 2007. Вип. 4 (15). С. 188—192.
3. Sysoieva I., Balaziuk О., Pylypenko L. Modelling of enterprise's accounting policy: theoretical aspect Baltic Journal of Economic Studies, Volume 5 Number 1. Riga: Publishing House "Baltija Publishing", 2019, 256 pages. P. 188—194. DOI: https://doi.org/10.30525/2256-0742/2019-5-1-188-193.
4. Туркин С. Социальный аудит компаний [Электронный ресурс]. Управление компанией. 2004. № 8. — Режим доступа: http://www.cfin.ru/press/zhuk/2004 -8/15.shtml
5. Решетніченко А., Маматова Т. Соціальний аудит в управлінні суспільством. Актуальні пробл. держ. упр.: Зб. наук. пр. — Д.: Дніпропетр. регіон. ін-т держ. упр. УАДУ, 2003. Вип. 1 (11). С. 80—88.
6. Barrett R. Liberating the corporate soul: Building a visionary organization. Boston, Buttenvorth-H Heinemenn, 1998.

I. Sysoieva, O. Balaziuk, O. Pohrishchuk

SUMMARY OF SOCIAL AUDIT, ITS PARAMETERS AND METHODS

Summary

The article substantiates the basic principles of the conceptualization of social audit. The foreign experience of the emergence and development of social audit in public practice is generalized. The analysis of the current state and prospects of introducing social audit into the management practice of Ukraine is carried out. Prerequisites for the emergence of social audit are analyzed, its main parameters and consequences of implementation in Ukraine are investigated. It has been proved that social audit has the potential to become an effective social partnership tool that allows for dialogue between stakeholders on the basis of reliable results of a voluntary, independent and objective audit survey aimed at achieving consensus in regulating socio-economic relations.
Social audit is a multi-vector concept that answers many questions, the solution of which will contribute to the development of business and, consequently, the socio-economic development of the country as a whole.
It is important to generate awareness that for today's business, the main competitive advantage is the availability of powerful human capital, so the business should focus on increasing the cost of labor.
The constant reduction of the traditional competitive advantages of Ukraine by obtaining preferential terms of doing business or using cheap material resources should increase the interest of Ukrainian companies in competition on the basis of the "expensive" labor model, which involves decent wages.
There are three groups of methods of conducting internal social audit: organizational-analytical, social-psychological and economic methods. The assumption is made that social audit, even with its further improvement, will certainly not solve modern social and environmental problems. However, it can rightly be regarded as a kind of social innovation, capable of transforming over time into an effective mechanism for regulating socio-economic processes in the context of globalization.

Keywords: social audit; social control; social diagnostics and technology; social responsibility; methods of internal social audit; social audit parameters.

References

1. Mel'nik, S.V. (2015), "The concept of forming a national model of social audit", available at: http://www.lir.lg.ua/koncep.htm (Accessed 01 Nov 2019).
2. Sysoieva, І. (2007), "Features of audit of accounting policies of enterprises", Galits'kiy ekonomіchniy vіsnik, vol. 4 (15), pp. 188—192.
3. Sysoieva, I. Balaziuk, O. and Pylypenko, L (2019), "Modelling of enterprise's accounting policy: theoretical aspect", Baltic Journal of Economic Studies, vol. 5, no. 1, pp. 188-194, available at: https://doi.org/10.30525/2256-0742/2019-5-1-188-193 (Accessed 01 Nov 2019).
4. Turkin, S. (2004), "Social audit of companies", Upravlenie kompaniey, vol. 8, available at: http://www.cfin.ru/press/zhuk/2004-8/15.shtml (Accessed 01 Nov 2019).
5. Reshetnіchenko, A. and Mamatova, T.(2003), "Social audit in the management of society", Aktual'nі probl. derzh. upr., vol. 1 (11), pp. 80—88.
6. Barrett, R. (1998), Liberating the corporate soul: Building a visionary organization, Buttenvorth-H Heinemenn, Boston, USA.

№ 11 2019, стор. 46 - 49

Дата публікації: 2019-12-03

Кількість переглядів: 1914

Відомості про авторів

І. М. Сисоєва

к. е. н., доцент кафедри економіки, обліку та оподаткування,Вінницький навчально-науковий інститут економіки Тернопільського національного економічного університету

I. Sysoieva

PhD in Economics, Associate Professor, Department of Economics, Accounting and Taxation, Vinnytsia Educational and Scientific Institute of Economics of Ternopil National Economic University

ORCID:

0000-0003-0567-1658


О. Ю. Балазюк

к. е. н., доцент кафедри економіки, обліку та оподаткування,Вінницький навчально-науковий інститут економіки Тернопільського національного економічного університету

O. Balaziuk

PhD in Economics, Associate Professor, Department of Economics, Accounting and Taxation, Vinnytsia Educational and Scientific Institute of Economics of Ternopil National Economic University

ORCID:

0000-0002-8673-0869


О. Б. Погріщук

к. е. н., викладач кафедри економіки, обліку та оподаткування, Вінницький навчально-науковий інститут економіки Тернопільського національного економічного університету

O. Pohrishchuk

PhD in Economics, Teacher, Department of Economics, Accounting and Taxation of Vinnytsya Educational-Scientific Institute of Economics of Ternopil National Economic University

ORCID:

0000-0001-9513-0585

Як цитувати статтю

Сисоєва І. М., Балазюк О. Ю., Погріщук О. Б. Сутність соціального аудиту, його параметри та методи. Економіка та держава. 2019. № 11. С. 46–49. DOI: 10.32702/2306-6806.2019.11.46

Sysoieva, I., Balaziuk, O. and Pohrishchuk, O. (2019), “Summary of social audit, its parameters and methods”, Ekonomika ta derzhava, vol. 11, pp. 46–49. DOI: 10.32702/2306-6806.2019.11.46

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.