EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

МІСЦЕ ПІДПРИЄМНИЦЬКОЇ ТА КОРПОРАТИВНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ В РЕАЛІЗАЦІЇ СУЧАСНОЇ СОЦІАЛЬНОЇ ПАРАДИГМИ
В. В. Джинджоян

Назад

DOI: 10.32702/2306-6806.2019.11.30

УДК: 338.22

В. В. Джинджоян

МІСЦЕ ПІДПРИЄМНИЦЬКОЇ ТА КОРПОРАТИВНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ В РЕАЛІЗАЦІЇ СУЧАСНОЇ СОЦІАЛЬНОЇ ПАРАДИГМИ

Анотація

У статті здійснено теоретичне визначення місця підприємницької та корпоративної діяльності в реалізації сучасної соціальної парадигми. Встановлено, що вирішення соціальних завдань у сучасному українському суспільстві набуває першочергового значення. Однак в умовах економічної кризи наша держава не в змозі виконати всі свої соціальні функції. Обгрунтування інституту підприємництва як фактору модернізації українського суспільства в умовах глобалізації, передбачає використання всього теоретико-методологічного арсеналу гуманітарного та соціально-економічного знання, що дозволяє охопити і зрозуміти витоки, суть, соціально-економічний зміст і функціональні ролі підприємництва. Узагальнено, що у зв'язку з цим набуває особливої методологічної значущості теорія соціальної стратифікації, яка дозволяє описати структуровані відмінності і соціальну нерівність між групами людей.

Ключові слова: соціум; соціальна реальність; соціальна парадигма; підприємницька діяльність; соціальне підприємництво; корпоративна діяльність.

Література

1. Березяк І.І. Зарубіжний досвід та вітчизняні реалії становлення соціального підприємництва. Наукові записки Національного університету "Острозька академія". Серія "Економіка". Випуск 25. 2014. С. 31—36.
2. Борнштейн Д. Социальное предпринимательство и сила новых идей. М.: "Альпина Паблишер". 2015. 496 с.
3. Грішнова О.А. Соціальна відповідальність — шлях до європейської соціальної держави в Україні. Соціально-трудові відносини: теорія та практика: збірник наукових праць. 2011. № 2. С. 5—12.
4. Івашина С.Ю. Соціалізація економіки як тенденція суспільного розвитку: монографія. Дніпро: Університет митної справи та фінансів, 2017. 252 с.
5. Ігнатович Н. Зарубіжний досвід розвитку соціального підприємництва. Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка: Серія "Економіка". 12 (165). 2014. С. 22—25.
6. Козин Л. Корпоративна соціальна відповідальність як основа сучасної парадигми управління бізнесом. Ответственная экономика: Научно-популярный альманах. Луганск: Виртуальная реальность, 2011. Вып. 3. С. 53—63.
7. Колот А. М., Грішнова О. А. Соціальна відповідальність: теорія і практика розвитку: монографія; за наук. ред. д-ра екон. наук, проф. А.М. Колота. К.: КНЕУ, 2011.
8. Король С.Я. Соціальна відповідальність бізнесу: теорія та методологія обліку: монографія. Київ: Київ. нац. торг.-екон. ун-т, 2016. 416 с.
9. Лагутін В.Д. Ефекти державного регулювання економіки в умовах євроінтеграції України. Зовнішня торгівля: економіка, фінанси, право. 2017. № 6. С. 5—23.
10. Сандакова О. Соціальне підприємництво: що це— Наша громада. 2010. № 1. С. 19—24.
11. Сардак С.Е. Маркетинг: навч. посіб. / С.Е. Сардак, В.В. Джинджоян. — Дніпро: Інновація, 2018. — 242 с.
12. Сардак С.Е. Науково-методичні основи управління розвитком виробництва у національній економіці: Монографія. / С.Е. Сардак, В.В. Джинджоян. — Дніпропетровськ: Інновація, 2010. — 175 с.
13. Сіренко Н.М. Соціальне підприємництво в Україні: основні аспекти. Сталий розвиток економіки. №1. 2016. С. 5—10.
14. Соціально-філософські аспекти розвитку економіки, управління та освіти в умовах формування сучасного суспільства: монографія / за ред. Іщенка М.П., Пантєлєєвої Н.М., Руденка І.І. Черкаси: Вид. ПП Чабаненко Ю.А., 2017. 473 с.
15. Sardak, S. Korneyev, M. Dzhyndzhoian, V. Fedotona, T. Tryfonova, O. (2018), "Current trends in global demographic processes". Problems and Perspectives in Management, LLC "Consulting Publishing Company "Business Perspectives", Vol. 16, Is. 1, pp. 48—57.

V. Dzhyndzhoian

PLACE OF ENTREPRENEURSHIP AND CORPORATE ACTIVITIES IN THE IMPLEMENTATION OF THE MODERN SOCIAL PARADIGM

Summary

The article carries out the theoretical definition of the place of entrepreneurial and corporate activity in the implementation of the modern social paradigm. It has been established that the solution of social issues in modern Ukrainian society is of the urgent importance. However, under conditions of economic crisis, our state is unable to fulfill all its social functions. It has been summarized that entrepreneurship can become a new active force that is able to bear the burden of social responsibility on the part of the state, both in relation to its employees and in relation to the surrounding community in general. Nonetheless, in terms of an unstable economic situation, many enterprises are concerned mainly about their own survival and preserving profitability. Meanwhile, the development of the social infrastructure of the region and the social security of the employees of the enterprise are the most important factors for the stability of any company.
It has been defined that entrepreneurship, as a form of implementation of the strategy of modernization and sustainable development of the economy, is considered as a significant force for the renewal, improvement and restructuring of economic activity, as well as the establishment of new informational and communicational culture and social technology in the conditions of tough competition.
Justification of the institute of "entrepreneurship", as a factor of modernization of Ukrainian society in terms of globalization, involves the use of the entire theoretical and methodological resources of humanitarian and socio-economic knowledge, which allows embracing and comprehending the origins, essence, socio-economic content and functional roles of entrepreneurship. It has also been summarized that social stratification theory, which makes it possible to describe structured differences and social inequalities between groups of people, is getting of a particular methodological importance.
The term "corporate social responsibility" has been analyzed as well. The role and importance of social entrepreneurship in Ukraine has been summarized. It has been established that social entrepreneurship has a compound and complex structure. A stable tendency to popularize social entrepreneurship is being formed, which is corroborated by its productivity for all parties involved.

Keywords: society; social reality; social paradigm; entrepreneurial activity; social entrepreneurship; corporate activity.

References

1. Berezyak, I.I. (2014), "Foreign experience and domestic realities of social enterprise formation", Naukovi zapysky Nacionalnogo universytetu "Ostroz`ka akademiya". Seriya "Ekonomika", Vol. 25, pp. 31—36.
2. Bornshtejn, D. (2015), Socyal`noe predprynymatel`stvo y syla novykh ydej [Social entrepreneurship and the power of new ideas], Al`pyna Pablysher, Moscow, Russia.
3. Grishnova, O.A. (2011), "Social security - way to the European social power in Ukraine", Social`no-trudovi vidnosyny: teoriya ta praktyka, Vol. 2, pp. 5—12.
4. Ivashyna, S.Yu. (2017), Socializaciya ekonomiky yak tendenciya suspil`nogo rozvytku [Socialization of the economy as a tendency of social development], University of Customs and Finance, Dnipro, Ukraine.
5. Ignatovych, N. (2014), "Foreign experience of social entrepreneurship development", Visnyk Kyivs'koho natsional'noho universytetu imeni Tarasa Shevchenka: Seriia "Ekonomika", Vol. 12(165), pp. 22—25.
6. Kozyn, L. (2011), "Corporate social responsibility as the basis of the modern paradigm of business management", Otvetstvennaia ekonomyka: Nauchno-populiarnyj al'manakh, Vol. 3, pp. 53—63.
7. Kolot, A.M. and Grishnova, O.A. (2011), Sotsial'na vidpovidal'nist': teoriia i praktyka rozvytku [Social responsibility: theory and practice of development], KNEU. Kiev, Ukraine.
8. Korol`, S.Ya. (2016), Sotsial'na vidpovidal'nist' biznesu: teoriia ta metodolohiia obliku [Corporate Social Responsibility: accounting theory and methodology], KNTEU, Kiev, Ukraine.
9. Lagutin, V.D. (2017), "Effects of state regulation of economy in conditions of European integration of Ukraine", Zovnishnia torhivlia: ekonomika, finansy, pravo, Vol. 6, pp. 5—23.
10. Sandakova, O. (2010), "Social entrepreneurship: what is it?", Nasha hromada, Vol. 1, pp. 19—24.
11. Sardak, S.Е. and Dzhyndzhoian, V.V. (2018), Marketynh [Marketing], Innovation, Dnipro, Ukraine.
12. Sardak, S.Е. and Dzhyndzhoian, V.V. (2010), Naukovo-metodychni osnovy upravlinnia rozvytkom vyrobnytstva u national'nij ekonomitsi [Scientific and methodological bases of production development management in the national economy], Innovation, Dnipro, Ukraine.
13. Sirenko, N.M. (2016), "Social entrepreneurship in Ukraine: main aspects", Stalyj rozvytok ekonomiky, Vol. 1, pp. 5—10.
14. Ishhenko, M.P. Pantyelyeyeva, N.M. and Rudenko, I.I. (2017), Sotsial'no-filosofs'ki aspekty rozvytku ekonomiky, upravlinnia ta osvity v umovakh formuvannia suchasnoho suspil'stva [Socio-philosophical aspects of development of economy, management and education in the conditions of formation of modern society], Type. PE "Chabanenko Yu.A.", Cherkasy, Ukraine.
15. Sardak, S. Korneyev, M. Dzhyndzhoian, V. Fedotona, T. and Tryfonova, O. (2018), "Current trends in global demographic processes". Problems and Perspectives in Management, LLC "Consulting Publishing Company "Business Perspectives", Vol. 16, no. 1, pp. 48—57.

№ 11 2019, стор. 30 - 33

Дата публікації: 2019-12-03

Кількість переглядів: 903

Відомості про авторів

В. В. Джинджоян

к. е. н., доцент, завідувач кафедри економіки та менеджменту туристичної діяльності, ВНПЗ "Дніпровський гуманітарний університет"

V. Dzhyndzhoian

PhD in Economics, Associate Professor, Headof Department of Economics and Management of Tourism, Dnipro University of the Humanities

ORCID:

0000-0003-0296-4092

Як цитувати статтю

Джинджоян В. В. Місце підприємницької та корпоративної діяльності в реалізації сучасної соціальної парадигми. Економіка та держава. 2019. № 11. С. 30–33. DOI: 10.32702/2306-6806.2019.11.30

Dzhyndzhoian, V. (2019), “Place of entrepreneurship and corporate activities in the implementation of the modern social paradigm”, Ekonomika ta derzhava, vol. 11, pp. 30–33. DOI: 10.32702/2306-6806.2019.11.30

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.