EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

ІСТОРИЧНИЙ АСПЕКТ ОСНОВНИХ ПЕРЕДУМОВ ВИНИКНЕННЯ ДИВЕРСИФІКАЦІЇ
Т. В. Сьомкіна, О. М. Згурська

Назад

DOI: 10.32702/2306-6806.2019.11.4

УДК: 338:005.936

Т. В. Сьомкіна, О. М. Згурська

ІСТОРИЧНИЙ АСПЕКТ ОСНОВНИХ ПЕРЕДУМОВ ВИНИКНЕННЯ ДИВЕРСИФІКАЦІЇ

Анотація

У статті проаналізовано еволюцію розвитку процесу диверсифікації як одного із основних етапів історичного економічного процесу. Уточнено та згруповано етапи розвитку диверсифікації діяльності підприємства та виділено характерні риси, притаманні кожному з цих етапів. Виділено ряд мотивів і цілей, які найбільш часто служать стимулами для розширення масштабів діяльності підприємства. Відмічено основні чинники істотного впливу на становлення та історичний розвиток диверсифікації. Наголошено на важливості такої конкурентною стратегії підприємства як диференціація ринку або диференціація товару, під якою варто розуміти конкурентну стратегію, направлену на розширення асортименту товару, створення нових товарів з метою задоволення потреб всіх основних груп покупців шляхом вдосконалення інноваційної технології виробництва. Виділено чітке та зрозуміле визначення суті диверсифікації, її змісту, основних параметрів та характеристик для ефективного управління диверсифікаційними процесами на підприємстві. Категорія диверсифікації розглянуто з різних економічних точок зору.

Ключові слова: диверсифікація; диференціація; диверсифікаційний процес; спеціалізація; стратегія; чинник; економічна ефективність.

Література

1. Ансофф И. Новая корпоративная стратегия. — СПб.: Питер, 1999. — 416 с.
2. Котлер Ф. Маркетинг и менеджмент. — СПб: Питер Ком, 1998. 896 с. (Серия: Теория и практика менеджмента).
3. Портер М. Стратегiя конкуренцiї. — К.: Основи, 1997. — 390 c.
4. Томсон А.А. Стрикленд А.Дж.Стратегический менеджмент. Искусство разработки и реализации стратегии. — М.: Банки и биржи, ЮНИТИ, 1998. — 576 с.
5. Шершньова З.Є. Стратегічне управління: навч. посібник. — К.: КНЕУ, 2004.
6. Наливайко А.П. Теорія стратегії підприємства: Монографія. — К.: КНЕУ, 2001. — 227 с.
7. Кіндрацька Г.І. Стратегічний менеджмент: навч. посібник. К.: Знання, 2006. — 366 с.
8. Паскве М. Диверсифікація та ефективність // Проблеми теории и практики управления. — № 3. — 1994. — С. 79—82.
9. Немченко Г. та інші Диверсифікація виробництва: цілі та напрямки діяльності // Проблеми теорії та практики управління, №1, 1998. — с.20-22.
10. Карлоф Б. Деловая стратегия: Пер. с англ. / Науч. ред. и авт. послесл. В.А. Приписнов. — М.: Экономика, 1991. — 239 с.

T. Semkina, О. Zgurska

HISTORICAL ASPECT OF THE MAIN CAUSES OF THE DIVERSIFICATION PROCESS

Summary

This article has analyzed the evolution of the diversification process as one of the main stages of the historical economic process. There has been specified and grouped the main stages of diversification development of the enterprise activity and have been listed the characteristic features of each of these stages. There has been specified a number of motives and goals that most often serve as incentives for expanding the enterprise. There has been specified the main factors influencing on formation and historical development of
diversification process. There have been specified the most important competitive enterprise strategy as market differentiation or product differentiation, which should be understood as a competitive strategy to expand the product range, create new products to meet the needs of all major customer groups by improving the innovative production technology. Market differentiation strategy was considered as a competitive strategy aimed at shaping new consumer needs for new enterprise products through targeted marketing activities and as the main driving force for efficient management in a highly competitive market.
There has been shown that significant changes in the external environment prompted a large number of enterprises to react and change their development strategy with a considerable delay. There has been defined the right definition of the essence of diversification, its content, basic parameters and characteristics for effective management of diversification processes at the enterprise
that is the diversification of the activity of the enterprise means differentiation of both the commodity and the market at the same time, going beyond the basic economy, penetration into new branches and spheres of economy.
There has been shown that at the present stage, the phenomena of differentiation of both goods and the market are observed simultaneously, their joint manifestation requires the implementation of a new, already corporate strategy, called diversification of the activity of the enterprise. There has been considered the category of diversification from different economic points of view

Keywords: diversification; differentiation; diversification process; specialization; strategy; factor; economic efficiency.

References

1. Ansoff, Y. (1999), Novaia korporatyvnaia stratehyia [New corporate strategy], Pyter, St.Petersburg, Russia.
2. Kotler, F. (1998), Marketynh y menedzhment [Marketing and management], Pyter Kom, St.Petersburg, Russia.
3. Porter, M. (1997), Stratehiia konkurentsii [Competition strategy], Osnovy, Kyiv, Ukraine.
4. Tomson, A.A. and Stryklend, A.Dzh. (1998), Stratehycheskyj menedzhment. Yskusstvo razrabotky y realyzatsyy stratehyy [Strategic management. The art of developing and implementing a strategy], Banky y byrzhy, YuNYTY, Moscow, Russia.
5. Shershn'ova, Z.Ye. (2004), Stratehichne upravlinnia [Strategic management], KNEU, Kyiv, Ukraine.
6. Nalyvajko, A.P. (2001), Teoriia stratehii pidpryiemstva [The theory of enterprise strategy], KNEU, Kyiv, Ukraine.
7. Kindrats'ka, H.I. (2006), Stratehichnyj menedzhment [Strategic management], Znannia, Kyiv, Ukraine.
8. Paskve, M. (1994), "Diversification and efficiency", Problemy teoryy y praktyky upravlenyia, vol. 3, pp. 79—82.
9. Nemchenko, H. (1998), "Production diversification: goals and activities", Problemy teorii ta praktyky upravlinnia, vol. 1, pp. 20—22.
10. Karlof, B. (1991), Delovaia stratehyia [Business strategy], Ekonomyka, Moscow, Russia.

№ 11 2019, стор. 4 - 8

Дата публікації: 2019-12-03

Кількість переглядів: 1105

Відомості про авторів

Т. В. Сьомкіна

д. е. н., професор, професор кафедри підприємництва, торгівлі та біржової діяльності, Державний університет телекомунікацій, м. Київ

T. Semkina

Doctor of Economic Sciences, Professor of Entrepreneurship,Trade and Exchange Activities Department, State University of Telecommunications, Kiev

ORCID:

0000-0003-2852-2989


О. М. Згурська

к. е. н., доцент кафедри кафедри підприємництва, торгівлі та біржової діяльності, Державний університет телекомунікацій, м. Київ

О. Zgurska

PhD in Economics, Associate Professor of Entrepreneurship,Trade and Exchange Activities Department, State University of Telecommunications, Kiev

ORCID:

0000-0003-3878-3007

Як цитувати статтю

Сьомкіна Т. В., Згурська О. М. Історичний аспект основних передумов виникнення диверсифікації. Економіка та держава. 2019. № 11. С. 4–8. DOI: 10.32702/2306-6806.2019.11.4

Semkina, T. and Zgurska, О. (2019), “Historical aspect of the main causes of the diversification process”, Ekonomika ta derzhava, vol. 11, pp. 4–8. DOI: 10.32702/2306-6806.2019.11.4

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.