EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

ЕКОНОМІЧНА СУТНІСТЬ, КЛАСИФІКАЦІЯ ТА ОСНОВНІ ВИДИ ПРОДУКТІВ СФЕРИ ПОСЛУГ
В. І. Золотарьова

Назад

DOI: 10.32702/2306-6806.2019.10.103

УДК: 330.1

В. І. Золотарьова

ЕКОНОМІЧНА СУТНІСТЬ, КЛАСИФІКАЦІЯ ТА ОСНОВНІ ВИДИ ПРОДУКТІВ СФЕРИ ПОСЛУГ

Анотація

Метою статті є здійснення дослідження економічної сутності послуг, класифікації послуг та основних видів продуктів сфери послуг.
У процесі дослідження використовувались: загальнонаукові методи, зокрема: методи теоретичного узагальнення — для дослідження теоретичних основ, характеристик та ознак дефініції "послуга", визначення основних параметрів, що характеризують послугу, а також набули поширення у різних визначеннях цієї категорії; системний підхід — для обгрунтування та формування власного визначення дефініції "послуга", класифікації послуг за об'єктами їх здійснення.
Обгрунтовано причини складності визначення поняття послуги та основні параметри, що характеризують послугу, власне визначення дефініції "послуга".
Наукова новизна полягає у визначенні основних параметрів, що характеризують послугу, а також набули поширення у різних визначеннях обраної категорії, розробці авторського визначення дефініції "послуга", здійсненні класифікації послуг за об'єктами їх здійснення.
Отримані результати дослідження направлені на забезпечення удосконалення засад управління діяльністю підприємств сфери послуг та забезпечення виского рівня конкуреноспроможності та ефективності.

Ключові слова: посуга; дефініція; сутність; класифікація; критерії; групи; характеристика; особливості.

Література

1. Миронова Н.В. Маркетинг различных типов услуг. Маркетинг в России и за рубежом. 2003. № 4. С. 26—36.
2. Апопій В.В. Організація і технологія надання послуг: [навч. посіб.]. К.: Академія. 2006. 312 с.
3. Моргулець О.Б. Розвиток сучасного понятійно-категоріального апарату теорії послуг [Електронний ресурс]. — Режим доступу: https://knutd.edu.ua/publications/pdf/Ukrainian_editions/Morgulets_st.pdf (дата звернення: 25.08.2019).
4. Ткаченко Л.В. Маркетинг послуг. Дніпропетровськ: Видавництво ДУЕП. 2002. 192 с.
5. Штирліна А.А. Адміністративні послуги: види, органи та основні засади. Social and Human Sciences. Polish-Ukrainian scientific joиrnal. 2014. № 04 (04). С. 127—134.
6. Генеральна угода про торгівлю послугами [Електронний ресурс]. — Режим доступу: http://zakon1.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi?nreg=981_017 (дата звернення: 14.08.2019).
7. OECD Employment Outlook. Paris: OECD. 2000. 68 р.
8. United States Department of Labor. About the Professional, Scientific, and Technical Services sector [Електронний ресурс]. — Режим доступу: https://www.bls.gov/iag/tgs/iag54.htm (дата звернення: 25.08.2019).
9. Класифікація зовнішньоекономічних послуг, затверджена Наказом Державної служба статистики України від 27.02.2013 № 69.
10. Лавлок К. Маркетинг услуг: персонал, технология, стратегия. 4-е изд.: Пер. с англ. М.: Изд. дом "Вильямс". 2005. 995 с.
11. Stern R.M. Issues and Data Needs for GATT Negotiationson Services. The World Economy. 1987. №10. P. 39—60.
12. Sampson G. Identifying the issues in trade in services / G. Sampson, R. Snape. The World Economy. 1985. № 8. P. 171—182.
13. Софина Т.Н. Рынок услуг (методологические основы формирования и функционирования): дис.... д-ра экон. наук: 08.00.01 / Т.Н. Софина. СПб. 1999. 304 c.
14. Остафійчук Я.В. Підходи до класифікації послуг у контексті формування системи управління сферою послуг. Ефективна економіка. 2012. № 1 [Електронний ресурс]. — Режим доступу: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=892 (дата звернення: 14.08.2019).
15. Антонюк К.В. Визначальні фактори розвитку сучасної міжнародної торгівлі послугами. Глобальні та національні проблеми економіки. 2015. №6. С. 46—51.

V. Zolotariova

ECONOMIC SUMMARY, CLASSIFICATION AND MAIN TYPES OF SERVICES

Summary

The purpose of the article is to study the economic nature of services, the classification of services and the main products of the service industry. The urgency and necessity of comprehensive consideration and exploration of services is due to the fact that the service sector is one of the most dynamic and significant areas of economic activity, both for Ukraine and most of the world, and according to the classification of services developed by the World Trade Organization and contained in In the General Agreement on Trade in Services, the number of services in general exceeds the mark of 600 species. Yes, it is essential for the domestic economy and, over time, its importance is steadily increasing. The largest share of services is also in the structure of gross domestic product of many developed countries, where it sometimes reaches 70%. Until the introduction of market conditions for the functioning of the economy, the service sector was not a priority for the domestic government, which resulted in the lack of conditions in Ukraine for the normal functioning of this sector, which significantly impeded its development. A radical change in the situation began with the formation of market relations in Ukraine, which led to a significant increase in the domestic service sector.
In the course of the research were used: general scientific methods, in particular: methods of theoretical generalization — to study the theoretical bases, characteristics and features of the definition of "services", to determine the basic parameters that characterize the service, as well as to become widespread in various definitions of this category; systematic approach — to justify and formulate your own definition of "services", to classify services by objects of their implementation.
The reasons for the complexity of defining the concept of service and the basic parameters that characterize the service, its own definition of the definition of "service" are substantiated.
The scientific novelty is to determine the basic parameters that characterize the service, as well as to become widespread in various definitions of this category, to develop the author's definition of the definition of "services", to carry out the classification of services by the objects of their implementation.
The results of the study are aimed at ensuring improvement of the principles of management of activity of the enterprises of the service sector and ensuring a high level of competitiveness and efficiency.

Keywords: service; definition; essence; classification; criteria; groups; characteristics. specifics.

References

1. Mironova, N.V. (2003), "Marketing of different types of services", Marketing in Russia and abroad, vol. 4, pp. 26—36.
2. Apopiy, V.V. (2006), Orhanizatsiya i tekhnolohiya nadannya posluh [Service organization and technology], Akademiia, Kyiv, Ukraine.
3. Morgulets, O.B. (2013), "Development of modern conceptual and categorical apparatus of service theory", available at: https://knutd.edu.ua/publications/pdf/Ukrainian_editions/Morgulets_st.pdf (Accessed 25 August 2019).
4. Tkachenko, L.V. (2002), Marketynh posluh [Marketing services], Vydavnytstvo DUEP, Dnepropetrovsk, Ukraine.
5. Stirlin, A.A. (2014), "Administrative services: types, organs and basic principles", Social and Human Sciences. Polish-Ukrainian scientific joиrnal, vol. 04 (04), pp. 127—134.
6. WTO (1994), "General Agreement on Trade in Services", available at: http://zakon1.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi?nreg=981_017 (Accessed 14 August 2019).
7. OECD (2000), Employment Outlook, Paris, France.
8. United States Department of Labor (2019), "About the Professional, Scientific, and Technical Services sector", available at: https://www.bls.gov/iag/tgs/iag54.htm (Accessed 25 August 2019).
9. State Statistics Service of Ukraine (2013), "Classification of foreign economic services", available at: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v0069832-13 (Accessed 25 August 2019).
10. Lovelock, K. (2005), Marketing uslug: personal, tehnologija, strategija [Marketing of services: personnel, technology, strategy], Moscow, Russia.
11. Stern, R.M. (1987), "Issues and Data Needs for GATT Negotiationson Services", The World Economy, vol. 10, pp. 39—60.
12. Sampson, G. (1985), "Identifying the issues in trade in services", The World Economy, vol. 8, pp. 171—182.
13. Sofina, T.N. (1999), "Services market (methodological bases of formation and functioning)", Abstract of Ph.D. dissertation, Economy, St. Petersburg, Russia.
14. Ostafiychuk, Y.V. (2012), "Approaches to the classification of services in the context of the formation of a service management system", An efficient economy, vol. 1, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=892 (Accessed 14 August 2019).
15. Antonyuk, K.V. (2015), "Determinants of development of modern international trade in services", Global and national problems of economy, vol. 6, pp. 46—51.

№ 10 2019, стор. 103 - 107

Дата публікації: 2019-10-31

Кількість переглядів: 2995

Відомості про авторів

В. І. Золотарьова

здобувач, Міжрегіональна академія управління персоналом

V. Zolotariova

applicant, Interregional Academy of Personnel Management

ORCID:

0000-0001-7549-8120

Як цитувати статтю

Золотарьова В. І. Економічна сутність, класифікація та основні види продуктів сфери послуг. Економіка та держава. 2019. № 10. С. 103–107. DOI: 10.32702/2306-6806.2019.10.103

Zolotariova, V. (2019), “Economic summary, classification and main types of services”, Ekonomika ta derzhava, vol. 10, pp. 103–107. DOI: 10.32702/2306-6806.2019.10.103

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.