EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

МЕТОДИЧНІ ЗАСАДИ ФОРМУВАННЯ КЛІЄНТООРІЄНТОВАНОЇ БІЗНЕС-МОДЕЛІ АВІАКОМПАНІЇ
З. М. Побережна

Назад

DOI: 10.32702/2306-6806.2019.9.64

УДК: 629.73:334-052:001.891(045)

З. М. Побережна

МЕТОДИЧНІ ЗАСАДИ ФОРМУВАННЯ КЛІЄНТООРІЄНТОВАНОЇ БІЗНЕС-МОДЕЛІ АВІАКОМПАНІЇ

Анотація

У матеріалі наукової статті розглянуто комплексний підхід щодо формування бізнес-моделі авіакомпанії, який базується на проведенні послідовного аналізу всіх її елементів і підготовці рішень щодо варіантів змін. Визначено етапи формування клієнтоорієнтованої бізнес-моделі авіакомпанії та надано їх змістовну характеристику. Розглянуто комплексний підхід щодо формування бізнес-моделі авіакомпанії, визначено етапи формування клієнтоорієнтованої бізнес-моделі авіакомпанії, обгрунтувано методичні основи оцінювання конкурентоспроможності авіакомпанії, яка функціонує на базі сформованої клієнтоорієнтованої бізнес-моделі. Проаналізовано рівень якості надання авіаційних послуг. За допомогою методу експертних оцінок обгрунтовано методичні основи оцінювання конкурентоспроможності авіакомпанії, яка функціонує на базі сформованої клієнтоорієнтованої бізнес-моделі. Наведено умови використання результатів зазначеного оцінювання для прийняття управлінського рішення відносно подальшого застосування або заміни бізнес-моделі авіакомпанії.

Ключові слова: клієнтоорієнтована бізнес-модель; конкурентоспроможність; авіакомпанія; авіапослуги; інтегральний показник; оцінювання.

Література

1. Котельников В. Модель бизнеса и ее шесть компанентов. — Режим доступа: http://www.cecsi.ru/coach/business_model.html.
2. Мокринська З.В. Особливості сучасних бізнес-моделей авіакомпаній на міжнародному ринку авіаперевезень / З.В. Мокринська // Економічний простір: зб. наук. праць. — Дніпропетровськ: ПДАБА, 2009. — № 30. — С. 16—27.
3. Павелко В.Ю. Сутність і поняття якості послуг в контексті підвищення ефективності управління підприємством / В.Ю. Павелко // Кримський економічний вісник. Науковий журнал. 2013. — № 2 (03). — Ч.П. — С. 81—83. 0,45 др.ар.
4. Павелко В.Ю. Оценка качества авиаперевозок / В.Ю. Павелко // Стратегія якості у промисловості і освіті (31 травня — 7 червня 2013 р., м. Варна, Болгарія): Матер. 1Х Міжнарод. конф. У 3-х т. Т.Ш. Упорядн. Хохлова Т.С. та ін. — Дніпропетровськ-Варна, 2013. — С. 626—628. 0,12 др.ар.
5. Ревуцька Н.В. Формування бізнес-моделі підприємства (за матеріалами підприємств харчової промисловості України): Автореф. дис. канд. екон. наук: 08.06.01 [Електронний ресурс] / Н.В. Ревуцька; Київ. нац. екон. ун-т. 0— К., 2005. — 20 с.
6. Сооляттэ А. Бизнес-модели компаний: определение, эволюция, класификация. — Режим доступа: http://www.klubok.net/article2302
7. Чухрай Н.І. Бізнес-модель як джерело інноваційного зростання / Н.І. Чухрай // Управлінські інновації. — 2012. — Вип. 1. — С. 21—33.
8. Шелест О.Б. Оцінка рівня розвитку ключових компетенцій авіатранспортних підприємств у сфері інвестиційної діяльності / О.Б. Шелест // Економічний аналіз: збірник наукових праць Тернопільського національного економічного університету. — Вип. 9. — Т.: ТНЕУ, 2011. — С. 339—343.
9. Andries P. Simultaneous Experimentation as a Learning Strategy: Business Model Development Under Uncertainty / P. Andries, K. Debackere, B. Looy // Strategic Entrepreneurship Journal. — 2013. — December. — Vol. 7. — Iss. 4. — P. 288—310.
10. Baden-Fuller, C. Business Models and Technological Innovation / C. Baden-Fuller, S. Haefliger. — URL: http:// www.sciencedirect.com/ science/article/pii/S0024630113000691
11. Rickard D. Winning by understanding the full customer experience / The Boston Consulting Group, Inc. Boston, 2006.

Z. Poberezhna

METHODICAL BASES FOR FORMATION OF AIRCOMPANY CLIENT ORIENTED BUSINESS MODEL

Summary

The material of the scientific article discusses a comprehensive approach to the formation of an airline's business model, which is based on a consistent analysis of all its elements and the preparation of decisions on variants of changes. The stages of forming the customer-oriented business model of the airline are defined and their meaningful characteristics are given. The complex approach to formation of the airline business model is considered, the stages of formation of the client-oriented business model of the airline are determined, the methodical bases of the competitiveness assessment of the airline operating on the basis of the formed customer-oriented business model are substantiated. We are considering a comprehensive approach to the formation of a business model, which is based on a consistent analysis of all its elements and the preparation of decisions on variants of changes. The approach involves the author's method of transformation of the value chain of the enterprise, based on the study of consumer expectations from each stage of their interaction with the airline. To determine the prospects of increasing the competitiveness of an airline, under which a customer-oriented business model is implemented, is proposed by predicting the values of market share, customer satisfaction and quality of air services. In order to increase the efficiency of changes in business processes and structure, we propose to use key customer satisfaction indicators to motivate, evaluate and control staff. The quality of aviation services is analyzed. Using the method of expert appraisal, the methodological bases for assessing the competitiveness of an airline, which operates on the basis of a formed customer-oriented business model, are substantiated. The conditions of use of the results of the mentioned evaluation for management decision regarding further application or replacement of the airline business model are given.

Keywords: customer-oriented business model; competitiveness; air company; air services; integral indicator; evaluation.

References

1. Kotel'nikov, V. (2013), "The business model and its six components", available at: http://www.cecsi.ru/coach/business_model.html (Accessed 25 Aug 2019).
2. Mokryns'ka, Z.V. (2009), "Features of modern airline business models in the international air transportation market", Ekonomichnyj prostir: zb. nauk. prats' PDABA, vol. 30, pp. 16—27.
3. Pavelko, V.Yu. (2013), "The essence and concept of quality of services in the context of improving the efficiency of enterprise management", Kryms'kyj ekonomichnyj visnyk. Naukovyj zhurnal, vol. 2 (03), no. II. pp. 81—83.
4. Pavelko, V.Yu. (2013), "Air traffic quality assessment", Stratehiia iakosti u promyslovosti i osviti: Mater. 1Kh Mizhnarod. konf. U 3-kh t. [Quality Strategy in Industry and Education: Mater. 1X International. Conf. In 3 vols.], Varna, Bulgaria, 31 may - 7 june, pp. 626—628.
5. Revuts'ka, N.V. (2005), "Formation of business model of the enterprise (based on materials of the enterprises of food industry of Ukraine)", Ph.D. Thesis, Economy, Kyivs'kyj natsional'nyj ekonomichnyj universytet, Кyiv, Ukraine.
6. Sooljattje, A. (2010), "Business models of companies: definition, evolution, classification", available at: http://www.klubok.net/article2302 (Accessed 25 Aug 2019).
7. Chukhraj, N.I. (2012), "Business model as a source of innovative growth", Upravlins'ki innovatsii, vol. 1, pp. 21—33.
8. Shelest, O.B. (2011), "Assessment of the level of development of key competencies of air transport companies in the sphere of investment activity", Ekonomichnyj analiz: zbirnyk naukovykh prats' Ternopil's'koho natsional'noho ekonomichnoho universytetu, vol. 9, pp. 339—343.
9. Andries, P. Debackere, K. and Looy, B. (2013), "Simultaneous Experimentation as a Learning Strategy: Business Model Development Under Uncertainty", Strategic Entrepreneurship Journal, Vol. 7, no. 4, pp. 288—310.
10. Baden-Fuller, C. and Haefliger, S. (2013), "Business Models and Technological Innovation", available at: http://ww.sciencedirect.com/science/article/pii/S0024630113000691 (Accessed 25 Aug 2019).
11. Rickard, D. (2006), Winning by understanding the full customer experience, The Boston Consulting Group, Inc., Boston, USA.

№ 9 2019, стор. 64 - 68

Дата публікації: 2019-09-27

Кількість переглядів: 36

Відомості про авторів

З. М. Побережна

к. е. н., доцент, Національний авіаційний університет, м. Київ

Z. Poberezhna

PhD in Economics, Associate Professor National Aviation University, Kyiv

ORCID:

0000-0001-6245-038X

Як цитувати статтю

Побережна З. М. Методичні засади формування клієнтоорієнтованої бізнес-моделі авіакомпанії. Економіка та держава. 2019. № 9. С. 64–68. DOI: 10.32702/2306-6806.2019.9.64

Poberezhna, Z. (2019), “Methodical bases for formation of aircompany client oriented business model”, Ekonomika ta derzhava, vol. 9, pp. 64–68. DOI: 10.32702/2306-6806.2019.9.64

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.