EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

ЗАСТОСУВАННЯ ЕЛЕКТРОННОЇ ТОРГІВЛІ В РЕАЛІЗАЦІЇ ПРОДУКЦІЇ ХАРЧОВОЇ ПРОМИСЛОВОСТІ
О. О. Гайдукова

Назад

DOI: 10.32702/2306-6806.2019.8.67

УДК: 339.13

О. О. Гайдукова

ЗАСТОСУВАННЯ ЕЛЕКТРОННОЇ ТОРГІВЛІ В РЕАЛІЗАЦІЇ ПРОДУКЦІЇ ХАРЧОВОЇ ПРОМИСЛОВОСТІ

Анотація

У статті досліджено теперішні тенденції та можливі перспективи розвитку електронної торгівлі в Україні та світі, а також вподобання Інтернет-користувачів серед відомих на увесь світ сайтів. Вивчено та проаналізовано товарну структуру попиту Інтернет-користувачів.Авторами досліджено фактори, які стримують продаж продукції харчової промисловості за допомогою Інтернет-сайтів. Визначено показники, які впливають на збільшення обсягів продажу продукції харчової промисловості. Також проаналізовано рейтинг великих продуктових Інтернет-магазинів, які працюють в українському онлайн-сегменті, та тенденції появи фірмових онлайн-магазинів підприємств харчової промисловості в соціальних мережах. Визначено майбутні економічні вигоди та перспективи подальшого розвитку електронної торгівлі продукції харчової промисловості та деякі суттєві недоліки електронної торгівлі для ведення бізнесу харчової промисловості.

Ключові слова: харчова промисловість; електронна торгівля; Інтернет-користувач; Інтернет-магазин; Інтернет-сайти; товарна структура попиту.

Література

1. NIELSEN визначив шість причин чому споживачі шукають зручність у всьому [Електронний ресурс]. — Режим доступу: http://bit.do/eFRWe
2. В Україні оприлюднили тренди ринку e-commerce за 2018 рік [Електронний ресурс]. — Режим доступу: https://nachasi.com/2018/12/06/pokaznyky-rynku-e-commerce
3. Голіонко Н.Г. Розвиток електронного бізнесу та е-комерції в Україні в світлі сучасної бізнес-практики. / Н.Г. Голіонко // Актуальні проблеми міжнародних відносин. — 2012. — №104, Ч. ІІ. — С. 57—65.
4. Дмитрієва Н.О. Економічна сутність та генезис світового електронного бізнесу / Н.О.Дмитрієва, В.Є. Поліванов // Актуальні проблеми міжнародних відносин. — 2018. — Вип. 134. — С. 111—129.
5. Капінус Л.В. Просування продукції підприємств харчової промисловості в онлайн-ритейлі. / Л.В. Капінус, К.Ю. Семененко, Т.І. Грищенко // Науковий вісник Ужгородського національного університету. — 2019. — №23, Ч. 1. — С. 104—108.
6. Харчова промисловість в Україні [Електронний ресурс]. — Режим доступу: https://uk.wikipedia.org/wiki.
7. Шалева О.І. Стан, проблеми та перспективи розвитку Інтернет-торгівлі продуктами харчування в Україні / О.І. Шалева // Економіка і суспільство. — 2017. — № 13. — С. 796—804.
8. Количество интернет-пользователей в Украине увеличилось [Електронний ресурс]. — Режим доступу: https://news.finance.ua/ru/news/-/443742/kolichestvo-internet-polzovatelej-v-ukraine-uvelichilos-infografika.
9. Электронная коммерция-2018: чтобудутпокупать в следующем году [Електронний ресурс]. — Режим доступу: https://24tv.ua/ru/jelektronnaja_kommercija_2018_chto_budut_pokupat_v_sledujushhem_godu_n903405
10. Электроннаякоммерция в Украине и в мире в цифрах [Електронний ресурс]. — Режим доступу: https://www.web-mashina.com/web-blog/ecommerce-prognozelektronnoi-kommercii-ukrainy-2017-2018

O. Haidukova

THE USE OF ELECTRONIC COMMERCE IN THE SALE OF FOOD INDUSTRY

Summary

Current trends and possible opportunity prospects for the development of electronic commerce in modern Ukraine and in the world at all, as well as the wishes of Ukrainian Internet-users among the world most famous sites described in the article by author.Digital technologies, current e-payments, communications, current expansions of target audience, resulted in appearance of online-trade and development of online-market user are described and analyzedin the article. Commodity structure of the demand of Internet-users researched and analyzed in the article by author. Also factors that hinder the sale of products of food industry via web sites explored by the author.Indicators defined that affect the increase in sales volumes of food industry products in Ukrainian economics on the current moment. Every year the new marketing instruments of promoting product appear in the Internet that is why understanding and use of internet-technologies will providemaximally quality experience of customer cooperation with the brands of enterprise and success with politics of commodities'distribution in online-market. Also analyzed the rating of large grocery online stores that work in the Ukrainian online-segment and tendencies of brandname appearance of enterprises' online stores of food industry in social networks. For today the commodities of food industry occupy insignificant positions in online turnover however, they grow quickly; in fact, suggestions improve and become maximally comfortable for products' realization.Popularity of food online-markets ascompared with the leaders of the Ukrainian market of electronic commercedo not strike, but visiting and amount of orders aregrown constantly.The author defined the future economic benefits and current prospects for further electronic commercedevelopment of food industry products and some significant shortcomings of electronic commerce for the food business.In fact, it gives an opportunity to define actual current directions of theory development and practice offood industry enterprises' communication politics in the Internet.

Keywords: foodindustry; electronic commerce; Internet-user; online store; web site; commodity structure of the demand.

References

1. The official site of NIELSEN (2019), "NIELSEN identified six reasons why consumers seek convenience in everything", available at: http://bit.do/eFRWe (Accessed 4 July 2019).
2. The official site of Na chasi (2019), "The e-commerce market trends for 2018 have been announced in Ukraine", available at:https://nachasi.com/2018/12/06/pokaznyky-rynku-e-commerce (Accessed 6 July 2019).
3. Holionko, N.G. (2012), "Development of electronic business and e-commerce in Ukraine in the light of modern business practice", Aktual'ni problemy mizhnarodnykh vidnosyn, vol. 104, no. II, pp. 57—65.
4. Dmytriieva, N.O. and Polivanov, V.Ye. (2018), "The economic essence and genesis of the global e-business", Aktual'ni problemy mizhnarodnykh vidnosyn, vol. 134, pp. 111—129.
5. Kapinus, L.V.Semenenko, K.Yu. and Hryschenko, T.I. (2019), "Advancement of food industry enterprises' products in online-retail", Naukovyj visnyk Uzhhorods'koho natsional'noho universytetu, vol. 23, no. I, pp. 104—108.
6. Wikipedia (2019), "Food industry in Ukraine", available at: https://uk.wikipedia.org/wiki (Accessed 2 July 2019).
7. Shaleva, O.I. (2017), "Statement, problems and prospects development of e-commerce of food industry in Ukraine", Ekonomika i suspil'stvo, vol. 13, pp. 796—804.
8. Finance.ua (2019), "The number of Internet users in Ukraine has increased", availableat: https://news.finance.ua/ru/news/-/443742/kolichestvo-internet-polzovatelej-v-ukraine-uvelichilos-infografika (Accessed 2 July 2019).
9. 24tv.ua (2019), "E-commerce 2018: what will they buy next year", availableat: https://24tv.ua/ru/jelektronnaja_kommercija_2018_chto_budut_pokupat_v_sledujushhem_godu_n903405 (Accessed 10 July 2019).
10. The official site of Web-mashina.com (2019), "E-Commerce in Ukraine and in the world in figures", available at: https://www.web-mashina.com/web-blog/ecommerce-prognozelektronnoi-kommercii-ukrainy-2017-2018 (Accessed 11 July 2019).

№ 8 2019, стор. 67 - 70

Дата публікації: 2019-08-23

Кількість переглядів: 37

Відомості про авторів

О. О. Гайдукова

асистент кафедри управління проектами та безпеки підприємства,Чернівецький національний університет імені Ю. Федьковича

O. Haidukova

Senior teacher of project management and enterprisesecuritydepartmentYuriyFedkovich National University of Chernivtsi

ORCID:

0000-0003-3540-6839

Як цитувати статтю

Гайдукова О. О. Застосування електронної торгівлі в реалізації продукції харчової промисловості. Економіка та держава. 2019. № 8. С. 67–70. DOI: 10.32702/2306-6806.2019.8.67

Haidukova, O. (2019), “The use of electronic commerce in the sale of food industry”, Ekonomika ta derzhava, vol. 8, pp. 67–70. DOI: 10.32702/2306-6806.2019.8.67

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.